Permalänk
Medlem

Chassifläktar

Hej, jag har precis fått hem ett nytt chassi, ett Natec Apion som jag är ganska nöjd med, tyvärr så går datorn lite varm eftersom det medföljde 0st fläktar, så nu är jag på fläktjakt.

Jag vet att jag kan få in 2x120mm fram, 1x120mm på sidan och 2x80mm där bak.
Det bästa luftflödet är ju när lika mkt luft ta in som skickas ut. Jag tänker då att jag vill ha 2x120mm i fronten som tar in luft och de andra 3 får blåsa ut luft.

Då får jag 288cm^2 in och 272cm^2 ut så jag vill nog ha pwm på 1 av ut-fläktarna, förslagsvid den stora 120mm på sidan.

Kan man räkna i kubikcentimeter så länge man har samma RPM på fläktarna.

När jag kikade runt lite så hittade jag dock den här uppsättningen:
Corsair Premium ML120 PWM 120mm 2-pack
Cooler Master SickleFlow 120mm 2000rpm LED
2x denna: Arctic F8 80mm

Det här ger mig visserligen 2 fläktar med variabel hastighet och jag har ändå bara 1 plats på moderkortet. vore det här en bra uppsättning, eller ska jag kika på något annat?

Sen är jag intresserad av tips på dammfilter då det finns bra plats för sådant i fronten, kan man klippa till en bit skumgummi eller klippa sönder ett köksfläktsfilter eller nåt annat?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kan man räkna i kubikcentimeter så länge man har samma RPM på fläktarna.

Nej det kan du inte, det som spelar roll är hur mycket luft fläkten klarar att flytta på. En 80mm-fläkt i till exempel 1000RPM kommer inte flytta i närheten lika mycket luft som en 120mm-fläkt i samma hastighet. Hur mycket varje fläkt klarar varierar från modell till modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det bästa luftflödet är ju när lika mkt luft ta in som skickas ut.

Oftast vill man faktiskt ha mer inblås än utsug, för att få ett övertryck i chassit. Det gör att luften kommer att tryckas ut i alla små springor som finns i chassit, vilket gör att man slipper få damm som letar sig in överallt.

Fast det hjälper ju främst om man faktiskt har dammfilter framför fläktarna, vilket jag misstänker att ditt chassi helt saknar med tanke på prisklassen. Men det är ju något man kan modda ihop själv om man så vill.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Nja, jag tänkte att en 120mm borde flytta ungefär proportionerligt mer än en 80mm om de går i samma hastighet.
Dvs en 120mm flyttar 144 kvadratcentimeter och en 80mm flyttar 64 kvadratcentimeter.

Hittade nåt som kallas CFM kanske ska kolla på det istället?

Om jag väljer de fläktar ovan får jag 137 CFM ut och 81-144 CFM in om jag sätter den variabla fläkten i fronten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om jag väljer de fläktar ovan får jag 137 CFM ut och 81-144 CFM in om jag sätter den variabla fläkten i fronten.

Alla fläktar är "variabla", med avseende på att det går att styra hastigheten på dem via t.ex. moderkortet. Skillnaden är att Corsair-fläktarna du kollat på skriver ut den lägsta hastigheten som de klarar utan att få motorstopp, medan Cooler Master endast listar topphastigheten på sina. 2000RPM är mycket för en 120mm-fläkt och kommer låta väldigt mycket, normalt brukar man vilja köra såna fläktar i runt halva den hastigheten som mest.

Permalänk
Medlem

@perost: Fläktarna i mitt gamla chassi är sannerligen inte variabla, de går i 100% eller inte alls, men jag antar man får kolla noga på varje fläkt, finns säkert de som sägs köra i 2000 RPM konstant men bara har det som toppfart.
Sen har jag bara 1 fläktplats på mitt moderkort, det kanske går att seriekoppla fläktarna, men då kan jag ju inte styra hastigheten individuellt ändå.

Om man bara tänkt köra fläktarna i 1000 RPM går det ju att skaffa tystare/billigare än 2000 RPM fläktar, jag vill dock ha bra genomblås och kylning och kommer jag då upp i 20dB så gör det inte så mkt.

Hur många CFM är lagom?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@perost: Fläktarna i mitt gamla chassi är sannerligen inte variabla, de går i 100% eller inte alls, men jag antar man får kolla noga på varje fläkt, finns säkert de som sägs köra i 2000 RPM konstant men bara har det som toppfart.

Det beror på hur de är inkopplade och hur de styrs i så fall, inte på hur fläktarna är konstruerade. Jag har aldrig sett en chassifläkt som det inte går att styra hastigheten på. Det är ju bara motorer det handlar om, hastigheten kommer vara en funktion av spänningen.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Sen har jag bara 1 fläktplats på mitt moderkort, det kanske går att seriekoppla fläktarna, men då kan jag ju inte styra hastigheten individuellt ändå.

