Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Ska du bara höra fotsteg så skaffa en bra eq. Vilken hörlur som helst fungerar. Jag kör inte pubg men en herrans massa thehunter. Där blir de väldigt mycket lyssnande efter fotsteg och djurskall. Spelar ingen större roll vilken hörlur jag kör de har väldigt bra positionsljud för stereolurar men hd 800s fungerar bra. Vill du ha något billigare som isolerar och med mick och inget behov av extern dac eller förstärkare så fungerar audeze mobius utmärkt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ska du bara höra fotsteg så skaffa en bra eq. Vilken hörlur som helst fungerar. Jag kör inte pubg men en herrans massa thehunter. Där blir de väldigt mycket lyssnande efter fotsteg och djurskall. Spelar ingen större roll vilken hörlur jag kör de har väldigt bra positionsljud för stereolurar men hd 800s fungerar bra. Vill du ha något billigare som isolerar och med mick och inget behov av extern dac eller förstärkare så fungerar audeze mobius utmärkt.

BS, för fotsteg är det imaging först och främst som gäller och det finns ingen EQ för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

BS, för fotsteg är det imaging först och främst som gäller och det finns ingen EQ för det.

Fotsteg är ju inom ett väldigt specifikt frekvensområde. Man boostar dem och sänker andra frekvensområden som kan dölja dem.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fotsteg är ju inom ett väldigt specifikt frekvensområde. Man boostar dem och sänker andra frekvensområden som kan dölja dem.

Har ingen inverkan på imaging.

Permalänk
Medlem

någon här som testat Audeze Mobius Immersive 3D? jag har idag asus 7.1 hörlurar men dom har börjat strula lite så nu funderar jag på en uppgradering.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

BS, för fotsteg är det imaging först och främst som gäller och det finns ingen EQ för det.

Skrivet av Sinery:

Har ingen inverkan på imaging.

Ursäkta, men vad är "imaging" för något?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ursäkta, men vad är "imaging" för något?

Lokaliseringen av ljud.
Dvs vart ljudet kommer från.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Aha. Eftersom jag är en väldigt glad amatör och gärna lär mig nya saker så undrar jag om du har lust att beskriva ordet "imaging", fast på svenska.

För du menar väl inte ljudbild? Kanske stereoperspektiv?
Fast nu gissar jag bara och det är inte bra, kan bli så tokigt då.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Tja!

Letar efter IEMs i det övre skiktet, och jag har fastnat lite för Sennheiser IE800S, men jag är lite orolig för den överdrivna mängd "microphonics" som det rapporterats om. Någon som har någon input på just IE800S, eller bara tips på någon annan IEM i samma prisklass?

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Sinery: Aha. Eftersom jag är en väldigt glad amatör och gärna lär mig nya saker så undrar jag om du har lust att beskriva ordet "imaging", fast på svenska.

För du menar väl inte ljudbild? Kanske stereoperspektiv?
Fast nu gissar jag bara och det är inte bra, kan bli så tokigt då.

Imaging är ett sådant där audiophil-ord som är både abstrakt och konkret. Vissa hörlurar har en tendens att producera ljud som nästan attackerar en, och som strålas in i örat. De har en snäv imaging och låter inte särskilt naturliga, om än bra. Hörlurar med stor imaging får ljudet att låta som om att det omfamnar dig och finns runtomkring dig. Tänk typ surround vs stereo!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Imaging är ett sådant där audiophil-ord som är både abstrakt och konkret. Vissa hörlurar har en tendens att producera ljud som nästan attackerar en, och som strålas in i örat. De har en snäv imaging och låter inte särskilt naturliga, om än bra. Hörlurar med stor imaging får ljudet att låta som om att det omfamnar dig och finns runtomkring dig. Tänk typ surround vs stereo!

Skickades från m.sweclockers.com

billnyebutthatswrong.jpg
Du snackar om soundstage och dess korrelation är inte surround vs stereo utan storleken på rummet.
Korrelationen till imaging vore hur exakt man kan identifiera vart i rummet ett ljud kommer från.

"Om man vill ha rätt svar ska man inte ställa rätt fråga utan ge fel svar." såg nu att stackarn ställde en fråga till mig tidigare.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

billnyebutthatswrong.jpg
Du snackar om soundstage och dess korrelation är inte surround vs stereo utan storleken på rummet.
Korrelationen till imaging vore hur exakt man kan identifiera vart i rummet ett ljud kommer från.

"Om man vill ha rätt svar ska man inte ställa rätt fråga utan ge fel svar." såg nu att stackarn ställde en fråga till mig tidigare.

Ja, du har ju helt rätt! Jag blandade ihop de två orden. Min jämförelse är ju ändå det närmaste för att beskriva för någon som aldrig upplevt skillnaden i ett par hörlurar. Men bra, då hoppas jag att frågeställaren är nöjd med det ovan svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Adrikkropotkin & @Sinery
Inte direkt, jag kan anse att ni rör till det.
Jag försöker mig på en kortfattad sammanfattning som enligt mig är lättare att förstå än att slänga sig med ord så som "imaging".

-"Man hör utan problem var i stereobilden ljudkällorna finns."

Tack för mig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Om jag skulle förklara "imaging" och "soundstage", och hur de påverkar ljudbilden när man spelar spel så skulle min beskrivning iaf vara att bra imaging pekar ut från vilket håll ett ljud kommer medans större soundstage avgör djupet i ljudbilden, helt enkelt göra det enklare att avgöra om ljudkällan är nära eller längre bort. Det förstnämnda skulle jag säga är viktigare för tävlingsriktat spelande.

Känn er välkomna att rätta mig om jag är ute o cyklar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vet inte om det här är rätt tråd att fråga i, men here it goes:

Jag är på jakt efter ett par hörlurar och en dac/amp, men har rätt så dålig koll på vad som lönar sig att köpa.

