AMD bekräftar lanseringen av Ryzen 3000 och Navi till tredje kvartalet 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@Xinpei: Jag var väl kanske lite dålig i formuleringen. Det jag menade är att det finns ju ingen ide att byta moderkort och köpa Ryzen 3 om man idag sitter med intel 8e gen eller nyare och säg I7 eller I9. Med det sagt jag hoppas (drömmer) väl ändå om att Ryzen 3 ska prestera bättre i spel och ifall så är fallet kommer jag nog överväga att byta till AMD.
Time will tell I guess.

Kan gå längre. Sitter man på en Haswell processor eller nyare så behöver man egentligen inte uppgradera om man nu inte verkligen behöver fler kärnor. Inte ens om Ryzen 3 skulle utprestera 9900K skulle det ändra detta faktum.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Hmm 3dje kvartalet, kanske allt släpps sista september...hoppas inte, men om det blir så har jag något att göra på halloween iallafall.

Njae. Känns snarare som sent Juli faktiskt. Alltså tidigt Q3.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan gå längre. Sitter man på en Haswell processor eller nyare så behöver man egentligen inte uppgradera om man nu inte verkligen behöver fler kärnor. Inte ens om Ryzen 3 skulle utprestera 9900K skulle det ändra detta faktum.

Njae. Känns snarare som sent Juli faktiskt. Alltså tidigt Q3.

Känns? jag kör på logik att säga q3 är perfekt att kunna köpa sig extra tid vid försening. jag hoppas på en paper launch nu på computex så man får något att gnaga på i bästa fall en månads väntan och i värsta fall flera månaders väntan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

men vadå tredje kvartalet min dator går ju på knäna, något monster ihopkopplat av lite allt möjligt :I

aja blir det navi samtidigt så kanske man får ett nytt grafikkort på samma gång då (våga väga nvidia)
mest för att jag avskyr deras beteende då, korten är skitbra.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du har helt rätt i det, men tillåt mig att påpeka en kul detalj. Förra gången AMD verkligen slog NVidia på fingrarna var med Radeon 290-serien (290X mätte sig med Titan, trots att den kostade $549 mot Titans $999, och 290 för $399 siktade in sig på 780 för $649). NVidia fick backa, sänkte priser och släppte 780 Ti och Titan Black för att kontra. Hawaii hade 44 CU i 4 SE - uppenbarligen en effektiv konfiguration. Allt pekar nu mot att Navi får samma upplägg. Kanske ett gott tecken?

(Jag skall inte köpa något nytt grafikkort än på ett tag, så jag är bara en intresserad observatör, men det är kul att spekulera).

Jo vi kan hoppas även om det var 2013 Större chans att de blir prisvärda för att Nvidia höjt priserna sedan de introducerade Turing (vilket iofs inte är alls osannolikt)

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Försäljningsstart har aldrig tidigare varit på en söndag.

kanske inte men kan gott och väl vara en pappersrelease och att NDA släpper med produkter i butik dagen efter ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det här är både bra och spännande!
Ryzen 3 verkar bli ett riktigt intressant alternativ, om informationen man fått stämmer.
Ryzen 1 låg väl i paritet med Intels SB vad gäller IPC, nu har AMD filat på detta, använder en mindre tillverkningsteknik. Tvivlar att man går om Intel i IPC men AMDs pris-prestanda kommer förhoppningsvis att göra att man inte bryr sig kostnaden för att nå de sista procenten.

Realistiska förväntningar för Navi tror jag blir "lite sämre än Nvida, högre effektförbrukning men mycket bra pris-prestanda". Med tanke på att Radeon7 finns kvar och det matchas mot 2080, tror jag att Navi först och främst riktar in sig på 2070 och nedåt så att säga. Navis motsvarighet till 2070 kommer att ligga några procent under ett 2070, 20-40% högre effektförbrukning, men ett pris som gör att det blir intressant

Den egentliga frågan är:
Är det för sent att investera i AMDs aktier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns? jag kör på logik att säga q3 är perfekt att kunna köpa sig extra tid vid försening. jag hoppas på en paper launch nu på computex så man får något att gnaga på i bästa fall en månads väntan och i värsta fall flera månaders väntan.

Logik säger att det inte finns något annat än rykten och baserat på rykten så är det närmare Juli än Augusti. Däremot känns det hyfsat säkert på att Computex kommer innebära en papperslansering ja.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Logik säger att det inte finns något annat än rykten och baserat på rykten så är det närmare Juli än Augusti. Däremot känns det hyfsat säkert på att Computex kommer innebära en papperslansering ja.

Logik wins again 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Om någon frågat mig för ett halvår sedan hade jag tippat på försäljningsstart redan i slutet av mars...

