Permalänk
Medlem

X570 och fläkten

Hej!
Har noterat att de flesta nya moderkort, AMD x570 alltså, kommer med en liten fläkt.

Vad kan detta bero på och kan man dra några slutsatser av det?
Trodde det var utdött sedan länge...

Permalänk
Medlem

Att många gamla moderkort hade fläkt på syd eller nordbryggan, var för att kyla ner den eftersom den tenderade att bli ganska varm och jag antar att det är av samma anledning att den har återkommit.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Att många gamla moderkort hade fläkt på syd eller nordbryggan, var för att kyla ner den eftersom den tenderade att bli ganska varm och jag antar att det är av samma anledning att den har återkommit.

ehm ja Sherlock, tack. Det fattar jag också, men idag 2019?
Gick vi inte mot bättre energieffektivitet?

Chipset för en fet 9900k behöver inga extra fläktar?
"Ryz3" behöver fläkt, tycker inte det bådar gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

ehm ja Sherlock, tack. Det fattar jag också, men idag 2019?
Gick vi inte mot bättre energieffektivitet?

Chipset för en fet 9900k behöver inga extra fläktar?
"Ryz3" behöver fläkt, tycker inte det bådar gott.

Kan kanske vara för att de är de första moderkort som kommer med PCI-e 4.0, och med tanke på vad det kan leverera, så kanske de vill försäkra sig om det kyls tillräckligt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

ehm ja Sherlock, tack. Det fattar jag också, men idag 2019?
Gick vi inte mot bättre energieffektivitet?

Chipset för en fet 9900k behöver inga extra fläktar?
"Ryz3" behöver fläkt, tycker inte det bådar gott.

15 watt ska denna dra och är mer en dubbla förbrukningen mot Ryzen 2000 seriens moderkort och därför fläkten tillkommit

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

ehm ja Sherlock, tack. Det fattar jag också, men idag 2019?
Gick vi inte mot bättre energieffektivitet?

Chipset för en fet 9900k behöver inga extra fläktar?
"Ryz3" behöver fläkt, tycker inte det bådar gott.

Ja bättre energieffektivitet i all ära men vaf skall de göra när det är PCI-E 4.0 liksom. Det går ju ganska lätt att räkna ut att när det är dubbla bandbredden över i stort sett befintliga kretsar ja då blir det mer värme. PCI-E 3.0 och 4.0 har samma spec, det enda som tillkommit med 4.0 är dubbel bandbredd, samt spec för hur långa ledningsbanorna får lov att vara för att köra 4.0-hastigheter, så att det blir varmare det förstår man ju och då behövs det effektivt sätt att ta bort värmen (läs fläkt). Sen kan det också tillkommit annat godis i nya chopset som gör att det går varmt stundtals. Men man får la hoppas det är semipassivt så fläkten bara öser på när det behövs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men man får la hoppas det är semipassivt så fläkten bara öser på när det behövs.

Nää, ush och fy.. en liten 40mm fläkt som går från typ stillastående till max stup i kvarten är fasiken mer irriterande än om den körs hela tiden

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så farligt som man kanske tror.
På de bilderna jag tittat på och jämfört med längden på en PCI-e 16X slot (89 mm lång), så är det uppåt en 60 mm fläkt, sedan har ju fläktarna utvecklats rätt ordentligt sen det var standard med 40 mm fläktar på moderkorten.
Bättre styrning, aerodynamik och lager så kanske det inte är så illa som folk vill tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror inte det är så farligt som man kanske tror.
På de bilderna jag tittat på och jämfört med längden på en PCI-e 16X slot (89 mm lång), så är det uppåt en 60 mm fläkt, sedan har ju fläktarna utvecklats rätt ordentligt sen det var standard med 40 mm fläktar på moderkorten.
Bättre styrning, aerodynamik och lager så kanske det inte är så illa som folk vill tro.

Fast det är också beroende på vilken RPM fläkten körs på, även en 60mm låter rejält om den körs på te.x 2500RPM.

Kan tala om att jag har en 120mm fläkt som maxar på ~4000RPM (för de som undrar så satt i en Fujitsu dator som hade den som enda fläkt för all kylning) och den låter som ett reaplan kan jag lova, när den maxas upp till fullt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nää, ush och fy.. en liten 40mm fläkt som går från typ stillastående till max stup i kvarten är fasiken mer irriterande än om den körs hela tiden

Mja, jag kan inte hålla med där. I scenarier där fläkten skulle gå igång så är ju förmodligen övriga fläktar i systemet också igång så det kommer inte märkas så mycket.

