Skicka meddelande, på dator, till Traderasäljare angående vunnen auktion

Permalänk

Skicka meddelande, på dator, till Traderasäljare angående vunnen auktion

Med reservation för om någon moderator tycker det är fel forum.

Det jag pratar om i rubriken är en funktion som borde vara det naturligaste som finns. När man har köpt en vara på Tradera så är det väl ganska så vanligt att man vill fråga säljaren något angående det man vunnit, på ett sätt som gör att säljaren direkt förstår vad som avses. Men jag kan för mitt liv inte hitta något annat sätt än att kontakta säljaren via en helt orelaterad, aktiv auktion eller kopiera säljarens e-postadress och skicka ett externt mejl, som vilken random tjomme som helst hade kunnat göra.

Det här är helt absurt. Jag utmanar allt på jorden befintligt organiskt liv att hitta funktionen jag söker!

Har frågat på facebook också och inte en enda vän där verkar förstå mitt dilemma eftersom alla sitter med mobil och då hittar de tydligen en sådan funktion. Så jag vänder mig härmed någonstans där det torde finnas någon som faktiskt sitter vid en regelrätt, gammal hederlig DATOR och sköter sina ärenden.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Borde ju finnas, men om det är så att det inte finns kan du ju antingen installera appen på din telefon om den är av typen smartphone.. Alternativet är väl att installera t.ex. Bluestacks på din dator och installera Android appen där.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

@Överklockad_gasklocka: Det är nog för att tjänsten är newish: https://promo.tradera.com/traderameddelanden/

Citat:

För att möta våra användares förväntningar på moderna tjänster, har vi under en tid arbetat på en meddelandetjänst för att göra det enklare att kommunicera mellan köpare och säljare på Tradera. Vi befinner oss just nu i en finjusteringsfas men redan nu kan du använda tjänsten. Som butikssäljare behöver du bara slå på funktionen. För alla andra dyker den automatiskt upp på hemsidan och i senaste versionen av apparna för iOS och Android.

Håll utkik efter ännu fler spännande uppdateringar!

Permalänk

@gymrattan: Har för mig att det under alla år har funnits någon sorts meddelandefunktion till säljare, om inte på sajten i sig så åtminstone att det vidarebefordrades till e-post eller att man slussades till e-post med färdigpaketerad information som talade om vad det handlade om. Har haft tradera i 17 år och aldrig tidigare upplevt att man behövt kontakta säljare på ett så här avigt sätt.
Länken visar bara hur man skriver till en säljare via en aktiv auktion.

Det här känns som en total avsnoppning av funktionalitet, konstigt att de ska behöva ta bort en så vital grej för att preparera för någon enligt dem ny funktion.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

@Överklockad_gasklocka: Jag har alltid fått vänta på vinnarmailet/betalningsmailet och sedan klippt in vinnarens e-postadress för att kunna kommunicera vidare, så jag förstår vad du menar. Tänkte inte på att det var så begränsat.

En person på Tradera svarar på kommentarer angående mer begränsad meddelandefunktion från mars 2019:

Citat:

Nu har Tradera också ett nytt meddelande system som gör att man skall skriva direkt på sidan (för tänk om de skulle förlora en enda krona på människor som deaelar utanför Tradera).

Citat:

Det stämmer att vi har tagit fram ett nytt meddelandesystem, detta är dock inte för att upptäcka affärer som sker utanför Tradera (vilket är emot våra regler) utan gör att vi lättare kan ta ställning vid olika händelser till exempel när ett negativt omdöme lämnas. Det är även till för att köpare och säljare lättare ska komma i kontakt med varandra, numera kan man hålla sig till en och samma platform och det blir mer lättöverskådligt.
Läsa gärna mer om meddelandefunktionen här: https://info.tradera.com/#humany-vanliga-fragor-och-svar=/181...

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på detta då? "kopiera säljarens e-postadress och skicka ett externt mejl" Meddelandet handlar ju på samma ställe hur som.
Jag använder alltid det sättet men jag är väl bara lite oldschool och använde ju det sättet innan det blev coolt (kliar mitt stora skägg).

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Med reservation för om någon moderator tycker det är fel forum.

Det jag pratar om i rubriken är en funktion som borde vara det naturligaste som finns. När man har köpt en vara på Tradera så är det väl ganska så vanligt att man vill fråga säljaren något angående det man vunnit, på ett sätt som gör att säljaren direkt förstår vad som avses. Men jag kan för mitt liv inte hitta något annat sätt än att kontakta säljaren via en helt orelaterad, aktiv auktion eller kopiera säljarens e-postadress och skicka ett externt mejl, som vilken random tjomme som helst hade kunnat göra.

Det här är helt absurt. Jag utmanar allt på jorden befintligt organiskt liv att hitta funktionen jag söker!

Har frågat på facebook också och inte en enda vän där verkar förstå mitt dilemma eftersom alla sitter med mobil och då hittar de tydligen en sådan funktion. Så jag vänder mig härmed någonstans där det torde finnas någon som faktiskt sitter vid en regelrätt, gammal hederlig DATOR och sköter sina ärenden.

Nu har jag inga nyligen genomförda köp men däremot försäljningar, funktionen bör vara densamma oavsett (eller?).
Om jag går in på mina sålda varor finns där en knapp på varje sålt objekt som heter "Mer", klickar på den och det finns en funktion som heter "Kontakta köparen". Borde finnas motsvarande under köpta varor eftersom det alltid funnits en liknande funktion under köpta objekt där det t ex funnits alternativ som "Spåra paket", "Lämna omdöme" osv.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Men jag kan för mitt liv inte hitta något annat sätt än att kontakta säljaren via en helt orelaterad, aktiv auktion eller kopiera säljarens e-postadress och skicka ett externt mejl, som vilken random tjomme som helst hade kunnat göra.

Vad är problemet med det? Om säljaren är osäker så har denne ju din e-postadress redan och kan se att det är rätt person som söker kontakt. Måste man isoleras totalt via Tradera för att det skall vara bra?

Permalänk
Skrivet av Seriously:

Nu har jag inga nyligen genomförda köp men däremot försäljningar, funktionen bör vara densamma oavsett (eller?).
Om jag går in på mina sålda varor finns där en knapp på varje sålt objekt som heter "Mer", klickar på den och det finns en funktion som heter "Kontakta köparen". Borde finnas motsvarande under köpta varor eftersom det alltid funnits en liknande funktion under köpta objekt där det t ex funnits alternativ som "Spåra paket", "Lämna omdöme" osv.

Jag har kollat flera gånger på mer-knappen men där finns ingen kontaktfunktion. Tydligen finns det för köpare på mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av killawife:

Vad är det för fel på detta då? "kopiera säljarens e-postadress och skicka ett externt mejl" Meddelandet handlar ju på samma ställe hur som.
Jag använder alltid det sättet men jag är väl bara lite oldschool och använde ju det sättet innan det blev coolt (kliar mitt stora skägg).

Ja alltså, budskapet går ju i slutändan fram utan att nån ska behöva slita sitt hår eller få negativ feedback eller andra grova konsekvenser. Men absurditeten i avsaknaden av funktionen, när den uppenbarligen finns i så många andra avseenden, har verkligen "gotten to me".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av videopac:

Vad är problemet med det? Om säljaren är osäker så har denne ju din e-postadress redan och kan se att det är rätt person som söker kontakt. Måste man isoleras totalt via Tradera för att det skall vara bra?

Se svaret ovan + att om funktionen fanns hade man fått så, så mycket gratis.

De små sakerna i livet och i-landsproblem är något som får mig lite mer uppeldad än gemene man.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Se svaret ovan + att om funktionen fanns hade man fått så, så mycket gratis.

De små sakerna i livet och i-landsproblem är något som får mig lite mer uppeldad än gemene man.

Ok, tja, jag tycker egentligen tvärtom, ju mindre insyn Tradera har i mina göranden desto bättre. Att Tradera inte tvingat in användarna i denna kommunikationsväg redan är ju ett mirakel i sig, något att värdesätta. För det kommer säkert att bli så att köpare och säljare kommer att bli allt mer isolerade från varandra. Till slut får man "maska" e-postadresser för att kunna kommunicera utanför Traderas system (typ: bertil AT pucko DOT com).

Jag kan inte påstå att jag tycker det är en positiv utveckling, även om det skulle spara mig något tangenttryck.

Permalänk

@videopac: Mja, just vad gäller förehavanden på Tradera, så har jag inget jätteemot att Tradera lägger näsan i blöt.

En annan grej jag inte längre hittar på datorsajten är hur man gör avancerad sökning. Jag får googla för att lyckas komma in på avancerad sökning.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag tror att det ha funnits. Har för mig att jag använde någon "Ställ fråga till säljaren" länk som skickade ett mail, men man såg inte mailen såvida man inte fick svar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag har kollat flera gånger på mer-knappen men där finns ingen kontaktfunktion. Tydligen finns det för köpare på mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Då håller jag med dig om att det är mysko, en så självklar grej ska ju inte saknas och särskilt inte när det fungerar åt ena hållet (att som säljare skicka meddelande till köpare).

Skrivet av Överklockad_gasklocka:

@videopac: Mja, just vad gäller förehavanden på Tradera, så har jag inget jätteemot att Tradera lägger näsan i blöt.

En annan grej jag inte längre hittar på datorsajten är hur man gör avancerad sökning. Jag får googla för att lyckas komma in på avancerad sökning.

Tryck i rutan för sök längst upp på mitten av sidan, då får i alla fall jag upp en liten list med funktionerna ”Avancerad sökning” och ”Sök efter säljare”

Visa signatur

/Seriously