Sapphire: "AMD lanserar Radeon Navi den 7 juli – går upp mot Geforce RTX 2070"

Permalänk
Hedersmedlem

Varför släpper Sapphire den här informationen nu? Har inte AMD några synpunkter på att Sapphire släpper den här informationen 1½ månad innan deras eget släpp? Och att de "scoopar" deras ryktade lansering på Computex? Det här är sannolikt ett rejält hjärnsläpp från Sapphires sida.

Det får mig att ifrågasätta hur pass pålitlig informationen faktiskt är. Det här kan bara vara Sapphires marknadsavdelning som hittar på saker för att få uppmärksamhet. Ja, det verkar skitdumt, men att släppa den här informationen innan AMD är precis lika dumt, så vi kan inte förutsätta att Sapphire beter sig rationellt.

Kan någon förklara varför Sapphire släpper detta? Jag kan inte komma på någon bra anledning. Det enda jag kan tänka mig skulle vara om Sapphire satt på enorma restlager av Radeon-produkter de vill dumpa (eftersom de vill säga att det inte är någon idé att vänta på Navi, och lika gärna kan köpa ett billigt Vega nu). Oavsett verkar det vansinnigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Folk pratar om prestandan här i tråden... Vad har jag missat? Vad vet vi om hur korten kommer att prestera?

Det står att dom siktar på mellanklass och inte går mot prestandatoppen. Resten kan vi bara gissa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tricket är väl att stanna på 1080p och låtsas om att högre upplösningar inte existerar. På med TAA och tänka att man är synskadad.

Haha ja det är ju en lösning.

Skrivet av _F1GHT3R_:

Du kan inte förvänta dig att få typ det bästa 2080 säger vi för 4k då det bästa kortet för 5 år sen kostade runt 4k. Allt går upp här i livet likaså lönerna så 7500kr för ett 2080 är inte mycket. En prisökning på ca 3-4k på 5 år. Visst runt 6500kr hade varit mer humant men allt går upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, jag vill tydliggöra att jag inte har några problem med att betala de 7800kr jag betalade för mitt 2080. Jag är väl medveten om inflation etc gör allting dyrare. Jag tycker dock inte att monopol på det sätt som Nvidia har är bra men för den sakens skull är jag inte vare sig tillhörande det gröna laget eller det röda (eller det blå när det kommer till processorer). Jag har inget emot Nvidia och jag har inget emot AMD. Hade AMD haft en bättre presterande produkt när jag köpte mitt kort hade det nog blivit AMD.

Jag tycker bara det är lite synd att priserna skenat så pass att jag nu idag måste betala mer än vad jag betalade för en hel dator för 4-5 år sedan för det bästa grafikkortet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Du kan inte förvänta dig att få typ det bästa 2080 säger vi för 4k då det bästa kortet för 5 år sen kostade runt 4k. Allt går upp här i livet likaså lönerna så 7500kr för ett 2080 är inte mycket. En prisökning på ca 3-4k på 5 år. Visst runt 6500kr hade varit mer humant men allt går upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Om toppkortet för 5 år sen kostade 4000:- så borde toppkorten idag ligga på 4400:- om vi räknar inflationstakt/löneökningar. Har inte räknat in sek vs usd för fem år sen vs nu. Men ja, inflation har bara en pyttelisten del när det kommer till prisökningar.

Skrivet av pv2b:

Varför släpper Sapphire den här informationen nu? Har inte AMD några synpunkter på att Sapphire släpper den här informationen 1½ månad innan deras eget släpp? Och att de "scoopar" deras ryktade lansering på Computex? Det här är sannolikt ett rejält hjärnsläpp från Sapphires sida.

Det får mig att ifrågasätta hur pass pålitlig informationen faktiskt är. Det här kan bara vara Sapphires marknadsavdelning som hittar på saker för att få uppmärksamhet. Ja, det verkar skitdumt, men att släppa den här informationen innan AMD är precis lika dumt, så vi kan inte förutsätta att Sapphire beter sig rationellt.

Kan någon förklara varför Sapphire släpper detta? Jag kan inte komma på någon bra anledning. Det enda jag kan tänka mig skulle vara om Sapphire satt på enorma restlager av Radeon-produkter de vill dumpa (eftersom de vill säga att det inte är någon idé att vänta på Navi, och lika gärna kan köpa ett billigt Vega nu). Oavsett verkar det vansinnigt.

Good point! (y)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Har inte alla förstått att AdoredTV är en AMD fanboy-kanal för flera år sedan? För mig räckte det att se en enda video från honom för att inse att det är en mytoman som rabblar upp mängder av faktafel. Det blir liksom facepalm varje gång någon använder han som källa.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om toppkortet för 5 år sen kostade 4000:- så borde toppkorten idag ligga på 4400:- om vi räknar inflationstakt/löneökningar.

Good point! (y)

Ny teknik kostar mer deras löner går upp osv osv alltkostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

"Stöd för hårdvaruaccelererad ray tracing dröjer"

Dom är ett skämt.

RT är ett jävla skämt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om toppkortet för 5 år sen kostade 4000:- så borde toppkorten idag ligga på 4400:- om vi räknar inflationstakt/löneökningar. Har inte räknat in sek vs usd för fem år sen vs nu. Men ja, inflation har bara en pyttelisten del när det kommer till prisökningar.

Good point! (y)

Med sek vs usd inräknat hamnar vi på ca 6-6500

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Ny teknik kostar mer deras löner går upp osv osv alltkostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Va?!
Ny teknik är väl inte nyare nu, än hur pass ny tekniken var ny när den kom för 5 år sen?
Ser vi till hur pass nytt kisel för kretstillverkning är idag så är den äldre nu än för fem år sen. Tekniken åldras inte med stil direkt. Komplexa/dyra konstruktioner som presterar dåligt sett till vad de kostar skulle man kunna sammanfatta det.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

Har inte alla förstått att AdoredTV är en AMD fanboy-kanal för flera år sedan? För mig räckte det att se en enda video från honom för att inse att det är en mytoman som rabblar upp mängder av faktafel. Det blir liksom facepalm varje gång någon använder han som källa.

Det faller på sin egen orimlighet att tro att någon kanal i världen med 100% korrekthet kan förutsäga exakt vad som kommer hända i framtiden. Kanalen har vid flera tillfällen haft rätt i stora drag, även om vissa detaljer sedan inte är de samma, något som delvis kan förklaras av att saker ändras med tiden.

AdoredTV är inte heller en AMD-fanboykanal. Han har vid flera tillfällen gått rätt hårt mot just vad AMD gör och har gjort. Däremot finns det många som tror att de som gillar AdoredTV tror till 100% på att det han "förutsäger" (snare spekulerar och analyserar) slår in, och ännu fler som gärna tar upp den ståndpunkten som en halmgubbe, och så fort som något inte är exakt som AdoredTV skrivit så tar man det som bevis för att inget han sagt stämmer.

Om man ska säga något om Jim på AdoredTV är det att han är optimist, vilket kanske är lite svårt att tro när han alltid är så cynisk mot hur företag agerar. Vilket ofta leder till att han överskattar hur bra nya produkter blir och hur snabbt de kommer ut. Samma sak kan man ju säga om när han kom ut med en ändå ganska så korrekt läcka om Nvidia:s RTX-serie. Korrekt i stora drag (det heter RTX, segmentering till GTX i lägre prisklasser).

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Oväntat att de lägger release den 7/7 på 7nm..

Och med prestanda som 2070

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Folk pratar om prestandan här i tråden... Vad har jag missat? Vad vet vi om hur korten kommer att prestera?

De läste sannolikt originalet som är inlänkat, men den sidan är 404 nu. Här är en annan länk som summerar läget:

https://hexus.net/tech/news/graphics/130772-sapphire-amd-will...

Skrivet av pv2b:

Varför släpper Sapphire den här informationen nu? Har inte AMD några synpunkter på att Sapphire släpper den här informationen 1½ månad innan deras eget släpp? Och att de "scoopar" deras ryktade lansering på Computex? Det här är sannolikt ett rejält hjärnsläpp från Sapphires sida.

Det får mig att ifrågasätta hur pass pålitlig informationen faktiskt är. Det här kan bara vara Sapphires marknadsavdelning som hittar på saker för att få uppmärksamhet. Ja, det verkar skitdumt, men att släppa den här informationen innan AMD är precis lika dumt, så vi kan inte förutsätta att Sapphire beter sig rationellt.

Kan någon förklara varför Sapphire släpper detta? Jag kan inte komma på någon bra anledning. Det enda jag kan tänka mig skulle vara om Sapphire satt på enorma restlager av Radeon-produkter de vill dumpa (eftersom de vill säga att det inte är någon idé att vänta på Navi, och lika gärna kan köpa ett billigt Vega nu). Oavsett verkar det vansinnigt.

1) Planerad läcka för att AMD skall kunna bedöma reaktionerna och eventuellt justera priset, eller kunna meddela ett lägre pris i presentationen så att folk blir positivt överraskade.
2) Sapphire vet att det bara är en vecka bort, och trodde inte att informationen skulle sprida sig så här fort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

1) Planerad läcka för att AMD skall kunna bedöma reaktionerna och eventuellt justera priset, eller kunna meddela ett lägre pris i presentationen så att folk blir positivt överraskade.
2) Sapphire vet att det bara är en vecka bort, och trodde inte att informationen skulle sprida sig så här fort.

Angående 1: Du menar alltså att Sapphire läckt detta för att AMD ska fatta att de satt sitt MSRP för högt? Känns ballsy att riskera sin relation med AMD på det sättet när man lika gärna kunnat fixa detta efter lansering.

Angående 2: Han berättar information om en ny produkt för ett rum fullt av teknikjournalister. (Inte direkt att Kina är ett obskyrt land.) What did you think would happen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flygplanet:

Lär finnas många här på Swec som lurar sig själva genom att tro att Nvidias priser är helt hutlösa, och att AMD ska sälja samma prestanda för 2000kr mindre.

Klart att de är hutlösa. Men det betyder ju inte att AMD behöver prispressa. De kanske betalar ett högt pris för att få vara först med 7nm också vem vet.. vi får vänta och se hur det hela presterar.

Hoppas det är ett ordentligt prestandalyft och inte bara att man maxclockat den med hutlösa TDP'er för att nå till 2070 prestanda.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Va?!
Ny teknik är väl inte nyare nu, än hur pass ny tekniken var ny när den kom för 5 år sen?
Ser vi till hur pass nytt kisel för kretstillverkning är idag så är den äldre nu än för fem år sen. Tekniken åldras inte med stil direkt. Komplexa/dyra konstruktioner som presterar dåligt sett till vad de kostar skulle man kunna sammanfatta det.

Som jag skrev det borde kosta runt 6500Kr idag men när man är bäst på det man gör så tar man betalt därefter så enkelt är det.
AMD hade gjort likadant men dom kan inte för dom är som jag har sagt tidigare ett med-low företag just nu och har varit det i 5år nu och de har inte kunnat konkurera med varken nvidia el Intel.
Ska bli kul och se ryzens 3000 serie bara för att se om de kommer ikapp på cpu sidan åtminstånde för gör dom inte det denna gången heller så är jag rädd att det kommer att ta många år innan dom är ikapp.
Och det som är det intressanta är deras prissättning efter prestanda på 3000 serien.
Men betala ska alla om de vill ha det bästa.
Köper du en suv vill du ha kvalite säkerhet köper du en xc60 för 100K mer en vad motsvarande konkurrenter har för priser.
Man får det man betalar för så är det har alltid varit.
En volvo kostade för 5 år sen 250K nu 350K wtf allt går upp du får inget gratis här i livet.
Alla klagar och klagar köp begagnat då och var nöjda.
AMD kommer inte att vara mycket billigare dom måste göra sin förtjänst också hade de slagit 2070 så hade de tagit samma pris och lite mer kanske.
Företagen är inte dumma och kommer aldrig att sälja billigt bara för att vi vill det.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Angående 1: Du menar alltså att Sapphire läckt detta för att AMD ska fatta att de satt sitt MSRP för högt? Känns ballsy att riskera sin relation med AMD på det sättet när man lika gärna kunnat fixa detta efter lansering.

Angående 2: Han berättar information om en ny produkt för ett rum fullt av teknikjournalister. (Inte direkt att Kina är ett obskyrt land.) What did you think would happen?

1) Nej, jag menar att AMD är med på det. De har bett sina bästa kompisar på Sapphire att läcka det, antingen för att se vad reaktionen är eller för att själva kunna få en positiv reaktion när de meddelar ett lägre pris på måndag. Apple PR gör sånt ibland.

2) Folk är idioter. Märk att sidan med original-ryktet är 404 just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

1) Nej, jag menar att AMD är med på det. De har bett sina bästa kompisar på Sapphire att läcka det, antingen för att se vad reaktionen är eller för att själva kunna få en positiv reaktion när de meddelar ett lägre pris på måndag. Apple PR gör sånt ibland.

Ja vi får se. Om AMD:s relation med Sapphire fortsätter som inget hade hänt efter detta så låter ditt scenario sannolikt.

Sapphire behöver trots allt AMD betydligt mer än AMD behöver Sapphire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Du kan inte förvänta dig att få typ det bästa 2080 säger vi för 4k då det bästa kortet för 5 år sen kostade runt 4k. Allt går upp här i livet likaså lönerna så 7500kr för ett 2080 är inte mycket. En prisökning på ca 3-4k på 5 år. Visst runt 6500kr hade varit mer humant men allt går upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men nu ökar ju inte lönerna med 90% på 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Lär finnas många här på Swec som lurar sig själva genom att tro att Nvidias priser är helt hutlösa, och att AMD ska sälja samma prestanda för 2000kr mindre.

Sedan tittar man på GTX 1000 vs RTX 2000-serierna och inser att priset inte skalas linjärt med prestandan.. Att AMD skulle sälja samma prestanda för ett lägre pris är bara logiskt och har historiskt varit något som stämmer men sedan ett par år tillbaka så har ju AMDs GPU sida inte tagit direkt många logiska beslut.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Blev ju samma sak med Radeon 7. Tar Nvidia bra betalt passar AMD på att göra det också.

Problemet är att Radeon 7 innehåller väldigt dyra minnen. Rykten säger dock att Navi kommer att luta sig på GDDR6 minnen istället för HBM2 och redan där halveras nästan priset per kort.

Skrivet av roxkz:

Jag känner mig lite kluven här, AMD vill sälja grafikkort i samma prestandaklass till samma pris, fast med mindre funktioner?
Hur går det ihop? Känns som Radeon VII all over again i priset...

Nvidia har fått en hel del skit för att de tar betalt för funktioner folk inte 'behöver' eller 'vill ha' iom RT-stödet.. men detta är väl ändå inte bättre? Dvs att ta lika betalt när funktionerna inte finns där.

Jag hoppas -innerligen- att priserna kommer vara lägre än de påstår.

Skulle detta stämma så är det inte bra nej. Mindre funktioner vette tusan. Ray-tracing och DLSS kan via programvara introduceras på en AMD GPU så det är inte problemet utan problemet är att AMD inte har någon orsak att sätta dessa priser om de vill vinna marknadsandelar. För Nvidia har ju PR som talar för deras sak medan AMDs PR är i botten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför släpper Sapphire den här informationen nu? Har inte AMD några synpunkter på att Sapphire släpper den här informationen 1½ månad innan deras eget släpp? Och att de "scoopar" deras ryktade lansering på Computex? Det här är sannolikt ett rejält hjärnsläpp från Sapphires sida.

Det får mig att ifrågasätta hur pass pålitlig informationen faktiskt är. Det här kan bara vara Sapphires marknadsavdelning som hittar på saker för att få uppmärksamhet. Ja, det verkar skitdumt, men att släppa den här informationen innan AMD är precis lika dumt, så vi kan inte förutsätta att Sapphire beter sig rationellt.

Kan någon förklara varför Sapphire släpper detta? Jag kan inte komma på någon bra anledning. Det enda jag kan tänka mig skulle vara om Sapphire satt på enorma restlager av Radeon-produkter de vill dumpa (eftersom de vill säga att det inte är någon idé att vänta på Navi, och lika gärna kan köpa ett billigt Vega nu). Oavsett verkar det vansinnigt.

De är ju stor AMD partner, kan ju faktiskt vara så att de fått tillåtelse att läcka info för att börja bygga hype (har hänt förut). Men kan ju såklart vara ett totalt hjärnsläpp också...

Permalänk
Medlem

Kan inte AMD släppa ett kort som är snabbare än 2080ti för halva priset. Oh det var goda tider när man kunde köpa världens snabbaste spelkort för under 4000 kr (r9 290x).

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Jo men nu ökar ju inte lönerna med 90% på 5 år.

Nej men en vanlig knegare industri så är det ca 500kr löneökning på ett år. Så på 5 år 2500Kr mer i månaden. På ett år blir det 30k dra bort skatt mer än 20K över i rena pengar. Typ men det borde kosta 6500Kr för ett 2080 hade varit mer humant som jag skrev men när konkurrensen uteblir så får man ta den smällen och säga tack.
Men 90% mer ja men så kan man inte räkna för då hade 10K för ett gpu varit billigt om lönerna hade varit dom dubbla.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pv2b:

Varför släpper Sapphire den här informationen nu? Har inte AMD några synpunkter på att Sapphire släpper den här informationen 1½ månad innan deras eget släpp? Och att de "scoopar" deras ryktade lansering på Computex? Det här är sannolikt ett rejält hjärnsläpp från Sapphires sida.

Det får mig att ifrågasätta hur pass pålitlig informationen faktiskt är. Det här kan bara vara Sapphires marknadsavdelning som hittar på saker för att få uppmärksamhet. Ja, det verkar skitdumt, men att släppa den här informationen innan AMD är precis lika dumt, så vi kan inte förutsätta att Sapphire beter sig rationellt.

Kan någon förklara varför Sapphire släpper detta? Jag kan inte komma på någon bra anledning. Det enda jag kan tänka mig skulle vara om Sapphire satt på enorma restlager av Radeon-produkter de vill dumpa (eftersom de vill säga att det inte är någon idé att vänta på Navi, och lika gärna kan köpa ett billigt Vega nu). Oavsett verkar det vansinnigt.

Enligt uppgift har inte Saphire släppt någon information, det sägs vara en anställd på Saphire som pratat bredvid mun.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag tror att AMD bestämt sig för att inte försöka lägga sig under Nvidia i pris längre. Saken är den att Nvidia har så stark mindshare idag att AMD inte kan konkurrera. Även om de hade släppt genomgående bättre och billigare kort än Nvidia så hade det knappast sålt som smör ändå.

Helt annan sak på CPU sidan där Ryzen idag förknippas med något väldigt positivt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Går upp mot 2070 står det. Kan ju innebära att de prestera 10-15% bättre än 2070. inget säger att det kommer prestera exakt som 2070 men snart får vi se! slutet på maj

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk: Och varför förknippas Ryzen med något positivt då? Ja inte är det då för att de lagts sig på samma pris för samma prestanda som Intel ivf. Så fundera på det du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skulle detta stämma så är det inte bra nej. Mindre funktioner vette tusan. Ray-tracing och DLSS kan via programvara introduceras på en AMD GPU så det är inte problemet utan problemet är att AMD inte har någon orsak att sätta dessa priser om de vill vinna marknadsandelar. För Nvidia har ju PR som talar för deras sak medan AMDs PR är i botten.

Jo, mindre funktioner.. Ingen hårdvaruaccelererad RT är brist på stöd. RT via mjukvaran är mer en ploj än något användbart för kort i denna klassen, så jo det är en del av problemet.

Dessutom har AMD ännu bristande videoavkodare de inte uppdaterat på en evighet, likaså där finns hybrid "stöd". via mjukvara enbart.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

AMD 6'000
En koll på prisjakt ger att:
RTX 2070 5'574-6'988 snitt 6'280
AMD 4'800
RTX 2060 3'690-5'199 snitt 4'444

Så kan hålla med att AMD satt priset en aning högt 4'800 respektive 6'000 om dom nu har likvärdig prestanda utan något extra, raytracing på Nvidia är idag ännu inte en nödvändighet och kanske aldrig blir med denna generationen och segment. Om det nu inte har en skrytfaktor.
Är däremot AMD kortens prestandan snäppet över Nvidias respektive så kan det kanske motivera priset.

Man ska komma ihåg att AMD tidigare inte haft ett fullt stöd för vissa kodec och liknande utan drivit dessa med bra prestanda med en kombination av hårdvara och mjukvara. Hur det blir nu, inte en aning men men...

Sen tror jag inte att kretskortet som cirkulerar ger en rätt indikation på förväntad effektförbrukning, så även det är okänt.

Man ska nog vänta och se när korten är släpta innan det blir för mycket spekulation.

Ser att det även nämns att AMD's CPU'er kostar mindre än Intels med motsvarande prestanda, det är en sanning med modifikation då topp och mellan segmentet kanske är prisvärt. Men allt under är inte speciellt prisvärt, snarare bra mycket dyrare.

Det fick mig att välja Intel före AMD vid bygge av min fiber router även om jag hade velat stödköpa AMD. Prestandan var helt enkelt aldeles för dålig i samma prisklass.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@anon12433: Kolla på hans radeon 7 recension där har vi underhållning, kanske blev bättre mot slutet men gav upp halvvägs tror jag.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Man kan döma en produkt från ett borttaget kinesiskt inlägg som körts genom en maskinöversättning från en annan källa som samtidigt lagt in egna påståenden

eller döma den när den faktiskt visas upp om 6-20 dagar eller när den släpps om 47 dagar.

Det blev ju trots allt fel förra gången när AMDs uttalanden maskinöversattes från Japanska.

Det är förmodligen bäst att vänta och se vad som verkligen sker innan man dömer den ¯\_(ツ)_/¯

Spoiler