Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

Perfekt, känns som jag är på rätt väg mao.

Skulle jag ha 37K att spendera skulle jag satsa på AMD och en Ryzen 3000 CPU och ett Geforce Titan RX " https://www.nvidia.com/sv-se/titan/titan-rtx/ " istället för det paketet du har satt ihop nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ska man ha många grafikkort så brukar radialfläktar föredras (exempel), eftersom de blåser ut den varma luften ur chassi. Men med två kort så är det troligtvis inget större problem så länge som man har bra luftflöde i chassit.

Ska kika på dessa om de finns i samma prisklass som Gigabytes Gaming OC.

Skrivet av _F1GHT3R_:

Om du adderar ett till gpu så hade jag tagit större nätaggregat än det som jag har i kundvagnen ja.
Sen vet jag inte hut tyst du vill ha eller om ljud stör dig.
Om inte ljud stör dig så mycket hade jag tagit R6 chassit som är större och har bättre luftflöde.

Nej, ljud är inget större problem (till en viss gräns såklart). Inte storlek heller. Så ett svalare, rymligt chassi är prioriterat. R6 kanske kan vara ett alternativ.

Skrivet av Puttefnasket:

Skulle jag ha 37K att spendera skulle jag satsa på AMD och en Ryzen 3000 CPU och ett Geforce Titan RX " https://www.nvidia.com/sv-se/titan/titan-rtx/ " istället för det paketet du har satt ihop nu

Okej, dock när jag kollat benchmarks för VRay verkar man inte tjäna så mycket med ett Titan. Eller har jag missat något? Två 2080 TI verkar däremot vara populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

Okej, dock när jag kollat benchmarks för VRay verkar man inte tjäna så mycket med ett Titan. Eller har jag missat något? Två 2080 TI verkar däremot vara populärt.

Den största fördelen med RTX Titan är att det har 24GB minne, i övrigt har det bara ~6% fler kärnor än 2080 Ti. Två 2080 Ti kommer alltså ge rejält mycket mer prestanda för pengarna, så länge som man klarar sig med 11GB per kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den största fördelen med RTX Titan är att det har 24GB minne, i övrigt har det bara ~6% fler kärnor än 2080 Ti. Två 2080 Ti kommer alltså ge rejält mycket mer prestanda för pengarna, så länge som man klarar sig med 11GB per kort.

Okej. Har nog bestämt mig för att börja med ett TI och addera ett till om det behövs. Känns mest ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

Funderar ev på ett Gigabyte Z390 DESIGNARE moderkort istället. LÄNK

Just för att det har Thunderbolt 3 vilket gör att jag kanske kan använda min Ultrafine 5K skärm och sparar då 6000 kr på att inte köpa ny skärm. Har läst att det fungerar för vissa. Dock rädd att det inte kommer flyta på lika bra som att plugga direkt in i GPUn.

Men hur är det kortet i övrigt? Enligt specen tycker jag det ser lika ut men jag har inte så stor kunskap heller. AORUS MASTER verkar ju vara väl beprövat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

@Aka_The_Barf: Okej, finns det något beräknat datum/månad? Min första tanke var att bygga med Threadripper 2950X men verkade kräva dyrare moderkort och kylning osv. Sedan förstod jag det som att Intels i9 9900 var en bättre processor för allmänt bruk, 3d-modellering osv. medan Threadripper var överlägsen för CPU-rendering men segare att arbeta med. Med det sagt så kanske AMDs nya kommer bli bättre på alla plan, frågan är bara hur långt bort de är?

dom ska nog visas upp på computex och kanske släppas men annars verkar det vara i början av juli som gäller. i9 9900 är bättre för spel PGA högre single tråd prestanda. kanske ska du kika på 9700k istället om du är rädd för nya sårbarheten i intel cpun där man ändå rekommenderas att stänga av HT?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

dom ska nog visas upp på computex och kanske släppas men annars verkar det vara i början av juli som gäller. i9 9900 är bättre för spel PGA högre single tråd prestanda. kanske ska du kika på 9700k istället om du är rädd för nya sårbarheten i intel cpun där man ändå rekommenderas att stänga av HT?

Nej, singeltrådspresatanda är viktigare i 3D-modellering än i spel, i princip samtliga spel är multitrådning mer eller mindre effektivt. I princip allt du gör i ett 3D-modelleringsprogram körs i UI-tråden eftersom det är helt eventdrivet och inget händer om du inte klickar på något. Undantaget är om man kör realtidsrendering på CPU men jag tror att samtliga modelleringsprogram kör DirectX 11 på GPU idag. Normalt sett skruvar man ändå ner effekterna rejält när man modellerar.

Gällande HT, för mig skit i alla fall då L1 cachen kan bli helt uppfuckade. Ingen skillnad med SMT. Kanske har Microsoft åtgärdat detta i Windows scheduler.

Permalänk
Medlem

Ser väl sådär ut att köra din monitor i Windows;
https://medium.com/@ambroselittle/running-the-lg-ultrafine-27...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej, singeltrådspresatanda är viktigare i 3D-modellering än i spel, i princip samtliga spel är multitrådning mer eller mindre effektivt. I princip allt du gör i ett 3D-modelleringsprogram körs i UI-tråden eftersom det är helt eventdrivet och inget händer om du inte klickar på något. Undantaget är om man kör realtidsrendering på CPU men jag tror att samtliga modelleringsprogram kör DirectX 11 på GPU idag. Normalt sett skruvar man ändå ner effekterna rejält när man modellerar.

Gällande HT, för mig skit i alla fall då L1 cachen kan bli helt uppfuckade. Ingen skillnad med SMT. Kanske har Microsoft åtgärdat detta i Windows scheduler.

säkert men 9900k slår amd i nästan om inte alla spel PGA singeltrådsprestandan. men spel börjar komma ikapp på flertrådning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

säkert men 9900k slår amd i nästan om inte alla spel PGA singeltrådsprestandan. men spel börjar komma ikapp på flertrådning.

Finns det något där en Ryzen slår en 9900k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ser väl sådär ut att köra din monitor i Windows;
https://medium.com/@ambroselittle/running-the-lg-ultrafine-27...

Haha nej det verkar vara lite struligt. Hittade denna där vissa verkar fått till det, men inte helt smärtfritt. Där använder dom Z390 Designare moderkort.

http://forum.gigabyte.us/thread/6030/z390-designare-thunderbo...

Men har kommit fram till att jag skippar det, och köper en ny monitor. Inte värt allt besvär och risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Finns det något där en Ryzen slår en 9900k?

Tror inte det men jag har inte kollat upp alla spel som finns 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror inte det men jag har inte kollat upp alla spel som finns 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Glöm spel, vad som helst, det finns inget fall där en Ryzen slår en 9900K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Glöm spel, vad som helst, det finns inget fall där en Ryzen slår en 9900K.

Jo ett och det är att inte ha ny säkerhets problemet som intels cpuer har 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har du kikat på Gamers Nexus genomgång av grafikkort för produktionsmjukvara?
https://www.youtube.com/watch?v=2JmWrO2bcsQ&t=328s
Kan vara värt att kika på, 2080Ti verkar vara kung, men 2x Radeon VII kanske skulle vara något?

Edit:
Drog ett paket med tanke på ovanstående, mest för att jag var nyfiken på vad som skulle fungera ihop i den prisklassen med 2x Radeon VII:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-9900K (5 489 kr hos Komplett)
Grafikkort: Sapphire Radeon VII 16G HBM2 x2 (15 780 kr hos NetOnNet, 7 890 kr/st)
Chassi: NZXT H440W 2017 datorchassi (vit/svart/fönster) (1 149 kr hos Inet)
Moderkort: MSI MPG Z390 GAMING EDGE AC (1 990 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance Black LPX 32GB (2x16GB) (1 889 kr hos Inet)
SSD: Corsair Force MP510 (1 990 kr hos Inet)
PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W (1 799 kr hos Inet)
Skärm: Philips 31,5" 4K LED 328P6VJEB (4 990 kr hos Dustin)
Summa: 35 076 kr
+ Cryorig R1 Ultimate 769:-
Ganska precis 36k. Förutom grafikkortet så ändrade jag följande:

  • Chassit, riktigt snyggt, plats för alla diskar du kan tänka dig utan att det ser tomt ut utan dem. Medföljer 4 fläktar, det lär kyla ditt bygge rätt väl.

  • Moderkortet känns som en bra avvägning om du inte ska överklocka din 9900K. Ligger i mitten av VRM-listan, vill du ha mer kräm där så satsa på ett Gigabyte Z390 Aorus Elite/Pro/Ultra

  • SSDn, lite större och snabb.

  • Nätagget, 12års garanti, gold cert. samt ok pris. Kan du vänta in leveransen så är det väl värt det tror jag.

  • Skärmen, 12bits VA-panel 4k Philips-skärm för 5k? Har inte kollat på den mer än ytligt, men jag gillade kombon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Har du kikat på Gamers Nexus genomgång av grafikkort för produktionsmjukvara?
https://www.youtube.com/watch?v=2JmWrO2bcsQ&t=328s
Kan vara värt att kika på, 2080Ti verkar vara kung, men 2x Radeon VII kanske skulle vara något?

Edit:
Drog ett paket med tanke på ovanstående, mest för att jag var nyfiken på vad som skulle fungera ihop i den prisklassen med 2x Radeon VII:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-9900K (5 489 kr hos Komplett)
Grafikkort: Sapphire Radeon VII 16G HBM2 x2 (15 780 kr hos NetOnNet, 7 890 kr/st)
Chassi: NZXT H440W 2017 datorchassi (vit/svart/fönster) (1 149 kr hos Inet)
Moderkort: MSI MPG Z390 GAMING EDGE AC (1 990 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance Black LPX 32GB (2x16GB) (1 889 kr hos Inet)
SSD: Corsair Force MP510 (1 990 kr hos Inet)
PSU: Phanteks Revolt Pro 1000W (1 799 kr hos Inet)
Skärm: Philips 31,5" 4K LED 328P6VJEB (4 990 kr hos Dustin)
Summa: 35 076 kr
+ Cryorig R1 Ultimate 769:-
Ganska precis 36k. Förutom grafikkortet så ändrade jag följande:

  • Chassit, riktigt snyggt, plats för alla diskar du kan tänka dig utan att det ser tomt ut utan dem. Medföljer 4 fläktar, det lär kyla ditt bygge rätt väl.

  • Moderkortet känns som en bra avvägning om du inte ska överklocka din 9900K. Ligger i mitten av VRM-listan, vill du ha mer kräm där så satsa på ett Gigabyte Z390 Aorus Elite/Pro/Ultra

  • SSDn, lite större och snabb.

  • Nätagget, 12års garanti, gold cert. samt ok pris. Kan du vänta in leveransen så är det väl värt det tror jag.

  • Skärmen, 12bits VA-panel 4k Philips-skärm för 5k? Har inte kollat på den mer än ytligt, men jag gillade kombon.

Tack @Icecrystal för att du tagit dig tid! Intressant med andra alternativ också. Tyvärr stödjer inte all programvara Radeon då de är CUDA baserade. VRay gör det typ, men har förstått att det är i ett tidigt skede. Därför går tyvärr dessa kort bort. Men kul med alternativ som sagt.

Jag gillar också tankarna på Chassit, har varit inne på S2 och R6 men börjar ifrågasätta det nu när jag satt mig in bättre. Tycker det känns onödigt stora. Plats är iofs inte ett problem men det är aldrig fel att få till en smidig låda.

Skulle behöva datorn i slutet av denna vecka, det vore iaf optimalt, därav är det bra om varorna finns i lager.

Ser att du valt minnen som är 3000MHz med CL15. Är de snabbare än CL16 trots att de är 3200MHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

Ser att du valt minnen som är 3000MHz med CL15. Är de snabbare än CL16 trots att de är 3200MHz?

Nej, vid hämtning av 64 bits eller mindre är de exakt lika snabba, vid större datamängder är 3200MHz minnet snabbare.
15/3000 = 16/3200

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

Tack @Icecrystal för att du tagit dig tid! Intressant med andra alternativ också. Tyvärr stödjer inte all programvara Radeon då de är CUDA baserade. VRay gör det typ, men har förstått att det är i ett tidigt skede. Därför går tyvärr dessa kort bort. Men kul med alternativ som sagt.

Jag gillar också tankarna på Chassit, har varit inne på S2 och R6 men börjar ifrågasätta det nu när jag satt mig in bättre. Tycker det känns onödigt stora. Plats är iofs inte ett problem men det är aldrig fel att få till en smidig låda.

Skulle behöva datorn i slutet av denna vecka, det vore iaf optimalt, därav är det bra om varorna finns i lager.

Ser att du valt minnen som är 3000MHz med CL15. Är de snabbare än CL16 trots att de är 3200MHz?

Alright, men hur ser det ut med flera grafikkort? 2x RTX2080 vinner emot 1x RTX2080Ti även om skalningen är medioker.
En smidig låda går dock bort lite med 2 grafikkort, en stor tornkylare samt plats att utöka med 3,5"-diskar. Här är ett reviderat förslag:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-9900K (5 489 kr hos Komplett)
Grafikkort: Palit GeForce RTX 2080 GamingPro x2 (14 580 kr hos NetOnNet, 7 290 kr/st)
Chassi: NZXT H440W 2017 datorchassi (vit/svart/fönster) (1 149 kr hos Inet)
Moderkort: MSI MPG Z390 GAMING EDGE AC (1 990 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance Black LPX 32GB (2x16GB) (1 889 kr hos Inet)
SSD: Corsair Force MP510 x2 (3 980 kr hos Inet, 1 990 kr/st)
PSU: Phanteks Revolt Pro 850W (1 499 kr hos Inet)
Skärm: Philips 31,5" 4K LED 328P6VJEB (4 990 kr hos Dustin)
Summa: 35 566 kr

Bytte ut korten emot RTX2080-diton. De drar inte lika mycket som Radeon, så jag bytte ner till ett billigare nätaggregat som finns lager. Mellanskillnaden gick till en extra M2-sticka på 1TB. Och ja, minnerna är mer eller mindre identiska. En har snäppet bättre timings, den andra har en högre klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej, vid hämtning av 64 bits eller mindre är de exakt lika snabba, vid större datamängder är 3200MHz minnet snabbare.
15/3000 = 16/3200

Okej, så vad bör man ta? Kan ju spara 400 kr om man väljer CL15.

Skrivet av Icecrystal:

Alright, men hur ser det ut med flera grafikkort? 2x RTX2080 vinner emot 1x RTX2080Ti även om skalningen är medioker.
En smidig låda går dock bort lite med 2 grafikkort, en stor tornkylare samt plats att utöka med 3,5"-diskar. Här är ett reviderat förslag:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-9900K (5 489 kr hos Komplett)
Grafikkort: Palit GeForce RTX 2080 GamingPro x2 (14 580 kr hos NetOnNet, 7 290 kr/st)
Chassi: NZXT H440W 2017 datorchassi (vit/svart/fönster) (1 149 kr hos Inet)
Moderkort: MSI MPG Z390 GAMING EDGE AC (1 990 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance Black LPX 32GB (2x16GB) (1 889 kr hos Inet)
SSD: Corsair Force MP510 x2 (3 980 kr hos Inet, 1 990 kr/st)
PSU: Phanteks Revolt Pro 850W (1 499 kr hos Inet)
Skärm: Philips 31,5" 4K LED 328P6VJEB (4 990 kr hos Dustin)
Summa: 35 566 kr

Bytte ut korten emot RTX2080-diton. De drar inte lika mycket som Radeon, så jag bytte ner till ett billigare nätaggregat som finns lager. Mellanskillnaden gick till en extra M2-sticka på 1TB. Och ja, minnena är mer eller mindre identiska. En har snäppet bättre timings, den andra har en högre klockfrekvens.

Japp, var inne på två RTX 2080 först. Men då jag tidigare endast jobbat med CPU rendering vill jag först lära mig GPU innan jag satsar på två kort. Om jag ser att det funkar bra och behovet finns får jag addera ett senare. Antingen ett till TI eller 2080, eller om det kommit något nytt. Disken du tipsade om bra ut, det blir en sådan i kombination med en Samsung för all programvara och os.

Angående chassit så kör jag på ett R6, verkar vara väl beprövat och det är bra om det är hyfsat minimalistiskt, kommer troligtvis addera/byta ut några fläktar senare.

Tror jag börjar vara redo för en beställning, ser ut som följande:

Stort tack till alla som engagerat sig! Imponerad av responsen! Har lärt mig en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

Okej, så vad bör man ta? Kan ju spara 400 kr om man väljer CL15.

Japp, var inne på två RTX 2080 först. Men då jag tidigare endast jobbat med CPU rendering vill jag först lära mig GPU innan jag satsar på två kort. Om jag ser att det funkar bra och behovet finns får jag addera ett senare. Antingen ett till TI eller 2080, eller om det kommit något nytt. Disken du tipsade om bra ut, det blir en sådan i kombination med en Samsung för all programvara och os.

Angående chassit så kör jag på ett R6, verkar vara väl beprövat och det är bra om det är hyfsat minimalistiskt, kommer troligtvis addera/byta ut några fläktar senare.

Tror jag börjar vara redo för en beställning, ser ut som följande:

https://komponentkoll.se/bild/sfKsT.png

Stort tack till alla som engagerat sig! Imponerad av responsen! Har lärt mig en hel del.

Lite avslutande respons

  • MP300-disken är föregångaren till MP510, prestandan skiljer en del.

  • Nätaggregatet är bronze-cert. istället för guld/platnium vilket känns självklart i den här prisklassen. Dessutom är det bara 5 års garanti på det, 10 känns mer lämpligt här. Det finns ett halvt dussin bättre nätagg för samma eller lägre pris.

Permalänk
Medlem

Hur skulle det vara med beräkningskort typ
https://www.inet.se/produkt/5407372/pny-quadro-rtx-4000-8gb
istället för gamingkort?
Jag vet inte alls men det kanske är bättre för ditt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Lite avslutande respons

  • MP300-disken är föregångaren till MP510, prestandan skiljer en del.

  • Nätaggregatet är bronze-cert. istället för guld/platnium vilket känns självklart i den här prisklassen. Dessutom är det bara 5 års garanti på det, 10 känns mer lämpligt här. Det finns ett halvt dussin bättre nätagg för samma eller lägre pris.

Ah grymt att du såg detta! Har ändrat disken samt bytt ut PSU. Godkänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Hur skulle det vara med beräkningskort typ
https://www.inet.se/produkt/5407372/pny-quadro-rtx-4000-8gb
istället för gamingkort?
Jag vet inte alls men det kanske är bättre för ditt ändamål.

Jo du har en poäng helt klart. Dock verkar RTX 2080 TI se ut att vinna i de flesta tester. @Icecrystal postade en bra video tidigare:

https://www.youtube.com/watch?v=2JmWrO2bcsQ&t=328s

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

Okej, så vad bör man ta? Kan ju spara 400 kr om man väljer CL15.

Japp, var inne på två RTX 2080 först. Men då jag tidigare endast jobbat med CPU rendering vill jag först lära mig GPU innan jag satsar på två kort. Om jag ser att det funkar bra och behovet finns får jag addera ett senare. Antingen ett till TI eller 2080, eller om det kommit något nytt. Disken du tipsade om bra ut, det blir en sådan i kombination med en Samsung för all programvara och os.

Angående chassit så kör jag på ett R6, verkar vara väl beprövat och det är bra om det är hyfsat minimalistiskt, kommer troligtvis addera/byta ut några fläktar senare.

Tror jag börjar vara redo för en beställning, ser ut som följande:

https://komponentkoll.se/bild/sfKsT.png

Stort tack till alla som engagerat sig! Imponerad av responsen! Har lärt mig en hel del.

Dessa minnen (den högre hastigheten och lägre CAS-Latency) som jag tipsade om tidigare i tråden men nu har jag inte hängt med i mobo-frågan men kunde inte låta bli att kolla QVL själv.

https://www.inet.se/produkt/5300309/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Finns inte med på det senaste moderkortet du har i komponentkoll men väl på
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-Z390-A/

Ingen aning vilket mobo som är bäst men tror inte Asuskortet har WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Dessa minnen (den högre hastigheten och lägre CAS-Latency) som jag tipsade om tidigare i tråden men nu har jag inte hängt med i mobo-frågan men kunde inte låta bli att kolla QVL själv.

https://www.inet.se/produkt/5300309/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Finns inte med på det senaste moderkortet du har i komponentkoll men väl på
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-Z390-A/

Ingen aning vilket mobo som är bäst men tror inte Asuskortet har WiFi.

Okej tackar. Jag skulle dock vilja ha 32GB vilket gör att jag måste köpa 4x8GB, dvs ca dubbla priset mot Corsair.

Permalänk
Medlem

Är Radeon VII helt uteslutet i såna här sammanhang?

Tänker mest på minnet men det kanske bara är typ Blender som gillar AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

Ah grymt att du såg detta! Har ändrat disken samt bytt ut PSU. Godkänt?

https://komponentkoll.se/bild/uNMtP.png

Det ser riktigt bra ut 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Är Radeon VII helt uteslutet i såna här sammanhang?

Tänker mest på minnet men det kanske bara är typ Blender som gillar AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tyvärr är inte AMD så populärt för rendering (ännu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av and247:

Okej tackar. Jag skulle dock vilja ha 32GB vilket gör att jag måste köpa 4x8GB, dvs ca dubbla priset mot Corsair.

oj missade helt detta, tyckte det var lite konstigt att de var billigare...

Permalänk
Medlem

Nu var allt beställt! Återigen, stort tack för all hjälp!