Sony demonstrerar snabbladdad SSD-lagring i Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Sony demonstrerar snabbladdad SSD-lagring i Playstation 5

En video på Sonys teknikdemonstration av snabbladdad lagring i nästa generations Playstation letar sig ut på webben och visar fördelarna mot dagens Playstation 4 Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

PS5 verkar lovande helt klart!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Lär nog inte va plånboksvänlig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

Lär nog inte va plånboksvänlig

Skickades från m.sweclockers.com

"We will leverage backwards compatibility to transition our community to next-gen faster and more seamlessly than ever before," the company's presentation said at the event. Sony intends to use PS4 games to encourage early adopters, which it says are critical for the PS5's success. In fact, it promises more AAA games for the PlayStation 4, seeing as it will remain an "engine of engagement and profitability" over the next three years. This may hint at Sony pricing the PS5 at a loss, and relying on the PS4 to keep the gaming division in the black.

https://www.engadget.com/2019/05/21/sony-playstation-5-next-g...

Får se om det kommer stämma.

Permalänk
Medlem

Tänker bara nästa GTA...

Permalänk
Medlem

Borde ju vara 100% bakåtkompatilbelt iom både ps4 och ps5 är som en nedlåst budget-pc med modifierade standardkomponenter, till skillnad från äldre varianter af ps/xbox som hade specialprocessorer gpu etc.

Permalänk
Medlem

Blir orolig när de skryter om hårddisken istället för grafiken...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

rofl... "teknikdemo"

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Blir orolig när de skryter om hårddisken istället för grafiken...

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker istället att det är kul att man även lägger vikt vid andra moment än grafiken som också påverkar helhetsupplevelsen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Blir orolig när de skryter om hårddisken istället för grafiken...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, dock så var väl laddningstiderna patetiskt långa på PS4? Även med SSD..

Sata II flaskhalsade en aning tillsammans med den extremt svaga Jaguarprollen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Tänker bara nästa GTA...

Jag med.....när det kommer till PC

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jo, dock så var väl laddningstiderna patetiskt långa på PS4? Även med SSD..

Sata II flaskhalsade en aning tillsammans med den extremt svaga Jaguarprollen.

Sata går över en usb-bus i ps4an. Så inte så konstigt när ssd inte är mycket bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

*loads quickly to 30 fps*

Permalänk
Medlem

Hatar att de fokuserar mer på streaming av spelen och digitalt.. Vill gärna äga mina spel. Även om ett riktigt bra PlayStation now låter jävligt ballt å lockande så vill jag fortfarande kunna ha valet. Konsol går mer å mer mot pc hållet så snart börjar iaf jag tappa suget på konsol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mezzlock:

*loads quickly to 30 fps*

Filmupplevelse

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Tycker istället att det är kul att man även lägger vikt vid andra moment än grafiken som också påverkar helhetsupplevelsen

Håller absolut med. Som en person som oftast sänker grafiken rätt rejält för att alltid ha 144 fps så tycker jag att kraftigt nerkortade laddningstider och undvikande av "stutter" gör mycket mycket mer för upplevelsen än att det är lite lite lite snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Tycker istället att det är kul att man även lägger vikt vid andra moment än grafiken som också påverkar helhetsupplevelsen

Håller med. Grafiskt har spelen ändå sett bra ut sen ps360 generationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Blir orolig när de skryter om hårddisken istället för grafiken...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av CubaCola:

Sata går över en usb-bus i ps4an. Så inte så konstigt när ssd inte är mycket bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, lite orolig blir man kanske.
Men samtidigt så får de ju inte avslöja något om just Navi/Ryzen innan AMD släpper det, så man förstår varför de måste främja "något".

Just laddningstiderna på spel och upplevelsen att vänta på en seg HDD var något jag och många andra såg som krav redan för 5+ år sedan. När folk än idag kör sina 120/240GB SSDer och 1-2TB HDD på PCn, 2019... så kommer ju PS5 vara ett rent lyft.

Det är synd att PS4a Pro inte fick bättre SATA kontroller iaf, och en alternativ möjlighet till uppgradering med SSD. Som det är nu har PS4 varit totalt noll intresse för mig pga det enda de fokuserat på är bara grafiken. För att få ett bra system krävs balans och inte uppenbara flaskhalsar. PS4 har både USB-SATA och CPUn... så oavsett GPUn, är den körd.

Så om du tar PS5 med samma GPU kraft, vettig CPU och vettig SSD, har du redan där ett enormt mycket bättre system där prestanda och flyt kan prioriteras över lite texturer. Lägg till en bättre GPU också, och du har en budget PC killer.

Permalänk
Medlem

PS 5 känns som ett givet köp

Tycker konsolerna (Xbox och PS) står sig bra nu vs PC. Undrar vad prislappen hamnar bara!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

*loads quickly to 30 fps*

"Ögat kan ändå inte uppfatta över 24 bilder per sekund..."

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

PS 5 känns som ett givet köp

Tycker konsolerna (Xbox och PS) står sig bra nu vs PC. Undrar vad prislappen hamnar bara!

Speciellt nu när Nvidia tar ut ockerpriser för sina kort. Funderar seriöst på att lägga ned PC-spelandet och bara köra konsoll

Kostar för mycket att ligga på topp vad gäller PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Hatar att de fokuserar mer på streaming av spelen och digitalt.. Vill gärna äga mina spel. Även om ett riktigt bra PlayStation now låter jävligt ballt å lockande så vill jag fortfarande kunna ha valet. Konsol går mer å mer mot pc hållet så snart börjar iaf jag tappa suget på konsol.

Skickades från m.sweclockers.com

Och de digitala spelen kostar mer än skivorna(som går att sälja vidare). 699 sek för ett nytt spel i psn. Som hittat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

"Ögat kan ändå inte uppfatta över 24 bilder per sekund..."

Oh no you didn't! 😂

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Låter bra, laddtider är lite väl långsamma idag. Lär ju bli både nya Xbox och PS då både jag och damen blivit lätt konsollberoende den senaste tiden

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keso_32:

Speciellt nu när Nvidia tar ut ockerpriser för sina kort. Funderar seriöst på att lägga ned PC-spelandet och bara köra konsoll

Kostar för mycket att ligga på topp vad gäller PC

Kan förstå den tanken. Det blir nog billigare med en PS5 än motsvarande PC med ett RTX 2080.

Jag tycker Xbox One X är väldigt prsvärd och slimmad om man jämför med en PC idag med ett GTX 2070, det är typ nästan samma prestanda.

Jag kommer ha PC kombinerat med konsol pga jag gör annat än bara spelar, men om man nu enbart spelar så kan konsol vara fördelaktigare vs PC.
Förr var ju PC väldigt självklar i prestanda vs PS3 och Xbox 360, men nu är de väldigt nära varandra dvs PC och Konsol.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keso_32:

Speciellt nu när Nvidia tar ut ockerpriser för sina kort. Funderar seriöst på att lägga ned PC-spelandet och bara köra konsoll

Kostar för mycket att ligga på topp vad gäller PC

Glöm inte bort att du generellt sett betalar mer för spel på konsol dock så förutsatt att du inte köper hårdvara med sämst value per krona så sparar du nog inte speciellt mycket över en längre period genom att bara ha en konsol. Undantaget är om du typ kanske köper bara 1-2 spel per år eller något liknande.

edit: och måste betala en subscription kostnad för att spela online.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Inaktiv

Laddningstiderna i Days Gone var brutala, kan nog inte bli mycket sämre iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De kommer garanterat att försöka skryta med 8K READY eller något, i 20fps... samma med 4K antar jag, ska bli kul o se vad Microsoft kommer med på E3

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Blir orolig när de skryter om hårddisken istället för grafiken...

Skickades från m.sweclockers.com

Tvärtom är det uppfriskande att de trycker på sånt som har potentiell påverkan på speldesign; till skillnad från grafik som bara är att skala beroende på gpu-hästkraft.

Oops, missade richies svar.

Finns även en annan anledning att Sony pratar om det här nu. PS5 kommer innebära en stor investering av Sony. Speciellt nu när man stoppar in kostsam SSD-teknik. Att inför investerare redan nu motivera behovet av en sådan PS5 får nog sägas vara klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Kan förstå den tanken. Det blir nog billigare med en PS5 än motsvarande PC med ett RTX 2080.

Jag tycker Xbox One X är väldigt prsvärd och slimmad om man jämför med en PC idag med ett GTX 2070, det är typ nästan samma prestanda.

Jag kommer ha PC kombinerat med konsol pga jag gör annat än bara spelar, men om man nu enbart spelar så kan konsol vara fördelaktigare vs PC.
Förr var ju PC väldigt självklar i prestanda vs PS3 och Xbox 360, men nu är de väldigt nära varandra dvs PC och Konsol.

En PC med 2070 är förstås klart kraftigare än en One X (hade du sagt RX580 hade det du sagt stämt bättre). Och då har jag inte ens räknat med PCn överlägset bättre CPU.

Men den praktiska skillnaden är nog i mångas ögon relativt måttlig - de är dock inte personer som är typiska 2070-kunder till att börja med.

Skickades från m.sweclockers.com