Uppgradera i5-4670K till ryzen 2600

Permalänk
Inaktiv

Uppgradera i5-4670K till ryzen 2600

Jag sitter och fundear på om det är värt att byta ut mitt i5-4670K klockat till 4.1 ghz med 2x8gb ddr3 1600mhz cl9 ram på ett asus z87-k moderkort till en ryzen 2600 build med 2933 mhz cl15 minne. Skulle kosta mig cirka 4 lax att göra det men här är den riktiga poängen; jag tänker gå över till playstation 5 när det släpps och aldrig gå tillbaks till pc. Dock ser det ut att ta ca 1.5år innan det blir verklighet och det finns ett par pc titlar kvar som jag skulle vilja uppleva t.ex. bannerlord (megalolz) och warhammer 3. Hell let loose ser också intressant ut.

Vad hade ni gjort i min sits? Jag har pengarna och är villig att spendera dem för att få lite extra kräm i datorn tills jag lämnar pc gaming men samtidigt känns det lite onödigt. Jag har en historia av att spreta pengar i onödan och försöker bättra mig.

P.S. jag vet om att zen 2 ryzen 3xxx serien kommer om en 2mån men tänker mig att deras processorer lär väl kosta samma som 2600 eller mer så poängen kvarstår +/- några hundralappar.

Permalänk

Självklart är en 2600 bättre, men beroende på vad du har för grafikkort så behöver inte i5an nödvändigtvis vara en stor bottleneck I dagens läge. Har ett system med en 4670k hemma och rullar på väldigt bra fortfarande i 4.2ghz tillsammans med ett 960.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Med det du skriver så hade jag skitit i det, spar pengarna istället och låt det vara början på en sparbuffert om du inte redan har det. Om spelen hackar lite så får du tänka att du får njuta desto mer när din ps5 kommer istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byt till en begagnad i7 4770k eller i7 4790k, se till att ha en ok kylare till och överklocka den lite. Du har ju ett Z-moderkort. Även om du inte överklockar är det en stor boost. Mycket mer prisvärt, köper du bara en begagnad processor 1000-1200kr typ. Köper du ngn kylare till kanske totalt 2k. Kommer stå sig tills du får din PS5a.

Dock beroende på spel gör det kanske ingen skillnad, värt att poängtera. Nyttjar inte spelen trådar/kärnor väl märker du lite till ingen skillnad alls. Men i spel som gör det kan skillnaden bli som natt och dag... Så kolla upp den biten allra först sen ta ställning till om du vill leta efter en begagnad i7a.

Jag har rätt nyligen bytt från i5 3570k@4,2ghz till i7 3770k@4,2ghz så jag vet. Två exempel där det gjort en enorm skillnad och för 700kr var boosten fin:

I BF5 gick lägsta FPS från 35 till 50. Det är en enorm skillnad att spela, generellt flyt mycket bättre. Hade problem med ljud som buggade ur pga dålig och instabil FPS också. Det är som bortblåst det med.

AC: Odyssey. Lägsta FPS innan 25. Efter 42. Enorm skillnad i allmänt flyt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Tack för era svar! Har bestämt mig för att gå vidare och köpa någon uppgradering ändå. Ska se hur ryzen 3 serien ser ut, 1.5 år är en lång tid att vänta.

För övrigt så har jag ett 1060 6gb dual OC då det frågades om vad för gpu jag har.

Permalänk

4670k till Ryzen 2600 känns väldigt onödigt i mina ögon.

Väldigt lite prestanda för pengarna du lägger ut, i spel. Vänta på Ryzen 3 skulle jag säga. Då kan du säkert sälja det till 50-75% av nypris också sen när du går över till PS5.

Permalänk
Inaktiv

@SuperDuperKillen: Jag tänker som sagt vänta på ryzen 3 har sett några "leak" specs och det verkar lovande.

Permalänk

Sälj ditt befintliga ram mobo cpu för ca 1500Kr
Köp nytt för 7000K

Detta blir väldigt lättsålt efter 1.5 år och du kommer inte att gå back så mycket på det pga att det är good stuff.

Eller vänta på ryzens nya serie.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.