Permalänk
Medlem

Laptop som ska hålla länge

Hej!

Efter 10 år har min laptop blivit till åren; långsam, tung och högljudd. Letar efter en ny som gärna får hålla 10 år den med, betalar således gärna för "framtidssäkrad" hårdvara. Ska användas för arbete som inkluderar mycket skrivande, bildredigering/Photoshop och simuleringar. Plus om den har grymt tangentbord, är lätt, tyst och har matt skärm max 14" och bra med portar så man slipper bära med adaptrar.

Hittade nyligen Fujitsu U938 som verkar perfekt: 13,3" matt, i7-8650U, 20GB DDR4 (!!), 512GB SSD M.2, Intel UHD 620, 1x HDMI, 2x USB Type-A 3.1, 1x USB Type-C 3.1, 1x RJ45 for LAN, 1x audio in/out, Win10 Pro. 0,92 kg.
Pris c:a 16400 kr med frakt från Tyskland. Som hittat för det priset?

Någon som har någon erfarenhet av Fujitsu U938 eller liknande modell? Har läst olika reviews men åsikterna verkar gå isär gällande tangetbordet och fläktoljud vilket får mig att tveka lite, ser annars väldigt lockande ut!
Andra kandidater är Dell XPS 13 9380, ThinkPad (typ X1C?) eller ASUS UX430l/UX391/UX392 som alla verkar vara grymma.

STORT tack på förhand!

Stavfel, länkar
Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för preferenser när det gäller OS, men en Mac brukar ju stå sig länge.

Jag kör själv pc som stationär och en MacBook Pro 13" som bärbar jobbdator.
Råder delade meningar om tangentbordet men jag tycker det är riktigt skönt att skriva på efter någon månads användning. Den nya fyrkärniga 13 tummarn är riktigt rapp och det mesta flyter som smör i MacOS Mojave. Har hittat 99% av de program jag är van vid från PC.

Donglarna är ju dock ett måste då den bara har 4st Thunderbolt

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Vet inte vad du har för preferenser när det gäller OS, men en Mac brukar ju stå sig länge.

Jag kör själv pc som stationär och en MacBook Pro 13" som bärbar jobbdator.
Råder delade meningar om tangentbordet men jag tycker det är riktigt skönt att skriva på efter någon månads användning. Den nya fyrkärniga 13 tummarn är riktigt rapp och det mesta flyter som smör i MacOS Mojave. Har hittat 99% av de program jag är van vid från PC.

Donglarna är ju dock ett måste då den bara har 4st Thunderbolt

Tack för respons!!
Har mest kört Windows och Ubuntu och är helt obekant med Mac frånsett på universitetets datorer; är det lätt att arbeta mellan MacOS och andra OS som t.ex. Win om det skulle behövas skicka arbetsmaterial (filformat som Word etc) mellan kollegor?

Permalänk
Medlem

Jag hade främst tittat på T490s och Latitude 7490 (eller dess uppföljare som väl är runt hörnet). De är inte absolut lättast, vilket innebär att det gick att få in både batteri, tyst kylning, ett stabilt chassi och bra tangentbord.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag hade främst tittat på T490s och Latitude 7490 (eller dess uppföljare som väl är runt hörnet). De är inte absolut lättast, vilket innebär att det gick att få in både batteri, tyst kylning, ett stabilt chassi och bra tangentbord.

Ja, T490 verkar som ett bra alternativ faktiskt, har läst in mig lite på den. Den nuvarande datorn är ju en Dell och är riktigt nöjd med den efter alla dessa år. Ska titta på Latituten, tack för förslaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S89:

Tack för respons!!
Har mest kört Windows och Ubuntu och är helt obekant med Mac frånsett på universitetets datorer; är det lätt att arbeta mellan MacOS och andra OS som t.ex. Win om det skulle behövas skicka arbetsmaterial (filformat som Word etc) mellan kollegor?

Det är inga problem att dela dokument etc . Nu har jag O365 genom jobb så jag kör MS Office , det ska dock heller inte vara några problem även om du kör Apples egna applikationer (Pages=Word Numbers=Exel) osv

Själva OS är rätt så intuitivt och enkelt att jobba med. Har du inga förutfattade meningar (som att du hatar allt med ett äpple på) och är villig att lära dig så är Apple datorer och MacOS fantastiskt behagliga att jobba med/på.

Byggkvalité , skärm m.m. är världsklass ! Finns inget på PC sidan som ens kommer i närheten, spelar ingen roll vad någon annan säger. Jag har kört "highend" laptops som Dell XPS, Thinkpad X1 Carbon mfl och dom kommer inte i närheten av en Mackbook pro på ovan punkter.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av S89:

Ja, T490 verkar som ett bra alternativ faktiskt, har läst in mig lite på den. Den nuvarande datorn är ju en Dell och är riktigt nöjd med den efter alla dessa år. Ska titta på Latituten, tack för förslaget!

Observera att T490 och T490s är olika modeller där T490s är den tunnare och lättare av de två. Jag har inte sett någon recension av endera än så baserar rekommendationen på T480s, men notebookcheck jobbar på recension av åtminstone T490s så snart kan du se om de lyckats paja något den här generationen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Det är inga problem att dela dokument etc . Nu har jag O365 genom jobb så jag kör MS Office , det ska dock heller inte vara några problem även om du kör Apples egna applikationer (Pages=Word Numbers=Exel) osv

Själva OS är rätt så intuitivt och enkelt att jobba med. Har du inga förutfattade meningar (som att du hatar allt med ett äpple på) och är villig att lära dig så är Apple datorer och MacOS fantastiskt behagliga att jobba med/på.

Byggkvalité , skärm m.m. är världsklass ! Finns inget på PC sidan som ens kommer i närheten, spelar ingen roll vad någon annan säger. Jag har kört "highend" laptops som Dell XPS, Thinkpad X1 Carbon mfl och dom kommer inte i närheten av en Mackbook pro på ovan punkter.

Ska se om jag har någon vän som har en som man kan få känna på, värt att överväga låter det som. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Observera att T490 och T490s är olika modeller där T490s är den tunnare och lättare av de två. Jag har inte sett någon recension av endera än så baserar rekommendationen på T480s, men notebookcheck jobbar på recension av åtminstone T490s så snart kan du se om de lyckats paja något den här generationen.

Gotcha, tack!