Rättigheter då återförsäljare ändrar sig angående produktfel?

Permalänk
Medlem

Rättigheter då återförsäljare ändrar sig angående produktfel?

Hej,

Köpte i somras en cykel direkt från tillverkaren på internet. Dagen efter jag får cykeln, första gången jag använder den, upptäcker jag att trampandet inte går mjukt till utan att det skrapar/tar emot en gång per rotation. Jag kontaktar tillverkaren och berättar om problemet. Jag har också filmat problemet. De menar att det inte ska vara så, men att jag kan behöva "köra in" cykeln för att bli av med problemet.

En vecka senare kontaktar jag dem igen och berättar att problemet kvarstår efter ca 50 km användning. De säger då att jag kan lämna in cykeln hos en lokal handlare och så bekostar de reparationen. Jag har sedan dess under en period på flera månader tagit cykeln till två olika cykelverkstäder totalt 3-4 ggr, som inte kunnat få bukt på problemet helt och hållet. Till en början har det blivit något bättre, men efter ett tags användning återkommer problemet. Vid det sista besöket menade verkstaden att det vore bättre att skicka cykeln till tillverkaren, då de inte har delar till att byta ut en och en för att se vad som är skevt. Sagt och gjort.

Nu verkar det som att tillverkaren kommer att landa i att cykeln fungerar som den ska. Om det blir fallet undrar jag vad jag har för rättigheter. Från dag 1 markerade jag att jag var missnöjd med cykeln. Då hade jag öppet köp, som jag inte åberopade eftersom tillverkaren sa att cykeln inte fungerade som den skulle. Om de nu ändrar sig och menar att allt är i sin ordning, borde jag då inte kunna hävda att jag skulle använt ångerrätten på en gång eftersom jag dag 1 uttryckte missnöje? Annars, vilka andra tillvägagångssätt finns för att hantera situationen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Första 6 månaderna är det säljarens ansvar att påvisa att produkten har hanterats fel för att Du skall anses vållande till skadan. Säljaren har rätt att x antal gånger försöka åtgärda felet(x == 3 eller 4, kommer inte ihåg exakt). Om felet inte går att åtgärda så kan Du häva köpet.

Problemet här verkar vara huruvida säljaren anser att felet är ett fel eller en "funktion".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad om det är ett fel på produkten eller om du bara inte är nöjd. Om du inte är nöjd så ska du använda din ångerrätt, om det är fel på produkten så ska du reklamera den.
I detta fallet så säger tillverkaren att det inte är ett fel och en cykelverkstad har inte fått ordning på det heller, men vad säger dom? För om du kan få en oberoende verkstad att intyga att cykeln faktiskt har ett fel så kan du använda det för att reklamera. Då företaget inte verkar vilja hjälpa till så får du gå via ARN eller tingsrätt.
Innan du gör det, vad kostar cykeln? För om det är en 2-3000 kronors cykel så är detta något man får räkna med. Är det en dyrare cykel så bör det inte vara så. Oftast har det med kvaliteten på växeldetaljer, nav och drev att göra.

Jag reparerar cyklar varje vecka i mitt yrke.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är skillnad om det är ett fel på produkten eller om du bara inte är nöjd. Om du inte är nöjd så ska du använda din ångerrätt, om det är fel på produkten så ska du reklamera den.

Håller med, problemet är att det hela tiden varit oklart om det är fel på cykeln eller inte. Om de nu säger att allt är i sin ordning så har ångerrätten sedan länge passerat. Då sitter jag i en jobbig sits.

Från början sa de att det var ett fel, vilket fick mig att tro att det skulle lösa sig och att jag därefter skulle bli nöjd. Därför nyttjade jag inte min ångerrätt. Nu verkar det mer som att tillverkaren menar att det får vara som det är. I så fall är jag missnöjd trots att cykeln fungerar som den ska, och hade om jag vetat om detta såklart använt min ångerrätt första gången jag kontaktade tillverkaren (efter första användningen).

Skrivet av killawife:

I detta fallet så säger tillverkaren att det inte är ett fel och en cykelverkstad har inte fått ordning på det heller, men vad säger dom? För om du kan få en oberoende verkstad att intyga att cykeln faktiskt har ett fel så kan du använda det för att reklamera. Då företaget inte verkar vilja hjälpa till så får du gå via ARN eller tingsrätt.

