Reklamation av mobiltelefon - vad gäller?

Permalänk
Medlem

Reklamation av mobiltelefon - vad gäller?

God dag!

Skulle behöva lite hjälp av mer kunniga än mig angående ett problem med reklamation av en mobiltelefon:

Telefonen i fråga köptes november 2017 från en större svensk ÅF i Sverige. Under sommaren 2018 började batteriet strula (börja laddas ut väldigt fort vissa dagar, och ibland helt och hållet när det nått ca 25%). Mobilen lämnades in till ÅF för reparation och returnerades efter att en komponent hade bytts ut.

Oktober 2018 fick mobiltelefonen samma problem igen och lämnades in på önskan/begäran av ÅF på en lokal verifierad verkstad där de konstaterade att det var en app som var problemet. Appen avinstallerades av verkstaden, men problemen kvarstod (appen installerades inte tillbaka efter reparationen). Mobilen lämnades åter igen på samma verkstad på ÅFs önskan/begäran för ett långtidstest december 2018, men verkstaden kunde ej hitta något problem.

Problemen fortsatte att uppenbara sig och januari 2019 kontaktades ÅF igen. På önskan/begäran av ÅF lämnades telefonen åter igen till samma lokala verkstad som tidigare, där kretskortet byttes ut. Detta löste problemet fram till april 2019, då exakt samma problem som tidigare började uppenbara sig. Konsumentverket kontaktades för rådgivning angående dessa problem och de rekommenderade att reklamera telefonen.

Telefonen skickades in på reklamation till ÅF tillsammans med dokument från alla reparationstillfällen. ÅF skickade vidare telefonen till en annan verkstad där telefonen uppdaterades, och verkstaden hävdade att problemen är lösta och vill skicka tillbaka telefonen. En mailtråd är startad med ÅF som efter att åter igen ha gått igenom situationen samt reparationsdokumenten nu erbjuder att göra ett återköp på telefonen eller att skicka tillbaka denna. Vid förfrågan om vad ett återköp innebär fås svar om att ett återköp innebär att beloppet minus ett nyttoavdrag på 33% för varje år som har gått sedan telefonen köptes returneras till köparen av telefonen.

Nu undrar jag - är detta korrekt? Bör inte hela summan returneras vid reklamation? Ska man begära att häva köpet då telefonen varit inne på reparation 4 ggr?

Tack för er hjälp!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

God dag!

Skulle behöva lite hjälp av mer kunniga än mig angående ett problem med reklamation av en mobiltelefon:

Telefonen i fråga köptes november 2017 från en större svensk ÅF i Sverige. Under sommaren 2018 började batteriet strula (börja laddas ut väldigt fort vissa dagar, och ibland helt och hållet när det nått ca 25%). Mobilen lämnades in till ÅF för reparation och returnerades efter att en komponent hade bytts ut.

Oktober 2018 fick mobiltelefonen samma problem igen och lämnades in på önskan/begäran av ÅF på en lokal verifierad verkstad där de konstaterade att det var en app som var problemet. Appen avinstallerades av verkstaden, men problemen kvarstod (appen installerades inte tillbaka efter reparationen). Mobilen lämnades åter igen på samma verkstad på ÅFs önskan/begäran för ett långtidstest december 2018, men verkstaden kunde ej hitta något problem.

Problemen fortsatte att uppenbara sig och januari 2019 kontaktades ÅF igen. På önskan/begäran av ÅF lämnades telefonen åter igen till samma lokala verkstad som tidigare, där kretskortet byttes ut. Detta löste problemet fram till april 2019, då exakt samma problem som tidigare började uppenbara sig. Konsumentverket kontaktades för rådgivning angående dessa problem och de rekommenderade att reklamera telefonen.

Telefonen skickades in på reklamation till ÅF tillsammans med dokument från alla reparationstillfällen. ÅF skickade vidare telefonen till en annan verkstad där telefonen uppdaterades, och verkstaden hävdade att problemen är lösta och vill skicka tillbaka telefonen. En mailtråd är startad med ÅF som efter att åter igen ha gått igenom situationen samt reparationsdokumenten nu erbjuder att göra ett återköp på telefonen eller att skicka tillbaka denna. Vid förfrågan om vad ett återköp innebär fås svar om att ett återköp innebär att beloppet minus ett nyttoavdrag på 33% för varje år som har gått sedan telefonen köptes returneras till köparen av telefonen.

