Matebook 13 i7 vs Zenbook 14 UX433FN

Permalänk
Medlem

Matebook 13 i7 vs Zenbook 14 UX433FN

Är på jakt efter ny vardagsdator som mestadels kommer stå kopplad till extern skärm men ska lätt kunna hänga med i väskan och klara av enklare foto/videoredigering. Inget spelande. Har med egna efterforskningar kommit ner till de i rubriken nämnda alternativen. Dessa ligger prismässigt i maxtak av vad jag tänkt mig.

Baserat på de tester och recensioner jag hittat verkar Huawei vara det bästa alternativet och jag tycker själv den känns bra i butik. Det dubbla RAM-minnet och fler portar (USB-A, micro-SD, HDMI) i Zenbooken är dock rätt trevligt.

Matebook 13
Zenbook 14

Så vilken tror ni är det bästa köpet? Finns det bättre alternativ i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Nu finns förra årets matebook x pro för 16900kr, sannolikt en utförsäljning innan 2019 års uppdatering når Sverige. Är det någon som kännt på nämnda datorer i butik och kan ge feedback om hur de känns? https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4700461.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nord_93:

Nu finns förra årets matebook x pro för 16900kr, sannolikt en utförsäljning innan 2019 års uppdatering når Sverige. Är det någon som kännt på nämnda datorer i butik och kan ge feedback om hur de känns? https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4700461.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så beror sänkningen på nyliga sanktioner mot Huawei 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Eller så beror sänkningen på nyliga sanktioner mot Huawei 😉

Möjligt men hur påverkar det mig som konsument efter köp med uppdateringar osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nord_93:

Möjligt men hur påverkar det mig som konsument efter köp med uppdateringar osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingenting. Det beror på om Microsoft kanske väljer att göra något isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Ingenting. Det beror på om Microsoft kanske väljer att göra något isåfall

Tänker att Microsoft kanske begränsar uppdateringar av Windows för Huawei. Zenbook (pro) får för övrigt dåligt betyg av The Verge.
https://www.theverge.com/reviews/2018/8/30/17796848/asus-zenb...

Har dreglat över Matebook x pro i ett år, och nu när studier och behovet av en laptop närmar sig så är det väll dags att slå till. Värdig uppgradering till min core 2 quad rig som tuggar på än idag 11 år senare. Utmanaren har varit Dell xps 13 2019 som fallit bort efter att jag läste om deras kvalitetsproblem och coilwine, och Surface Laptop 2 för dess i/o och pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Var mycket nöjd med min Matebook X Pro som jag hade som jobbdator på mitt tidigare jobb. Nu har jag bytt jobb och har köpt en Matebook 13 privat, även mycket nöjd med den!

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nord_93:

Tänker att Microsoft kanske begränsar uppdateringar av Windows för Huawei. Zenbook (pro) får för övrigt dåligt betyg av The Verge.
https://www.theverge.com/reviews/2018/8/30/17796848/asus-zenb...

Har dreglat över Matebook x pro i ett år, och nu när studier och behovet av en laptop närmar sig så är det väll dags att slå till. Värdig uppgradering till min core 2 quad rig som tuggar på än idag 11 år senare. Utmanaren har varit Dell xps 13 2019 som fallit bort efter att jag läste om deras kvalitetsproblem och coilwine, och Surface Laptop 2 för dess i/o och pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Andersson89:

Var mycket nöjd med min Matebook X Pro som jag hade som jobbdator på mitt tidigare jobb. Nu har jag bytt jobb och har köpt en Matebook 13 privat, även mycket nöjd med den!

Matebooks är väldigt bra datorer, lite synd att det sker som det gör med Huawei just nu. Eftersom Microsoft också är att amerikanskt bolag så är de också förbjudna att handla med huawei.
Jag hade iallafall avvaktat lite med att köpa en huawei laptop just nu. Studier börjar inte förrän september