Permalänk
Medlem

Dator 10K

Hej Sweclockers.

Vad tror ni om detta bygge? Har en max budget på 10K, kör i 1080p, 60hz skärm. Har redan en 500GB SSD och 1TB HDD i gamla datorn.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max83:

Hej Sweclockers.

Vad tror ni om detta bygge? Har en max budget på 10K, kör i 1080p, 60hz skärm. Har redan en 500GB SSD och 1TB HDD i gamla datorn.

https://komponentkoll.se/bild/CoguD.png

Tack på förhand

Skrivet av Mordekai:

@Max83 Ser väldigt bra ut, du har uppenbarligen gjort din läxa Du skulle kunna få ned priset några hundringar utan att märka någon skillnad i prestanda dock.

@Mordekai Har väldigt svårt att tro att ett av de vanligaste minnena inte funkar med moderkortet, större sannolikhet att de listats fel.

Gjorde ett exempel som skulle ha likvärdig prestanda men mindre möjlighet för exempelvis överklockning, hur som helst tycker jag du ska köra på detta nätagget då du försöker hålla ned priset:

Att dessa minnen inte finns med på QVL kan jag däremot tänka mig men bör ändå inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

@Max83 Ser väldigt bra ut, du har uppenbarligen gjort din läxa Du skulle kunna få ned priset några hundringar utan att märka någon skillnad i prestanda dock.

@Mordekai Har väldigt svårt att tro att ett av de vanligaste minnena inte funkar med moderkortet, större sannolikhet att de listats fel.

Gjorde ett exempel som skulle ha likvärdig prestanda men mindre möjlighet för exempelvis överklockning, hur som helst tycker jag du ska köra på detta nätagget då du försöker hålla ned priset:
https://komponentkoll.se/bild/RwEdR.png

Att dessa minnen inte finns med på QVL kan jag däremot tänka mig men bör ändå inte vara några problem.

Jag har personlig erfarenhet av att minnen som inte var med på QVL men borde fungera inte fungerat, vid två separat byggen. Corsair ena gången och Kingston andra gången. Problemen var betydligt mildare vid två stickor än fyra men fortfarande oanvändbart. I Corsair-fallet var till och med artikelnumret med på QVL men jag hade fått en lägre version av minnet än vad som var specat på QVL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

@Max83 Ser väldigt bra ut, du har uppenbarligen gjort din läxa Du skulle kunna få ned priset några hundringar utan att märka någon skillnad i prestanda dock.

@Mordekai Har väldigt svårt att tro att ett av de vanligaste minnena inte funkar med moderkortet, större sannolikhet att de listats fel.

Gjorde ett exempel som skulle ha likvärdig prestanda men mindre möjlighet för exempelvis överklockning, hur som helst tycker jag du ska köra på detta nätagget då du försöker hålla ned priset:
https://komponentkoll.se/bild/RwEdR.png

Att dessa minnen inte finns med på QVL kan jag däremot tänka mig men bör ändå inte vara några problem.

Tack, tänkte det kunde vara värt att spendera lite extra på ett PSU med 10 års garanti och bra komponenter i övrigt.

Permalänk
Medlem

Bra bygge, Meshify-chassit och Tomahawk-moderkortet är riktigt bra alternativ. Jag såg dock att Tomahawk-kortet bara har en M2-slot. Det här moderkortet har två, med samma goda VRM. Samtidigt så är H400-chassit på rea och riktigt snyggt. En bättre kombo överlag imo. Utöver det har jag ändrat på processorn, överklocka den lite (säg ~3.8GHz) med kylaren och du har 2 extra kärnor och en kylare som du kan behålla till nästa bygge.
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 2700 (2 590 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H400 (729 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Sport LT Vit (990 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (389 kr hos Inet)
Summa: 10 126 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har personlig erfarenhet av att minnen som inte var med på QVL men borde fungera inte fungerat, vid två separat byggen. Corsair ena gången och Kingston andra gången. Problemen var betydligt mildare vid två stickor än fyra men fortfarande oanvändbart. I Corsair-fallet var till och med artikelnumret med på QVL men jag hade fått en lägre version av minnet än vad som var specat på QVL.

Okej, fan va kasst :/ Känns dock som att det ofta är fallet att de flesta minnen funkar men definitivt något att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max83:

Tack, tänkte det kunde vara värt att spendera lite extra på ett PSU med 10 års garanti och bra komponenter i övrigt.

Japp bra tänkt. Om du tycker de extra hundringarna är värt det så kör på, alla grejer är bra val.

Permalänk
Medlem

Tack all hjälp från olika håll, har fått något att fundera på. Ha en fortsatt trevlig dag.

Permalänk
Medlem

@Muumin Blir det några stora prestandaökningar genom att höja budgeten till 11k istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max83:

@Muumin Blir det några stora prestandaökningar genom att höja budgeten till 11k istället?

Jag skulle rekommendera att lägga de extra pengarna på en ny skärm med 144hz frekvens istället. En ny kan du få för runt 2000kr och en begagnad för runt 1000kr.

Ökningen från datorn kommer du ändå inte riktigt kunna uppleva om du inte har en bra skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Jag skulle rekommendera att lägga de extra pengarna på en ny skärm med 144hz frekvens istället. En ny kan du få för runt 2000kr och en begagnad för runt 1000kr.

Ökningen från datorn kommer du ändå inte riktigt kunna uppleva om du inte har en bra skärm.

Tack för all hjälp Muumin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max83:

Tack för all hjälp Muumin

På höga och i vissa fall även ultra inställningar kommer du nå 100+ fps i många spel och om du inte har en skärm som kan visa det så är det ju lite meningslöst.

Permalänk
Medlem

Om du sen vill lägga en tusing till utöver detta så är nästa steg ett 2060 men det är ingen jätteökning från ett vega 56. Här har du ett index att gå efter: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16732?key=31d5a2d...