Ethernet Saknar giltig ip konfiguration

Permalänk
Medlem

Ethernet Saknar giltig ip konfiguration

Hej alla!

Jag har ett problem med min dator, jag kan inte ansluta till Internet, det är en gul triangel Och det står Ethernet saknar giltig ip konfiguration. Ibland när datorn stått på flera timmar kan internetet börja helt plötsligt börja funka.

Jag kör med internet kabel och testat att byta internet kabel och uttag. Men inget funkar.

Jag hade samma problem på min gamla dator och trodde det var datorn fel så jag köpte en ny men det hjälpte inte..... så det suger

Har ingen aning vad felet är.

Ha en bra dag alla!

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat?

uttag i väggen - kabel direkt till datorn

uttag i väggen - router/annan låda - kabel till datorn

Har du flera uttag i väggen och har du kopplat in andra saker med kabel i dem som fungerar ?
När dator börjar fungera med kabel är det något annat som slutar att fungera?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Hej, hur ser nätverket ut hemma?
Låter som att din dator inte får någon DHCP.

Du kan prova och sätta en statisk IP-adress och se ifall det funkar.
Settings static IP-address WIndows 10

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Testa öppna en kommandoprompt:

ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew

Vilken info listas när du kör ipconfig all
?

Kommer du åt din gateway via webbläsaren?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

@Gustav-P: Jag kör uttag i väggen direkt till datorn, jag har flera saker uttag i väggen. Och jag har kopplat in min tv via internet och den funkar.

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Testa öppna en kommandoprompt:

ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew

Vilken info listas när du kör ipconfig all
?

Kommer du åt din gateway via webbläsaren?

När jag skriver ipconfig all kommer massor info upp.

Och vad är en gateway?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanzz:

@Gustav-P: Jag kör uttag i väggen direkt till datorn, jag har flera saker uttag i väggen. Och jag har kopplat in min tv via internet och den funkar.

Har en en router?
Vad är det för kontakter du har i väggen? Går de till routern?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Har en en router?
Vad är det för kontakter du har i väggen? Går de till routern?

Jag har en router men jag får inte internet från den. Jag får internet ifrån ett modem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanzz:

Jag har en router men jag får inte internet från den. Jag får internet ifrån ett modem

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för internet in i bostaden? Lägenhet, fiber, trådlöst?

Vad för modem och router?

Hur är allt kopplat?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanzz:

@Gustav-P: Jag kör uttag i väggen direkt till datorn, jag har flera saker uttag i väggen. Och jag har kopplat in min tv via internet och den funkar.

Det låter som om du skulle kunna ha strul med adresseringen pga du inte kopplat alla klienter på routerns lansiida.
Beskriv i detalj hur alla apparater är inkopplade och vad det är för någon nätverkshårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som om du skulle kunna ha strul med adresseringen pga du inte kopplat alla klienter på routerns lansiida.
Beskriv i detalj hur alla apparater är inkopplade och vad det är för någon nätverkshårdvara.

Vad menar du med ha strul med adresseringen pga du inte kopplat alla klienter på routerns lansiida.

Allt är kopplat såhär i Garage har vi ett modem och massor uttag till varje rum. Varje rum har två uttag och dom uttagen har siffor. Så tex mitt rum har 15 och 16, så ifall jaf vill ha internet i mitt rum, sätter jag en internetkabel i modemet till uttag 15 och 16, sen sätter jag en internet kabel i mitt rum i uttaget på väggen och sätter den kabeln in i tex min dator.

Det är lite svårt att förklara hoppas du förstår vad jag menat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanzz:

Vad menar du med ha strul med adresseringen pga du inte kopplat alla klienter på routerns lansiida.

Allt är kopplat såhär i Garage har vi ett modem och massor uttag till varje rum. Varje rum har två uttag och dom uttagen har siffor. Så tex mitt rum har 15 och 16, så ifall jaf vill ha internet i mitt rum, sätter jag en internetkabel i modemet till uttag 15 och 16, sen sätter jag en internet kabel i mitt rum i uttaget på väggen och sätter den kabeln in i tex min dator.

Det är lite svårt att förklara hoppas du förstår vad jag menat

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du lägga ut en bild på switchen och resten av nätverkskåpet?
Låter som med modemet menar du en switch.
Du måste ha något internet utifrån, såsom fiber och detta kopplas först till en mediaconverter och sedan en router.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanzz:

Vad menar du med ha strul med adresseringen pga du inte kopplat alla klienter på routerns lansiida.

