Högtalarkablar till hemmabio

Permalänk

Högtalarkablar till hemmabio

Hej!

Köpte mig ett 5.0-system, Triangle Espirit, för 5 år sen. Till dess köpta jag också högtalarkablar, Supra Classic 2,5 mm + banankontakter som jag fick färdigmonterade. Pga flytt har jag tvingats sälja systemet och köpa mig ett satellitsystem (Canton 165 5.1) som får plats i det nya hemmet. Problemet är att jag inte kan få mina 2,5 mm-kablar att fästa bra i högtalarna. Banankontakterna funkar ju såklart inte men även när jag skalat och tvinnat tråden så mkt jag kan så får jag knappt in 10-20% av kabeln. Den känns för tjock...eller gör jag något fel? Hur mkt av den måste vara i kontakt med högtalaren för att det ska vara tillräckligt? Måste alla "småtrådar" vara i kontakt? Vill inte göra något som pajar högtalar eller reciever.

Tacksam för svar.

Permalänk

Högtalarna är gjorda för tunnare kabel, köp en billig 1,5mm på clas ohlson och spara din dyra supra tills du köper fetare högtalare igen.

"Till högtalarna passar en 1.6mm kabel bra" enligt hembiobutiken

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Högtalarna är gjorda för tunnare kabel, köp en billig 1,5mm på clas ohlson och spara din dyra supra tills du köper fetare högtalare igen.

"Till högtalarna passar en 1.6mm kabel bra" enligt hembiobutiken

Tack för svar. Ja, har också läst att de rek det men var ändå tvungen att fråga.

Permalänk

Inte att rekommendera då man kan ta bort för mycket men ett tips utan några som helst garantier.
MEN om man prompt vill använda grövre kablar än vad som får plats, eller om man bara sitter och experimenterar (kanske inte med nya fina högtalare och dyra förstärkare) kan jag tipsa om att vika ut kardelerna som ett parasoll, spara ett gäng i mitten som står upp/ovikta, klipp av dessa och vik tillbaka övriga kardeler så slipper man spret runt om.

Det farliga med att göra detta är att man inte har koll på vilken area man har kvar och hur hög strömstyrka kabeln klarar av i nuvarande skick, vilket kan resultera i allmän ödeläggelse och självhat.