Jag hoppas åtminstone att AMD ger oss ett datum under Computex annars får man väl skaffa en 2700X så länge eller nåt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hoppas åtminstone att AMD ger oss ett datum under Computex annars får man väl skaffa en 2700X så länge eller nåt

AMD har ytterligare en presentation planerad - under Hot Chips, 9:00 EST 19e augusti. Då skall de gå på djupet i vad Zen 2 gör. Normalt håller folk inte sådana presentationer innan produkterna finns i butik, så någonstans mellan 1 juli och 16 augusti måste de ha produkterna ute.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Känner exakt samma. Men va fan min 2500k kastar aldrig in handduken så jag får aldrig nån ordentlig anledning att byta ut den

Skickades från m.sweclockers.com

Får säga det samma om min 920... känns som att den kommer överleva tills den dagen man inte kan spela moderna istället 😂😂
Nåja kul med "bra" kvalite på grejerna 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan gå längre. Sitter man på en Haswell processor eller nyare så behöver man egentligen inte uppgradera om man nu inte verkligen behöver fler kärnor. Inte ens om Ryzen 3 skulle utprestera 9900K skulle det ändra detta faktum.

Stämmer inte. Vill du spela t.ex BFV eller ens BF1 så räcker inte din Haswell till längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

AMD har ytterligare en presentation planerad - under Hot Chips, 9:00 EST 19e augusti. Då skall de gå på djupet i vad Zen 2 gör. Normalt håller folk inte sådana presentationer innan produkterna finns i butik, så någonstans mellan 1 juli och 16 augusti måste de ha produkterna ute.

Bra tips, då får man helt enkelt sitta still i båten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Stämmer inte. Vill du spela t.ex BFV eller ens BF1 så räcker inte din Haswell till längre.

Beror ju på vad man har för krav iofs.

tycker det verkar fungera utan större problem om man klockar den lite.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Får säga det samma om min 920... känns som att den kommer överleva tills den dagen man inte kan spela moderna istället 😂😂
Nåja kul med "bra" kvalite på grejerna 😎

Din är ju aningen äldre, så du har nog större chans att bygga nytt tidigare än mig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Stämmer inte. Vill du spela t.ex BFV eller ens BF1 så räcker inte din Haswell till längre.

Lol min 920 klarar bf5 i 60-80fps 1440p ultra och bf1 100fps .
Klart haswell klarar det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Din är ju aningen äldre, så du har nog större chans att bygga nytt tidigare än mig

Har nyare men det ska säljas då jag klarar mig med min 920 i eso och wow 😎
Men jag är förvånad att den är hel än då den alltid gått i 1.43v på 4.3ghz 😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Lol min 920 klarar bf5 i 60-80fps 1440p ultra och bf1 100fps .
Klart haswell klarar det då.

Bedömer det som högst otroligt, då webben (exempelvis Reddit och BF1/BFV forumen) är proppfulla med trådar om höga CPUanvändandet. Antagligen syftar du inte på Multiplayer prestanda, kan ha varit oklart formulerat av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Bedömer det som högst otroligt, då webben (exempelvis Reddit och BF1/BFV forumen) är proppfulla med trådar om höga CPUanvändandet. Antagligen syftar du inte på Multiplayer prestanda, kan ha varit oklart formulerat av mig.

Fungerar hur bra som helst för mig iaf i multi med 64 spelare (i5 4690k med 1080ti i 1440p i 60 Hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Fungerar hur bra som helst för mig iaf i multi med 64 spelare (i5 4690k med 1080ti i 1440p i 60 Hz).

Ja med en 4690k och 1080ti kan jag tänka mig det, men 64 spelare 1440p ultra 80 fps med en 920? Jag tror det när jag ser det. Men som sagt var, jag nämnde inte multiplayer i mitt första inlägg, så det vore inte konstigt om hen använde sig av singleplayersiffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Bedömer det som högst otroligt, då webben (exempelvis Reddit och BF1/BFV forumen) är proppfulla med trådar om höga CPUanvändandet. Antagligen syftar du inte på Multiplayer prestanda, kan ha varit oklart formulerat av mig.

Ska länka en video som jag spelat in när jag kommit hem så får du se att en gammal 920 kan spela bf5 😂😂
Jag vet inte hur jag länkar via telefonen så kan inte göra det. 🤔
Edit: kan ta och spela in en helt ny video så det blir mer exakt då jag antar att spelet har säkert fått endel uppdateringar..men jag fixar det sen så får du se själv men jag nåde cirka 80 fps när jag spelade med mi 920 i 4.2ghz med ett 980ti .
Menade multiplayer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Ja med en 4690k och 1080ti kan jag tänka mig det, men 64 spelare 1440p ultra 80 fps med en 920? Jag tror det när jag ser det. Men som sagt var, jag nämnde inte multiplayer i mitt första inlägg, så det vore inte konstigt om hen använde sig av singleplayersiffror.

Så nu har jag spelat in ett klipp åt dig.
Man kan tycka att en gammal 920 är skräp men jag tycker att det flyter på riktigt bra för att vara en gammal sleten i7 920

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Stämmer inte. Vill du spela t.ex BFV eller ens BF1 så räcker inte din Haswell till längre.

Klockar man en Haswell så håller den fortfarande. Något Sweclockers nämnde i en fredagspanel för inte allt för länge sedan.