Allt är kopplat såhär i Garage har vi ett modem och massor uttag till varje rum. Varje rum har två uttag och dom uttagen har siffor. Så tex mitt rum har 15 och 16, så ifall jaf vill ha internet i mitt rum, sätter jag en internetkabel i modemet till uttag 15 och 16, sen sätter jag en internet kabel i mitt rum i uttaget på väggen och sätter den kabeln in i tex min dator.

Det är lite svårt att förklara hoppas du förstår vad jag menat

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta tyskan men bilden visar hur man normalt kopplar

Inkommande anslutning går till routerns Wansida och på dess lansida har man en switch som förgrenar till klienterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Kan du lägga ut en bild på switchen och resten av nätverkskåpet?
Låter som med modemet menar du en switch.
Du måste ha något internet utifrån, såsom fiber och detta kopplas först till en mediaconverter och sedan en router.

Kan inte ta en bild just nu tyvärr. Och jag menar faktiskt ett modem, modemet är där vi får vårat internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanzz:

Kan inte ta en bild just nu tyvärr. Och jag menar faktiskt ett modem, modemet är där vi får vårat internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du dsl eller kabeltv anslutning, vilken operatör, har modemet integrerad router, vilken modell är det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du har router och modem. Är du säker, och har båda DHCP påslaget så får du problem med den logiska adresseringen på nätverket. Kontrollera detta, för det kan ge problemet att saker fungerar sporadiskt såsom du beskriver.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du dsl eller kabeltv anslutning, vilken operatör, har modemet integrerad router, vilken modell är det ?

Jag har viasat som operatör, modellen är cts- hes 3106

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Du skriver att du har router och modem. Är du säker, och har båda DHCP påslaget så får du problem med den logiska adresseringen på nätverket. Kontrollera detta, för det kan ge problemet att saker fungerar sporadiskt såsom du beskriver.

Jag har en router som ger mig trådlöst, sedan har jag i garaget en internet "station" där allt "själva" internet kommer. Och jag tror det är ett modem (modellen är en cts hes-3106)

Hur kollar jag så dchp är påslaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanzz:

Jag har viasat som operatör, modellen är cts- hes 3106

Skickades från m.sweclockers.com

Viasat, är det fiber eller satellit ?

Cts- hes 3106 är en switch, brukar kallas tjänstefördelare.

HES-3106
6-Port Management Gigabit Ethernet CPE Switch

https://www.ctsystem.com/en/product/productdetail.php?fid=12&...

Beskriv hur du kopplat efter den för jag antar att den ger internet på nån specifik port och tv och ev tele på nån annan port ?

Det är alltså oftast så att du bara har internetaccess på en port på tjänstefördelaren, där ska du ansluta din routers wanport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är alltså oftast så att du bara har internetaccess på en port på tjänstefördelaren, där ska du ansluta din routers wanport.

Det kan också vara så att det finns "internet" i alla uttagen i CPE:n. Men att det endast tilldelas 1,2,3,4 el 5 IP adresser till samma kund.

Om man har 3 enheter inkopplade och man får 3 IP adresser av leverantören så funkar ju allt bra.
Kopplar man in en 4:e enhet så får den inte IP adress eller internet åtkomst.
Efter en tid så stänger någon av en av de 3 enheterna som var igång från början, då blir det efter att lease tiden gått ut för IP tilldelningen 1 ledig IP adress som då kan ges till den 4:e enheten.

Som skrivits i tråden så ska du koppla nätverkskablen till den trådlösa routerns uttag, det som vi kalla LAN uttag.
På routern så har du kopplat en kabel från WAN uttaget till själva CPE:n.

På detta sättet kommer det att fungera.

Nu skriver du att du har patch panel osv. Det betyder att du kopplar från patchpanelen till Routern LAN uttag.

Detta går säkert att föklara mycket lättar i ett telefonsamtal, har du provat ringa Viasat support för att prata med dem?
Vad har de sagt isf?

Hoppas ovan funkar för dig.

Om du är ny på detta med nätverk så leta lite på Youtube där finns en del bra guider där de reder ut vad nätverkskabel är, Router, switch och sådant.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Viasat, är det fiber eller satellit ?

Cts- hes 3106 är en switch, brukar kallas tjänstefördelare.

HES-3106
6-Port Management Gigabit Ethernet CPE Switch

https://www.ctsystem.com/en/product/productdetail.php?fid=12&...

Beskriv hur du kopplat efter den för jag antar att den ger internet på nån specifik port och tv och ev tele på nån annan port ?

Det är alltså oftast så att du bara har internetaccess på en port på tjänstefördelaren, där ska du ansluta din routers wanport.

Jag har fiber.