När det gäller chassifläktar så vill du troligtvis köra alla i samma hastighet ändå. Det är dock parallellkoppling det handlar om i så fall, inte serie.

Permalänk
Medlem

Jag drog just en vända och uppdaterade all fläktar i min burk. Från just corsair ml bl.a., för att få enklare kontrol och lägre varvtal med mindre ljud. Jag har 1*120mm och 1*140mm ut och 2*140 in, all noctua PMW 1200rpm. Jag körde deras redux linje för att spara pengar men i slutändan köpte jag till gummi delarna ändå så vet inte om det blev så mycket billigare.

Min poäng är iaf att jag kör dessa mellan 500-700rpm och har helt plötsligt fått en underbart kyld burk som är väldigt tyst. Så rekommendationen är verkligen att inte underskatta att kunna sätta låga varvtal, med bra fläktar finns det lite anledning att trycka på i 2000rpm. Om du bara har en PMW port skulle jag nog sätta en pwm hub på den och köra alla på samma rpm.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

@aToria: Tack för tipsen, jag har omvärderat lite och tror inte corsair fläktarna är dem bästa.
Noctua fläktarna verkar bäst, men de kostar också därefter.

Hur många dB skulle du säga är smärtgränsen, 20, 15 eller ändå ner till 10?

Tyvärr så behöver ju 80mm fläktar ha rätt hög RPM för att förflytta den luft man vill, så jag tänker jag vill nog lägga den största slanten på 120mm fläkten ut på sidan.

Just nu har jag kvar arctics 2x80mm samt 3x120mm från arctic i inköpslistan, med variabel hastighet på samtliga.
Det är visserligen 23dB ut & 22dB in, men priset och CFM är svårslaget 300:- för upp till 115CFM ut och 106CFM in.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Börja med 2st 120mm PWM fläktar och montera dammfilter framför dom.
Montera en i fronten och en i sidan, splitta dom och kör på chassi fläkt uttaget på moderkortet.

Jag skulle hoppa över att köra utblås överhuvudtaget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@fenrisulvfan jag är tyvärr lite för dålig på det där med dB för att kommentera på värden, sen antar jag att det är rätt individuellt ocksåp var gränsen går.

Ett par punkter som kan vara värt att tänka på.
1. Att investera i fläktar är ingen dum idé, likt ett nätagg av bra kvalitet kan man flytta med dem till framtida byggen långt in i framtiden.
2. Det är givetvis bättre att ha 2 fläktar på halvfart än 1 på helfart.
3. Det ser ut som att chassit har damm filter i fronten (längs med insug på sidan)

80mm skulle jag skippa egentligen, och köra på 3*120mm, typ https://www.inet.se/produkt/6308870/noctua-nf-s12b-redux-120m...
och typ en Thermaltake Commander FP - PWM hub

Men om priset är svårt skulle jag rekommendera att bara köra två som @lembritt säger.

Vad har du för moderkort föresten, bara en port låter väldigt snålt?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Varför skulle jag vilja ta in luft från sidan som luktar fotsvett?

Nätagget i toppen kan bli väldigt varmt om jag inte har utblås baktill och får nog ha ett separat dammfilter på nätagget så att jag inte fyller det med damm isf.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Då får du luft till grafikkortet och moderkortet, brukar vara väldigt effektivt med fläkt i sidan.
Vet ej hur det ser ut framtill på lådan, men en fläkt där hjälper till att få in mer luft i lådan.

Eftersom nätagget sitter i toppen på lådan och tar luft inifrån lådan, blir det ju gladare att få svalare luft, övrig varm luft åker ut bak och igenom springor i lådan.

Du monterar dammfilter framför insugsfläktarna så håller du det mesta av dammet borta in i lådan.
Och du kommer få ett övertryck i lådan som även det håller damm borta.

Att luften luktar fotsvett är inga fara för dina komponenter

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@aToria:
1. Det kanske kan vara bättre med få bra fläktar istället för fler men dåliga, så kan man ju köpa till senare såklart.
2. Klart att det är bra om man kan reglera fläktarna även om man inte kan reglera varje fläkt individuellt.
3. Det finns god plats för damfilter i fronten, mellan ett hönsnät som man kan montera fläktarna på och själva fronten, sidosugen är mycket små hål (pennstift i storlek) medans det sitter större i frontbottnen (5x2 tuchpenna i storlek), samt ett stort hål där jag får in 4 fingrar.

Jag kan nog ghettomodda ihop nåt dammfilter som är 12x30-35cm, 1 tum tjockt i fronten.

Kommandoran som splitter ser ut som ett bra val just nu, men ska jag köpa kvalitetsfläktar vill jag nog kunna justera varje fläkt för sig.

Jag har ett Asus Prime B350M-A, fläktkopplingar var inte vad jag prioriterade när jag valde moderkort.

@Lembritt:
Hur vore det om jag fulmonterade en fläkt i botten direkt under GPU'n (Jag har c.a 10cm mellan lådan och golvet) Det finns några hål där som jag hade tänkt sätta dammfilter över ändå. Moderkortet är bara mATX så jag har ju nån decimeter mellan det och lådbottnen så fläkten borde vara i vägen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Lembritt:
Hur vore det om jag fulmonterade en fläkt i botten direkt under GPU'n (Jag har c.a 10cm mellan lådan och golvet) Det finns några hål där som jag hade tänkt sätta dammfilter över ändå. Moderkortet är bara mATX så jag har ju nån decimeter mellan det och lådbottnen så fläkten borde vara i vägen.

Det går givetvis också bra. Visste inte att det fanns fläktplats i botten på lådan.
Inet har färdiga dammfilter du kan köpa, så behöver du inte ghettomodda.

Som dom andra säger är det bättre med få bra fläktar än många sämre. Bra fläktar kan du även använda till framtida byggen.
Tänk på om du gör ett eget dammfilter så blir det svårare för fläkten att få igenom luften. Köp isåfall fläktar som är till för processorkylare/radiatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Typo
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@aToria:
1. Det kanske kan vara bättre med få bra fläktar istället för fler men dåliga, så kan man ju köpa till senare såklart.

Jag har ett Asus Prime B350M-A, fläktkopplingar var inte vad jag prioriterade när jag valde moderkort.

1. Ja det skulle jag säga

Nej jag förstår det, det ser man ju lätt förbi såklart.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@aToria: Tack för tipsen, jag har omvärderat lite och tror inte corsair fläktarna är dem bästa.
Noctua fläktarna verkar bäst, men de kostar också därefter.

Hur många dB skulle du säga är smärtgränsen, 20, 15 eller ändå ner till 10?

Tyvärr så behöver ju 80mm fläktar ha rätt hög RPM för att förflytta den luft man vill, så jag tänker jag vill nog lägga den största slanten på 120mm fläkten ut på sidan.

Just nu har jag kvar arctics 2x80mm samt 3x120mm från arctic i inköpslistan, med variabel hastighet på samtliga.
Det är visserligen 23dB ut & 22dB in, men priset och CFM är svårslaget 300:- för upp till 115CFM ut och 106CFM in.

Det är inte så enkelt med ljud.

Till att börja med finns det två vanliga mått, dB och dB(A). Det senare (A-vägd ljudnivå) är det du vill använda för att mäta hur störande ljudet upplevs för det mänskliga örat, men du måste använda det tidigare för att kunna beräkna ljudnivån från kombinationer av ljudkällor. Det går visserligen att omvandla mellan dem men det krävs mer information för att göra det, nämligen ljudnivån i de olika frekvensbanden (normalt sett tersband, alltså band som är en tredjedels oktav breda).

Om du har nivåerna i dB kan du lägga ihop dem genom att gå via ljudtrycket i beräkningarna. Utan att gå in på detaljer blir då formeln 10*log(10^(L_p1/10) + 10^(L_p2/10)), där L_p1 och L_p2 är de två nivåerna du vill lägga ihop. För 23 dB och 22 dB skulle det alltså bli 25,5 dB, men det gäller som sagt inte för dB(A). Notera dock att 70 dB vid 80 Hz upplevs som mindre störande än 65 dB vid 160 Hz, vilka motsvarar 47,5 dB(A) vid 80 Hz och 51,6 dB(A) vid 160 Hz. Du kan därför inte dra några slutsatser från hur störande de är relativt varandra utan att ha ljudnivåerna i dB(A), och även då känner du inte till något om huruvida de interfererar akustiskt på något sätt.

Det finns andra aspekter också som hur ljudet kommer att sprida sig i chassit. Hårda väggar utan dämpningsmaterial leder till mycket intern reflektion och kan lätt ge resonans i komponenterna. Det finns också en överhängande risk att fläktbladen genererar ljud mot närliggande ytor vilket ger ytterligare frekvenser att dämpa bort. Du kan alltså få en fläkt som är väldigt tyst på egen hand att låta mer än en mindre tyst fläkt bara beroende på var och hur du monterar dem. Noctua skickar med gummifästen med sina fläktar och jag misstänker att andra tillverkare gör det också, eftersom just låga frekvenser är relativt lätta att dämpa genom att ha mellanlägg i ett mjukt material såsom gummi. Är du verkligen intresserad av en tyst dator ska du göra som Fractal Design och ha mjuka mattor överallt också.

Kort sagt skulle jag inte lägga så mycket fokus på siffran som tillverkaren ger. Montera dem smart istället med mellanlägg och gott om fri väg så blir datorn som helhet tystare.

Angående totala ljudnivån; ett "tyst" sovrum ligger runt ca 20 dB, ett normalt samtal runt 65 dB, en äldre industriell maskin runt 90-100 dB och smärtgränsen för örat anses ligga vid 125 dB. Det är en logaritmisk skala. Även om du skulle nå ditt teoretiska maximum på 25,5 dB från de två fläktarna samtidigt (om vi förutsätter att nivåerna var i dB och inte dB(A)) skulle höjningen i ljudnivån från datorn knappt märkas jämfört med övriga ljud i rummet. Har du hörlurar på dig eller svag bakgrundsmusik från högtalare är fläktljudet sannolikt försumbart.

Typo.
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Bästa fläktarna kommer från Noctua

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Tack, den där formeln verkar bra att ha, men om jag förstått rätt så måste man ju lägga ihop alla 5 fläktarna (eller 6 om jag vill ha en i botten)

80mm fläktarna ger då 26dB och 27dB för 3x120mm enligt formeln, totalt 29dB.

Siffrorna jag hittade var dock beroende av amperen och samtliga fläktar har 3 lägen 12V, 7V & 5V, där dem ger olika ampere, ljud och RPM. siffrorna jag sett är för 12V vilket är maxvärdena.
Jag kommer alltså ner i 10dB per fläkt om de kör på 5V och 600-650 RPM, tyvärr hittar jag ingen information om hur det påverkar luftflödet, men jag gissar att det är proportionerligt (halva RPM ger halva luftflödet exempelvis).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Djhg2000: Tack, den där formeln verkar bra att ha, men om jag förstått rätt så måste man ju lägga ihop alla 5 fläktarna (eller 6 om jag vill ha en i botten)

80mm fläktarna ger då 26dB och 27dB för 3x120mm enligt formeln, totalt 29dB.

Det är värre än så. Formeln fungerar inte på dB(A) eftersom du inte kan gå direkt från dB(A) till ljudtryck. Ljudnivå till ljudtryck och tillbaka är hur den formeln härleds, så den är bara giltig för äkta dB. De siffror jag kunde hitta på fläktarna i tråden var allihop angivna i dB(A).

Skrivet av Fenrisulvfan:

Siffrorna jag hittade var dock beroende av amperen och samtliga fläktar har 3 lägen 12V, 7V & 5V, där dem ger olika ampere, ljud och RPM. siffrorna jag sett är för 12V vilket är maxvärdena.
Jag kommer alltså ner i 10dB per fläkt om de kör på 5V och 600-650 RPM, tyvärr hittar jag ingen information om hur det påverkar luftflödet, men jag gissar att det är proportionerligt (halva RPM ger halva luftflödet exempelvis).

Luftflödet är en funktion av bland annat varvtal, bladyta, bladform och tryckskillnaden mellan de båda sidorna av fläkten. Vidare är trycket precis vid ytan på bladet nästan proportionerlig mot hastigheten i kvadrat (vid inkompressibel strömning). Sambandet är alltså inte att mängden flyttad luft skulle vara proportionerlig mot rotationshastigheten.

Vissa fläktar, till exempel bordsfläktar, har sin bästa balans mellan verkningsgrad och luftflöde vid ganska låg rotationshastighet. En propeller på en liten drönare å andra sidan behöver arbeta på mycket högre varvtal för att få en meningsfylld balans mellan verkningsgrad och luftflöde. Generellt sett får en fläkt bättre verkningsgrad när du sänker rotationshastigheten, med det gäller bara inom ett visst arbetsområde eftersom den i något läge slutar flytta en betydelsefull mängd luft.

Det illustreras ganska bra i denna graf från Noctuas marknadsföringsmaterial för NF-A12:

Här kan du tydligt se i extremfallen hur en olastad fläkt flyttar betydligt mer luft än om den går mot en tjock radiator. En NF-F12 kan åstadkomma ett statiskt tryck på ca 2,3 mm vattenpelare men då flyttar den knappt någon luft längre (och relativt mycket av energin övergår sannolikt till ljud).

Att köra dem på en lägre hastighet gör dock att de upplevs betydligt tystare. Dels för att de genererar mindre ljud men också för att egenfrekvenserna flyttas nedåt till områden där örat inte är lika känsligt. Det är också en av anledningarna till att du vill ha så stora fläktar som möjligt (större vingar och lägre rotationshastighet).

Åter igen, rätt lösning är att ha mjuka mellanlägg mellan fläktar och chassi. Vill du ha bättre än så sätter du upp mjuka mattor på alla stora ytor i chassit. Om du vill ha mer dämpning efter det är det dags att leta tystare fläktar. Om det fortfarande inte är tillräckligt är det dags att börja analysera hela chassit med fläktar som system, men det kräver noggrant mätdata istället för den endimensionella siffran som tillverkaren tillhandahåller i dB(A).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Okej, tack så mycket
Arctic fläktarna använder 0.1-0.24 Ampere, jag vet om det går att få ut rena dB istället för dB(A) med hjälp av det.

Angående luftflödet så tänker jag mig samma fläkt i olika hastigheter, så bladyta och form borde vara irrelevant, även om det kan påverka genom att ha olika bred eller smal riktning så att luftströmmarna krockar.
Så kan man anta att Luftflöde = RPM * diameter^2 ?

En 120mm fläkt på 1000 RPM kanske ger 50CFM, för att få samma CFM på en identisk 80mm fläkt så skulle den behöva köras i 2250 RPM. Det skulle bli ett jäkla oväsen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Djhg2000: Okej, tack så mycket
Arctic fläktarna använder 0.1-0.24 Ampere, jag vet om det går att få ut rena dB istället för dB(A) med hjälp av det.

Det finns ingen allmän relation mellan Ampere och Decibel. A:et i dB(A) betyder att ljudnivåerna i dB för de olika mätta frekvensbanden kompenserades med A-vägning innan de summerades till en ljudnivå i dB(A).

Skrivet av Fenrisulvfan:

Angående luftflödet så tänker jag mig samma fläkt i olika hastigheter, så bladyta och form borde vara irrelevant, även om det kan påverka genom att ha olika bred eller smal riktning så att luftströmmarna krockar.
Så kan man anta att Luftflöde = RPM * diameter^2 ?

(Antar att du glömde pi när du räknade fläktens genomströmningsarea i ekvationen ovan, alltså "Luftflöde = RPM * pi * diameter^2". Vi bortser också från motorns storlek i så fall.)

Nej. Det finns inget fysikaliskt stöd för det antagandet och det går lätt att motbevisa empiriskt genom att hålla handen framför en fläkt medan du justerar varvtalet. Luftflödet är dock den genomsnittliga friströmshastigheten * pi * diameter^2 (åter igen bortsett från motorns storlek). Den genomsnittliga friströmshastigheten (alltså hastigheten som luften har i riktningen genom fläkten) är inte proportionerlig mot fläktens varvtal.

Ju snabbare fläkten snurrar desto mer luft trycker den iväg med bladen (upp till en viss gräns där du har för hög tryckskillnad mellan sidorna), men på samma sätt sätter bladen också mer "snurr" på luften och bildar turbulens. Diverse fläkttillverkare har experimenterat med att sätta blad bakom fläkten som till viss del motverkar luftströmmens rotation, men de fläktarna låter mer eftersom varje fläktblad kommer väldigt nära varje ramblad och därmed ger en snabb ökning och sänkning i lokalt lufttryck. Här är en bild på en sådan fläkt:

Grundfrekvensen på det ljud som avges när en fläkt är nära ett annat objekt ges av RPM * 60 * antal fläktblad. Det sambandet gäller naturligtvis även för kylflänsar.

Skrivet av Fenrisulvfan:

En 120mm fläkt på 1000 RPM kanske ger 50CFM, för att få samma CFM på en identisk 80mm fläkt så skulle den behöva köras i 2250 RPM. Det skulle bli ett jäkla oväsen.

Det är tyvärr inte så enkelt det heller. Det beter sig lite olika beroende på bladprofil och motor, men i stora drag gäller det att vid fläktens topphastighet har du redan långt passerat punkten där du får någon meningsfylld förbättring i luftflöde genom att gå upp i hastighet. På en fläkt gör man lätt felet att man tänker sig det som en snäckväxel; ju snabbare skruven snurrar desto snabbare rör sig kugghjulet:

Det stämmer däremot inte eftersom luften beter sig som en fluid, inte en solid. Här är hur flödeslinjerna egentligen ser ut:

Som du ser är de inte raka. Hade de varit exakt raka hade det gått att approximera små skillnader i varvtal som proportionerliga mot skillnaden i luftflöde (du har fortfarande lufttrycken som ställer till det), men strömningsmekanik är mer komplicerad än så.

Det som stämmer är att en fläkt med 80mm diameter skulle låta mer än en med 120mm diameter vid samma luftflöde om de har samma bladprofil. Den mindre fläkten behöver snurra snabbare och ju snabbare luften behöver röra sig längs fläktbladen desto större förluster får du i verkningsgrad. Dels eftersom tryckskillnaden som behöver upprätthållas mellan de båda sidorna av fläkten ökar, dels för att det vid bladets spets helt enkelt finns färre luftpartiklar att interagera med (lägre tryck) och dels för att du får mer turbulens efter den mindre fläkten.

Med det sagt går det att göra en 80mm som kan flytta mer luft än en 120mm vid samma varvtal. Du kan till exempel justera bladens infästning för att ge aggressivare vinkel på bekostnad av det tryck den kan upprätthålla, du kan använda en bladprofil som gradvis accelererar luftpartiklarna medan de passerar genom fläkten istället för plana blad, använda tidigare nämnda korrigeringsblad monterade i ramen, etc.

Det blev ett väldigt långt inlägg och nästan lite av en snabbkurs i strömningsmekanik kring fläktar, men jag hoppas att det klarnar upp lite om teorin bakom hur de fungerar och varför de är så kluriga att räkna på.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Okej, tack för lektionen

Dragfläktars största funktion är alltså att minska trycket, vilket inte bara gör luftgenomströmningen bättre utan även sänker ljudet om man kan jämna ut tryck- och dragfläktarna.

