Permalänk

Sämre FPS än jag borde i Warframe?

Jag och min kompis jämförde nyligen fps i spelet warframe och märkte att han har mellan 50-60 fps mer än mig då jag dessutom har lägre grafikinställningar på. Jag är ganska säker på att min dator ska vara bättre än vad det är men det kan bara vara jag som är ute och cyklar.

Det här är våra system

Mitt system:
CPU: AMD Ryzen 1600x med vattenkylare
GPU: Radeon Vega 56
MOBO: Asus B350-F Gaming
Ram: 16gb ddr4

Min kompis system:
CPU: AMD Ryzen 2600 vanlig kylare
GPU: Palit gtx 1060 6gb
MOBO: MSI X470 Gaming Pro
Ram: 8gb ddr4

Rubrik /Mod
Permalänk
Hedersmedlem

Ett ställe att börja på skulle kunna vara att kolla med MSI Afterburner om ditt grafikkort kör fullt ös och på rätt frekvens och det samma för CPU.

Grafikkortet bör ligga över 90% belastning och en frekvens runt/över 1500MHz. Exakt frekvens beror på ditt kort.

Om grafikkortet inte ligger på 90% belastning eller inte har boostat frekvensen hela vägen så kolla hur belastningen på processorn ser ut.

För att göra en helt rättvis jämförelse så bör ni också ställa in samma inställningar och samma upplösning samt se till att ingen av er har VSync aktiverat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du nämner i en tidigare tråd att dina minnen är 2x4GB+1x8GB, stämmer detta fortfarande? Har du i så fall satt minnena så att du har lika mycket minne i båda kanalerna? Annars kan det vara en orsak till att du få lägre prestanda än du borde.

Minnessocklarna sitter parvis, de två närmast processorn är kanal A och de två andra är kanal B. Det optimala bör vara att t.ex. sätta de två 4GB-stickorna i de två socklarna närmast processorn (kanal A), och 8GB-stickan i någon av de kvarvarande (kanal B).

Permalänk
Skrivet av perost:

Du nämner i en tidigare tråd att dina minnen är 2x4GB+1x8GB, stämmer detta fortfarande? Har du i så fall satt minnena så att du har lika mycket minne i båda kanalerna? Annars kan det vara en orsak till att du få lägre prestanda än du borde.

Minnessocklarna sitter parvis, de två närmast processorn är kanal A och de två andra är kanal B. Det optimala bör vara att t.ex. sätta de två 4GB-stickorna i de två socklarna närmast processorn (kanal A), och 8GB-stickan i någon av de kvarvarande (kanal B).

De sitter i rätt kanaler på samma sätt som du skrivit åvan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@giplet: Kortet ligger på ungefär 95% usage när jag spelar och core clocken låg som högst på 1214 mhz

Permalänk

@Glacialend: Warframe är optimerat för Nvidia, Radeon VII ligger 22% bakom RTX 2080 t.ex.
Vill du ha lite mer fps så sänk dynamic resolution scale till ca 90%.

Spelar själv på en r9 290 och med den så får jag lägst fps när jag är på de första banorna man är på jorden som är i djungeln. men resten av spelet flyter på bättre, vet inte om det har med partiklar eller något att göra eller om det finns mer detaljer där.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D