Skrivet av Flygplanet:

Ja med en 4690k och 1080ti kan jag tänka mig det, men 64 spelare 1440p ultra 80 fps med en 920? Jag tror det när jag ser det. Men som sagt var, jag nämnde inte multiplayer i mitt första inlägg, så det vore inte konstigt om hen använde sig av singleplayersiffror.

Du säger inte lite emot dig själv där hörde du.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Så nu har jag spelat in ett klipp åt dig.
Man kan tycka att en gammal 920 är skräp men jag tycker att det flyter på riktigt bra för att vara en gammal sleten i7 920
https://youtu.be/3f7pmVA8m2M

Ja, jag får väl anse mig motbevisad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Ja, jag får väl anse mig motbevisad

Nu vet jag ju inte om du har en i7 920 men det är ju inte lätt att veta om det funkar eller ej och vad folk säger på reddit tycker jag är lite konstigt då det borde funka bättre än vad det gör för min 920 om det är en i7, Min 3770k får ju ut högre fps än min 920.
Men jag hade bara min 920 när BF1 släpptes och funkar det på BF5 som kräver mer så funkar det på BF1 som kräver mindre.
Men som sagt så är detta inte hela världen, bara man inte förväntar sig 144Fps konstant så är det inte problem ... jag har aldrig provat köra på low så vet inte ens om jag får ut 144FPS haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Nu vet jag ju inte om du har en i7 920 men det är ju inte lätt att veta om det funkar eller ej och vad folk säger på reddit tycker jag är lite konstigt då det borde funka bättre än vad det gör för min 920 om det är en i7, Min 3770k får ju ut högre fps än min 920.
Men jag hade bara min 920 när BF1 släpptes och funkar det på BF5 som kräver mer så funkar det på BF1 som kräver mindre.
Men som sagt så är detta inte hela världen, bara man inte förväntar sig 144Fps konstant så är det inte problem ... jag har aldrig provat köra på low så vet inte ens om jag får ut 144FPS haha

Nej, jag trodde starkt att 920n inte skulle kunna leverera det. Men med facit i hand så får jag uppdatera mig lite. Däremot så verkar den röda tråden vara att i5or verkar fortfarande ha svårt, det verkar t.om att CPUer så nya som 6600K har problem. Tänkte inte att en så gammal i7a skulle klara av det Battlefield tuggar kärnor till frukost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Nej, jag trodde starkt att 920n inte skulle kunna leverera det. Men med facit i hand så får jag uppdatera mig lite. Däremot så verkar den röda tråden vara att i5or verkar fortfarande ha svårt, det verkar t.om att CPUer så nya som 6600K har problem. Tänkte inte att en så gammal i7a skulle klara av det Battlefield tuggar kärnor till frukost.

Jo men i5or har väl inte 4 kärnor och 8 trådar utan 4 kärnor och 4 trådar?
Tänkte att det borde ju orsaka en större del av prestanda förlusten i spelen.
Battlefield tuggar kärnor syns det även i mitt klipp även om dem inte jobbar i 100% men det flyter ju på rätt bra ändå med tanke på att den kom 2009 så detta är ju det bästa köp man gjort och går den sönder så får jag gråta en skvätt haha

Permalänk
Skrivet av Flygplanet:

Nej, jag trodde starkt att 920n inte skulle kunna leverera det. Men med facit i hand så får jag uppdatera mig lite. Däremot så verkar den röda tråden vara att i5or verkar fortfarande ha svårt, det verkar t.om att CPUer så nya som 6600K har problem. Tänkte inte att en så gammal i7a skulle klara av det Battlefield tuggar kärnor till frukost.

Om inte jag missminner mig så har ju 920 tripple channel. Är säkert där lösningen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Om inte jag missminner mig så har ju 920 tripple channel. Är säkert där lösningen finns.

Jo sitter 6 minnen i som tuffar i 800Mhz men i5or har väl även 4kärnor och 4 trådar medans i7orna har 4 kärnor och 8 trådar och det borde ju påverka en del?
Edit: Kanske bara är jag som fått det för mig att 4 kärnor och 4 trådar är sämre än 4 kärnor och 8 trådar men är det jag hört

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Jo sitter 6 minnen i som tuffar i 800Mhz men i5or har väl även 4kärnor och 4 trådar medans i7orna har 4 kärnor och 8 trådar och det borde ju påverka en del?
Edit: Kanske bara är jag som fått det för mig att 4 kärnor och 4 trådar är sämre än 4 kärnor och 8 trådar men är det jag hört

Finns säkert att googla, men min första tanke var 920:ans styrka på minnessidan jämte den "vanliga" fyrkärniga processorn som nämndes. Kan ju bero på att dess tripplechannel hjälper till med de resurser systemet drar oxå. Lär ju inte göra saken sämre iaf. Hur som så är det ju svart på vitt att 920 tuffar på än med fullgod prestanda för spel bara grafikkortet orkar med (om man önskar lite mer ögongodis).