Kan man då dra slutsatsen att det är bättre med utblåsfläktar som har breda/paralellvinklade blad för att hantera tryck snarare än luftflöde om man vill hålla nere ljudet på de mindre utblåsfläktarna?
(Detta eftersom man vill ha ett högre tryck i chassit än utanför.)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Djhg2000: Okej, tack för lektionen

Dragfläktars största funktion är alltså att minska trycket, vilket inte bara gör luftgenomströmningen bättre utan även sänker ljudet om man kan jämna ut tryck- och dragfläktarna.

Precis, fläktar flyttar luft genom att med bladen trycka luft från den ena sidan till den andra. Du bör dock försöka ha ett litet övertryck inne i datorn för att inte råka suga in dammpartiklar i skarvarna. Så gott som alla grafikkort för spel har också ett utblås på baksidan och bra genomströmning där kan sänka temperaturen i resten av chassit, i vilket fall du kanske till och med bara vill köra med fläktar in i chassit och låta luften hitta sina egna vägar ut på baksidan.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Kan man då dra slutsatsen att det är bättre med utblåsfläktar som har breda/paralellvinklade blad för att hantera tryck snarare än luftflöde om man vill hålla nere ljudet på de mindre utblåsfläktarna?
(Detta eftersom man vill ha ett högre tryck i chassit än utanför.)

Det där med bladprofil är komplicerat i praktiken. För triviala profiler som plana blad kan du upprätthålla en högre tryckskillnad med ett fåtal stora blad medan många små blad potentiellt kan ge en större genomsnittlig friströmshastighet. Jag vet dock inte någon tillverkare som kör med plana blad längre (utom möjligen någon i Kina), de är helt enkelt för dåliga för att vara gångbara på marknaden.

Mottryck i chassit lär dock inte vara ett problem så länge du inte väldigt utförligt tätar det. Satsa därför på fläktar som är designade för att gå som chassi-/CPU-fläktar och undvik de som är designade för vattenkylning. Majoriteten av fläktarna på marknaden kommer du heller inte att märka skillnaden mellan utan jämföra dem sida vid sida.

High-end-modeller som till exempel Noctua NF-A12x25 PWM kommer du att märka skillnaden av men de kostar därefter också. Noctua lägger ner sjukt mycket resurser på att utveckla fläktar som flyttar mer luft och är tystare än konkurrenternas modeller. Vad jag kan se går majoriteten av arbetet ut på att minska och styra lokal turbulens precis runt bladen på deras fläktar, det finns massor av intressanta strukturer längs ytan mellan bladen och ramen och bladen brukar ha subtila detaljer för att styra luftströmmarna också. Kika till exempel på den runda kanten på ramen i denna bild:

Det sitter nog inte en trappstegsliknande struktur där av estetiska skäl.

Det i särklass viktigaste i bilden för att hålla nere oljud är dock gummibitarna i hörnen. Ljud fortplantar sig annars väldigt bra genom infästningarna eftersom det är två relativt stela (i ett akustiskt sammanhang) material, plast och metall, vilket gör att förlusterna blir väldigt låga när den överför vibrationer. Gummit å andra sidan absorberar mycket av vibrationerna och omvandlar dem till en pytteliten mängd värme.

Om jag hade valet mellan en dyr fläkt utan mellanlägg och en billig fläkt med, är det den med mellanlägg alla dagar i veckan.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Jo det är på grund av övertrycket jag tänkte ha tryckfokuserade dragfläktar där bak. Mitt GTX780 har insug nerifrån och utblås bakåt.

Jag funderar lite på om jag skulle skärma av nederdelen, genom att t.ex lägga en kartongbit eller dylikt mellan grafikkortet och fronten där jag kilar in den mellan fläktarna, för att få en vindtunnel i botten. Tillsammans med detta tänker jag ha en insug i botten som både matar sin luft samt riktar om vinden framifrån uppåt rakt in i grafikkortet.

Ungefär vid sidan av grafikkortet sätter jag en utsugsfläkt, (så att varmluften från grafikkortet inte kommer till processorn genom att sippra upp till vänster) och bommar sedan igen bakdelen med överflödiga expansioskortsplatser.

Skulle man inte kunna sätta gummiband eller silvertejp runt hörnen på fläktarna innan man skruvar dit dem för att minska oljudet eller blir det för varmt så att de smälter av friktionen?

Jag tror inte skarvarna på noctuafläkten är estetiska, snarare att de skapar ett hack i luftflödet, så att dem kan mäta vilken del av bladen som skickar iväg vilket luft. Estetik verkar inte vara noctuas fläkter för jag tycker dem är nog de allra gräsligaste jag har sett, påminner om farmors finporslin från 50-talet.

