Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan vara värt att kolla upp om C49RG90 har den typ av bugg jag observerade på C32HG70 där skärpan hoppar mellan olika lägen, utan att ändringen reflekteras av menyvärdet på reglaget. Först när man ändrar menyn eller kliver in i menyn "hoppar" effekten till rätta. https://www.sweclockers.com/test/25622-samsung-c32hg70qq-32-t...

Ganska vanlig typ av bugg i skärmarnas menyer. Ställer till en del besvär av den här sorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad kör du för DP kabel och vilken frekvens kom du upp i me statisk bild? Jag testade köra lite CS GO i 150 hz vilket tycktes fungera, dock då med lägre upplösning.

Jag kör själv med en av få DP kablar certifierad för 8K (som dessutom är 5 m lång) vilket nog kan påverka. Kostade en slant men ändå en life saver, speciellt sett till längden.

Förvånad själv över att fungerade men sett till att både skärm och GPU anser att så är fallet och att det slutade fungera vid en gräns så lär det vara på riktigt.

Kan tillägga att jag än så länge inte testat FreeSync/GSync alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med den som följde med i kartongen. Men jag hade ingen större framgång i 3440x1440 heller så det är nog panelen/scalern. Jag får bild ända till 152hz dock. Vore ju kul om man kunde få det fungera. Tror jag har några fler dp-kablar liggande att testa med.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag kör med den som följde med i kartongen. Men jag hade ingen större framgång i 3440x1440 heller så det är nog panelen/scalern. Jag får bild ända till 152hz dock. Vore ju kul om man kunde få det fungera. Tror jag har några fler dp-kablar liggande att testa med.

152 hz var ung vad jag landade på också beroende på upplösningen. Gjorde inte så mkt mer tester än så, dvs speltester och annat mer än att se att de verkade funka.

Permalänk
Medlem

Kul att höra att fler och fler får sina skärmar! Väntar fortfarande på att någon Youtuber typ LinusTech, The Tech Chap, PC Centric eller gärna 9to5Mac (då jag huvudsakligen kör Mac) ska recensera den. Vill veta hur bra den fungerar med den nya Mac Mini som jag själv använder. Vet att Intel UHD 630 inte är en best och förväntar mig öh inget spelande från den, men vill veta att Minin ändå driver skärmen bra för lättare produktiva ändamål. Blir ny datorskärm inom kort och har inte jättebråttom och valet står mellan Philips 499p9h eller denna C49RG90, frågan är bara om det är värt 4500:- mer för Samsungen. Blir det Samsungen så är tanken sinom tid att antingen köpa nytt grafikkort till PCn alternativt köpa en eGPU (+ nytt grafikkort) lösning till Mac Minin och separat hårddisk för Windows och spela därigenom. Blir ju klart billigare med 499p9h och lägga ner speltankarna, men ja, avaktar lite till innan definitivt beslut

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad ni kör för progarmvaror för skärmdelning osv då Windows inbyggda stöd inte riktigt fixar denna typ av skärmar så bra. Kollade på Displayfusion men den verkar inte ha något vidare stöd för windows management, bara att dela in skärmen i fejkade skärmar med taskbar på varje osv vilket inte riktigt är det jag är ute efter. Har tidigare kört Divvy som är rätt nice och Adanced Window Manager (rätt lik Displayfusion). Samsungs egna progarmvara har jag inte kunnat testa då jag inte har mughålllare till datorn sen ett antal år...

Är detta jag är ute efter

https://www.actualtools.com/windowmanager/features/desktop_di...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nyfiken på vad ni kör för progarmvaror för skärmdelning osv då Windows inbyggda stöd inte riktigt fixar denna typ av skärmar så bra. Kollade på Displayfusion men den verkar inte ha något vidare stöd för windows management, bara att dela in skärmen i fejkade skärmar med taskbar på varje osv vilket inte riktigt är det jag är ute efter. Har tidigare kört Divvy som är rätt nice och Adanced Window Manager (rätt lik Displayfusion). Samsungs egna progarmvara har jag inte kunnat testa då jag inte har mughålllare till datorn sen ett antal år...

