Permalänk
Medlem

Kraftpaket för 37K

Hej!

Håller på att sätta ihop en ny dator för 3d-modellering och rendering. Har tidigare använt mig främst av CPU rendering men vill börja kika på GPU istället. Jag har en budget på ca 37.000 kr.

Efter mycket Googlande och läsande har jag sammanställt detta:

Några funderingar

  • Ersätt RTX 2080 TI med två RTX 2080 i SLI. Har sett benchmarks att detta är snäppet vassare än endast ett TI-kort. Alternativt sätta in ytterligare ett 2080 TI senare.

  • Har redan en LG Ultrafine 5K skärm som jag använder till min MacBook Pro. Det vore fördelaktigt om man kan använda den skärmen till mitt nya bygge genom att använda ett Gigabyte Thunderbolt GC-TITAN RIDGE. Tror ni att man får sämre prestanda med detta då signalen skall konverteras osv? Istället för att gå direkt från GPU till en ‘PC-skärm’?

  • Räcker 1000W PSU? Även om man har två GPU?

  • Kommer man få plats med två st GPU i chassit? Eller behöver man köpa extra stort?

  • Är moderkortet overkill? Kommer inte hålla på att överklocka osv.

Alla tips mottages tacksamt! Kommentarer på komponenter, om ni rekommenderar något annat osv.

Med vänlig hälsning,
Anders

Permalänk
Medlem

@and247: Tycker ditt bygge ser riktigt bra ut. Vad gäller moderkort så är det lite som du är inne på. Lite overkill med det du valt, gå ner till denna modellen är ett förslag:
https://www.inet.se/produkt/1901304/gigabyte-z390-aorus-elite

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Bara en fundering.
Kommer du köpa alla delar från olika ställen eller försöka handla alla från ett ställe?

Tänker att OM det skulle vara så att något går sönder så kanske det är lättare att få support. Alternativt, då det är så mkt pengar som det rör sig om be webhallen skruva ihop allt och få garanti på hela bygget.

Vet inte hur mkt data du kommer spara på själva burken, men om det blir en del så kanske det är värt att satsa på 1GB varianten av 970 kortet.

Permalänk
Medlem

@LnitraM: Tack för svar och tips! Är det en fördel att försöka hålla sig till samma tillverkare ex. Gigabyte för moderkort och GPU, eller spelar det inte så stor roll om man blandar?

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Initialt tänkte jag köpa alla delar från olika ställen för att spara några kronor. Men det kan nog vara fördel som du säger att låta någon bygga ihop det. Ska kolla på det!

Angående disken tänkte jag komplettera med en Intel 660p 1TB disk för data. Men lyckades inte lägga in det i Komponentkollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

@LnitraM: Tack för svar och tips! Är det en fördel att försöka hålla sig till samma tillverkare ex. Gigabyte för moderkort och GPU, eller spelar det inte så stor roll om man blandar?

Det där tror jag spelar mindre roll.

Förr så tänkte jag likadant att man ska köpa GPU och Moderkort från samma tillverkare för kompatibilitet osv men har aldrig upplevt att det funnits någon vinst med det.

Däremot är det rätt bra att kolla de minnen du valt och att moderkortet stödjer det, men även den rekommendationen kanske är lite out of date då det var på DDR3 tiden.

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Okej, det handlar alltså om att kolla så att moderkortet stöder hastigheten? Såg att Inet kommenterade om det när jag byggde på deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

@reverend benny: Okej, det handlar alltså om att kolla så att moderkortet stöder hastigheten? Såg att Inet kommenterade om det när jag byggde på deras sida.

Ja, men kolla även hos minnestillverkaren att dom stödjer moderkortet. Ofta så listar dom det.
På så sätt så slipper man höra klassikern att "moderkortet supporterar inte dessa minnen" eller tvärtom OM något skulle strula.

Skadar inte att dubbelkolla.

Permalänk
Medlem

Grymt bra build men jag har lite småsaker jag hade tyckt förbättrat.

Hade absolut aldrig spenderat de pengarna på en extra GPU med den lilla nyttjandegraden du kan få och de problem du får i mjukvara men framförallt i form av värmeutveckling.

Jag hade valt ett tystare chassi utan fönster om du spenderar många timmar vid den.
https://www.inet.se/produkt/6902941/fractal-design-define-r6-...

Eftersom det är vansinne att försöka använda SLI hade jag valt ett nätaggregat med lägre effekt för att inte alstra onödig värme.
https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-...

Sedan byter jag alltid chassifläktarna mot noctua för att få ner ljudnivån så tre st noctua 140 mm pwm fläktar på det.

Jag har inte kollat nu men jag kollar alltid att minnena finns med på moderkortets QVL.

Alternativ till moderkortet (har ingen åsikt om vilket som är bättre eller mer prisvärt, det är en smakfråga men framförallt en minneskompatibiltetsfråga)
https://www.inet.se/produkt/1901323/asus-prime-z390-p

Jag har själv haft problem med corsairminnen på ett asusmobo efter en BIOS-update, minnen fanns på QVL men av någon anledning har Corsair som enda minnestillverkare revisioner av samma artikelnr, i mitt fall var versionen fel på mina minnen vilket gjorde att de helt sonika slutade fungera efter biosuppdateringen.

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Okej, ska göra det.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Tack, mycket intressanta kommentarer!

Angående SLI. Har läst en hel del på denna sida:

https://www.cgdirector.com/pc-builder/

Där förespråkar dom verkligen att stacka flera grafikkort för bättre prestanda, har sett många som gör det inom denna genre. Men det är få kommentarer kring värmeutvecklingen. Kanske är det mer avancerat att göra det än vad jag först trott? Då låter det ändå klokt att börja med ett TI-kort och sen om behovet finns får man utöka. Frågan är då om samtliga listade moderkort stödjer flera GPU? Vore tråkigt att behöva byta moderkort också ifall man nu vill uppgradera i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

@reverend benny: Okej, det handlar alltså om att kolla så att moderkortet stöder hastigheten? Såg att Inet kommenterade om det när jag byggde på deras sida.

Nej, det är tyvärr inte så enkelt, två minnen med samma hastighet och timings kan fungera olika bra i ett och samma moderkort.

Kolla ALLTID QVL för moderkortet.

För det moderkort du valt;
http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_z390-ao...

För ASUS alternativet
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/PRIME_Z390-P/PR...

Så i ditt fall är Gigabyte mobot det bättre valet då minnet står med utan versionsrestriktion medans ASUS mobot kräver att minnet är version 5.39 (vilket man aldrig kan veta för man köpt minnet)

Just detta lilla aber är unikt för Corsair vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

Hej!

Håller på att sätta ihop en ny dator för 3d-modellering och rendering. Har tidigare använt mig främst av CPU rendering men vill börja kika på GPU istället. Jag har en budget på ca 37.000 kr.

Efter mycket Googlande och läsande har jag sammanställt detta:

https://komponentkoll.se/bild/bAQbP.png

Några funderingar

  • Ersätt RTX 2080 TI med två RTX 2080 i SLI. Har sett benchmarks att detta är snäppet vassare än endast ett TI-kort. Alternativt sätta in ytterligare ett 2080 TI senare.

  • Har redan en LG Ultrafine 5K skärm som jag använder till min MacBook Pro. Det vore fördelaktigt om man kan använda den skärmen till mitt nya bygge genom att använda ett Gigabyte Thunderbolt GC-TITAN RIDGE. Tror ni att man får sämre prestanda med detta då signalen skall konverteras osv? Istället för att gå direkt från GPU till en ‘PC-skärm’?

  • Räcker 1000W PSU? Även om man har två GPU?

  • Kommer man få plats med två st GPU i chassit? Eller behöver man köpa extra stort?

  • Är moderkortet overkill? Kommer inte hålla på att överklocka osv.

Alla tips mottages tacksamt! Kommentarer på komponenter, om ni rekommenderar något annat osv.

Med vänlig hälsning,
Anders

Vad sitter du med för dator i dagsläget då? Vilka program för 3D modellering och rendering använder du?

Permalänk
Medlem

Phanteks P600S är en riktigt tyst låda också som jag rekommenderar
Har ägt ett par Fractal Design och Phanteks-lådor genom åren och Phanteks är i en annan liga enligt mitt tycke

Permalänk
Medlem

@and247: Om du ska använda grafikkorten för 3D-rendering så är SLI inte aktuellt, SLI används endast för spel och liknande realtids-rendering. För 3D-rendering så använder man istället grafikkorten som rena beräkningskort, och SLI krävs inte för att synkronisera dem.

Det betyder också att man inte är begränsad till att grafikkorten måste vara av samma modell som man är med SLI, utan man kan blanda grafikkort hur man vill. Men 3D-renderaren du använder måste också ha stöd för att använda flera grafikkort för att du ska kunna dra nytta av det.

Så när det gäller moderkort handlar det bara om vilka PCIe-platser de har, om de har stöd för SLI eller inte är endast relevant om du också planerar att spela på datorn (och då kanske du ändå nöjer dig med att bara använda ett av grafikkorten).

Permalänk

Bygg själv du sparar många riksdaler.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av and247:

Kommer man få plats med två st GPU i chassit? Eller behöver man köpa extra stort?

"Extra stort"? Define S2 är rätt köttigt som det är. Min första tanke var att föreslå ett mindre, till exempel Define C. Det är dock inget bra val om du behöver ha tre eller fler 3,5-tumsdiskar i datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hej! Jobbar med 3d och har på senare år kört ganska mycket GPU rendering. Något du vill ha är två grafikkort, om du har en gigantisk scen så blir viewporten nästan omöjlig att röra dig i om du har realtids rendering på samtidigt, att köra viewporten på ett gpu och sen preview render på det andra och sen båda tillsammans för produktrendering är det smidigaste tycker jag. Vad är det för programvara du ska använda? Vad för scener ska du göra? Tänk på att vid gpu rendering så ska oftast alla textrurer in i grafikminnet vilket även på 1080ti med 11gb minne snabbt kan bli fullt i mitt fall så 2 st 2080ti skulle ge dig väldigt mycket bang for the bucks även fast det är väldigt dyrt såklart,

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Tack för att du tog dig tid och kika på detta, mycket värdefullt. Om Corsair är lite jobbiga, bör man gå på en annan tillverkare?

@Puttefnasket: Sitter idag på en 8 år (?) gammal Intel i7 2600K, GTX 560, 16GB RAM. Så jag hoppas på att få ett fint lyft med det nya bygget. Använder också min 15" Macbook Pro 2016 till mycket. Sitter främst i 3ds Max och VRay, men är grymt sugen på att kika på deras GPU funktion då arbetsflödet verkar kunna optimeras extremt mycket. Har även sneglat på Octane & Redshift.

@perost: Wow, det var verkligen en eye-opener. Nej precis, jag kommer inte spela på datorn. Jag antar att problemet med värmeutveckling ändå kommer att finnas där?

@pathway: Tack, ska kolla in dem!

@_F1GHT3R_: Sweet, tack. Så du tror jag klarar mig på 850W? Även om jag adderar en GPU i framtiden? Ja det lutar åt att jag kommer bygga själv. Lyckades få ihop min förra dator så hoppas på kunna fixa denna också

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

@Mordekai: Tack, mycket intressanta kommentarer!

Angående SLI. Har läst en hel del på denna sida:

https://www.cgdirector.com/pc-builder/

Där förespråkar dom verkligen att stacka flera grafikkort för bättre prestanda, har sett många som gör det inom denna genre. Men det är få kommentarer kring värmeutvecklingen. Kanske är det mer avancerat att göra det än vad jag först trott? Då låter det ändå klokt att börja med ett TI-kort och sen om behovet finns får man utöka. Frågan är då om samtliga listade moderkort stödjer flera GPU? Vore tråkigt att behöva byta moderkort också ifall man nu vill uppgradera i framtiden.

