Permalänk

Sekundär internetanslutning

Hej!

Jag har ett fibermodem och en Asus lyra trio mesh-router inkopplad direkt efter. Problemet är att stadsnätet är inte så stabilt som jag hade önskat att det var och anslutningen strular till och från.

Finns det någon typ av pryl man kan sätta mellan modemet och routern som kan känna av om den primära uppkoppling försvinner och då koppla upp på en annan anslutning, ex mobilt nätverk eller ett annat wifi?

Mvh Markus

Permalänk
Medlem
Skrivet av VisseltoftaMac:

Hej!

Jag har ett fibermodem och en Asus lyra trio mesh-router inkopplad direkt efter. Problemet är att stadsnätet är inte så stabilt som jag hade önskat att det var och anslutningen strular till och från.

Finns det någon typ av pryl man kan sätta mellan modemet och routern som kan känna av om den primära uppkoppling försvinner och då koppla upp på en annan anslutning, ex mobilt nätverk eller ett annat wifi?

Mvh Markus

Många routrar har denna funktionen inbyggd och kan slå över till mobilt bredband efter att du kopplat in en USB-sticka med tillhörande simkort och din primära lina dör.
Vad jag vet så går det på min gamla Asus N56U, så det bör gå på din betydligt nyare router.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Hej, jag tror inte det går med den här modellen. Den har bara två nätverksingångar och en strömanslutning, that's it. Jag har också haft en router tidigare med den funktionen, en Dovado, men det ser sämre ut med denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går att lösa med en burk till.
T.ex. Netgear 4G LTE Modem LB2120 denna går att köra i bryggad mode och har stöd för externa antenner.
Hur bra den är på 4G kan jag inte uttala mig om.
Allmänt så kan det ju vara lite problem med att få upp fart på 4G beroende på täckning och placering av router/modem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@Prelatur: Ok, tack, ska kolla upp den routern. Vi har bra täckning på 4g här så det borde inte vara några problem.

Mvh