Permalänk

Model O

Model O är en mus med 3360 sensor till ett bra pris (~50€/600 kr). Den är ganska lik Zowie Fk1 och Logitech G Pro Wireless i storlek. Tillverkaren är Glorious PC Gaming Race, som trots att de är relativt nya har en god renommè för bra kvalitét på produkterna och god support.

Anledningen till att jag tycker denna mus är så spännande att det verkar vara den enda av två möss som passar min handstorlek och är ambi. Jag har alltid använt ergo möss tills jag relativ nyligen insåg att handen tenderar ligga lite på sidan när man använder ergo och i mitt fall har det medfört att huden runt handleden skrapas upp rätt rejält.

Den andra musen jag är intresserad av är Logitech G pro Wireless. Det finns ett par anledningar till varför jag valde att inte köpa denna. Många rapporterar dubbelklick och att höger/vänster musknapp går över varandra. Det tycker jag är helt oacceptabelt för en 1500:- kr mus. Dessutom föredrar jag trådat.

Här är bilder på Model O jämfört med andra välkända ambi möss.

https://www.overclock.net/forum/375-mice/1706006-glorious-odi...

Här är mått på flera välkända ambi möss:

Odin (front/mid/back ) 61/59/66 x 37.5 x 128 mm

Gpw 63,5 × 40 × 125 mm

Dm1 68 × 39 × 126 mm

Fk1 62/60/67 × 37 × 128 mm

Fk1+ 64/62/68 × 38 × 128 mm

Fk2 60/58/64 × 36 × 124 mm

Air58 60 x 40 x 128 mm

Wmo 66.6 x 39.6 x 124mm

Sensei 68,3 × 38,7 × 125,5 mm

SS 310 60.77/61.77/70.39 × 38,95 × 125,1 mm

MS IO 68 x 39 x 126 mm

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Men för de som vill prata om musen så har den släppts idag och embargot är släppt så nu har recensionerna kommit och det går att beställa för dem som inte förbokat.

Här är lite recensioner:
Menismyforte: https://www.youtube.com/watch?v=1vfBk-_mdS8&feature=youtu.be
RocketJumpNinja: https://www.youtube.com/watch?v=oqK2o-Hwzho
Techpowerup: https://www.techpowerup.com/reviews/Glorious_PC_Gaming_Race/M...

Äntligen verkar det finns en mus i en bra form som inte verkar lida av några direkta defekter (T.ex dubbelklick på logitech g pro wireless).

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Ja! jag har väntat länge på Glorious Model O, men tror jag införskaffar mig en beg. Zowie fk1 och fk2 istället, även fast Glorious Model O har bättre sensor/kabel och är lättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Äntligen verkar det finns en mus i en bra form som inte verkar lida av några direkta defekter (T.ex dubbelklick på logitech g pro wireless).

Hur ska du kunna bedöma att den inte lider av några defekter när vanligt folk inte ens haft den ett dygn? det är väl ingen GPW som dubbelklickar direkt när man packar upp den heller utan det kommer allteftersom.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Men för de som vill prata om musen så har den släppts idag och embargot är släppt så nu har recensionerna kommit och det går att beställa för dem som inte förbokat.

Här är lite recensioner:
Menismyforte: https://www.youtube.com/watch?v=1vfBk-_mdS8&feature=youtu.be
RocketJumpNinja: https://www.youtube.com/watch?v=oqK2o-Hwzho
Techpowerup: https://www.techpowerup.com/reviews/Glorious_PC_Gaming_Race/M...

Äntligen verkar det finns en mus i en bra form som inte verkar lida av några direkta defekter (T.ex dubbelklick på logitech g pro wireless).

Dubbelklick går på garanti.
Min första G pro (köpt vid launch på logitech store) fick dubbelklick typ 1 vecka efter. Logitech skickade en ny och kunde behålla min gamla.

Haft den andra sen dess utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

@Nivity: En av anledningarna varför jag enbart köper utrustning från Logitech, deras support är next-level. Jag fick mina Logitech 303 Deadlus och Logitech G Pro utbytta då bägge började dubbelklicka.

