Byta standardfläktarna i mitt Define C chassi.

Permalänk

Byta standardfläktarna i mitt Define C chassi.

Snabb nattafråga:

Vill byta ut de två DC fläktarna i min Define C chassie, men vilka fläktar ska jag ha istället? Funkar dessa eller ska jag ha olika fläktar som insugande (fram) och skjutande (bak). Inte för dyrt, men bra tack.

Noctua NF-S12B redux-1200 PWM 120mm

Natti!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

De är inte att föredra framför dammfilter, men ohindrat (inte ens fläktgaller) utblås. Ta NF A12 istället!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Kika på Fractals fläktar i Venturi-serien. De använder jag i mitt Define C TG och är nöjd med effekt, ljudnivå och hållbarhet. Det senare då jag haft dem i andra chassin före mitt nuvarande.

Permalänk

Funkar båda dessa både som in, och utfläktar? Varför välja det ena märket över det andra? För och nackdelar? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Alla fläktar fungerar men de har olika optimala användningsområden och inte minst pris. T.ex. Venturi-serien finns både som HF (för högt flöde=chassifläktar) och HP (högt tryck=bäst för radiatorer som sluten vattenkylning).

Jag hade två HF-14 fram och en HF-12 bak då jag hade luftkylare. Nu har jag vattenkylning i fronten så har bytt till två HP-14 fram, bytte originalfläktarna till dessa.

Permalänk

Vet inte vad jag behöver riktigt. Har för närvarande bara standardfläktarna. Nu utvecklar inte mina prylar så mkt värme kanske (3.8 Ghz Ryzen 5 / GTX 1070) - men jag vill ändå ha fläktar som kan snurra jämna vartal och inte pumpa vilket de verkar göra nu lite från och till (något mellanläge)? Kör annars fast rpm på mina.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree: skulle du haft det till en radiator skulle jag säga noctua men för chassi om du vill ha det tyst säger absolut be quiet silentwings

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon: Ok. Någon viss modell, och både fram och bak? Räcker med en fram och en bak eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vet inte vad jag behöver riktigt. Har för närvarande bara standardfläktarna. Nu utvecklar inte mina prylar så mkt värme kanske (3.8 Ghz Ryzen 5 / GTX 1070) - men jag vill ändå ha fläktar som kan snurra jämna vartal och inte pumpa vilket de verkar göra nu lite från och till (något mellanläge)? Kör annars fast rpm på mina.

De medföljande fläktarna till Define C är faktiskt helt ok, bra statiskt tryck (för fronten) och helt ok luftflöde.
Du kan ju gå in i bios och ställa in snällare fläktkurvor och en välja en källa om inte pendlar så mkt i temperatur.
(går att styra 3-pins, inte lika precist som PWM men det funkar, de flesta moderna moderkorten har "DC-mode", voltreglering)

Skulle bara bytt ut dem om du är missnöjd med temperaturer och ljudnivån (efter korrekt inställning).

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@spacedebree: jag kör 1 bak och två fram, jag anvander deras pwm modell. kör du dom på 600-800rpm är det väldigt tyst men ändå bra luftflöde.

EDIT: jag kan ju förtydliga, utöver dessa fläkta kör jag noctua på radiatorerna så totalt har jag 16 fläktar.
dom övriga kyler dock inte hdd och inte mycket på moderkort det gör chassifläktarna (har ett D900 så radiatorn är i botten på sidan och topp)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

@spacedebree: jag kör 1 bak och två fram, jag anvander deras pwm modell. kör du dom på 600-800rpm är det väldigt tyst men ändå bra luftflöde.

EDIT: jag kan ju förtydliga, utöver dessa fläkta kör jag noctua på radiatorerna så totalt har jag 16 fläktar.
dom övriga kyler dock inte hdd och inte mycket på moderkort det gör chassifläktarna (har ett D900 så radiatorn är i botten på sidan och topp)

Ja, jag har förstått att dessa fläktar ska var "helt okej". Just nu kör jag fläktstyrning i Bios, och har satt en fast rpm (runt 900 rps), som går upp till max när den gränsen nåtts. Saken är den att det verkar som att fläktarna då och då liksom pumpar, eller blåser lite i omgångar: Pfffff.......Pfffff. Inte alltid, men ibland. I spel bland annat.

Källan tror jag är CPU'n - är det en dum inställning? Vad skulle du köra på?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ja, jag har förstått att dessa fläktar ska var "helt okej". Just nu kör jag fläktstyrning i Bios, och har satt en fast rpm (runt 900 rps), som går upp till max när den gränsen nåtts. Saken är den att det verkar som att fläktarna då och då liksom pumpar, eller blåser lite i omgångar: Pfffff.......Pfffff. Inte alltid, men ibland. I spel bland annat.

Källan tror jag är CPU'n - är det en dum inställning? Vad skulle du köra på?

det är rätt vanligt att man bara har pwm styrning på cpu fläkten även om övrig uttag är 4 pinnars, dvs att går cpu värmen upp så höjs alla fläktar, men har du begränsat dom kan jag tänka mig att man får en viss pumpeffekt då dom vill gå högre men inte kan.

Jag gjorde som du i början och styrde datorn med rpm i stället för temp, MEN, enligt min erfarenhet är det alltid bättre att styra på temp.
dvs: vill jag har lågt ljud men ändå inte ha hög värme, då är det antalet fläktar du få öka, helst så stora som möjligt om du vill ha det tyst.
sedan är då avvägningen, jag vill ha säg 30 grader men jag vill inte att det går över 800rpm, kommer jag lyckas med det med 2 120 fläktar, troligen inte ens i närheten. med andra ord fler fläktar = lägre temp och lägre ljud, sedan är placering en annan sak.
vad är det du vill kyla? som jag skrev innan har jag 13 fläktar på radiatorer, dessa kyler i stort sätt inget på moderkortet/minnen/hdd.
utan de 3 chassifläktarna ligger jag nog på runt 70 grader i själva datorn även om cpu och gpu ligger på 30 grader.
Med chassifläktarna påslagna förblir cpu och gpu oförändrat men själva datorn sjunker till 25-30 grader.
dvs din hårdvara kommer må mycket bättre och hålla längre.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.