Testpilot: TP-Link EAP245 AC1750 Wireless Ceiling Mount Access Point

Permalänk
Medlem

Behöver förlänga räckvidden på mitt trådlösa nät. Har en EAP 245 V1 på nedervåningen och behöver nog sätta en även på övervåningen. Fråga, klarar EAP 245 automatisk roaming med samma SSID och ser att det finns en ny hårdvaruversion V3. Går det att mixa V1 med V3?

/Lennart

Permalänk

@LJN: Roamingen sköts inte av accesspunkterna själva utan du behöver köra Omada-mjukvaran på någon dator, den sköter allt sånt.
Mjukvaran finns för både windows och linux och funkar likadant oavsett vilken man kör, det går till och med att migrera inställningar mellan dem (jag bytte från windows till att köra i en linux vm och kunde importera inställningarna utan problem).

Det går utmärkt att blanda olika revisioner, men lite beroende på vad de olika accesspunkterna har för hårdvara kan det ju finnas begränsningar.

Jag har ett par olika accesspunkter men jag kör helt utan "tvingad" styrning så mobiler och annat får ansluta själva till vilken de vill och det funkar utan problem. Jag har samma SSID på alla och samma på både 2.4 och 5 banden.

Du kan köra utan omada-mjukvaran och konfigurera de olika accesspunkterna direkt i deras respektive webb-gränssnitt. Anger du samma SSID och lösen i alla på alla band kommer mobilerna att flytta sig mellan dem utan problem.

Permalänk
Medlem

@hjälpsam: Tack för tips och information, antar att Omada mjukvaran måste köra på en PC som är i drift 24/7? Ser att det finns en controller som heter OC200 Omada Cloud Controller. Kan den ersätta en PC?

Men, roaming kanske inte är så mycket att sukta efter? Tanken var att när man flyttar mobil/Ipad och kommer till zon där signalnivån går ner så ska dom byta AP själva?

/Lennart

Permalänk

@LJN: Klienterna kommer att byta av sig själva när de tycker att signalen blir för dålig så det funkar bra även utan mjukvaran. Sätter du samma inställningar i alla accesspunkter (förutom radiokanaler förståss), så kommer du inte ens att märka när mobilen byter från en accesspunkt till en annan.

Permalänk
Medlem

@hjälpsam: Aha, jag måste alltså se till att radiokanalerna är olika på respektive AP? Och jag kan komplettera min g:a EAP245 V1 med med den nyare V3?

Permalänk

@LJN: Ja kör du samma radiokanaler på flera accesspunkter så stör de varandra. Jag vet inte hur intelligent setupen på dem är, men troligen kommer de att välja olika kanaler själva, du behöver mest kolla.
Kör du android så funkar en sån här app bra https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif... , då ser man vilka kanaler de olika AP:na har och man ser SSID och lite annat också.

Eftersom accesspunkterna inte är hopkopplade på något sätt så spelar det ingen roll att de är olika versioner. Du skulle kunna köra helt olika märken och ändå få samma funktionalitet.

Det är först när man vill börja styra och ställa med hur klienterna ansluter, till vilka accesspunkter och så vidare som det kan börja spela roll.

Permalänk
Medlem

@hjälpsam: Stort tack för värdefull information!