Rådgivning kring blått ljus från skärmen?

Permalänk
Medlem

Rådgivning kring blått ljus från skärmen?

Hejsan gott folk !
Efter kollat igenom massa trådar och även kollat på x-antal reviews vad för skärm man borde ge sig in på så är jag fortfarande helt ute och cyklar. Skulle gärna vilja ha råd vad man borde sikta sig in på och köpa.
Kan väl börja med att jag är väldigt ljuskänslig så vill ha en skärm med låg blåljus som INTE gör att färgerna ballar ur.
Just nu sitter jag på en BenQ XL2430T 24" som jag haft i 4år och är otroligt nöjd med vad för färg & ljus man får ut av dem som inte skadar mina ögon. Har en lista av kandidater som jag har kollat på och skulle vilja fråga Er vad för skärm ni har eller om ni har någon av skärmarna jag kommer lista upp och vad för erfarenhet ni har haft med dem .

Vill ju helst ha en skärm med G-sync med låg blå ljus som inte får färgerna ser tråkiga ut. Fullt medveten om att BenQ'n inte G-sync.

1. Acer Predator XB272 G-sync

2. Acer Predator XB241H G-sync

3. ASUS ROG STRIX XG248Q G-sync

4. ASUS ROG SWIFT PG258Q G-sync

5. BenQ ZOWIE XL2536

Förtydligade rubrik från "Rådgivning, vad ska man för skärm?"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@NoobRage: Färgerna måste balla ur när du reducerar blått, för det är så det fungerar.

Blått ljus är en del av färgerna. Reducerar du mängden blått ljus kommer färgerna också att "balla ur". Det blir bokstavligen, fysikaliskt och upplevelsemässigt en gulare bild eftersom minskat blått ljus låter rött och grönt dominera. Det är också bieffekten av alla sådana här "Blue filter"-funktioner som finns i skärmarna. Det blir mer gult, brunt och grönt lite godtyckligt när funktionen används.

Varifrån har du uppfattningen att blått ljus från skärmen skulle vara skadligt? Blir fler och fler som skriver om detta, vilket är märkligt med tanke på att du utomhus tar emot enorma energimängder blått ljus från solen. Där det dessutom verkligen förekommer fotoner av besvisligen skadliga energinivåer i form av UV-ljus. Men också blått synligt ljus på energinivåer och våglängder ingen skärm kan producera. Så om blåljuset från skärmen är skadlig, gå för guds skull inte utomhus!

En normalt och vettig skärm arbetar med en färgblandning som bygger på vitpunkten D65. D65 är i sin tur baserad på den stimulans ögat får vid mulet väder utomhus i Frankrike i närheten av Lyon. Så en vettig skärm är inte blåare än det mulna vädret, fast då med skillnaden att en skärm inte kan lysa lika starkt som vår närmast sol. Eller med energier ens i närheten av det UV-ljus som solen spottar ur sig konstant.

Vill du ändå reducera blått ljus och få en skonsammare upplevelse framför skärmen så finns dessa funktioner i alla skärmar. Dels "Blue filter"-funktioner men också ett vitbalansreglage. Sist men inte minst kan du med alla skärmar sänka ljusstyrkan. Man måste inte köra på fullt blås, tvärtom kan man med fördel sänka det rejält. Artikel här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att höra Thomas tala, alltid lär man sig något. Väldigt intressant
Om du läser detta Thomas: antar du kör utan blue light på dina skärmar, iaf vid spelande ?
Btw, borde ha lyssnat på dig och tftcentral när det gäller reviews, och inte andra när det gäller. Köpte nyss LG's 32GK850f - VA skärm, och säger aldrig mer en VA. Avskyr hur mycker smear det skickar ut.
Nä jag får kika på IPS eller t.o.m TN för min spelburk!

Permalänk
Medlem

Grejen med blåljus var väl att man skulle försöka att inte utsättas för det timmen/timmarna innan man ska sova eftersom hjärnan stimuleras av blåljuset vilket då kan göra att man har svårare att somna? Eller har jag fått det om bakfoten?

Har förövrit ställt in en sorts Nigh mode i Windows som tar bort en del blåljus och visst blir det skillnad på bilden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det man är rädd för är melatomin halten. Denna styrs delvis av hur mycket ljus i det blåa delen av spektrum man tar in.
Melatonin styr i sin tur när man blir sömnig.
Naturligt får man ju bara ljus under dagtid. Eld och glödlampor under kvällen har inte mycket blått ljus i sig så detta har inte påverkat oss nämnvärt.
Med bildskärmar är det en annan sak eftersom dessa avger blått ljus.