Nu undrar jag - är detta korrekt? Bör inte hela summan returneras vid reklamation? Ska man begära att häva köpet då telefonen varit inne på reparation 4 ggr?

Tack för er hjälp!

Förstår jag rätt? ÅF vill dra av över 66% av telefonens ursprungspris som man kallar nyttoavdrag?

Jag tycker nog de haft sina chanser att fixa telefonen, full reklamation tycker jag.
Felet är ett ursprungsfel.
Kontakta ARN också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

En mailtråd är startad med ÅF som efter att åter igen ha gått igenom situationen samt reparationsdokumenten nu erbjuder att göra ett återköp på telefonen eller att skicka tillbaka denna. Vid förfrågan om vad ett återköp innebär fås svar om att ett återköp innebär att beloppet minus ett nyttoavdrag på 33% för varje år som har gått sedan telefonen köptes returneras till köparen av telefonen.

Nu undrar jag - är detta korrekt? Bör inte hela summan returneras vid reklamation? Ska man begära att häva köpet då telefonen varit inne på reparation 4 ggr?

Tack för er hjälp!

De får göra nyttoavdrag. Hur stort det är finns nog inte reglerat, men 33% per år låter inte orimligt för en mobil. Däremot ska ju inte tiden den har varit inne på reparationer och strulat räknas in där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De får göra nyttoavdrag. Hur stort det är finns nog inte reglerat, men 33% per år låter inte orimligt för en mobil. Däremot ska ju inte tiden den har varit inne på reparationer och strulat räknas in där.

Helt orimligt enligt mig!
Du måste vara kedjornas bästa kund, som accepterar något så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Förstår jag rätt? ÅF vill dra av över 66% av telefonens ursprungspris som man kallar nyttoavdrag?

Jag tycker nog de haft sina chanser att fixa telefonen, full reklamation tycker jag.
Felet är ett ursprungsfel.
Kontakta ARN också.

Det var faktiskt precis en reduktion på 66% av ursprungliga priset som de erbjuder tillbaka. Nu har det ju inte heller gått två år för den delen, och mobiltelefonen har varit borta i ca 2 månader totalt på reparation.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det var faktiskt precis en reduktion på 66% av ursprungliga priset som de erbjuder tillbaka. Nu har det ju inte heller gått två år för den delen, och mobiltelefonen har varit borta i ca 2 månader totalt på reparation.

Lur inköpt November -17, sommaren -18 uppkommer problem.
Då är frågan när börjar sommaren enligt dig?
Pratar vi Maj och inte slutet av Augusti så tycker jag man han hävda ursprungsfel.

Oavsett så har de haft 3-4 försök på sig att fixa detta, vilket inte är gjort.
Att få tillbaka 34% av inköpspriset känns riktigt lågt, på ett fel som varit där under hela tiden...

Stå på dig. Kontakta ARN och diskutera lite med din advokat

Permalänk
Medlem

@Icte: Vad är det för telefon?

Men gällande reklamation så är det Tredje gången samma fel eller Fjärde gången service(Bara garanti ärenden räknas) som gäller. Vissa märken räknar bort servicar där dem t.ex inte hittat något fel.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Helt orimligt enligt mig!
Du måste vara kedjornas bästa kund, som accepterar något så dumt.

Var ju ett gäng år sen, men när jag nyttjade hemförsäkringen till mobil så räknade de ner värdet med 75 eller om det 80% efter 9 månader. Vad är orimligt med att räkna med tre års livslängd på en mobil?

Lagen ger tydligt utrymme för nyttoavdrag oavsett vad man tycker om det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var ju ett gäng år sen, men när jag nyttjade hemförsäkringen till mobil så räknade de ner värdet med 75 eller om det 80% efter 9 månader. Vad är orimligt med att räkna med tre års livslängd på en mobil?