Däremot en 40mm-fläkt som viner med sitt pipiga högfrekventa ljud även när systemet i övrigt är tyst skulle reta mig till vansinne. Man får ju tänka på att fläkten är liten, och då måste dra på utav helvete för att kyla effektivt så det kommer låta om den ska gå jämt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Nja, ju mindre fläkt ju högre varvtal kan de uppnå innan de kommer upp i samma ljudnivå som en större.
Jämför Noctuas, eller andra tillverkares, fläktar så snurrar ju en 60 mm fläkt ca dubbelt så fort som en 120 mm fläkt vid samma ljudnivå. Sen att man får en annan tonalitet med en mindre fläkt vilket kan göra att den upplevs som mer enerverande.

Däremot så räcker det mer ytters lite luftflöde för att kylprestandan skall öka ordentligt jämfört med ingen fläkt alls.
Men som sagt, idag kan de ju styra en fläkt för att hålla en temperatur, vilket man inte gjorde förr i samma utsträckning, hade de gjort det så kanske man inte hade stört sig på 40 mm ylarna som man fanns förut.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/w5UrTzMg2RU
Buildzoid kanske kan ge dig en förklaring du blir nöjd av.
Detta är väl första chipsetet som AMD själva har tagit fram(?), de designade det efter sina krav och tyvärr blev det ström-hungrigt och då fick det helt enkelt bli en aktiv kylning.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja bättre energieffektivitet i all ära men vaf skall de göra när det är PCI-E 4.0 liksom.

Fast det måste ju gå att lösa med en bra/bättre HS och hetpipor?
Aktiv liten fläkt... really? Nej, sluta.

Var riktigt sugen på "Ryz3" men nu blev jag riktigt skeptisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fast det måste ju gå att lösa med en bra/bättre HS och hetpipor?
Aktiv liten fläkt... really? Nej, sluta.

Var riktigt sugen på "Ryz3" men nu blev jag riktigt skeptisk.

Deras gamla 990FX har en Tdp på nära 20w och de korten hade passiv kylning i alla fall minns inte jag att några körde med fläkt. Så det borde komma 570x kort utan fläkt förutsatt att inte AMD satt aktiv kylning som krav till x570 av någon anledning. Förhoppningsvis har de riktigt låga varvtal på fläktarna så att de aldrig hörs.

Hjälpte nyligen en vän att bygga ihop en dator med begagnade delar han skaffat, tror det var x79 moderkort och där satt det en liten fläkt som i alla fall inte jag hörde när datorlådan var stängd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Förhoppningsvis har de riktigt låga varvtal på fläktarna så att de aldrig hörs.

Det får vi verkligen hoppas.
Men varför addera en fläkt om den ska gå på lågvarv? Verkar onödigt eller väldigt nödvändigt = högvarv...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Hjälpte nyligen en vän att bygga ihop en dator med begagnade delar han skaffat, tror det var x79 moderkort och där satt det en liten fläkt som i alla fall inte jag hörde när datorlådan var stängd.

Ja, jag kommer ihåg det. Men idag 2019 när vi inte sett det på många, många år.
Jag tycker det luktar illa här alltså, jag vill AMD allt gott. Är ingen "fanboy", men detta verkar helt sjukt...

Du vet, de där små jävlarna(fläktarna alltså) låter sjukt äckligt redan på låga varv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du vet, de där små jävlarna(fläktarna alltså) låter sjukt äckligt redan på låga varv...

Jag hör till den ålders kategorin som har haft en del moderkort (både AMD & Intel) med fläkt på det, och de små fläktarna var ett riktigt gissel, små högvarviga saker som lagerna skar på titt som tätt och lät förjävligt...

Men men, vi får väl se om styrningen av de fläktar som kommer att finnas på dessa mederkorten har blivit bättre, innan vi målar fn på väggen...