Edit: Just nu lutar det åt dessa: 3x 120mm DC120mm PWM 2x80mm PWM 3x 120mm filter samt en fläktkontroller för 800:- Kanske skippar filtrena och jagar fatt i lite trasiga strumpbyxor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Djhg2000: Jo det är på grund av övertrycket jag tänkte ha tryckfokuserade dragfläktar där bak. Mitt GTX780 har insug nerifrån och utblås bakåt.

Jag funderar lite på om jag skulle skärma av nederdelen, genom att t.ex lägga en kartongbit eller dylikt mellan grafikkortet och fronten där jag kilar in den mellan fläktarna, för att få en vindtunnel i botten. Tillsammans med detta tänker jag ha en insug i botten som både matar sin luft samt riktar om vinden framifrån uppåt rakt in i grafikkortet.

Ungefär vid sidan av grafikkortet sätter jag en utsugsfläkt, (så att varmluften från grafikkortet inte kommer till processorn genom att sippra upp till vänster) och bommar sedan igen bakdelen med överflödiga expansioskortsplatser.

Jag tror att en bättre och enklare idé är att bara fullbestycka fronten med fläktar i så fall och låta baksidan vara öppen. Då har du garanterat övertryck som trycker ut luften och riskerar inte att få stagnation vid utblåset vid grafikkortet eller delar av moderkortet. Göra egna tunnlar brukar inte löna sig då du måste börja med att analysera luftflödet innan du monterar tunneln för att identifiera de stagnationspunkter som uppkommer av tunneln. Till exempel vill du ju inte ha stagnation över VRMs och varma chip utan kylfläns.

Fläktar designade för tryck kommer bara vara stjälp i chassit. De tillför relativt lite i massflöde och kommer definitivt vinna en kamp mot grafikkortsfläktarna i att flytta luft genom baksidan. Välj inte dem!

Skrivet av Fenrisulvfan:

Skulle man inte kunna sätta gummiband eller silvertejp runt hörnen på fläktarna innan man skruvar dit dem för att minska oljudet eller blir det för varmt så att de smälter av friktionen?

Gummiband kan fungera. Kom ihåg att inte dra åt skruvarna så hårt och att ha gummiband runt skruven på båda sidorna om det skruven går genom (beror på om gängorna sitter i fläkten eller plåten, gummibanden ska vara mellanlägg runt det som inte har gängor). Silvertejp är nog inte tillräckligt tjock för att dämpa så mycket men det är nog tillräckligt för att göra skillnad i alla fall.

Smälta av friktionen lär de inte göra då mängden värme vi pratar om från att dämpa ljud rör sig om en temperaturhöjning på kanske någon grad eller så i värsta fall. Undantag för om fläktarna är sällsynt dåligt balanserade, typ saknar ett blad.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror inte skarvarna på noctuafläkten är estetiska, snarare att de skapar ett hack i luftflödet, så att dem kan mäta vilken del av bladen som skickar iväg vilket luft. Estetik verkar inte vara noctuas fläkter för jag tycker dem är nog de allra gräsligaste jag har sett, påminner om farmors finporslin från 50-talet.

Ganska säker på att deras funktion är att skapa kontrollerad turbulens så att det angränsande luftflödet "rullar" på turbulens istället för att strykas längs ett plant inlopp. Beroende på hur de interagerar med fläktbladen vid passage kan det ge högre flöde och/eller tystare gång.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Edit: Just nu lutar det åt dessa: 3x 120mm DC120mm PWM 2x80mm PWM 3x 120mm filter samt en fläktkontroller för 800:- Kanske skippar filtrena och jagar fatt i lite trasiga strumpbyxor.

Det där filtret ser ju inte så lovande ut med avseende på att hålla nere ljudnivån. Det stoppar nog en del av närfältet från fläkten men då behöver du fortfarande mellanlägg. Skaffa ett i plast istället om du vill ha ett för att fånga damm.

För mindre än 800:- får du å andra sidan två riktigt bra fläktar från Noctua att sätta i fronten (totalt 598:-). De kommer med inbyggda mellanlägg och jag tror att Noctuas fläktar fortfarande kommer med skruversättningar i gummi. Med de kan du spänna fast fläktarna istället och de har då ingen väg med hårt material alls till chassit, vilket ger ungefär så mycket dämpning du kan få genom att bara ändra på infästningen. Hastigheten på fläktarna styr du med moderkortet så att de automatiskt regleras efter temperaturer i chassit.

Lägger du dessutom på 249:- till (alltså totalt 847:-) kan du köpa ett kit med dämpmattor att sätta på insidan av chassit. Du borde få ett skapligt tyst chassi då och ett klart godkänt luftflöde. Hålet på sidan skulle jag testa mig fram på om det ska täppas igen eller inte, det går inte att avgöra med informationen jag har.

Typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Tack, för tipsen, kan nog bli 2 st noctua istället, jag kikade lite på olika fläktkontroller och de verkar inte ha alla funktioner som jag vill ha för att det ska vara värt det, finns ju billiga 1:2 splitters då jag nog inte vill ha mer än max 2 fläktar sammankopplade för hastighetsjustering.

Vad gäller dammfilter så har jag fixat strumpbyxor av en väninna, filter kommer jag nog sätta i botten och på överflödiga PCI portars utgångar där bak.

Med 2x120mm kan jag ju testa att flytta runt den ena: fram, botten eller sidan; men en av dem kommer definitivt sitta där fram. Sådana ljuddämpar mattor sitter i mitt gamla chassi så jag skulle ju kunna flytta över dem, men nya har ju inte 12+ år med damm i sig iofs. Tack för länken

Om jag bara ska ha 2 fläktar så köper jag nog dock dem helst över disk, så slipper jag porto och fördröjning. Då står det nog mellan dessa:
DC eller
PWM för jag behöver väl inte den här Riktat luftflöde?

En DC i fronten med ström från molex och en PWM med ström från moderkortet att flytta runt lutar det åt nu.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Djhg2000: Tack, för tipsen, kan nog bli 2 st noctua istället, jag kikade lite på olika fläktkontroller och de verkar inte ha alla funktioner som jag vill ha för att det ska vara värt det, finns ju billiga 1:2 splitters då jag nog inte vill ha mer än max 2 fläktar sammankopplade för hastighetsjustering.

Vad gäller dammfilter så har jag fixat strumpbyxor av en väninna, filter kommer jag nog sätta i botten och på överflödiga PCI portars utgångar där bak.

Med 2x120mm kan jag ju testa att flytta runt den ena: fram, botten eller sidan; men en av dem kommer definitivt sitta där fram. Sådana ljuddämpar mattor sitter i mitt gamla chassi så jag skulle ju kunna flytta över dem, men nya har ju inte 12+ år med damm i sig iofs. Tack för länken

Om jag bara ska ha 2 fläktar så köper jag nog dock dem helst över disk, så slipper jag porto och fördröjning. Då står det nog mellan dessa:
DC eller
PWM för jag behöver väl inte den här Riktat luftflöde?

En DC i fronten med ström från molex och en PWM med ström från moderkortet att flytta runt lutar det åt nu.

Vi Sweclockare har fri frakt på Inet. Känns som ett ypperligt tillfälle att använda det eftersom du vill ha specifikt Noctua NF-A12x25 PWM, deras nya och extremt tysta modell. De gamla Redux-fläktarna är inte dåliga men de är egentligen riktade mot industriella tillämpningar där till exempel vattenskydd och dammtålighet är viktigt. Lite otippat att Kjell skulle ta in dem över de vanliga fläktarna men de har ju lite speciellt sortiment också.

Att ha extra bra riktningsverkan på luftflödet är ett dubbeleggat svärd; du kan få bättre luftflöde över komponenterna de är riktade mot, men du får också svårare att förutsäga var du riskerar att få stagnation i chassit.

Du brukar inte behöva extern fläktkontroll för två fläktar heller, har inte sett något moderkort på länge (utom Mini-ITX) som bara har ett kontaktdon för chassifläkt. Om du trots allt skulle behöva en splitter finns det en splitterkabel från akasa i deras sortiment.

Vad jag kan se har de tyvärr inga dämpmattor i sortimentet just nu, men de kanske det inte är lika bråttom med? Strumpbyxor kommer du behöva se upp med så att de inte sugs in i fläkten, på full fart får du väldigt mycket turbulens och ett kraftigt undertryck precis framför fläkten. Jag skulle spänna dem över ett fläktgaller eller liknande så att de inte sugs in och fastnar i bladen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Med all respekt, men ditt chassi är ett av de i särklass billigaste chassina som går att köpa (232 kr nypris). Finns det någon särskild anledning till att du vill använda just det chassit? Annars undrar jag om det inte vore bättre att bara lägga pengarna på ett bättre chassi istället (Komplett har t.ex. rea på Define R5 just nu, som har fläktfilter, ljudisolering, inbyggd fläktkontroller, samt 2x 140mm-fläktar) och använda de medföljande fläktarna. Noctua-fläktar kommer förstås vara bättre, men jag misstänker att helheten blir bättre med ett bättre chassi även med lite sämre fläktar.

Permalänk
Medlem

Suck, jag skrev ett långt meddelande men så kraschade firefox

@Djhg2000: Jag köpte fläktarna på Kjell idag. strumpbyxa runt fläkt = oväsen, men fläktarna går tyst annars. fläkt i botten skickar varm luft från GPU till CPU, kanske bättre om fläkten är på sidan.

@perost: R5 chassit har flera saker jag ogillar, fläktar i taket och nätaggget i botten. Den tomma fronten får mig dessutom att bli åksjuk.

Edit: Så här har det blivit hittills

och lite silvertejp i botten löser det mesta

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.