Bios hittar inget att starta från

Permalänk
Medlem

Bios hittar inget att starta från

Hej.

Jag har ett mycket märkligt problem och det är första gången jag råkat ut för detta..

Efter att moderkortet dött, ett gammalt Z97 så var det inget snack om saken, utan investerade i ett modernare.

Komponenter:
Asus B360M-a
i5 8400
8GB ddr4 2133mhz

Installerat och klart och tryckte igång datorn så kommer jag in i bios.
Väl inne i bios kommer jag inte vidare.

Jag ser min hårddiskar (jag har provat alla portar på moderkortet)

Men när jag ska välja Boot priority så hittar den inga boot diskar.

Någon som har några idéer?

  • Jag har har provat mappa hårddiskarna i en annan dator och där hittar jag dom.

  • Vad jag tycker är konstigt är att jag inte ens kan välja DVDn som boot order??

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte att rekommendera att boota en Windows du installerat för ett Z97-system från ett B360 moderkort. Windows är inte bra på att uppdatera drivrutiner till styrkretsarna. Det du ska göra är en ren installation.

Med det sagt så finns det två saker som brukar kunna ställa till det.

Den ena är Secure Boot som inte har stöd i alla OS och jag gissar att det även kan spela roll om man har installerat utan Secure Boot och sedan försöker slå på den.

Den andra är UEFI vs Legacy. Samma sak här. OS behöver ha stöd för den boot du väljer och du kan inte byta efter du installerat. Rätt inställning måste vara aktiverat när du installerar.

Tänker du köra Windows 10 rekommenderar jag dig att ha både Secure Boot och UEFI påslaget när du installerar. Ska du köra Linux så stäng av Secure Boot och ha UEFI på.

Har du en bootbar skiva i DVD-läsaren när du får felet att den inte kan hitta något att boota ifrån? Om inte så kan det vara därför du får det felet.
Eftersom du har tillgång till en annan dator tycker jag att du ska skapa ett USB för installation på den och skippa dina skivor. Min bild är att det är lättare att installera från USB.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!