Fast vänta lite nu. Nu pratar du om en hemförsäkring, vilket är helt irrelevant här.
Här finns garantier och ett ursprungsfel.

Förövrigt bör du byta försäkringsbolag om de drar av 80% efter 9 månader...
Snabb sökning, IF gör avdrag med 50% vid 12 månader.

@Icte: Vad är det för telefon?
Helt ointressant. Svara inte på det. Blir bara Android / Apple war.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Lur inköpt November -17, sommaren -18 uppkommer problem.
Då är frågan när börjar sommaren enligt dig?
Pratar vi Maj och inte slutet av Augusti så tycker jag man han hävda ursprungsfel.

Oavsett så har de haft 3-4 försök på sig att fixa detta, vilket inte är gjort.
Att få tillbaka 34% av inköpspriset känns riktigt lågt, på ett fel som varit där under hela tiden...

Stå på dig. Kontakta ARN och diskutera lite med din advokat

Juni 2018 började problemet, så det var tyvärr någon månad försent
Ja, ARN kommer att kontaktas angående detta, inte rikigt OK med en sån liten summa tillbaka.

Skrivet av Zippeer:

@Icte: Vad är det för telefon?

Men gällande reklamation så är det Tredje gången samma fel eller Fjärde gången service(Bara garanti ärenden räknas) som gäller. Vissa märken räknar bort servicar där dem t.ex inte hittat något fel.

Telefonen reparerades tre gånger (komponentutbyte, app-avinstallering, byte av kretskort) men har varit inne 4 gånger totalt (5 om man räknar nu också, då ÅF skickade den till verkstaden efter att reklamation påbörjades).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Skickar ett PM

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

@Icte: Skickar ett PM

Keep us updated

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fast vänta lite nu. Nu pratar du om en hemförsäkring, vilket är helt irrelevant här.
Här finns garantier och ett ursprungsfel.

Jag berättar det för att det är en siffra jag känner till på hur mycket värdet på en mobil kan räknas ner.

Garanti har de vilkor tillverkaren bestämmer, i det här fallet är det snarare reklamationsrätten som är relevant och den ger som sagt utrymme för nyttoavdrag.

Jag har aldrig varit med om att det används i praktiken, men säljaren har rätt till det, precis som köparen har rätt till viss ersättning för omkostnader.

För all del, gräla på med butiken och försök få en bättre lösning men jag tror det är svårt att ha något att hämta hos ARN för att de vill göra ett nyttoavdrag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Förövrigt bör du byta försäkringsbolag om de drar av 80% efter 9 månader...
Snabb sökning, IF gör avdrag med 50% vid 12 månader.

Det här var väldigt länge sen, runt 15 år sen. Bra om de har bättre vilkor nu

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För all del, gräla på med butiken och försök få en bättre lösning men jag tror det är svårt att ha något att hämta hos ARN för att de vill göra ett nyttoavdrag.

Jag har aldrig behövt hamna i den här situationen, så jag spekulerar givetvis, precis som du.

Tycker bara det låter orättvist; luren uppvisar problem efter 6-7 månader.
Kunden trycker på och får reparation efter reparation, 4-5 gånger.

Kan då ÅF hävda ett nyttoavdrag?
Kunden kan ju efter 3 rep. försök häva köpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det här var väldigt länge sen, runt 15 år sen. Bra om de har bättre vilkor nu

Ja ok. Ta inte upp det i en tråd från 2019 då kanske?
Men skitsamma. <3

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att nyttoavdrag är vanligt förkommande, och utöver det rimligt. Tanken är ju inte att man ska kunna reklamera sin telefon och för de pengarna köpa något mycket bättre än det man hade, då hade det blivit reklamationsfest av varenda hårdvaruköp. Sen får man förstås klura på om storleken av avdraget är rimligt. Du kan helt klart argumentera för att du haft telefonen på service så mycket att du kan gå med på 1 års avdrag, men inte 2? (Försöka kan man ju..)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vill bara flika in att nyttoavdrag är vanligt förkommande, och utöver det rimligt. Tanken är ju inte att man ska kunna reklamera sin telefon och för de pengarna köpa något mycket bättre än det man hade, då hade det blivit reklamationsfest av varenda hårdvaruköp. Sen får man förstås klura på om storleken av avdraget är rimligt. Du kan helt klart argumentera för att du haft telefonen på service så mycket att du kan gå med på 1 års avdrag, men inte 2? (Försöka kan man ju..)

