Permalänk

1 Gbit, långsam nedladdning?

Tjenare!

Som rubriken lyder. Har 1Gbit (eller cirka 850-900mbit) in till lägenheten men när jag laddar ner spel i Steam, Uplay, Origin, Google Chrome etcetc får jag aldrig riktigt över 50-60mb/s? Borde komma närmare 100 mb/s tycker jag.

Router: Linksys WRT1900ACS
Switch: Netgear Prosafe GS108
ISP: Ownit 1000/1000 mbit, Lunet stadsnät.
Uppkoppling: trådat, Cat6 - Får hastighet enligt ovan.

Har kollat uppdateringar på router, finns inga. Testat startat om alla enheter, ingen lycka. Släppt på alla "spärrar" gällande nedladdningshastighet jag hittat.

Skulle behöva råd/tips. Någonting jag glömt eller missat?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Slö hårddisk kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har helt annan hårdvara, telia 700/700 och ser samma siffor.
Mer troligt att det är steam etc som cappar på vägen.
Man kan inte förvänta sig LAN hastigheter med så många hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Tjenare!

Som rubriken lyder. Har 1Gbit (eller cirka 850-900mbit) in till lägenheten men när jag laddar ner spel i Steam, Uplay, Origin, Google Chrome etcetc får jag aldrig riktigt över 50-60mb/s? Borde komma närmare 100 mb/s tycker jag.

Router: Linksys WRT1900ACS
Switch: Netgear Prosafe GS108
ISP: Ownit 1000/1000 mbit, Lunet stadsnät.
Uppkoppling: trådat, Cat6 - Får hastighet enligt ovan.

Har kollat uppdateringar på router, finns inga. Testat startat om alla enheter, ingen lycka. Släppt på alla "spärrar" gällande nedladdningshastighet jag hittat.

Skulle behöva råd/tips. Någonting jag glömt eller missat?

mb/s betyder millibit per sekund.
mb = millibit
Mb = Megabit
MB = MegaByte

Så, nu vi har det ur vägen så är det förmodligen hårddisken som flaskar. Vad har du för hårddisk?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har helt annan hårdvara, telia 700/700 och ser samma siffor.
Mer troligt att det är steam etc som cappar på vägen.
Man kan inte förvänta sig LAN hastigheter med så många hopp.

Jag får ut +110 MB/s varje gång jag laddar ned något från Steam.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Dax123:

Slö hårddisk kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lodisen:

mb/s betyder millibit per sekund.
mb = millibit
Mb = Megabit
MB = MegaByte

Så, nu vi har det ur vägen så är det förmodligen hårddisken som flaskar. Vad har du för hårddisk?

Hårddisk Samsung EVO 970 m.2, så tror inte det är hårddisken, hoppas jag.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då är nästa steg att kolla länkhastighet mellan din dator och router samt router mot nätverksuttag/mediaomvandlare i väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

mb/s betyder millibit per sekund.
mb = millibit
Mb = Megabit
MB = MegaByte

Så, nu vi har det ur vägen så är det förmodligen hårddisken som flaskar. Vad har du för hårddisk?

Är det inte snarare så att det förmodligen är problemet, att TS blandar MB med Mb?

Permalänk
Medlem

Hade samma här när jag tankade de från steam bland annat så kommer jag upp i cirka 60mbits ish på min "vanliga" ssd, inhandlade en m2 ssd och vipps så låg man på närmare 85-90 istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gör en performance benchmark i samsung Magician och posta resultatet

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom ingen verkar ha frågat tidigare så vad mäter det om du kör Bredbandskollen, Speedtest och andra liknande tjänster ? Posta gärna resultatet från ett par olika testtjänster.
Typ

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Samsung Magician benchmark, 3,563 MB/s read och 2,445 MB/s write.

När jag gör hastighetskoll via bredbandskollen får jag som sagt mellan 850-900 Mbit/s, via speedtest ger den mig 125 Mbps. Tolkar det som att hastigheten är ingen problem på och får fortsätta felsöka på hårddisken lite!

Tack för alla svar!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så enkelt att servern du försöker ladda ner ifrån inte kan ge dig större hastighet, alternativt finns det någon annan flaskhals mellan ditt internetuttag och servern som begränsar dig.
Och får du 50-60 MB/s är ju ungefär hälften av utlovad hastighet, vilket inte är helt fy skam ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Tjenare!

Som rubriken lyder. Har 1Gbit (eller cirka 850-900mbit) in till lägenheten men när jag laddar ner spel i Steam, Uplay, Origin, Google Chrome etcetc får jag aldrig riktigt över 50-60mb/s? Borde komma närmare 100 mb/s tycker jag.

Router: Linksys WRT1900ACS
Switch: Netgear Prosafe GS108
ISP: Ownit 1000/1000 mbit, Lunet stadsnät.
Uppkoppling: trådat, Cat6 - Får hastighet enligt ovan.

Har kollat uppdateringar på router, finns inga. Testat startat om alla enheter, ingen lycka. Släppt på alla "spärrar" gällande nedladdningshastighet jag hittat.

Skulle behöva råd/tips. Någonting jag glömt eller missat?

Det är ju inte bara din uppkoppling utan alla inblandade enheter längs vägen som kan spela in. Sedan har TCP/IP en del overhead ochb det skulle jag gissa att nedladdningar från Steam har också. Jag skulle kanske förvänta mig lite bättre än vad du får då jag på 250MBit för typ 26MB/sek. Men för du runt 79-90MB/sek så skall du nog vara glad.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Samsung Magician benchmark, 3,563 MB/s read och 2,445 MB/s write.

När jag gör hastighetskoll via bredbandskollen får jag som sagt mellan 850-900 Mbit/s, via speedtest ger den mig 125 Mbps. Tolkar det som att hastigheten är ingen problem på och får fortsätta felsöka på hårddisken lite!

Tack för alla svar!

Varför är inte den uppenbara slutsatsen att Steam inte kan leverera gigabit hastighet?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnilssonn:

När jag gör hastighetskoll via bredbandskollen får jag som sagt mellan 850-900 Mbit/s, via speedtest ger den mig 125 Mbps. Tolkar det som att hastigheten är ingen problem på och får fortsätta felsöka på hårddisken lite!

Tack för alla svar!

Speedtest ger ju ett oerhört mycket lägre resultat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner en nvidia drivrutin och kolla vad du får för resultat. Enligt mig kör dom alltid på topp, värt att testa? Enligt min xbox one x så får jag 680mbit trots att jag är på com hems 300-600mbit program

Permalänk

Har du ändrat inställningningar i Steam på nedladdning. Kanske att du satt de för lågt? Vet inte om de gör nån skillnad men testa.