Permalänk
Medlem

Resmål, brittiska öarna?

Min resebudget i år är väldigt begränsad. Den tar mig nog inte mycket längre än Borås... men, jag skulle trots det vilja uppleva nåt nytt ställe i sommar.

Har rest en hel del i Europa och USA, men jag har aldrig varit till de brittiska öarna. Tänker därför en liten weekend, eller några dagar mitt i veckan när jag semester, skulle passa utmärkt.

Jag letar därför billiga resmål för ett par tre dagar. London lockar inte jättemycket. Jag vill gärna ha pittoreskt, fin natur och trevliga pubar.

Har ni tips på ställen som skulle passa?

Permalänk
Medlem

Irland! Lite billigare och kortare avstånd, fantastisk landsbygd.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

@DasIch

Ska du hyra bil eller blir det tåg/buss?

Cornwall/Devon - Härlig natur, mysiga små kustsamhällen, lite säreget
Flyg till London, därifrån tåg.

Peak District - Kuperat med härliga byar och dramatisk natur
Flyg till Manchester, därifrån buss

Oxford - Stad som andas historia, nära London!
Flyg till London, därifrån tåg

York - Underbar medeltida stad, med en hel del att göra
Flyg till Manchester, därifrån tåg

Permalänk
Relik 📜

Edinburgh kanske? Har inte varit där själv, men frun tyckte väldigt mycket om.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

På Nordirland har du bushmills destilleri, giants causeway och dark hedges finns mer och se däremot kan du behöva bil för att ta dig runt. Men underbar natur, trevlig upplevelse och pubbar finns det gott om på hela ön.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Om det finns någonting överhuvudtaget som är billigt i England vet jag inte men York är en fantastiskt trevlig stad med mycket att se. Om inte vattenståndet i Ouse är för högt rekommenderas ett besök på King's Arms Pub, och därefter att följa med på ghost walk genom stan.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv

Nu beror det på vad man menar med billigt, men vår krona är kass. Jag själv funderar på att lägga runt 20 000kr på en semestervecka i år och funderar då på att bränna dem i landet för att maximera utdelningen. God mat, mycket taxi, fint hotell med jacuzzi och annat. Och pengar bara blåser iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Peak District - Kuperat med härliga byar och dramatisk natur
Flyg till Manchester, därifrån buss

Rekommenderar också Peak District, har bott där. Finns även en tåglinje som går mellan Manchester och Sheffield, den passerar genom stora delar av Peak District. Ofta regnigt och blåsigt där, fick själv köpa en vintermössa i juli... Men har man tur med vädret är det underbart.

Södra England är något torrare och det finns många fina ställen längs med kusten nästan oavsett vart du åker, i Sussex exempelvis. South Downs är fint. Isle of Wight är lite av ett England i miniatyr, finns tåg/buss dit från London.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

@DasIch

Ska du hyra bil eller blir det tåg/buss?

Cornwall/Devon - Härlig natur, mysiga små kustsamhällen, lite säreget
Flyg till London, därifrån tåg.

Peak District - Kuperat med härliga byar och dramatisk natur
Flyg till Manchester, därifrån buss

Oxford - Stad som andas historia, nära London!
Flyg till London, därifrån tåg

York - Underbar medeltida stad, med en hel del att göra
Flyg till Manchester, därifrån tåg

Jag kommer nog ta buss eller tåg, om det inte går att hyra billigt. Vet inte riktigt i nuläget. Budgeten är inte riktigt klar än.

Många riktigt bra förslag här.

Verkar som det finns många bra förbindelser med tåg.

Hur är det om man vill uppleva något riktigt genuint? Alltså, så lite turistigt som möjligt? Typ, supa med O’Connors och Gallaways, medan det sjungs till folkmusik?

Jag är en sån som går igång på att hitta ett ställes själ och hjärta. Typ som när jag varit lost i Italienska bergsbyar, Polska landsbygden eller på vischan i sydstaterna. Sånt gillar jag. Ställen som få har sett, som inte bor där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu beror det på vad man menar med billigt, men vår krona är kass. Jag själv funderar på att lägga runt 20 000kr på en semestervecka i år och funderar då på att bränna dem i landet för att maximera utdelningen. God mat, mycket taxi, fint hotell med jacuzzi och annat. Och pengar bara blåser iväg.

Själv tänker jag kanske en handfull tusingar. Kag bryr mig inte alls om lyx. Kan bo i tält om det behövs. Vill dock inte bo med andra människor.
Jag reser för upplevelsen och inget annat. Tycker om pittoreska städer, vacker natur och bra krogar.

Förra sommaren spenderade jag två veckor på egen hand i norra Sverige, Norge och Finland. Bodde i bilen och i tält. Körde hela vägen upp till Nordkap.

Det är sånt jag går igång på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett litet udda förslag, ta ett flyg till Bristol i UK.
Mindre stad, billiga direktflyg, en skön känsla i staden.
Därifrån kan du sen ta dig med tåg till lite olika ställen, åker du söderöver så har du hur mkt som helst. Eller så stannar du bara i stan och njuter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Storbritannien inte billigt att vara turist i, och dagens dåliga krona gör det inte billigare.

Jag körde runt och tältade i Cornwall för flera år den. Då kostade det 200-500:- för en natt att tälta på en campingplats. Tänk på att Storbritannien inte har allemansrätt så du får inte tälta utan tillstånd.
Vissa nätter tog jag in på B&B och det kunde lätt kosta 1000:- för en natt.