Jag sitter just nu med Logitech G503 Hero och kommer förmodligen förhandsboka Glorious O. Att byta ut 120gram mot 67gram kommer bli en rejäl skillnad.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Som den prylnörd man är så vill jag extremt gärna ha en. Det är dock svårt att rättfärdiga när jag redan sitter med en GPW. Jag avvaktar nog tills ekonomin ser bättre ut, i bästa fall har de redan utannonserat en trådlös vid det laget.

Men! Jag tycker det är superkul att de verkar lyckats så bra. Sätter stor press på de vanliga tillverkarna att steppa upp sitt game.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Har raderat ett litet sidospår, bland annat ett pannkaksrecept(!).

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag är tveklöst sugen men hålen i musskalet gör mig väldigt tveksam. Jag greppar huvudsakligen med fingertopparna men alla dessa hål kommer över tid ofelbart bli en ansamlingplats för hudavlagringar och olja från händerna, och allsköns annan lort som fastnar i den lite feta miljön.
Inte för att det är något större problem ur hygienperspektiv, men några gram extra vikt för att slippa dessa hål hade tilltalat mig mer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Ultraform:

Ja! jag har väntat länge på Glorious Model O, men tror jag införskaffar mig en beg. Zowie fk1 och fk2 istället, även fast Glorious Model O har bättre sensor/kabel och är lättare

Varför köpa en dyrare produkt som är sämre?
Edit: ah såg beg nu. Förstår fortfarande inte dock. Lär inte vara mycket billigare än en MoO.

Skrivet av Naga:

Hur ska du kunna bedöma att den inte lider av några defekter när vanligt folk inte ens haft den ett dygn? det är väl ingen GPW som dubbelklickar direkt när man packar upp den heller utan det kommer allteftersom.

Jag skrev "verkar". Du har rätt det kan uppkomma fel som inte är kända än, men reviewers har haft musen upp till nästan två månader.

Skrivet av Gustenrocks:

Som den prylnörd man är så vill jag extremt gärna ha en. Det är dock svårt att rättfärdiga när jag redan sitter med en GPW. Jag avvaktar nog tills ekonomin ser bättre ut, i bästa fall har de redan utannonserat en trådlös vid det laget.

Men! Jag tycker det är superkul att de verkar lyckats så bra. Sätter stor press på de vanliga tillverkarna att steppa upp sitt game.

GPW är grym. Enda skillnaden är väl att den är 13g lättare och det är väl försumbart?

Skrivet av twit:

Jag är tveklöst sugen men hålen i musskalet gör mig väldigt tveksam. Jag greppar huvudsakligen med fingertopparna men alla dessa hål kommer över tid ofelbart bli en ansamlingplats för hudavlagringar och olja från händerna, och allsköns annan lort som fastnar i den lite feta miljön.
Inte för att det är något större problem ur hygienperspektiv, men några gram extra vikt för att slippa dessa hål hade tilltalat mig mer.

Det är en del som haft den farhågan med hålen och smuts, men de som har möss med hål i säger att det inte ska vara något bekymmer. Beror nog på lite hur rent man har runtomkring sig och huruvida man har husdjur skulle jag tro. När det gäller fingergreppet beror det ju på var exakt du brukar hålla fingrarna gissar jag. Själv clawar jag.

Skrivet av Nivity:

Dubbelklick går på garanti.
Min första G pro (köpt vid launch på logitech store) fick dubbelklick typ 1 vecka efter. Logitech skickade en ny och kunde behålla min gamla.

Haft den andra sen dess utan några som helst problem.

Jo och logitech är väldigt bra, bäst i branschen, när det gäller support, men köper man en mus, framförallt för 1500 bagis, vill man inte vara utan den sedan och de har inte gjort något för att fixa den heller. Inte bytt knapparna, inte fixat så knapparna inte hänger över varandra. Det kostar ju dessutom pengar (tid) att byta ut den. Allt från telefon till att gå till posten.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Såg nu också att man kan byta debounce hastighet och liftoff distance (2 - 3 mm) manuellt i drivrutinerna. Gillar ha lite högre liftoff så det är bara trevligt.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Varför köpa en dyrare produkt som är sämre?
Edit: ah såg beg nu. Förstår fortfarande inte dock. Lär inte vara mycket billigare än en MoO.

Jag skrev "verkar". Du har rätt det kan uppkomma fel som inte är kända än, men reviewers har haft musen upp till nästan två månader.

GPW är grym. Enda skillnaden är väl att den är 13g lättare och det är väl försumbart?

Det är en del som haft den farhågan med hålen och smuts, men de som har möss med hål i säger att det inte ska vara något bekymmer. Beror nog på lite hur rent man har runtomkring sig och huruvida man har husdjur skulle jag tro. När det gäller fingergreppet beror det ju på var exakt du brukar hålla fingrarna gissar jag. Själv clawar jag.

Jo och logitech är väldigt bra, bäst i branschen, när det gäller support, men köper man en mus, framförallt för 1500 bagis, vill man inte vara utan den sedan och de har inte gjort något för att fixa den heller. Inte bytt knapparna, inte fixat så knapparna inte hänger över varandra. Det kostar ju dessutom pengar (tid) att byta ut den. Allt från telefon till att gå till posten.

Mja, köpte G903 och fick dubbelklick på musen nästan omgående. Fick den utbytt men samma problem på den.
Gick då över till en Steelseries Rival 650 och har inte haft några problem.

Har förbokat en Model O och den skall bli intressant att testa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Mja, köpte G903 och fick dubbelklick på musen nästan omgående. Fick den utbytt men samma problem på den.
Gick då över till en Steelseries Rival 650 och har inte haft några problem.

Har förbokat en Model O och den skall bli intressant att testa.

Jo Logitech är verkligen usla med dubbelklick, begriper inte varför de inte byter knappar. Även om de har köpt ett gigantiskt lager så måste det kosta multum med alla supportärenden.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Varför köpa en dyrare produkt som är sämre?
Edit: ah såg beg nu. Förstår fortfarande inte dock. Lär inte vara mycket billigare än en MoO.

Jag skrev "verkar". Du har rätt det kan uppkomma fel som inte är kända än, men reviewers har haft musen upp till nästan två månader.

GPW är grym. Enda skillnaden är väl att den är 13g lättare och det är väl försumbart?

Det är en del som haft den farhågan med hålen och smuts, men de som har möss med hål i säger att det inte ska vara något bekymmer. Beror nog på lite hur rent man har runtomkring sig och huruvida man har husdjur skulle jag tro. När det gäller fingergreppet beror det ju på var exakt du brukar hålla fingrarna gissar jag. Själv clawar jag.

Jo och logitech är väldigt bra, bäst i branschen, när det gäller support, men köper man en mus, framförallt för 1500 bagis, vill man inte vara utan den sedan och de har inte gjort något för att fixa den heller. Inte bytt knapparna, inte fixat så knapparna inte hänger över varandra. Det kostar ju dessutom pengar (tid) att byta ut den. Allt från telefon till att gå till posten.

Det kostar mig 0 kr att ringa 1 samtal till Logitech, eller maila.
Sen har de hemleverans som standard. Får även behålla den gamla.

Har inga problem med att knapparna tar i varandra där framme på den jag fick, och inte något dubbelklick problem.

Och Model O är knappast felfri, finns många som redan gjort replacement claims pga olika problem, knapparna vanligaste.

Ang Logitech, antar jag har världens tur. Har fått dubbelklick på 1 mus, det är GWP.
Innan dess har jag nästan alltid använt logitech möss som G pro, G303, MX518, G3, MX300, mouseman wheel osv osv.

Detta gäller dock på de flesta möss, har typ aldrig råkat ut för dubbelklick, andra jag minns var 1 Deathadder 3G som jag fick det på.

<- Bäst på tur att få rätt möss antar jag

Ang model O debounce så har de spärrat den på lägst 4ms, detta är för att undvika dubbelklick, men också en nackdel för den är som sagt spärrad på 4ms. Detta kommer de säkert ändra framöver efter feedback dock så man kan sänka den.