Det är kopplat såhär. Varje rum i huset har 2 uttag, men för att dom uttagen ska fungera/få internet (uttagen har också nummer). Så för att tex nummer 15 och 16 ska få internet (vilket är mitt rum) så måste jag gå till garaget där switchen sitter, koppla en internetkabel i switchten till ett uttag i garaget där det står nummer 15 eller 16. Då kan jag sedan gå till mitt rum och ha internet i mina uttag och sedan sätta in en internetkabel i uttaget och sedan in i min dator om jag vill ha internet i min dator då.

Men cts hes 3106 har bara 4/5 uttagen och det var för lite så vi köpte extra uttag för typ 4 år sedan en sådan här https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/netgear-gs10... för att då få mera uttag. Och i garaget har jag satt i internet kabeln i den netgear saken för att få internet i mitt rum, och så det kanske finns en chans att det uttaget är sönder eller att jag har kopplat fel på några sätt. Men har dock testat andra uttag i garaget för att få internet i mitt rum.

Detta är väldigt svårt att förklara, vet inte varför vi har så konstigt system. Jag bor i ett radhus där allt med internet sitter i garaget och inte i någon garderob som man oftast har i lägenheter. Hoppas du förstår någoting iallafall.

TACK FÖR HJÄLPEN

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det kan också vara så att det finns "internet" i alla uttagen i CPE:n. Men att det endast tilldelas 1,2,3,4 el 5 IP adresser till samma kund.

Om man har 3 enheter inkopplade och man får 3 IP adresser av leverantören så funkar ju allt bra.
Kopplar man in en 4:e enhet så får den inte IP adress eller internet åtkomst.
Efter en tid så stänger någon av en av de 3 enheterna som var igång från början, då blir det efter att lease tiden gått ut för IP tilldelningen 1 ledig IP adress som då kan ges till den 4:e enheten.

Som skrivits i tråden så ska du koppla nätverkskablen till den trådlösa routerns uttag, det som vi kalla LAN uttag.
På routern så har du kopplat en kabel från WAN uttaget till själva CPE:n.

På detta sättet kommer det att fungera.

Nu skriver du att du har patch panel osv. Det betyder att du kopplar från patchpanelen till Routern LAN uttag.

Detta går säkert att föklara mycket lättar i ett telefonsamtal, har du provat ringa Viasat support för att prata med dem?
Vad har de sagt isf?

Hoppas ovan funkar för dig.

Om du är ny på detta med nätverk så leta lite på Youtube där finns en del bra guider där de reder ut vad nätverkskabel är, Router, switch och sådant.

Har inte ringt viasat. Men det är med att jag har för lite ip adresser, mitt internet har ju funkat i flera år, menar du att dom bara tog bort en ip adress från oss eller?

Vad menar du med detta? ska jag göra så som du skrev eller menar du att det är så jag gjort:
Som skrivits i tråden så ska du koppla nätverkskablen till den trådlösa routerns uttag, det som vi kalla LAN uttag.
På routern så har du kopplat en kabel från WAN uttaget till själva CPE:n.

På detta sättet kommer det att fungera.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanzz:

Jag har fiber.

Det är kopplat såhär. Varje rum i huset har 2 uttag, men för att dom uttagen ska fungera/få internet (uttagen har också nummer). Så för att tex nummer 15 och 16 ska få internet (vilket är mitt rum) så måste jag gå till garaget där switchen sitter, koppla en internetkabel i switchten till ett uttag i garaget där det står nummer 15 eller 16. Då kan jag sedan gå till mitt rum och ha internet i mina uttag och sedan sätta in en internetkabel i uttaget och sedan in i min dator om jag vill ha internet i min dator då.

Men cts hes 3106 har bara 4/5 uttagen och det var för lite så vi köpte extra uttag för typ 4 år sedan en sådan här https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/netgear-gs10... för att då få mera uttag. Och i garaget har jag satt i internet kabeln i den netgear saken för att få internet i mitt rum, och så det kanske finns en chans att det uttaget är sönder eller att jag har kopplat fel på några sätt. Men har dock testat andra uttag i garaget för att få internet i mitt rum.

Detta är väldigt svårt att förklara, vet inte varför vi har så konstigt system. Jag bor i ett radhus där allt med internet sitter i garaget och inte i någon garderob som man oftast har i lägenheter. Hoppas du förstår någoting iallafall.

TACK FÖR HJÄLPEN

Säker på att ni har kopplat fler nätverksuttag på cts hes? Ni ska koppla internet i LAN 2, Därifrån till en router och från routern till patchpanel via switch.kolla även länken.
https://www.utsikt.se/siteassets/utsikt/kopplingsschema_cts-h...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanzz:

Jag har fiber.