Cykelverkstaden såg vad problemet var (vibrationer/skrapande när man trampar, ca en gång per rotation, men varierande i omfattning) och justerade så att allt skulle vara i linje, spänningen på remmen (cykeln har Gates remdrift, därav lite svårare med reservdelar) osv. Enkla justeringar som skulle kunna avhjälpa problemet. När jag kom tillbaks efter ett tags användande och visade att problemet återuppstått sa de att framnavet troligtvis var lite skevt, vilket kan vara en annan förklaring till problemet. De kunde dock inte garantera exakt vilken del som var skev eftersom de inte har reservdelar att byta ut med. Det var därför de hänvisade mig till tillverkaren.

Det kniviga är att det inte är ett katastrofalt fel som gör cykeln obrukbar, utan ett litet störningsmoment som dessutom ibland inte märks av alls. Varför vet jag inte. Hursomhelst går det mig på nerverna då jag cykelpendlar dagligen och känner av det de flesta av mina turer. Men jag är samtidigt inte jätteförvånad över att tillverkaren säger att cykeln fungerar som den ska.

Skrivet av killawife:

Innan du gör det, vad kostar cykeln? För om det är en 2-3000 kronors cykel så är detta något man får räkna med. Är det en dyrare cykel så bör det inte vara så. Oftast har det med kvaliteten på växeldetaljer, nav och drev att göra.

Jag reparerar cyklar varje vecka i mitt yrke.

Cykeln kostade en bit över 10 000 kr, så jag tycker att jag ska få räkna med kvalitet.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för fel, är det lagren i vevpartiet eller pedalerna eller är remskivan skev ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för fel, är det lagren i vevpartiet eller pedalerna eller är remskivan skev ?

Det kunde verkstaden inte säga. De sa att det med blotta ögat ser rakt ut, men att det ändå kan vara lite skevt. Utan att byta ut del för del kunde de inte säga vilken del som var skev. Nämnvärt är att spänningen på remmen varierar beroende på hur vevpartiet roteras. Detta ska tyda på att något är skevt.

Permalänk
Medlem

Om du kan få ett skriftligt utlåtande från en av cykelverkstäderna så har du en god möjlighet att reklamera. Utan detta så är det kört. Det finns en risk att man ser detta som ett "lyxproblem" men personligen hade jag aldrig accepterat det på en så pass dyr cykel. Jag tycker att du ska meddela företaget att de får hjälpa dig eller går du till ARN.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Säljaren har rätt att x antal gånger försöka åtgärda felet(x == 3 eller 4, kommer inte ihåg exakt). Om felet inte går att åtgärda så kan Du häva köpet.

I detta fallet är x = 2. Rör det sig om samma fel så har säljaren två försök på sig att åtgärda felet, kvarstår det sedan (d.v.s om man tvingas reklamera en tredje gång) så har man rätt att häva köpet.

Rör det sig om olika fel så är praxis istället tre försök, d.v.s om man tvingas reklamera en fjärde gång, så föreligger rätt till hävning av köpet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

I detta fallet är x = 2. Rör det sig om samma fel så har säljaren två försök på sig att åtgärda felet, kvarstår det sedan (d.v.s om man tvingas reklamera en tredje gång) så har man rätt att häva köpet.

Rör det sig om olika fel så är praxis istället tre försök, d.v.s om man tvingas reklamera en fjärde gång, så föreligger rätt till hävning av köpet.

Hur blir det om säljaren hänvisar till lokal reparationsservice som de står för? Räknas det? Och är detta EU-regler eller svenska regler?

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Det spelar ingen roll, det är säljaren som avgör vem ska avgöra felet. I det här fallet så har de aktivt valt att låta dig lämna in cykeln hos en 3:e part.

Jag skulle reklamera direkt om du inte orkar leta efter och ev. åtgärda felet själv.

Är det i bak/framnav det skrapar eller är det i vevpartiet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hazelberg:

Hur blir det om säljaren hänvisar till lokal reparationsservice som de står för? Räknas det? Och är detta EU-regler eller svenska regler?

Det är praxis, (lagtolkning) det är väl inte så svårt att kolla om remskivorna är raka och i linje med varandra men kräver passande verktyg, har man inte specialverktygen borde det funka med en enkel "bygglaser" för att se det (med bra precision).
Det behövs inte värre saker än en https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrumen... för att kunna kolla rakheten på drev, remskivor och kedje/remlinjen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är skillnad om det är ett fel på produkten eller om du bara inte är nöjd. Om du inte är nöjd så ska du använda din ångerrätt, om det är fel på produkten så ska du reklamera den.
I detta fallet så säger tillverkaren att det inte är ett fel och en cykelverkstad har inte fått ordning på det heller, men vad säger dom? För om du kan få en oberoende verkstad att intyga att cykeln faktiskt har ett fel så kan du använda det för att reklamera. Då företaget inte verkar vilja hjälpa till så får du gå via ARN eller tingsrätt.
Innan du gör det, vad kostar cykeln? För om det är en 2-3000 kronors cykel så är detta något man får räkna med. Är det en dyrare cykel så bör det inte vara så. Oftast har det med kvaliteten på växeldetaljer, nav och drev att göra.

Jag reparerar cyklar varje vecka i mitt yrke.

Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för fel, är det lagren i vevpartiet eller pedalerna eller är remskivan skev ?

Det slutade med att tillverkaren bytte ut drev fram och bak och då konstaterade att "felet upphört, vi märker inget av det du beskriver." D.v.s. inga oljud eller vibrationer när man trampar.

Idag fick jag hem cykeln, och kan själv konstatera att oljudet och vibrationerna är ofantligt mycket mer påtagliga än förut. Jag har spelat in när jag vevar runt samtidigt som jag håller upp cykeln för att visa hur det låter. Ljudet ni hör är alltså bara från att veva runt. Ni verkade rätt cykel-kompetenta, så hoppas att ni har någon idé om varför det här sker.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Trodde du hade en med kedja men du får köpa ljudet med denna gummirem, ger helt klart ljud ifrån sig då konstruktionen är tokig och du kommer aldrig få en tyst cykel

Permalänk
Medlem

@anton studs: Nja, en av huvudpoängerna med remdrift är att det ska vara mycket tystare än konventionell kedja. Min är dessutom en lite finare klass av Gates remdrift (CDX), så det är inte heller några budgetgrejer.

Du kan läsa mer här t.ex.

Permalänk
Avstängd

Oavsett pris på cykeln så ska det inte skrapa emot..det blir onödigt slitage.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hazelberg:

Det slutade med att tillverkaren bytte ut drev fram och bak och då konstaterade att "felet upphört, vi märker inget av det du beskriver." D.v.s. inga oljud eller vibrationer när man trampar.

Idag fick jag hem cykeln, och kan själv konstatera att oljudet och vibrationerna är ofantligt mycket mer påtagliga än förut. Jag har spelat in när jag vevar runt samtidigt som jag håller upp cykeln för att visa hur det låter. Ljudet ni hör är alltså bara från att veva runt. Ni verkade rätt cykel-kompetenta, så hoppas att ni har någon idé om varför det här sker.

https://www.youtube.com/watch?v=AOusWCZQ8v0

Tack på förhand!

Jag är inte så hemma på remdrift på cykel och hur de låter när de krånglar men jag har en rem internt i vevpartiet på en cykel och den är tyst och vibrationsfri.
Om inte remskivorna är helt i linje med varandra så kan jag tänka mig att det uppstår ljud och vibrationer även på en cykel och för att kolla det behöver man speciella mätinstrument likt detta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för vevlager egentligen?

Om du kollar uppifrån när du vevar runt vevarmarna, kolla på främre drev då och se så att det inte vobblar lite fram och tillbaka utan är i linje hela tiden.

Hade själv en billigare cykel med shimanos fyrkantiga vevlager och det blev väldigt lätt vint .

Sitter bakhjulet på rakt, eller är det lite snett?

Är remmen för hårt spänd?.

Själv kör jag enbart med kedja, det låter ingenting så länge man tar hand om kedjan

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad är det för vevlager egentligen?

Om du kollar uppifrån när du vevar runt vevarmarna, kolla på främre drev då och se så att det inte vobblar lite fram och tillbaka utan är i linje hela tiden.

Hade själv en billigare cykel med shimanos fyrkantiga vevlager och det blev väldigt lätt vint .

Sitter bakhjulet på rakt, eller är det lite snett?

Är remmen för hårt spänd?.

Själv kör jag enbart med kedja, det låter ingenting så länge man tar hand om kedjan

Detta är saker cykelverkstäderna (i plural) och nu även tillverkaren själv ska kunna ha åtgärdat på sina 3+ försök.

Om de nu har haft cykeln i ett par veckor, testat den och bytt delar, borde jag väl kunna förvänta mig en väl fungerande cykel? Och när nu ingen lyckas måste det ju finnas ett grovt fel i grundkonstruktionen någonstans, vilket för mig betyder reklamation. Hoppas verkligen att det kan gå smidigt till...

Permalänk
Medlem

På filmen så tycker jag att det ser ut som remmen är för hårt spänd, sen om det är vad som gör ljudet är en annan sak.
Om du trycker ner den på mitten med väldigt liten kraft hur många mm går den ner ifrån om den varit i spänt läge som på denna bild.

10-15mm är nog ungefär var den bör ligga på mindre o den är för hårt spänd.

OM den är för hårt spänd så kan det ha två orsaker.
1, Verkstaden vet inte hur man ska spänna den (mest troligt).
2, Tillverkaren (av cykeln vill säga) har satt en för hård spänning för att remmen/remhjulen ska slitas ut betydligt fortare.

Googla lite o hittade denna https://www.gatescarbondrive.com/~/media/files/gcd/oemfactory...
Med tex dessa stycken i.
""Rotate the cranks b10-15 times with free turning back wheel. The belt is aligned correctly when it runs straight without making noises.""

""Checking the belt tension without the Tension TesterShould you need to check or adjust the tension of the belt and a Tension Tester is un-available, you can apply the force deflection method. This method is not as accura-te as using a Tension Tester, but it is still better than not checking the tension at all.

1.Press down on the upper side of the belt between front and rear sprocket with your finger, and exert a force of 20 to 45N (2-4.5 kg). The correct tension is achieved if this force can move the belt down by approximately 10mm.

2.Since the tension may vary a little along the belt, you should repeat this procedure several times. Rotate the cranks a quarter turn after each measurement and measure again.3.If the tension of the belt is too high or too low, adjust the tension until the measurement is good.""

Så rätt bra gissning på 10mm!
Och på videon ser det ut att vara betydligt hårdare spännt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Finns tydligen även en app till telefonen att ladda hem för att se om remmen är rätt spänd.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Verkar dock inte vara så kunniga om de tror att det är framnavet som är skevt (för isåfall borde ljudet försvinna om man trampar för hand som i din video när framhjulets nav inte ens påverkas)

Testa silikonspray på remmen. Detta tipsar iaf Gates själva om när remmen låter.

"Gates does not require the use of any sort of lubricant on our belt drive system. We only present the option for extremely dry and dusty conditions to mitigate noise. The system is designed to function without any sort of added product on the parts for its lifespan. You could run the drive without touching it for thousands of miles, you may just get some noise in particular scenarios so in that sense, it is bomb proof, it just has its quirks. We do recommend regular cleaning of the drive in order to maximize the longevity of the belt and sprockets.

For those dry and dusty conditions with a fine powder particulate on the roads and trails, we suggest the use of this product:

https://www.amazon.com/CRC-05074-Silicone-Multi-Use-Lubricant... "

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Vad menar du med att framdrevet inte påverkas?

Just silikonmedel att smörja med var en av sakerna min lokala verkstad testade. De kontrollerade spänning och att hjulet satt rätt samt att dreven var i linje. Det minskade (men eliminerade inte) oljudet men efter någon vecka var det tillbaks i full kraft.

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Jo, det kan säkert stämma att ljudet minskar om jag minskar spänningen. Tidigare har det låtit mindre och då var spänningen lägre. Lokala verkstaden jag lämnat in cykeln hos flera gånger har dock ordnat spänningen flera gånger, och oljudet har inte eliminerats. Filmen spelade jag in out of the box efter tillverkarservice för att illustrera hur otroligt dåligt de "fixat" mitt problem.

Ett stort problem är att spänningen varierar beroende rotation. Med Gates app för mätning har jag uppmätt ca 55 Hz på ena sidan medans direkt motsatt sida (roterat precis ett halft varv) har 42 Hz. Detta tyder på en skevhet, rätta mig om jag har fel, som uppenbarligen inte ordnades genom att byta drev både bak och fram. Kan det röra sig om en krökt ram, eller vad annars kan orsaka något sådant? Fundamental felkonstruktion?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hazelberg:

@CubaCola: Vad menar du med att framdrevet inte påverkas?

Just silikonmedel att smörja med var en av sakerna min lokala verkstad testade. De kontrollerade spänning och att hjulet satt rätt samt att dreven var i linje. Det minskade (men eliminerade inte) oljudet men efter någon vecka var det tillbaks i full kraft.

Är du helt säker på att ljudet och vibrationerna kommer från remdriften och inte bakhjulet ?
Jag har en (visserligen kedjedriven) cykel med Sram i-motion 9 nav och det navet ger upphov till vibrationer som känns i pedalerna och ljud på en växel.
Är det någon skillnad beroende på vilken växel du har ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Aha du skrev i början "När jag kom tillbaks efter ett tags användande och visade att problemet återuppstått sa de att framnavet troligtvis var lite skevt," och framnavet sitter i framhjulet.

Nu förstår jag att du menar att vevpartiet är skevt och ja så kan det mycket riktigt vara. Vet du om vevpartiet är Shimanos fyrkantstyp ?

Har du någon specifikation på vilka delar cykeln är byggd med?

Har nämligen själv haft bekantskapen med Shimanos fyrkantsvevar och de blir skeva bara man trampar lite hårdare och det skulle lätt kunna vara varför din cykel låter.
Dock så finns det en bättre variant av vevlager ifrån Shimano som passar på vevarna för en mindre peng som håller betydligt bättre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Ja förlåt mig, jag menade drev och inte nav. Inte så haj på cyklar, men har tvingat lära mig en del de senaste månaderna pga detta haha.

Specifikationerna som står på hemsidan är följande:

> 100% TIG Aluminium Frame & Fork
> Lightweight: 13kg
> Hydraulic Disc Brakes
> NuVinci N330 Gear Hub
> Gates CDX Belt Drive
> VP Sealed Headset
> Sealed Bearings, bottom bracket, hubs
> 32 Deep V Rims
> 700 x 28c ThickSlick Tyres

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag är inte så säker på något, men verkstaden jag lämnade cykeln till var säker på att det var remmen som inte hamnade helt rakt på tänderna på dreven. Remmen har en smal glipa i mitten som ser till att den sitter rakt på drevet. Det var just att den glipam inte var i linje utan tvingades på plats pga skevhet som enligt dem orsakade ljudet. Sedan lyckades de ju inte avhjälpa problemet helt och hållet, så det är inte säkert att de hade rätt. Men de menade att om deras justeringar inte bet så behövde delar i vevpartiet bytas ut för att fixa problemet, delar som de inte hade. Därför de hänvisade mig till tillverkaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hazelberg:

@mrqaffe: Jag är inte så säker på något, men verkstaden jag lämnade cykeln till var säker på att det var remmen som inte hamnade helt rakt på tänderna på dreven. Remmen har en smal glipa i mitten som ser till att den sitter rakt på drevet. Det var just att den glipam inte var i linje utan tvingades på plats pga skevhet som enligt dem orsakade ljudet. Sedan lyckades de ju inte avhjälpa problemet helt och hållet, så det är inte säkert att de hade rätt. Men de menade att om deras justeringar inte bet så behövde delar i vevpartiet bytas ut för att fixa problemet, delar som de inte hade. Därför de hänvisade mig till tillverkaren.

Så det är kollat att remskivorna inte linjerar med varandra ? Då är ju felsökning egentligen klar och man ska bara hitta lösningen.

Du har alltså steglös utväxling på cykeln, den konstruktionen i sig ger ju lite mer vibrationer och ljud än konventionella växellådor men har man konstaterat att dreven inte linjerar så bör man ju åtgärda det, är de fel i vinkel är det nog svårt men är det parallellförskjutning borde det gå att justera in dem om det inte är "väldigt fel"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.

Igår och förrgår fortsatte min kontakt med supporten, och nu började det från deras håll luta åt att det inte alls hörs något oljud i filmen, och att cykeln fungerar som den bör. Otroligt irriterad på att de har mage att säga detta satte jag mig och skrev en kass review på trustpilot, så utförligt som man kan tänka sig. Riktigt syrlig, men ändå saklig.

I eftermiddags får jag ett samtal, det visar sig vara företagets VD (hahahaha) som ursäktar sig över hur mitt fall har skötts och att han ska se till att det blir ordning och reda. Fick erbjudande om att få cykeln ersatt av årets motsvarande modell eller att skicka tillbaks den och få pengarna tillbaka. Valde det senare då jag inte vågar ha och göra med deras support en gång till. Blir en lokal handlare när jag köper ny cykel...

Tack för hjälpen hursomhelst, allihopa!

Permalänk
Medlem

En till uppdatering.

I morse skulle fraktföretaget komma och hämta cykeln som jag fint packat ned. Behövde skippa ett jobbmöte, men det kändes det värt för att få detta avklarat.

Mellan 9-12 står det att de ska komma. Hör inget under förmiddagen, tänker att de kanske är lite sena bara. Kl 14 kollar jag upp alla frakthandlingar företaget skickat till mig, och ser att de har skrivit ett Maltesiskt telefonnummer (!?!?!) i mina kontaktuppgifter. Trots att de lyckats boka frakt till mig 3 gånger tidigare misslyckades de alltså denna sista gång, så än är det inte över. Nästan komiskt hur många fel de kan åstadkomma.

Teoretiskt (lagligt) sett, hur många gånger får de misslyckas med att ordna returfrakten innan jag kan köra cykeln till tippen/skänka bort den på Blocket? Rejält trött på dem nu och vill bara bli av med cykeln. Förhoppningsvis finns det inte utrymme för mer klanterier.