Är detta jag är ute efter

https://www.actualtools.com/windowmanager/features/desktop_di...

Jag kör med DisplayFusion, den klarar det mesta. Du väljer själv om taskbar skall finnas på varje eller på en eller ingen.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Jag kör med DisplayFusion, den klarar det mesta. Du väljer själv om taskbar skall finnas på varje eller på en eller ingen.

Fast problemet är att, som jag förstått det, man kan inte ha samma taskbar på alla. Vilket förmodligen beror på att den faktiskt skapar virtuella skärmar snarare än att det är en fönsterhanterare. Dessutom tyckte jag inte det riktigt fungerade så bra att dra runt fönster.

Testar AWM igen nu och spontant funkar det klart bättre, och då utan att man måste skap fejkskärmar (även om den funktionaliteten finns också).

Permalänk
Medlem

Ett "problem" med denna skärm, eller snarare skärmar som denna, är att iaf jag snabbt påminns om varför jag slutade köra med 55" skärmen som skrivbordsmonitor - det är långt ifrån en optimal ergonomisk position om man behöver kolla allt för mkt på sidorna av skärmen under en längre tid. Man måste helt enkelt vrida på nacken mer än vad som är optimalt. Egentligen borde man väl vrida på hela kroppen men märker iaf själv att det sällan händer utan det snarare blir så att man vider på nacken istället. Detta beror så klart mkt på vilket tittavstånd man har, men stativet är ganska djupt så vill man öka på detta så är det nog väggmontering som gäller, fast då hamnar man snabbt i ett läge där man behöver börja skala och då är det ju meningslöst. Detta var främst skälet till att jag skaffade Acer X27an, som passade mitt synfält perfekt och som jag iaf än så länge kan köra i native upplösning.

Fler som upplever liknande problem?

(En 55" 4K skärm är för övrigt nästan exakt lika bred som denna fast klart högre då.

Permalänk
Medlem

@improwise: å en 21:9 skärm skulle kunna tänkas vara bättre just på grund av detta kanske? Förm ig handlar mycket om multitasking då jag använder flertalet program, word, excel m.m. samtidigt i mitt dagliga arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

@improwise: å en 21:9 skärm skulle kunna tänkas vara bättre just på grund av detta kanske? Förm ig handlar mycket om multitasking då jag använder flertalet program, word, excel m.m. samtidigt i mitt dagliga arbete.

Been there, done that. Problemet med dom är att upplösningen för det mesta begränsar, dvs är för låg.

Jag kör själv kanske 15-20 program igång samtidigt som systemutvecklare, via en 4-5 olika virtualla skrivbord då. Har då funnit att 4K upplösningen varit att föredra då det blir en mer naturlig uppdelning då det är lättare att stacka fönster i höjdled med 2160 i vertikal upplösning och börjar nog luta åt att det fortfarande gäller. Med 1440 får man istället stacka dom i sidled, vilket var vad jag räknat med, men då blir det så klart så att de längst ut hamnar rejält långt ut (kör med 5 kolumner på denna skärm). Problemet blir så klart detsamma med 2 27" skärmar i bredd också, med den skillnaden att man då får kanter mitt i synfältet samt extra meck med flera skärmar. Sen är det väl som ofta att våga utmana sina inarbetade arbetssätt också som gärna biter sig fast bara för att

Men det är så klart väldigt personligt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Been there, done that. Problemet med dom är att upplösningen för det mesta begränsar, dvs är för låg.

Jag kör själv kanske 15-20 program igång samtidigt som systemutvecklare, via en 4-5 olika virtualla skrivbord då. Har då funnit att 4K upplösningen varit att föredra då det blir en mer naturlig uppdelning då det är lättare att stacka fönster i höjdled med 2160 i vertikal upplösning och börjar nog luta åt att det fortfarande gäller. Med 1440 får man istället stacka dom i sidled, vilket var vad jag räknat med, men då blir det så klart så att de längst ut hamnar rejält långt ut (kör med 5 kolumner på denna skärm). Problemet blir så klart detsamma med 2 27" skärmar i bredd också, med den skillnaden att man då får kanter mitt i synfältet samt extra meck med flera skärmar. Sen är det väl som ofta att våga utmana sina inarbetade arbetssätt också som gärna biter sig fast bara för att

Men det är så klart väldigt personligt detta.