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Går ju hitta en bra ursäkt för allt men tror nog inte det är pcie 4.0 som är boven i det här fallet, tror inte pcie 4 kommer innebära en helt ny era av moderkort med fläkttlösning som standard. Hoppas de bara är en första generations nödlösning på deras egna chipset design. Kommer aldrig äga ett moderkort med chipset fläkt igen i alla fall för de har jag inga goda minnen av hehe.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Varför inte bara använda x470 moderkort istället? Vad är det man faktiskt går miste om genom att inte använda x570?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk

Vad innebär det då för oss som kanske vill köra Ryzen 3000 på X370 moderkort?
Får vi då värmeproblem? Överhettade chipset?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Vad innebär det då för oss som kanske vill köra Ryzen 3000 på X370 moderkort?
Får vi då värmeproblem? Överhettade chipset?

I så fall skulle de knappast ge x370 moderkorten stöd för ryzen 3000.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Vad innebär det då för oss som kanske vill köra Ryzen 3000 på X370 moderkort?
Får vi då värmeproblem? Överhettade chipset?

AM3 990FX chipset drog 20W och där kyldes det passivt. Antingen med en större kylfläns eller med en heatpipe. Att man väljer fläktar känns mer som en gimmick än ett faktiskt krav. Kollar man på X570 från MSI så ser man att det sitter en liten fjuttig axialfläkt på en icke existerande kylfläns.
Att man "måste" ha fläktar är nog mer en grej från moderkortstillverkarna. Börjar en med det så hoppar resten på för ingen vill vara sämre eller utanför med "features".
Förhoppningsvis så borde vi kunna ha någon kontroll över fläktens varvtal precis som att vi kan styra andra fläktar via moderkortet.
Känns som att många blir lite väl upprörda över detta.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fast det måste ju gå att lösa med en bra/bättre HS och hetpipor?
Aktiv liten fläkt... really? Nej, sluta.

Var riktigt sugen på "Ryz3" men nu blev jag riktigt skeptisk.

Skrivet av Vash:

@Ozzed: Går ju hitta en bra ursäkt för allt men tror nog inte det är pcie 4.0 som är boven i det här fallet, tror inte pcie 4 kommer innebära en helt ny era av moderkort med fläkttlösning som standard. Hoppas de bara är en första generations nödlösning på deras egna chipset design. Kommer aldrig äga ett moderkort med chipset fläkt igen i alla fall för de har jag inga goda minnen av hehe.

Går väl säker lösa med en heatsink i koppar och redigt tunna fins över.... Men det kommer ju kosta jääääävlar. Då tror jag man skrämmer köpare om det behöver läggas på 4-500Kr på priset bara för att finsmakare inte vill ha fläkt, som annars är en billig och smidig lösning.

Om ni vill ha Ryzen 3000 utan heatsink-fläkt så går det ju alltid köpa X470 vetja Vi vet ju inte om det som X570 kommer erbjuda är värt det än.

Skrivet av Fidel Castro:

Vad innebär det då för oss som kanske vill köra Ryzen 3000 på X370 moderkort?
Får vi då värmeproblem? Överhettade chipset?

Nä. Absolut aldrig. Att X570 drar dubbelt så mycket ström beror på specifika funktioner och designval i just det chipset. X370 och X470-chipset kommer ha exakt samma värmeutcekling som idag och det kommer inte vara någon skillnad alls :=

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Tror inte man behöver kategoriseras som finsmakare för att man inte tycker en beprövat dålig lösning för chipset kylning är något negativt. Ju mindre rörliga delar på moderkortet som kan gå sönder är givetvis bättre och vi får som sagt hoppas att dom löser problemet tills nästa generation.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Det var möjligt förr...

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Ja precis, har haft många liknande moderkort genom åren Hur mycket effekt kan de där chipsetsen ha genererat månne?

edit: om man ska spekulera om varför de har fläktar nu så är det väl så att en fläkt kostar väl inte mer än max någon krona, medan metallen i en kylfläns är dyrare

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Problemet är att där de valt att placera chipsetkretsen är rakt under där dagens långa grafikkort sitter. Hade de gjort moderkorten lite större, i stället för de alldeles för små och trånga kort som är standard i dag, så hade man kunnat placera allt med kylbehov samlat i ett litet område, och enkelt kylt allt passivt, bättre än vad som är standard i dag. Men eftersom man envisas med att hålla fast vid antika standarder så...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Gällande 3 & 400 serien moderkort

Nej, de kommer inte påverka gamla korts värmeutveckling på chipset, en 3000 serie processor i dessa faller tillbaka på PCI-E 3.0, m.a.o det blir ingen skillnad mot 1 & 2k serien CPUer. Enda som det varit tal om med PCI-E 4.0 på äldre kort har varit till primära x16 GPU slot med direkta banor till CPU, inget som chipset är inblandade i alls. Nu säger också AMD att alla äldre kort kommer låsas till PCI-E 3.0 även om det kanske skulle funka i enstaka fall med 4.0 till just primär pci-e slot.