Fast nu har telefonen varit i ägo i endast ca 1.5 år (inköpt november 2017) och inte riktigt två hela år, och under denna tid har telefonen varit borta på reparation i ca 2 månader.

Hittade följande efter lite googlande:

https://www.arn.se/vanligafall/havning-efter-flera-forsok-til...
"Om samma fel återkommer efter två försök att reparera felet kan konsumenten ha rätt att häva köpet i stället för att gå med på fler reparationsförsök. Om det handlar om olika fel anser nämnden att det är rimligt att konsumenten får acceptera något fler reparationer, men att man snart kommer till en gräns där fler reparationer medför sådana olägenheter för konsumenten att hon har rätt att säga nej till fler reparationsförsök."

https://www.hallakonsument.se/frageforum/hur-m%C3%A5nga-f%C3%...

"Hej Ludwig,

Nej, butiken har bara rätt att försöka laga samma fel två gånger. När samma fel uppstår en tredje gång behöver du inte låta butiken reparera igen. Då kan du välja att häva köpet, vilket innebär att butiken tar tillbaka telefonen och att du får pengarna tillbaka. Reklamerat har du redan gjort – det innebär att du klagar på ett fel."

Har jag förstått det rätt att om man häver ett köp så har man rätt till hela summan tillbaka, utan några s.k. nyttoavdrag?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har aldrig behövt hamna i den här situationen, så jag spekulerar givetvis, precis som du.

Tycker bara det låter orättvist; luren uppvisar problem efter 6-7 månader.
Kunden trycker på och får reparation efter reparation, 4-5 gånger.

Kan då ÅF hävda ett nyttoavdrag?
Kunden kan ju efter 3 rep. försök häva köpet?

Kunden har ju isåfall haft nytta av telefonen i 6-7 månader.
Är väl lika “orättvist” att säljaren får låna ut den gratis.

Skrivet av Falcon:

Ja ok. Ta inte upp det i en tråd från 2019 då kanske?
Men skitsamma. <3

Det finns ingen tydlig definition på hur stort ett nyttoavdrag ska vara, alla erfarenheter är väl relevanta?
50% på ett år som du nämnde är ju också betydligt mer än 33% som åberopas i det här fallet.

Skrivet av Icte:

Har jag förstått det rätt att om man häver ett köp så har man rätt till hela summan tillbaka, utan några s.k. nyttoavdrag?

Nej, läs vidare i kkl.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det var faktiskt precis en reduktion på 66% av ursprungliga priset som de erbjuder tillbaka. Nu har det ju inte heller gått två år för den delen, och mobiltelefonen har varit borta i ca 2 månader totalt på reparation.

Ett nyttoavdrag om 66% låter helt befängt efter knappa 2 år.
Nyttoavdraget är just ett avdrag för den nytta som konsumenten haft att varan, inte ett avdrag för varans värdeminskning (som somliga tycks tro).

Om du till exempel köper en ny bil, som du hinner köra 100 mil med innan köpet hävs, så kan man inte titta på det i runda slängar 20-procentiga värderaset som sker de första milen, utan man tar fram ett rimligt avdrag per körd mil. I ett exempel från ARN så var det 15 kr per mil, vilket endast skulle innebära 1500 kronor...

TS, en annan sak som gäller vid hävning är att likväl som de har rätt till ett nyttoavdrag, så har du rätt till ränta på dina pengar. I normalfallet brukar dessa kunna kvittas mot varandra.

En annan sak att ha i åtanke är att du dessutom har rätt till skadestånd för ett så kallat täckningsköp för att införskaffa en likvärdig vara (KKL §33).

Men detta är vad som gäller vid hävning, som återförsäljaren generellt sett inte själv kan kräva. Så är det du som begärt att köpet hävs eller är säljaren som föreslagit detta som åtgärd? Du kan nämligen kräva omleverans av likvärdig vara (om du nu skulle nöja dig med detta), vilket då säljaren kan tillhandahålla och då utgår inget som helst nyttjandeavdrag.

Själva grundprincipen är att du som konsument ska gå skadefri när en vara inte håller måttet. Du ska därmed i normalfallet inte behöva öppna upp din plånbok för att ens få en likvärdig vara som du redan köpt (vill du uppgradera eller haft en oerhört stor nytta av produkten är det en annan sak). Jag hade aldrig accepterat nyttjandeavdrag på 66% efter knappa 2 år. Har du provat kontakta en konsumentvägledare i din kommun eller Hallå Konsument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Fast nu har telefonen varit i ägo i endast ca 1.5 år (inköpt november 2017) och inte riktigt två hela år, och under denna tid har telefonen varit borta på reparation i ca 2 månader.

Dåså. Då kan du ju absolut fråga varför de vill göra 2 års avdrag.

Skrivet av Icte:

Har jag förstått det rätt att om man häver ett köp så har man rätt till hela summan tillbaka, utan några s.k. nyttoavdrag?

Nej. Det är praxis och riktigt med avdrag.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kunden har ju isåfall haft nytta av telefonen i 6-7 månader.
Är väl lika “orättvist” att säljaren får låna ut den gratis.

Det finns ingen tydlig definition på hur stort ett nyttoavdrag ska vara, alla erfarenheter är väl relevanta?
50% på ett år som du nämnde är ju också betydligt mer än 33% som åberopas i det här fallet.

Nej, läs vidare i kkl.

Nu jämför du dock värdeminskning med nyttoavdrag. Med en försäkring så betalar du en premie för att överlåta en risk till någon annan, då styrs såklart villkoren av den premien du betalar. Det finns till exempel försäkringsbolag som har 0% i värdeminskning de första 2 åren för elektronikprodukter, men det reflekteras såklart i den premien du betalar. Detta kan alltså på inget sätt överföras till de, genom Konsumentköplagen, påtvingande åtgärderna vid ursprungliga fel på varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu jämför du dock värdeminskning med nyttoavdrag. Med en försäkring så betalar du en premie för att överlåta en risk till någon annan, då styrs såklart villkoren av den premien du betalar. Det finns till exempel försäkringsbolag som har 0% i värdeminskning de första 2 åren för elektronikprodukter, men det reflekteras såklart i den premien du betalar. Detta kan alltså på inget sätt överföras till de, genom Konsumentköplagen, påtvingande åtgärderna vid ursprungliga fel på varan.

Ja, det gör jag för det är enklaste sättet att resonera om det när det inte finns tydliga riktlinjer för hur det ska beräknas. Poängen är dock att de har rätt att göra avdraget, sen är det en vidare diskussion om hur stort det ska vara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Keep us updated

Det löser sig

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att veta både vilken telefon samt vilken ÅF, sådant här att bra och veta och ha i bakhuvudet inför kommande köp. Det behöver dock inte betyda att man ratar en modell eller ÅF för en enstaka händelse, men däremot kan man se om ÅF eller modell är återkommande i flera trådar.

Sen kan det även vara värt att ta kontakt med mobiltillverkaren eftersom de oftast är mer måna om sin produkts rykte.

Det kan även pressa företag till goodwill samt få företag att se över deras rutiner så att det förbättras utifrån ett kundperspektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det gör jag för det är enklaste sättet att resonera om det när det inte finns tydliga riktlinjer för hur det ska beräknas. Poängen är dock att de har rätt att göra avdraget, sen är det en vidare diskussion om hur stort det ska vara.

Hur kan just din försäkring vara det enklaste sättet att resonera kring nyttoavdraget? Om jag som sagt säger att min försäkring har 0% i värdenedsättning för elektronikprodukter under de första två åren, är det då min försäkring som bör gälla som referenspunkt för mig?

Nej, såklart är dessa helt orelaterade till vad som kan betraktas som ett rimligt nyttoavdrag i lagens mening. Med 33% nyttoavdrag per år, så innebär ju det att man, vid reklamation 1 dag innan reklamationsfristen löper ut, endast får 1% av värdet tillbaka (kanske avrundas till 2%). Så om jag köpt en telefon för 10K, så får jag 100-200 kronor tillbaka om den skulle gå sönder efter precis kort om 3 år. Vad ska jag göra för dessa pengar? Köpa mig en tegelsten och rita lite knappar på?

Än värre, om vi tar dina 50% som utgångspunkt, blir jag då skyldig säljaren pengar ifall min vara är undermålig och går sönder efter drygt 3 år? Är jag helt rättslös efter 2 år eftersom nyttoavdraget är större än vad jag betalat för produkten? Du för ett helt orimligt resonemang!

Som sagt, allt som oftast brukar nyttoavdrag kvittas helt mot den räntan som köparen har rätt till. De ARN-refererat jag hittar som tar upp nyttoavdrag handlar uteslutande om bilköp (där det verkar vara betydligt vanligare). I ett nyligt beslut gällande en hävning av ett bilköp så gör ARN följande bedömning:

Citat:

Beslut 2017-06-14; 2017-00552

Bedömningen ska vidare utgå från den faktiska nytta som köparen haft av bilen,
inte den möjliga nyttan. Det är alltså normalt inte den tid som köparen innehaft bilen som är
av betydelse utan i stället i vilken omfattning som bilen använts
. Har felet medfört osäkerhet,
upprepade verkstadsbesök eller liknande olägenheter ska även detta beaktas (jfr förarbetena
till 44 § konsumentköplagen i prop. 1989/90:89 s. 159 f). Viss betydelse måste också tillmätas
om bilen är ny eller begagnad och om bilen är en bil av standardkaraktär eller en bil som
avviker från sådan karaktär.

GS har trots det hävningsgrundande felet kunnat använda bilen. Med hänsyn till detta och till
övriga omständigheter som bör beaktas vid bedömning av skälig ersättning för nytta anser
nämnden att den i detta fall kan bestämmas till 12 kr per körd mil.

Nämnden konstaterar att det inte är tiden, utan nyttan som är utgångspunkten (alltså tvärt emot din försäkring). Vidare så tar man även höjd för olägenheter felet har orsakat (skickat in telefonen otaliga gånger, eventuell lånetelefon med massvis med tid nedlagd på konfigurering av konton, bankId, etc.). Till sist så kommer man fram till att ett skäligt nyttoavdrag är 12:- per mil.

Eftersom vi nu pratar om rimligheten (eller snarare orimligheten) i att likställa värdeminskning med nyttoavdrag, ponera då att en genomsnittlig bil går runt 1300 mil per år. Tycker du då att det låter rimligt att värdeminskningen på en fabriksny Nissan Qashqai (i detta fall ca 250 000:- i inköp) är strax under 16 000 kr/år, precis som nyttoavdraget för densamme?

Man brukar mellan tummen och pekfingret säga att en bil tappar halva sitt värde på 3 år.
Nyttoavdrag 3 år: 3 * 16 000 = 48 000 :-
Värdeminskning 3 år: 250 000/2 = 125 000:- (eller över 2,5 gånger så högt som nyttoavdraget)

Rimligt?

Permalänk

Intressant, så det är bara att lämna in mobilen på reparation ett par gånger för att få pengarna tillbaka ett par år senare så man kan köpa en ny telefon gratis?

Självklart är nytotjosan rimligt..
Kan kännas surt men har väl använt mobilen under tiden när det inte fanns fel på den?

1.5år är skapligt lång tid på en nyare mobil, 3/4 tid på vad jag brukar ha en mobil.

Men ja det suger när mobilen strular

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Intressant, så det är bara att lämna in mobilen på reparation ett par gånger för att få pengarna tillbaka ett par år senare så man kan köpa en ny telefon gratis?

Självklart är nytotjosan rimligt..
Kan kännas surt men har väl använt mobilen under tiden när det inte fanns fel på den?

1.5år är skapligt lång tid på en nyare mobil, 3/4 tid på vad jag brukar ha en mobil.

Men ja det suger när mobilen strular

Skickades från m.sweclockers.com

Inte säkert att du får pengar tillbaka heller, Tror det är upp till butiken om det blir en ny telefon eller pengar.

Sedan så har vissa märken att "Inget fel funnet/NFF(No fault found) inte räknas in som en service när en reklamations ska göras.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hur kan just din försäkring vara det enklaste sättet att resonera kring nyttoavdraget? Om jag som sagt säger att min försäkring har 0% i värdenedsättning för elektronikprodukter under de första två åren, är det då min försäkring som bör gälla som referenspunkt för mig?

Nej, såklart är dessa helt orelaterade till vad som kan betraktas som ett rimligt nyttoavdrag i lagens mening. Med 33% nyttoavdrag per år, så innebär ju det att man, vid reklamation 1 dag innan reklamationsfristen löper ut, endast får 1% av värdet tillbaka (kanske avrundas till 2%). Så om jag köpt en telefon för 10K, så får jag 100-200 kronor tillbaka om den skulle gå sönder efter precis kort om 3 år. Vad ska jag göra för dessa pengar? Köpa mig en tegelsten och rita lite knappar på?

Än värre, om vi tar dina 50% som utgångspunkt, blir jag då skyldig säljaren pengar ifall min vara är undermålig och går sönder efter drygt 3 år? Är jag helt rättslös efter 2 år eftersom nyttoavdraget är större än vad jag betalat för produkten? Du för ett helt orimligt resonemang!

Som sagt, allt som oftast brukar nyttoavdrag kvittas helt mot den räntan som köparen har rätt till. De ARN-refererat jag hittar som tar upp nyttoavdrag handlar uteslutande om bilköp (där det verkar vara betydligt vanligare). I ett nyligt beslut gällande en hävning av ett bilköp så gör ARN följande bedömning:
Nämnden konstaterar att det inte är tiden, utan nyttan som är utgångspunkten (alltså tvärt emot din försäkring). Vidare så tar man även höjd för olägenheter felet har orsakat (skickat in telefonen otaliga gånger, eventuell lånetelefon med massvis med tid nedlagd på konfigurering av konton, bankId, etc.). Till sist så kommer man fram till att ett skäligt nyttoavdrag är 12:- per mil.

Eftersom vi nu pratar om rimligheten (eller snarare orimligheten) i att likställa värdeminskning med nyttoavdrag, ponera då att en genomsnittlig bil går runt 1300 mil per år. Tycker du då att det låter rimligt att värdeminskningen på en fabriksny Nissan Qashqai (i detta fall ca 250 000:- i inköp) är strax under 16 000 kr/år, precis som nyttoavdraget för densamme?

Man brukar mellan tummen och pekfingret säga att en bil tappar halva sitt värde på 3 år.
Nyttoavdrag 3 år: 3 * 16 000 = 48 000 :-
Värdeminskning 3 år: 250 000/2 = 125 000:- (eller över 2,5 gånger så högt som nyttoavdraget)

Rimligt?

Om du taggar ner lite och läser ordentligt så hävdar jag inte att det ska likställas med min gamla försäkringserfarenhet och 50% var inte jag som tog upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kunden har ju isåfall haft nytta av telefonen i 6-7 månader.
Är väl lika “orättvist” att säljaren får låna ut den gratis.

Det finns ingen tydlig definition på hur stort ett nyttoavdrag ska vara, alla erfarenheter är väl relevanta?
50% på ett år som du nämnde är ju också betydligt mer än 33% som åberopas i det här fallet.

Nej, läs vidare i kkl.

Fast återigen, vänta lite nu och tänk på vad du skriver.
Du hävdar nyttoavdrag å ena sidan och andra sidan ett avdrag som försäkringsbolag gör, vilket är helt irrelevant här.

Det är inte det vi pratar om...att ditt försäkringsbolag gör 80% avdrag på en telefon efter 9 månader får stå för dig och ditt superbra försäkringsbolag.

Det är inte ett försäkringsärende som diskuteras i tråden!