Jag föredrar att ha skärmytan horisontellt än vertikalt, jag tycker att när jag hade en TV som monitor så nyttjade jag aldrig de övre 30-40% av skärmen då man sällan vill titta uppåt. Sen ska sägas att jag delvis håller med dig, men jag har aldrig "arbetsrelaterat" över hela skärmen, utan kanske spotify eller youtube på den del där jag ej har fokus.

Dock är 1440 lite lågt, jag har LG UC99 38" nu med 3840x1600 och hade jag fått bestämma vore 5120x1600 riktigt trevligt!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jag föredrar att ha skärmytan horisontellt än vertikalt, jag tycker att när jag hade en TV som monitor så nyttjade jag aldrig de övre 30-40% av skärmen då man sällan vill titta uppåt. Sen ska sägas att jag delvis håller med dig, men jag har aldrig "arbetsrelaterat" över hela skärmen, utan kanske spotify eller youtube på den del där jag ej har fokus.

Dock är 1440 lite lågt, jag har LG UC99 38" nu med 3840x1600 och hade jag fått bestämma vore 5120x1600 riktigt trevligt!

I mitt fall är det dock primärt en riktigt bra 4K 27" skärm som jag jämför mot, som jag då hade rätt nära ögonen. Vilket fungerar oväntat bra, iaf så länge man har nog bra syn att köra native. Lite svårt att övertygad sig själv om att 27" faktiskt har fler pixlar än 49" men matematiken ljuger inte

16:9 är förmodligen det bästa alternativet rent ergonomiskt, utgår ifrån att det knappst är en slump att man införde det som ersättare till 4:3 (ja, är gammal nog att minnas det )

Permalänk

Har precis fått min och överlag är jag jättenöjd, har inte tyckt mig se de problemen som andra har beskrivit med text.

Någon som annars har börjat pilla med inställningar och fått till något bra de vill dela med sig av ?

Jag har dock ett problem som förhoppningsvis är en inställnings fråga. När jag tar upp bilder , eller även Youtube / Plex så är bilderna väldigt oklara. Bästa sättet att förklara med ett ord är förvrängd. Mycket vitt , nästan över exponerade. Vet inte vilka som använder Team Viewer, men jag vet att när jag ansluter till någon server så brukar Windows bakgrundsbild bli förvrängd och få mycket vitt i bilden.

Märker av samma här.. Ska se om jag kan få fram en bild senare idag. Någon som förstår vad det är jag försöker beskriva, och kanske har tips på en lösning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaVeMaN83:

Har precis fått min och överlag är jag jättenöjd, har inte tyckt mig se de problemen som andra har beskrivit med text.

Någon som annars har börjat pilla med inställningar och fått till något bra de vill dela med sig av ?

Jag har dock ett problem som förhoppningsvis är en inställnings fråga. När jag tar upp bilder , eller även Youtube / Plex så är bilderna väldigt oklara. Bästa sättet att förklara med ett ord är förvrängd. Mycket vitt , nästan över exponerade. Vet inte vilka som använder Team Viewer, men jag vet att när jag ansluter till någon server så brukar Windows bakgrundsbild bli förvrängd och få mycket vitt i bilden.

Märker av samma här.. Ska se om jag kan få fram en bild senare idag. Någon som förstår vad det är jag försöker beskriva, och kanske har tips på en lösning ?

Om du ändrat till 10-bit (HDR) så begränsas du till Chroma 4:2:2 (limited i Nvidias kontrollpanel) @ 120 hz, det kan upplevas som grådassigt. ställer du ned till 8-bit eller går ner till 100 hz stöds Chroma 4:4:4 (Full i Nvidias kontrollpanel) och det bör se korrekt ut.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

@KniFF: ok. Kanske är det då

Har inte ställt in något alls utan bara pluggat i och kört. Men vet att den rullar i 120hz just nu.

