Permalänk

Är 89-93 grader bra?

Hej alla glada och fortsatt trevlig dag
Jag har en fråga som många vet kan jag inte längre kontrollera fläktarna på grafikkortet och processorn jag köpte häromdagen en rejäl kylplatta till datorn spelade häromdagen D3 ett litet tag då låg tempen på Gtx880 m kortet på 89-93 grader mest på 93 är det normalt eller för högt?
Tycker det verkar högt men det är ju en laptop så utrymmet är ju trängre men törs jag lira längre stunder i de temperaturerna på graffet?

Med vänlig hälsning,
Peyri

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

@Legopappa:
Verkar vara högt, den throttlar vid 93 grader.
http://forum.notebookreview.com/threads/gtx-880m-gpu-temps-id...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Legopappa: det finns utrymme för förbättring.
Förmodligen börjar kylpasta bli torr. Sök efter din modell på Youtube och hur man delar den och sätt dit ny kylpasta, så kommer det göra underverk ska du se. Ja och så rensa kylflänsen på damm också såklart.

Permalänk

det är lite högt skulle jag säga. kolla så inte kylningen är igensatt.

fick rengöra brorsans MSI laptop från 2014-15 nånting vid jul och det var en duktig dammatta medblandning av insugna hår och dam i kylflänsarna som inte gick att få bort utan att plocka bort undersidan och kylarfläkten för att dra bort dammet fysiskt.

dett tror jag dock bryter ev garanti om du fortfarande har detta och du vill ha den kvar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Hej alla glada och fortsatt trevlig dag
Jag har en fråga som många vet kan jag inte längre kontrollera fläktarna på grafikkortet och processorn jag köpte häromdagen en rejäl kylplatta till datorn spelade häromdagen D3 ett litet tag då låg tempen på Gtx880 m kortet på 89-93 grader mest på 93 är det normalt eller för högt?
Tycker det verkar högt men det är ju en laptop så utrymmet är ju trängre men törs jag lira längre stunder i de temperaturerna på graffet?

Med vänlig hälsning,
Peyri

Öppna upp datorn och byt kylpasta. Jag vågar nästan lova dig 15c lägre temp om inte det är gjort sedan ny.
Och givetvis när du har allt öppnat, tryckluft bort allt damm och gör samma för CPUn.

Gjorde det på en gammal Asus med 960m och det var bra torkat, sänkte gpu/cpu med minst 15c

edit: Var inte rädd för att öppna spektaklet, finns säkert videor på youtube om din eller närbesläktad laptop.
Trodde inte heller jag skulle få ihop det när det låg ett 20-tal småskruv på köksbordet...
Se bara till att du inte drar in längre skruv där det ska vara korta.

Permalänk

Hej ok tackar då vet jag det.
Har dock en till fråga som är relaterad jag har Windows 10 build 1809 kan den ligga bakom mina problem med gpu tweak programmet 1809 är väl relativt ny?
Tror inte jag hade 1809 innan första rena installationen då fungerade det äldsta gpu tweak programmet som det skulle.
Vad tror ni bör jag prova en lite äldre version av Windows 10?

Med vänlig hälsning,
Petri

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Med en gtx880m så antar jag att garantin är långt utgången, och med det tycker jag du ska byta kylpastan till flytande metal om du vågar.
Vad är det för modell av laptop?
Jag hade en Asus G551J som jag borrade hål i plasten vid fläkten för att den skulle få mer luft, samt la in ett moddat vBios som tillät högre klockning. Med flytande metal som kylpasta gav det ett rejält lyft i prestanda och temperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Hej ok tackar då vet jag det.
Har dock en till fråga som är relaterad jag har Windows 10 build 1809 kan den ligga bakom mina problem med gpu tweak programmet 1809 är väl relativt ny?
Tror inte jag hade 1809 innan första rena installationen då fungerade det äldsta gpu tweak programmet som det skulle.
Vad tror ni bör jag prova en lite äldre version av Windows 10?

Med vänlig hälsning,
Petri

Skickades från m.sweclockers.com

GPU tweak I sig är inte ett bra program, finns många problem med det. Byt till MSI Afterburner istället, det funkar minst lika bra!

Sedan kan du ladda ner Intel's XTU för att köra processorn med en negativ offset Vcore vilket ger lite bättre temperatur. Nånstans runt -50 till -150mV borde gå att sänka.
På min gamla G551J kunde jag även höja ration något steg för alla kärnor.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel