Rättigheter då återförsäljare ändrar sig angående produktfel?
Hej,
Köpte i somras en cykel direkt från tillverkaren på internet. Dagen efter jag får cykeln, första gången jag använder den, upptäcker jag att trampandet inte går mjukt till utan att det skrapar/tar emot en gång per rotation. Jag kontaktar tillverkaren och berättar om problemet. Jag har också filmat problemet. De menar att det inte ska vara så, men att jag kan behöva "köra in" cykeln för att bli av med problemet.
En vecka senare kontaktar jag dem igen och berättar att problemet kvarstår efter ca 50 km användning. De säger då att jag kan lämna in cykeln hos en lokal handlare och så bekostar de reparationen. Jag har sedan dess under en period på flera månader tagit cykeln till två olika cykelverkstäder totalt 3-4 ggr, som inte kunnat få bukt på problemet helt och hållet. Till en början har det blivit något bättre, men efter ett tags användning återkommer problemet. Vid det sista besöket menade verkstaden att det vore bättre att skicka cykeln till tillverkaren, då de inte har delar till att byta ut en och en för att se vad som är skevt. Sagt och gjort.
Nu verkar det som att tillverkaren kommer att landa i att cykeln fungerar som den ska. Om det blir fallet undrar jag vad jag har för rättigheter. Från dag 1 markerade jag att jag var missnöjd med cykeln. Då hade jag öppet köp, som jag inte åberopade eftersom tillverkaren sa att cykeln inte fungerade som den skulle. Om de nu ändrar sig och menar att allt är i sin ordning, borde jag då inte kunna hävda att jag skulle använt ångerrätten på en gång eftersom jag dag 1 uttryckte missnöje? Annars, vilka andra tillvägagångssätt finns för att hantera situationen?
Tack på förhand!