Hur är det med hörlurar från massdrop, tillexempel MASSDROP X SENNHEISER HD 58X JUBILEE eller MASSDROP X SENNHEISER HD 6XX?
Och hur bra är deras MASSDROP O2 + SDAC DAC/AMP?

Är det här värt att köpa eller har ni några bättre rekommendationer? Budget jag har tänkt mig ligger väl kring max 300 - 400 euro, men om det finns bra utrustning för billigare, så är det välkommet.

En fråga ännu gällande open back hörlurar, hur pass mycket ljud läcker dom? Tänker på hur det stör andra i rummet.

Permalänk
Medlem

@Antte: ´

Jag skulle säga att HD 58X är väldigt prisvärda.
Jag är väldigt nöjd själv med mina som jag har ihop parad med en Mayflower ARC.
HD 58X är lättdrivna så en 02+SDAC kommer inte ha några som helst problem att driva hörlurarna.

Tyvärr har jag inte provlyssnat HD 6XX.

När det kommer till open back så läcker dem väldigt mycket ljud och framför allt så får man inte glömma bort att det läcker extremt mycket ljud in, dvs, du hör allting som händer runt om kring dig.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk

Varför säljs inte Philips Fidelio X2HR eller gamla x2 i Sverige längre?

Min x2 har precis pajat och vill köpa nya...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Någon som försöker göra sig en fin hacka från det väldigt billiga priset på N90Q? Med tanke på att kvitto saknas.

https://www.blocket.se/pitea/AKG_N90Q_Horlurar_85101607.htm?c...

Permalänk
Fyndjägare

Massdrop THX 789 är aktiv igen =D
$400

Note: Due to the popularity of this product, we’re having trouble keeping it in stock. Preorder now and we’ll reserve your spot in our next run, expected to ship August 30th.

https://drop.com/buy/massdrop-x-thx-aaa-789-linear-amplifier

Edit: Jag beställde en

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv

@Mumu55: Skickas den inom EU eller hur ser det ut nu mera?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anon8870:

@Mumu55: Skickas den inom EU eller hur ser det ut nu mera?

Nä ser ut att gå från USA så räkna med moms och postens avgifter.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Någon som försöker göra sig en fin hacka från det väldigt billiga priset på N90Q? Med tanke på att kvitto saknas.

https://www.blocket.se/pitea/AKG_N90Q_Horlurar_85101607.htm?c...

Frågan är om någon över huvud taget kommer att köpa dem?
Det brukar alltid gå att ordna fram kvitton på så dyra saker så de flesta kommer nog att tro samma sak – att de är införskaffade på ett mindre lagligt sätt ...
Jag hade i alla fall inte vågat köpa något så dyrt utan att få ett kvitto.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om inte Monoprices motsvarighet är ett "bättre" val, speciellt eftersom den inte kostar så himla mycket mer ($479.99) än "Drops".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Frågan är om någon över huvud taget kommer att köpa dem?
Det brukar alltid gå att ordna fram kvitton på så dyra saker så de flesta kommer nog att tro samma sak – att de är införskaffade på ett mindre lagligt sätt ...
Jag hade i alla fall inte vågat köpa något så dyrt utan att få ett kvitto.

Tror det snarare handlar om att man inte vill visa att man betalat 1500 för något man säljer för 7000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Tror det snarare handlar om att man inte vill visa att man betalat 1500 för något man säljer för 7000.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är självklart för oss här i forumet, men inte för de flesta.
Jag funderade bara över hur någon som inte känner till detta skulle reagera. De flesta skulle nog tycka att det kändes mer än bara lite skumt ...?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av backspace:

Jag undrar om inte Monoprices motsvarighet är ett "bättre" val, speciellt eftersom den inte kostar så himla mycket mer ($479.99) än "Drops".

För mig blev det Massdrop pga högre effekt och att Monoprice varianten verkar haft en del kvalitetsproblen. Läste något om att den inte var lika bra designad. Inbyggd DAC är ju alltid trevligt men jag har redan bra DAC:ar Köper THX teknologin främst för att spela med Hifiman, de brukar gilla snabba strömstarka grejjer. Får se hur det låter sen i September. Hursomhelst nu verkar Massdrop THX AAA 789 vara slut igen.

Däremot kan det eventuellt bli båda Cavalligrejjerna från Monoprice. Gillar ju rörhybrider och den där Liquid Platinum kan nog bli bra till mina Audeze, Fostex, Mr Speakers och säkert även till några Hifiman också.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Massdrop THX 789 är aktiv igen =D
$400

Note: Due to the popularity of this product, we’re having trouble keeping it in stock. Preorder now and we’ll reserve your spot in our next run, expected to ship August 30th.

https://drop.com/buy/massdrop-x-thx-aaa-789-linear-amplifier

Edit: Jag beställde en

https://cdn.head-fi.org/a/10077615.png

Jag köpte min THX AAA 789 i höstas. Mycket trevlig amp

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Tror det snarare handlar om att man inte vill visa att man betalat 1500 för något man säljer för 7000.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det ju ändå bättre att skicka med kvittot, spelar väl ingen roll egentligen om man gjort en superdeal eller inte.. Även om det kan kännas trökigt för köparen såklart.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jlarss:

Jag köpte min THX AAA 789 i höstas. Mycket trevlig amp

Jeop. Många verkar gilla den. Vilka hörlurar spelar du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jeop. Många verkar gilla den. Vilka hörlurar spelar du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag spelar med Sennheiser HD660S men jag är lite sugen på att testa Hifiman Arya.
Det är rätt saftigt pris på dom men vad ska man annars lägga pengarna på