Ska testa sen när jag kommer hem. Tack.

Permalänk
Bildexpert 📺

@CaVeMaN83: Ifall du vill kontrollera att skärmen visar rätt nivåer har jag en guide här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk
Medlem

Har haft skärmen i ca en vecka och gillar den verkligen, framför allt för den känns praktisk när den är som 2st 27" skärmar och har PBP.

Hade varit bättre om skärmen hade en USB-C displayport istället för 2st standard DP så att man kunde ansluta sin bärbara till skärmen och ladda den samtidigt.

Det jag inte gillar med skärmen är mer relaterat till Freesync 2.
Att gå från Gsync känns klart som ett steg ner.
Det flimrar när man har overlays och när det hoppar mellan LFC.

Att inte stödja VRR via HDMI var en stor besvikelse i och med att jag hade velat få en lite bättre upplevelse med XboneX.

Tycker man borde ha fått FALD på skärmen för priset, eller fler edge lit zone

Permalänk
Medlem

Fundering: 1070 lär få svårt att driva skärmen, så för min del blir det att pynta upp rätt rejält med pengar. 15k för skärmen och närmare 10k på grafikkort - hade det varit ett gångbart alternativ att köpa ytterligare ett 1070 och köra SLI?

Jag sökte lite på forumet och de flesta verkar ju säga "sälj ditt kort och köp ett nytt snabbare" snarare än SLI.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Fundering: 1070 lär få svårt att driva skärmen, så för min del blir det att pynta upp rätt rejält med pengar. 15k för skärmen och närmare 10k på grafikkort - hade det varit ett gångbart alternativ att köpa ytterligare ett 1070 och köra SLI?

Jag sökte lite på forumet och de flesta verkar ju säga "sälj ditt kort och köp ett nytt snabbare" snarare än SLI.

SLI är dött. Det är inget alternativ för nya spel.

Jag kör med en 1080 och får skala tillbaka rätt bra på de grafiska inställningarna för att köra 5k ~40FPS i tex Shadow of the Tomb Raider, AssCreed Odyssey.
Med DSR kan man få 10K i upplösning!

Så jag kommer att skaffa en 2080 eller Ti snart också

Permalänk
Medlem

Nu har även jag beställt skärmen, får se om den kommer fram innan helgen

Kan svara på frågor kring skärmen om folk har några när jag väl fått skärmen

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Avstängd

Ni som pratar om klockning av refresh och inte gör annat än att spela.

Gå till testufo och kör frameskipping i helskärm.
Ta ett foto med en låg shutter ett par gånger.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är klart positivt överraskad av bildkvalitén hos denna skärm, och då jämför jag ändå med en Acer X27. Främst då efter att man tweakat lite kring ClearText osv. DPIn är så klart lite lägre än 27" 4K skärmen men rent bildkvalitetsmässigt står den sig bra, iaf baserat på minnesbilden, har ännu inte testat att ställa dom mot varandra head to head. Jag brukar reta mig en del på bristande ljusstyrka, gråaktiga vita bakgrunder osv men tycker inte att jag gör det här.

För den som vill ha lite mer fart i bilden kan rekommenderas att dra upp Black Equalizern som jag tycker ger klart bättre kontrast utan att för den sakens skull medföra de uppenbara problemen som högre kontrast brukar ge på LCDer när kontrastreglaget dras upp. Ska säga att jag främst gjort detta i läget som jag använder för arbete.

På den negativa sidan kan väl nämnas att skärmen verkar bli rätt rejält varm när man kör den i ljusstarkt läge, inte brännande het på något sätt men så att man iaf kan känna det när man rör skärmen. Kanske inte någon jätteöverraskning i sig men iaf.