Gällande kylning på X570
Kan det göras passivt? Ja, skär det in i tillverkares vinstmarginal? Japp, kommer vi få se fler passivt kylda kort med tiden? Högst troligt men det hänger lite på hur stelbent AMD beter sig med krav på tillverkare. Vet vi ännu vilken typ av fläktkurva som används? Nope.

Kan alltså vara bra & avvakta ett litet tag till att ge domen på huruvida den lilla fläkten faktiskt är ett så massivt problem i slutändan, kickar den endast igång under Raid 0 med PCI-E 4.0 NVME diskar under full load så kanske det är lite av ett icke problem...

Gällande placering av chipset på X570
På grund av kraven för ledningsbanor med PCI-E 4.0 och dess längder så måste man placera chipset så nära anslutningar som det är fysiskt möjligt, dessa inkluderar cpu, M.2 och PCI-E slots, detta göra att det finns inte jättemånga fysiska platser på moderkorten som du kan placera chippen på, till höger och strax nedanför primära PCI-E slotten blir den givna platsen. För att då inte inkräkta på kompatibilitet med långa & stora grafikkort eller instickskort så kräver det en väldigt låg/platt kylningslösning för just chipset. Den enda andra lösningen jämte fläns med fläkt är en heatpipe konstruktion till en fläns på annat ställe, rent tekniskt skulle säkert en vapor chamber fungera även den och det har precis kommit böjda sådana. Förhoppningsvis kör fler vidare på heatpipe design då det fungerar utmärkt och har så gjort under många tidigare generationer, sen så hoppas jag AMD inte tvingar tillverkare att köra fläktdesign bara för att.

15w är i sig inte svårt att kyla av, det är en värmeutveckling som exempelvis VRM kan orsaka utan att de ens behöver en fläns men där handlar det då om en mycket större yta, till och med en 9900k kan kylas passivt så givet bra nog design så är det inga problem.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Ja precis, har haft många liknande moderkort genom åren Hur mycket effekt kan de där chipsetsen ha genererat månne?

edit: om man ska spekulera om varför de har fläktar nu så är det väl så att en fläkt kostar väl inte mer än max någon krona, medan metallen i en kylfläns är dyrare

Fast jag har svårt att tänka mig att dagens chipset drar mera ström än de gjorde fött, så man kanske inte behöver så stora kylflänsar.

Ingen anning vad detta kort kostade förr men garanterat ingenstans nära 5000-6000 som de ryktas nu att gigabytes topkort utan fläkt kommer ligga på.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Fast jag har svårt att tänka mig att dagens chipset drar mera ström än de gjorde fött, så man kanske inte behöver så stora kylflänsar.

Ingen anning vad detta kort kostade förr men garanterat ingenstans nära 5000-6000 som de ryktas nu att gigabytes topkort utan fläkt kommer ligga på.

Inte ens i närheten på priset, jag hade ett till min am2 x2, jag köpte det för 1400 tror jag (måste kolla). Med det sagt så är dagens moderkort avsevärt mycket dyrare att tillverka, många fler lager på PCB och bättre kvalité på dessa, mångdubbelt ökade kostnader för VRM och individuella komponenter för att inte tala om själva design arbetet & dess kostnad.

Jag gissar dock på att B550 kommer bli det givna valet för gamers, inte X570 och dammar jag av spåkulan än mer så kommer det chippet vara ett rebrandat x470 som bara stödjer PCI-E 3.0 till och från chipset medans primär PCI-E på moderkorten får PCI-E 4.0 direkt från CPU, likaså primära m.2 nvme platsen. Detta tillsammans med förbättrad design för VRM och bättre layout & banor till minnen så tror jag att B550 kan bli riktigt populärt. Detta är dock rena spekulationer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Oneirogen: På tal om priser, en artikel skrev om vilka vrm:er som Asus använde, och jag kollade vad dessa skulle kosta mig om jag köpte ifrån en elektronikfirma, och priset blev 760kr enbart för dessa 16 kretsar, nu betalar ju Asus mindre då de köper mängder, men ändå.
Så jag tror helt klart att 6000kr inte är ett tokigt pris på de moderkorten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz