Praktik på elektronik butiker?

Permalänk

Praktik på elektronik butiker?

Det är så att efter sommaren börjar två kurser som kräver att jag hittar en praktikplats hos något företag (Företagsekonomi och Information och Kommunikation) och vill gärna försöka hitta en plats på ett företag som typ Inet o.s.v. och tänkte kolla här ifall någon vet om företag som just inet, webhallen, elgiganten och andra elektronikkedjor tar in praktikanter då jag gärna vill slippa fråga i onödan till företag som inte tar in praktikanter öht.

Bor i Stockholm förövrigt.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelollarn:

Det är så att efter sommaren börjar två kurser som kräver att jag hittar en praktikplats hos något företag (Företagsekonomi och Information och Kommunikation) och vill gärna försöka hitta en plats på ett företag som typ Inet o.s.v. och tänkte kolla här ifall någon vet om företag som just inet, webhallen, elgiganten och andra elektronikkedjor tar in praktikanter då jag gärna vill slippa fråga i onödan till företag som inte tar in praktikanter öht.

Bor i Stockholm förövrigt.

Tack.

Är du över 18 år? Vet att Elgiganten och MediaMarkt väldigt sällan tar in praktikanter under 18 och framförallt inte under såna korta perioder. Skulle nog satsa på lite mindre butiker isåfall som Inet eller Webhallen

Permalänk
Skrivet av chrippe7:

Är du över 18 år? Vet att Elgiganten och MediaMarkt väldigt sällan tar in praktikanter under 18 och framförallt inte under såna korta perioder. Skulle nog satsa på lite mindre butiker isåfall som Inet eller Webhallen

Jadå, jag är över 18.

Jo asså, jag har ju kontaktat Inet men vet inte riktigt hur jag får "riktig" kontakt med dom, d.v.s någon mer kontakt än att skicka ett email till deras jobb ansöknings email.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att slänga iväg ett enkelt mejl till dem med din fråga och varför du undrar.
Säger de ja så skicka ett mer ingående mejl eller ring.
Säger de nej, så ignorera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelollarn:

Jadå, jag är över 18.

Jo asså, jag har ju kontaktat Inet men vet inte riktigt hur jag får "riktig" kontakt med dom, d.v.s någon mer kontakt än att skicka ett email till deras jobb ansöknings email.

Skulle säga att absolut bästa sättet är att besöka butiken i fråga du vill arbeta i. Skickar du ett enkelt mail så är det väldigt lätt att det hamnar längst ner i prioriteringslistan och eftersom man sällan får en bild över mail så väljer nog många att inte undersöka mer och lägga sin tid på att vara produktiv i butiken. Kanske låter hårt men det är den uppfattningen jag fått och har själv jobbat som butikschef i många år inom elektronikbranschen. Bästa är att gå förbi butiken och prata med de där och berätta om dig själv och varför de ska ta in dig och vad du kan tänka dig att bidra med

Permalänk
Medlem

Kan ett företag inom globala industrisektorn vara aktuellt?
Vet att våran ekonomiavdelning har tagit in praktikanter tror även HR / Kommunikationsavdelningen har tagit in.
Sitter själv på IT-Avdelningen.

Sen är det väl bara fråga företagen om inte annat ring och be att få prata med någon.
Det du kan få är antingen ja eller nej.
Fråga och visa intresse det brukar de uppskatta.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Skulle säga att absolut bästa sättet är att besöka butiken i fråga du vill arbeta i. Skickar du ett enkelt mail så är det väldigt lätt att det hamnar längst ner i prioriteringslistan och eftersom man sällan får en bild över mail så väljer nog många att inte undersöka mer och lägga sin tid på att vara produktiv i butiken. Kanske låter hårt men det är den uppfattningen jag fått och har själv jobbat som butikschef i många år inom elektronikbranschen. Bästa är att gå förbi butiken och prata med de där och berätta om dig själv och varför de ska ta in dig och vad du kan tänka dig att bidra med

Jag upplever nog motsatsen. Åtminstone i den kungliga hufvudstaden. Det var bara knäppgökar som oinbjudna uppsökte kontoret i sitt sökande av arbete. Att dyka upp utan bokad tid eller någon kontakt dessförinnan upplevdes lite som att dyka upp oinbjuden på en fest. Ansökan hamnade i "återvinningshögen". Bättre att först ta kontakt via telefon eller mejl skulle jag säga. Det ger ett mer seriöst och mindre desperat intryck. Din metod funkade kanske på 50-talet eller på mindre orter där man blir exalterad så fort man ser en främling?

Min erfarenhet är däremot att mindre datorbutiker skriker efter praktikanter. Inte sällan bedriver de hela sina verksamheter på bekostnad av gratisjobbares hopp om framtid i branchen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Haha jag bor själv i huvudstaden och även där jag varit verksam hela livet Nu pratar jag självklart inte om att man ska dyka upp på huvudkontoret utan i den butiken man skulle vilja praktisera i. Sen handlar ju allt om hur man presenterar sig. Säger man "jag vill prata med butikschefen" rakt av så kommer de nog gå åt skogen men om man artigt frågar om butikschefen är tillgänglig då man vill fråga om eventuell praktik och annars kommer man tillbaka någon annan gång eller kan skicka mail så tror jag det går bättre

Permalänk
Inaktiv

Kurser om Företagsekonomi och Information och Kommunikation. Och sedan hitta praktikplats på typ Inet. Visst har Inet mycket av både Företagsekonomi och Information och Kommunikation, men jag tror knappast de låter en praktikant syssla med något som berör ämnet.