Kan också rekommendera Peak Distrikt och Skottland om du gillar vacker natur.

Permalänk
Medlem

Devon är fantastiskt fint, sikte på Hope Cove, Salcombe, Thurlstone och Bantham beach.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Jag, frugan och en polare var i Skottland för en 7-8 år sedan.
Kan starkt rekommendera, hyrde en bil där och körde ett varv runt.
Besökte lite gamla slott, whiskey-bryggerier, Edinburgh, Glasgow, Loch Ness m.m.
Fantastisk natur faktiskt om man gillar sånt samt mycket historia givetvis.

Jag kommer definitivt åka tillbaka någongång då det är ett av mina bästa resmål någonsin.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

@DasIch: En av mina bästa semestrar var när vi hyrde bil och körde runt Cotswolds. På morgonen varje dag kollade vi vad som fanns i närheten och bokade något hotell som hade billigt sista-minuten pris. England är inte billigt på mat och så, men vi kom rätt billigt undan med hotellen och hyrbilen.

Avebury var nice, det fanns en stor stencirkel från förhistorisk tid lite som Stonehenge men mycket större. Stratford upon Avon var också fint om än aningen turistigt då Shakespeare växte upp där. Lacock var en fin historisk by med ett gammal kloster där negativfotograferingen uppfanns, de spelade också in några Harry Potter-scener där. Dessa är bara exempel, varenda by var sjukt fin. Vill man ha lite stadsliv så är Oxford eller Birmingham inte så långt bort heller.

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Cotswolds. Det blir knappt mer brittiskt än så, som Midsomer Murders fast på riktigt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur är det om man vill uppleva något riktigt genuint? Alltså, så lite turistigt som möjligt? Typ, supa med O’Connors och Gallaways, medan det sjungs till folkmusik?

Då ska du gå till en pub i en småstad, det är där mycket av det sociala äger rum. Det finns givetvis genuina pubar även i storstäder som London och i turistområden såsom nationalparkerna, men det mest genuina är en bypub där folket i byn träffas för mat, dricka och umgänge. Har själv bott på ett par ställen i England utanför London (Peak District & Isle of Wight), och puben är hjärtat i det sociala livet mer eller mindre överallt.

Tyvärr har det under en längre tid funnits en trend där pubar stängs eller köps upp av kedjor, vilket gör att de i allt högre grad liknar varandra. Det måste givetvis inte ta död på pubens själ, men tenderar att göra det. Skulle ändå säga att de flesta städerna har flera genuina ställen kvar.

England är dyrt, inte minst med den svaga kronan, och jag skulle därför rekommendera att du googlar lite på boendealternativ för att hitta en stad där du kan få boende till ett skapligt pris. AirBnB lär vara billigast, men du kanske skulle uppskatta en klassisk Bed & Breakfast där du har ditt eget rum men äter i en gemensam matsal. Sådana finns det massvis av överallt, oftast är det en villa som gjorts om till B&B. Går att hitta på Booking.com till exempel om du väljer alternativet B&B. Billigare än hotell och kanske konkurrenskraftigt även med AirBnB. En traditionell B&B är ett familjeföretag, har själv bott på flera där även ägarfamiljen bor i huset.

Det behöver inte kosta jättemycket att resa inom England, bussar finns överallt och de brukar ha överkomliga priser. Tåg finns också men de brukar vara något dyrare, inte minst sedan avregleringen. Oavsett vart du flyger lär du kunna hitta en buss till staden där du ska bo för en överkomlig summa pengar. National Express har de flesta tidtabellerna, The Trainline är bra för tåg.

Upplevelsemässigt är nationalparkerna svårslagna oavsett vilken nationalpark du åker till, de är alla ohyggligt vackra. Därutöver finns Areas of Outstanding Natural Beauty (AONB) som Cotswolds t.ex. Samtliga är snygga som fan. Det som är värt att tänka på är att byarna i nationalparkerna/AONBs i allt högre grad bebos av bättre bemedlade "turister" från storstäderna (gentrifiering). Det brukar även innebära högre priser. Du kanske kan bo i en stad som ligger nära en nationalpark/AONB istället, då har du nära till vacker natur men lever (kanske) lite mer genuint. Även i nationalparkerna/AONBs finns det självklart genuina ställen kvar, med "riktig" lokalbefolkning (vilket inte alltid behöver betyda att de även är trevliga, taskiga jävlar finns överallt).

Det finns massor med mindre och medelstora städer som ligger nära någon nationalpark/AONB, och det finns givetvis trevliga kvarter även i de större städerna. Du skulle exempelvis kunna bo i Gloucester, Cheltenham eller Swindon och ha nära till Cotswolds, North Downs och Wales (med bl.a. Brecon Beacons). Den region som jag själv kanske skulle undvika är Midlands, det är mer industriellt och tätbebyggt. Finns bättre ställen både norr och söder om Midlands.

Vädermässigt har du störst solchans i sydöstra England. Ju längre väster- och norrut, desto större risk för kyla & regn. Denna karta visar ganska tydligt var det regnar mest, och det är inga små skillnader det handlar om. Maj & augusti brukar vara torrast, augusti är dock britternas semestermånad och då går priserna upp. Sen vet jag inte hur mycket vädret spelar roll för dig, men jag kan lova att juli kan kännas som oktober när det är rejält lågtryck, speciellt uppe i Penninerna. Jag växte upp i Norrland och har aldrig upplevt maken till sommarkyla när det är som värst i England.