Det är kopplat såhär. Varje rum i huset har 2 uttag, men för att dom uttagen ska fungera/få internet (uttagen har också nummer). Så för att tex nummer 15 och 16 ska få internet (vilket är mitt rum) så måste jag gå till garaget där switchen sitter, koppla en internetkabel i switchten till ett uttag i garaget där det står nummer 15 eller 16. Då kan jag sedan gå till mitt rum och ha internet i mina uttag och sedan sätta in en internetkabel i uttaget och sedan in i min dator om jag vill ha internet i min dator då.

Men cts hes 3106 har bara 4/5 uttagen och det var för lite så vi köpte extra uttag för typ 4 år sedan en sådan här https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/netgear-gs10... för att då få mera uttag. Och i garaget har jag satt i internet kabeln i den netgear saken för att få internet i mitt rum, och så det kanske finns en chans att det uttaget är sönder eller att jag har kopplat fel på några sätt. Men har dock testat andra uttag i garaget för att få internet i mitt rum.

Detta är väldigt svårt att förklara, vet inte varför vi har så konstigt system. Jag bor i ett radhus där allt med internet sitter i garaget och inte i någon garderob som man oftast har i lägenheter. Hoppas du förstår någoting iallafall.

TACK FÖR HJÄLPEN

Grundproblemet är troligen att det inte finns en router "först" i kedjan i erat lan, ni får helt enkelt inga ipadresser till klienterna som det är kopplat nu för det ska bara vara en routers wanport inkoplad i CTSens dataport och inga klienter ska kopplas direkt i den.
Den ska bara agera tjänstefördelare och inget annat om det ska fungera, dessutom så är det en säkerhetsrisk att koppla en klient direkt mot internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Grundproblemet är troligen att det inte finns en router "först" i kedjan i erat lan, ni får helt enkelt inga ipadresser till klienterna som det är kopplat nu för det ska bara vara en routers wanport inkoplad i CTSens dataport och inga klienter ska kopplas direkt i den.
Den ska bara agera tjänstefördelare och inget annat om det ska fungera, dessutom så är det en säkerhetsrisk att koppla en klient direkt mot internet.

Men asså våran router får internet från cts:en. Det är cts:en som får internetet i vårat hus. Tar vi bort ctsen så har vi inget internet.

Som sagt väldigt svårt att förklara

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Säker på att ni har kopplat fler nätverksuttag på cts hes? Ni ska koppla internet i LAN 2, Därifrån till en router och från routern till patchpanel via switch.kolla även länken.
https://www.utsikt.se/siteassets/utsikt/kopplingsschema_cts-h...

Ja jag är rätt säker på att vi har kopplat så.

Det är enda sättet för oss att få internet. För att det är cts hes som har "själva internetet" stänger vi av den tappar vi internet. Det är den som skickar internet till våran router som vi kan ha trådlöst internet. Det är den som gör att vi kan ha internet kabel.

Detta är väldigt svårt att förklara och komplicerat eftersom ni säger att man inte ska koppla det såhär. Men jag byggde inte huset och la inte hur internetet ska användas/kopplas..

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanzz:

Ja jag är rätt säker på att vi har kopplat så.

Det är enda sättet för oss att få internet. För att det är cts hes som har "själva internetet" stänger vi av den tappar vi internet. Det är den som skickar internet till våran router som vi kan ha trådlöst internet. Det är den som gör att vi kan ha internet kabel.

Detta är väldigt svårt att förklara och komplicerat eftersom ni säger att man inte ska koppla det såhär. Men jag byggde inte huset och la inte hur internetet ska användas/kopplas..

Kan du rita en skiss på hur allt är inkopplat och ta ett foto på den och posta (eller förklara det tydligt i skrift), du skrev nämligen tidigare att det fanns klienter som inte var inkopplade på routerns lansida >

Skrivet av Johanzz:

Jag har en router men jag får inte internet från den. Jag får internet ifrån ett modem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du rita en skiss på hur allt är inkopplat och ta ett foto på den och posta (eller förklara det tydligt i skrift), du skrev nämligen tidigare att det fanns klienter som inte var inkopplade på routerns lansida >

Såhär ser det ut: (det är en gyazo länk)
https://gyazo.com/8dea886c2a8338a693f36272feb375ac

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanzz:

Såhär ser det ut: (det är en gyazo länk)
https://gyazo.com/8dea886c2a8338a693f36272feb375ac

Det där är bara bitar av lanet, börja o stället med CTSen och rita in allt efter den så man ser hur det är kopplat, du kan inte hoppa över saker om det ska gå att felsöka på distans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.