FZ recenserar Total War: Three Kingdoms – förbättrad AI och brantare inlärningskurva

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

FZ recenserar Total War: Three Kingdoms – förbättrad AI och brantare inlärningskurva

När Total War återgår till dess historiska rötter storsatsar utvecklaren på mer komplexa och intrikata system. Resultatet är ett något rörigt spel med djup mekanik och välpolerad AI.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarby Sjöstad
Registrerad
Nov 2004

I hur många år har Joakim Bennet recenserat datorspel? Jag läste PC Gamer som barn och tänkte att den snubben måste ha världens bästa jobb. Undrar om det fortfarande är lika kul?
Tänk er CV:t.
1999- nu Spelat datorspel

On topic: Spelet verkar grymt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Ok nu är den släppt. Dags för ME3 tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av scara:

Ok nu är den släppt. Dags för ME3 tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Warhammer 3 kommer väl härnäst?

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av heffaklumpmamma:

Warhammer 3 kommer väl härnäst?

Ja just det, del 3/3 suck.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010

Tycker ändå detta verkar lite intressant, har tidigare haft problem med att Total War erbjuder absolut noll djup på kampanjkartan. Erövra allt du ser, bygg de fetaste byggnaderna och bygg de dyraste enheterna = vinst. Ofta kan AI:n inte göra något motstånd alls, om du inte ger den fullständigt överdrivna bonusar som i princip är fusk.

Diplomati och strategi har i princip varit frånvarande, även om det kanske blivit lite bättre på senare år. Three Kingdoms ser ut att kunna råda bot på lite av detta, även om jag misstänker att de nya system kommer kräva lite polering efter lanseringen, så jag kommer inte hänga på låset direkt.

Gällande eran känns den väldigt ointressant, är helt benägen att hålla med Joakim där. Att spela Sverige i Empire: Total War var ju mäktigt

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 16GB DDR4 @3000Mhz | Corsair SF450 | Samsung 970 Evo 1 TB (M.2) | 120 & 1050 GB SSD (2,5") | Louqe Ghost S1 | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av MrAdde:

Tycker ändå detta verkar lite intressant, har tidigare haft problem med att Total War erbjuder absolut noll djup på kampanjkartan. Erövra allt du ser, bygg de fetaste byggnaderna och bygg de dyraste enheterna = vinst. Ofta kan AI:n inte göra något motstånd alls, om du inte ger den fullständigt överdrivna bonusar som i princip är fusk.

Diplomati och strategi har i princip varit frånvarande, även om det kanske blivit lite bättre på senare år. Three Kingdoms ser ut att kunna råda bot på lite av detta, även om jag misstänker att de nya system kommer kräva lite polering efter lanseringen, så jag kommer inte hänga på låset direkt.

Gällande eran känns den väldigt ointressant, är helt benägen att hålla med Joakim där. Att spela Sverige i Empire: Total War var ju mäktigt

Håller med om bristen på djup utanför strider i tidigare delar, så det känns riktigt intressant att eventuellt testa detta! Kul också om man inte kan lura AI:n alltför enkelt i strider

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönnigne
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Klarspråkarn:

Håller med om bristen på djup utanför strider i tidigare delar, så det känns riktigt intressant att eventuellt testa detta! Kul också om man inte kan lura AI:n alltför enkelt i strider

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så nämnde artikeln inget om campaign AI utan bara battle AI... och den har ju varit "ok" sedan Empire tycker jag. Inte bra, men ok. Det är campaign AIn som fuskar konstant. I nästan alla TW spel så är enda sättet att bara plöja ut låg tier trupper i mängder så man kan utmanövrera AIn och offra hela stacks bara för att nöta ut high tier arméer men snabbt återkomma med nya stacks. Kör man själv high tier så kanske man vinner, men fienden återkommer mycket snabbare än man kan refresha den och sen förlorar man. Endast Warhammer serien har lyckats komma runt det problemet genom några av sina unika factions.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av murklor:

Tyvärr så nämnde artikeln inget om campaign AI utan bara battle AI... och den har ju varit "ok" sedan Empire tycker jag. Inte bra, men ok. Det är campaign AIn som fuskar konstant. I nästan alla TW spel så är enda sättet att bara plöja ut låg tier trupper i mängder så man kan utmanövrera AIn och offra hela stacks bara för att nöta ut high tier arméer men snabbt återkomma med nya stacks. Kör man själv high tier så kanske man vinner, men fienden återkommer mycket snabbare än man kan refresha den och sen förlorar man. Endast Warhammer serien har lyckats komma runt det problemet genom några av sina unika factions.

Aha, ok. Problemet med ökad komplexitet är ju att AI:n ofta blir ännu sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av murklor:

Tyvärr så nämnde artikeln inget om campaign AI utan bara battle AI... och den har ju varit "ok" sedan Empire tycker jag. Inte bra, men ok. Det är campaign AIn som fuskar konstant. I nästan alla TW spel så är enda sättet att bara plöja ut låg tier trupper i mängder så man kan utmanövrera AIn och offra hela stacks bara för att nöta ut high tier arméer men snabbt återkomma med nya stacks. Kör man själv high tier så kanske man vinner, men fienden återkommer mycket snabbare än man kan refresha den och sen förlorar man. Endast Warhammer serien har lyckats komma runt det problemet genom några av sina unika factions.

Har själv inte haft det problemet med AI men förstår man bara hur deras algoritm är uppbyggd så blir även AI på hard lätt att slå. samt AI på campaign-kartor gör oftast konstiga beslut och drag som slutar oftast att de ger bort segern till en. Har spelat nästan alla TW och de har nästan slutat likadant i striderna för mig

Är bara WH-serien jag har skippat för de har inte intresserat mig.

Intel Core i5-4690K, Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz, Corsair CX750M, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av MrAdde:

Tycker ändå detta verkar lite intressant, har tidigare haft problem med att Total War erbjuder absolut noll djup på kampanjkartan. Erövra allt du ser, bygg de fetaste byggnaderna och bygg de dyraste enheterna = vinst. Ofta kan AI:n inte göra något motstånd alls, om du inte ger den fullständigt överdrivna bonusar som i princip är fusk.

Diplomati och strategi har i princip varit frånvarande, även om det kanske blivit lite bättre på senare år. Three Kingdoms ser ut att kunna råda bot på lite av detta, även om jag misstänker att de nya system kommer kräva lite polering efter lanseringen, så jag kommer inte hänga på låset direkt.

Gällande eran känns den väldigt ointressant, är helt benägen att hålla med Joakim där. Att spela Sverige i Empire: Total War var ju mäktigt

Det finns få spel där ain inte fuskar, speciellt strategi spel. Minns ett kul tillfälle när jag spelade total annihilation skirmish. Jag tog över en metal extractor från ain och förväntade mig den vanliga mängden 1+ på metal men fick 9+. Dom patchade bort det sen har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700 @ 3.9ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Kollade på Many a True Nerds första video i nya serien på just Three Kingdoms igår;

Älskar hans passion för kinesisk historia i början av videon, innan han ens lämnat menyerna.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 32GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar