Permalänk
Inaktiv

Konstiga telefonsamtal..

Får samtal från ”inget uppringningsID” (sånt som myndigheter ringer med)

När man svarar hör man en pipig röst säga ”Hej”. Väntar man ett tag till blir det andra ljud, så som ”hallå”, eller nu senast ”mjau”. Ja ni förstår nog...

Detta har pågåt under perioder i åtminstone ett halvår. Det kan gå flera veckor mellan samtalen, sen kan jag få två samtal på bara några minuter.

Jag aldrig vågat säga något, men jag har prövat att stänga av micen och vänta, och samtalet har hållit på i över 1 minut innan jag lagt på av feghet haha.

Nu till min fråga, vad är detta? Busringning i all ära, men med inget upprings-ID? Och uppenbarligen från samma källa varje gång🤔

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Polisanmäl, operatören ska ha information om vem det är.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Förmodligen något barn som "lånat" pappas jobbtelefon och av någon anledning har ditt nummer på autouppringing typ först eller sist i listan eller någon full polare...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

En annan teori jag har är att någon unge har tillgång till en telefon med gammeldags kontantkort (tex för nödsamtal) och har ditt nummer på senast använda nummer av någon anledning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Om man slår #31# innan numret man ringer till så blir ens nummer skyddat. Det låter som en klassiskt busringning. Tröttnar du så kan du vi appen Truecaller blocka samtal från skyddat nummer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var med om något liknande en gång när jag var tonåring. Visade sig vara en svartsjuk pojkvän och hans polare som trakasserade mig för att det kommit upp en bild på Facebook där jag gav hans flickvän en kram på en fest. En tjej som jag hade känt och varit vän med i 5+ år.

People are weird sometimes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Kan vara någon säljare. Om du intr säger något är det inte säkert personen vet att du svarat ens brukar vara ett datorprogram som ringer och så kopplas det till en person när någon svarar och imte säkert den personen ens reagerar om du inte säger något.

Kan passa på att nämna också gällande tysta samtal eller samtal som lägs på nör man svarar att ofta ringer dielern fler samtal än det finns personer som sitter i telefon så ibland får den träff men har ingen säljare att koppla samtalet till. På mitt förra jobb berättade de att den ringde 1,5 samtal per säljare för det är mer effektivt att få träff då. Kan tillägga att jag inte var säljare utan satt på kundtjänsten.

De såg det som hellre några samtal som inte kunde kopplas till säljare för att de var upptagna än att säljarna sitter och inte får något samtal och inte genererar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Om man slår #31# innan numret man ringer till så blir ens nummer skyddat. Det låter som en klassiskt busringning. Tröttnar du så kan du vi appen Truecaller blocka samtal från skyddat nummer.

Skickades från m.sweclockers.com

Med #31# ges väl inte inget ”uppringningsID” utsn det står väl dolt nummer då? Är ju skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Polisanmäl, operatören ska ha information om vem det är.

När jag jobbade på Telenor så stämde inte detta alls. Du kan polisanmäla men i mitt fall Telenor så hade de ingen info vemn som ringde med skyddat nummer. De kunde däremot aktivera "spårning" lr något liknande som då aktivt spårade samtal och på så sätt kunde man se vem som ringde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Med #31# ges väl inte inget ”uppringningsID” utsn det står väl dolt nummer då? Är ju skillnad...

Jo då. Det är Apple svenska översättning i iOS. På iPhone står det "Inget UppringningsID". En väldigt dålig översättning enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Jo då. Det är Apple svenska översättning i iOS. På iPhone står det "Inget UppringningsID". En väldigt dålig översättning enligt mig

Oj, där ser man! Känns som en tveksam översättning...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Kan vara någon säljare. Om du intr säger något är det inte säkert personen vet att du svarat ens brukar vara ett datorprogram som ringer och så kopplas det till en person när någon svarar och imte säkert den personen ens reagerar om du inte säger något.

Kan passa på att nämna också gällande tysta samtal eller samtal som lägs på nör man svarar att ofta ringer dielern fler samtal än det finns personer som sitter i telefon så ibland får den träff men har ingen säljare att koppla samtalet till. På mitt förra jobb berättade de att den ringde 1,5 samtal per säljare för det är mer effektivt att få träff då. Kan tillägga att jag inte var säljare utan satt på kundtjänsten.

De såg det som hellre några samtal som inte kunde kopplas till säljare för att de var upptagna än att säljarna sitter och inte får något samtal och inte genererar pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha! Detta visste jag inte, låter som en möjlig förklaring om det nu är så att ”inget id” egentligen betyder dolt nummer

Permalänk
Medlem

@Vzano: Polisanmäl för vadå?

Permalänk
Medlem

Min telefon fickringde efter en uppdatering, trots att jag har den i ett flip fordral.
Tur att det var samma familjemedlem som blev drabbad varenda gång.
Gissar på att det är alla satans röstkommandon m.m. som ställer till det.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av improwise:

@Vzano: Polisanmäl för vadå?

Trakassering, tror inte det är speciellt roligt för TS längre att få konstiga samtal så länge.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Trakassering, tror inte det är speciellt roligt för TS längre att få konstiga samtal så länge.

Du menar trakasseri(er) antar jag och det skulle nog krävas väsentligt mer än så för att klassas som det i juridisk mening.