Permalänk
Medlem

Nån som provat att koppla skärmen till xbox one x?

https://www.youtube.com/watch?v=j7Ha5Q8Klm8

Ser bättre ut än man skulle kunna tro.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Nån som provat att koppla skärmen till xbox one x?

https://www.youtube.com/watch?v=j7Ha5Q8Klm8

Ser bättre ut än man skulle kunna tro.

Ser ju otroligt utdraget ut, gubbarna är ju dubbelt så breda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Nån som provat att koppla skärmen till xbox one x?

https://www.youtube.com/watch?v=j7Ha5Q8Klm8

Ser bättre ut än man skulle kunna tro.

Det är en utdragen 16:9 bild
Man behöver manuellt ställa in vilken typ av bilddimension man vill ha på skärmen.
32:9, 21:9 eller 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Måste säga att jag är klart positivt överraskad av bildkvalitén hos denna skärm, och då jämför jag ändå med en Acer X27. Främst då efter att man tweakat lite kring ClearText osv. DPIn är så klart lite lägre än 27" 4K skärmen men rent bildkvalitetsmässigt står den sig bra, iaf baserat på minnesbilden, har ännu inte testat att ställa dom mot varandra head to head. Jag brukar reta mig en del på bristande ljusstyrka, gråaktiga vita bakgrunder osv men tycker inte att jag gör det här.

För den som vill ha lite mer fart i bilden kan rekommenderas att dra upp Black Equalizern som jag tycker ger klart bättre kontrast utan att för den sakens skull medföra de uppenbara problemen som högre kontrast brukar ge på LCDer när kontrastreglaget dras upp. Ska säga att jag främst gjort detta i läget som jag använder för arbete.

På den negativa sidan kan väl nämnas att skärmen verkar bli rätt rejält varm när man kör den i ljusstarkt läge, inte brännande het på något sätt men så att man iaf kan känna det när man rör skärmen. Kanske inte någon jätteöverraskning i sig men iaf.

Dra upp Black Equalizer?
Det är som att öka gamman (lägre faktiskt värde) gör ju bara skärmen ljusare och du kommer få banding.

Permalänk
Medlem

En 2080 skulle också bli en flaskhals...

Permalänk
Medlem

@AdoringFan: Ett bekymmer är att skärmen inte verkar ha någon inställning för DP Range vad jag hittat vilket inte Intels kontrollpanel heller verkar ha numera. Vilket iaf hos mig gör att det blir fel och då måste kompenseras på andra sätt (när jag kör via laptopen). Med Nvidia däremot kan man utan problem sätta detta rätt redan i utsignalen.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem skärmen idag, och den är riktigt nice!

Enda grejen som jag har märkt är att man kan se horisontella linjer över skärmen på vissa bakgrunder. t.ex. på discord så är det ganska tydligt. Gråa bakgrunden verkar dra till sig det som mest.

Vet inte om det är pga VA skärm, eller om det är någon inställning som ligger fel? Har prövat köra utan/med freesync, prövat 60, 100 och 120hz och prövat köra den i 2560x1440p men samma problem kvarstår.

Är det normalt? Ska jag vänja mig vid det eller är det något som är fel?

Svårt att få på bild, men det ser ut som horisontella linjer av pixlar ungefär:

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Jag fick hem skärmen idag, och den är riktigt nice!

Enda grejen som jag har märkt är att man kan se horisontella linjer över skärmen på vissa bakgrunder. t.ex. på discord så är det ganska tydligt. Gråa bakgrunden verkar dra till sig det som mest.

Vet inte om det är pga VA skärm, eller om det är någon inställning som ligger fel? Har prövat köra utan/med freesync, prövat 60, 100 och 120hz och prövat köra den i 2560x1440p men samma problem kvarstår.

Är det normalt? Ska jag vänja mig vid det eller är det något som är fel?

Svårt att få på bild, men det ser ut som horisontella linjer av pixlar ungefär:

https://i.imgur.com/NVK7ihh.jpg

Har inte set något som liknar det där under veckan jag har haft skärmen.
Ser ut som en skada, ska kolla närmre på min efter jobbet.