Verkar inte som ASUS prime Z390-P stöder SLI men det moderkort du valt gör det, ASUS Prime Z390-A gör dock det.

Viktigaste är väl om mjukvaran stöder och kan utnyttja två grafikkort.
vilken mjukvara renderar du i? Finns det benchmarks med jämförelse mellan ett och två grafikkort?

Permalänk
Medlem

@sarlucic: Tack, nyttig info! Jag sitter i 3ds Max och VRay. Jobbar främst med byggnader (interiör och exteriör) men ibland produktvisualisering också. Vad jobbar du i för program? Vad räknar du som en stor scen? Håller sällan (aldrig) koll på poly-count. Skulle du hellre köpa två stycket RTX 2080 istället för ett RTX 2080 TI?

@Mordekai: Verkar som att jag inte behöver tänka på SLI enligt @perost. Jag sitter i VRay, det finns några benchmarks här:

CG Director

V-Ray Benchmark

Permalänk
Medlem

Asus moderkorten stöder ett snabbare och billigare minne från G.Skill
https://www.inet.se/produkt/5300309/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

14 istället för 16 i CAS latency.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Toppen, tack. Är det någon skillnad på att använda 4x8GB vs 2x16GB för att uppnå 32GB?

Permalänk
Medlem

du vet att amd snart släpper nya cpuer, kan vara värt att se om dom blir bra?

angående minnet så är färre stickor mer trevligt för minnescontrollern, fast det kanske mest gällde förr i tiden?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Okej, finns det något beräknat datum/månad? Min första tanke var att bygga med Threadripper 2950X men verkade kräva dyrare moderkort och kylning osv. Sedan förstod jag det som att Intels i9 9900 var en bättre processor för allmänt bruk, 3d-modellering osv. medan Threadripper var överlägsen för CPU-rendering men segare att arbeta med. Med det sagt så kanske AMDs nya kommer bli bättre på alla plan, frågan är bara hur långt bort de är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

@Mordekai: Toppen, tack. Är det någon skillnad på att använda 4x8GB vs 2x16GB för att uppnå 32GB?

Generellt är 2x16 bättre än 4x8 dessutom kan det ju gå att uppgradera

Permalänk
Medlem

Jag skulle påstå att i 3D modellering är singeltrådsprestanda överlägset viktigast och där är Intel 9th gen kung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag skulle påstå att i 3D modellering är singeltrådsprestanda överlägset viktigast och där är Intel 9th gen kung.

Perfekt, känns som jag är på rätt väg mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

@perost: Wow, det var verkligen en eye-opener. Nej precis, jag kommer inte spela på datorn. Jag antar att problemet med värmeutveckling ändå kommer att finnas där?

Ja, SLI har inget med värmeutvecklingen att göra. 3D-rendering kommer troligtvis utveckla mer värme än spelande, eftersom grafikkorten oftast kan utnyttjas mycket effektivare i såna tillämpningar. Ska man ha många grafikkort så brukar radialfläktar föredras (exempel), eftersom de blåser ut den varma luften ur chassi. Men med två kort så är det troligtvis inget större problem så länge som man har bra luftflöde i chassit.

Skrivet av and247:

Okej, finns det något beräknat datum/månad?

De kommer nästa kvartal enligt AMD, d.v.s. någon gång juli-september. Vi vet dock inte vilka modeller de kommer lansera då.

Permalänk

Om du adderar ett till gpu så hade jag tagit större nätaggregat än det som jag har i kundvagnen ja.
Sen vet jag inte hut tyst du vill ha eller om ljud stör dig.
Om inte ljud stör dig så mycket hade jag tagit R6 chassit som är större och har bättre luftflöde.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.