Det finns ett antal studier på detta som pekar år olika håll.
Bl.a. denna som pekar på att det är skadligt https://www.pnas.org/content/112/4/1232
och här är en som inte hittade någon skillnad https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27539026

Det hela kompliceras av att rätt många inte tillbringar så mycket tid utomhus. I den sistnämnda studien fick deltagarna en rejäl dos med ljus under dagen.
Så en gissning är att om man tillbringar lite tid utomhus under dagen så kan nog det blåa ljuset i skärmen störa sömnen men om man är utomhus åtminstone en timme så spelar det nog mindre roll.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mocka:

Grejen med blåljus var väl att man skulle försöka att inte utsättas för det timmen/timmarna innan man ska sova eftersom hjärnan stimuleras av blåljuset vilket då kan göra att man har svårare att somna? Eller har jag fått det om bakfoten?

Det verkar inte finnas allt för säkra belägg för det heller. De "larmrapporter" som förekommer verkar inte titta på blått ljust specifikt utan på användningen. Dvs att problemet med mobiltelefonen när du ska sova inte har med det blå ljuset att göra, utan på att du faktiskt använder mobiltelefonen när du egentligen borde somna in.

Men det börjar komma forskning som pekar på skillnader som handlar om blått ljus, till exempel att man förser försökspersoner med glasögon som absorberar blått ljus och ser hur det påverkar sömnen. Vilket pekar på skillnader. Oklart om det handlar om att personerna, ofta ungdomar – vi är alltid oroliga för våra unga och våra barn – sover bättre för att de tycker det blir tråkigt att sitta med glasögonen på eller om det verkligen är ljuset.

More research is needed.

Vad gäller blått ljus från skärmen och skador verkar det som ingen tänker på att skärmarna idag är mycket mer ljusstarka. Vi köper skärmar som direkt ur kartong lyser med 350–400 nits, mot 200-250 nits för 10 år sedan på CCFL-tiden och runt 100 nits på bildrörstiden. Alla försöker de stimulera ögat som om det vore mulet väder i norra Frankrike.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svaret. Och angående skärmstyrkan så håller jag verkligen med och sänkte ljusstyrkan på min nuvarande till 15 av 100 och brukar säga till folk i allmänhet att göra samma sak.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har själv kört väldig låg ljustyrka genom åren, men nu då mina egna år springer iväg vill jag ha mera ljus, fast det kanske inte då är så hälsosamt tyvärr

Permalänk

Själv tycker jag att blåljusfilter hjälper mig för sömnen, och att det är lite bekvämare att titta på skärmen mot kvällskvisten med det påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Varifrån har du uppfattningen att blått ljus från skärmen skulle vara skadligt? Blir fler och fler som skriver om detta, vilket är märkligt med tanke på att du utomhus tar emot enorma energimängder blått ljus från solen. Där det dessutom verkligen förekommer fotoner av besvisligen skadliga energinivåer i form av UV-ljus. Men också blått synligt ljus på energinivåer och våglängder ingen skärm kan producera. Så om blåljuset från skärmen är skadlig, gå för guds skull inte utomhus!

Tack min vän för information, fått lära sig lite nytt , dock är jag ljuskänslig av andra ljuskällor och inte ljust skärmar.
Jag använder solglasögon konstant under sommaren / även molningar dagar , så känslig jag är.

Dock min gammla BenQ skärm jag har även med reducerad blåfilter blir inte färgerna gula som du säger , dem är mer "kalla" kan man säga blå aktiga ? Vilket ser shysstare ut än gulaktigt o tråkigt som jag får utav min Asus vg248qe skärm (haft denna skärm knappt 2månader och sålde av den nu för gillade inte färgerna)

Kanske blir bättre efter jag fått mina terminal glasögon , som reducerar blå ljus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dock skulle jag gärna vilja ha Eran input vilken av skärmarna som man får bäst valuta för .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NoobRage:

Dock min gammla BenQ skärm jag har även med reducerad blåfilter blir inte färgerna gula som du säger , dem är mer "kalla" kan man säga blå aktiga ?

Då betyder det att funktionen inte fungerar som det är tänkt eftersom det är tvärtemot hur det hela hänger ihop. Reducerar du den blå energin i ljuset blir det gulare bild, precis som på den nyare skärmen. Kan inte minska på tårtan och ändå äta all grädde.

Det är inte otänkbart med gamla skärmar som bygger på vita lysdioder (blå lysdiod med gult fosfor) att den gula fosforn mattas med tiden medan den blå lysdioden lever kvar på ungefär samma styrka. Då betyder blåfiltret att den bilden blir mindre tokblå. Men i fråga om blå energi i det ljus du får har du inte åstadkommit någonting.

Permalänk
Medlem

Svaret borde bli - kör på den skärm du anser är bäst och tackla ljusproblemet med nattläge i windows precis som på din mobil?

Permalänk
Medlem

Jag håller med @Laxpudding i detta, blått ljus i sig är ganska naturligt och välbehövligt för vårt välmående. Vi håller på att bygga tillbaka detta i många lokaler för att just människor får för lite av naturligt ljus nu för tiden. Exempel är denna länk där de utför studier på skolmiljö.

[https://glamox.com/se/human-centric-lighting]

Förstår inte heller var rädslan för naturligt ljus kommer från.

/RJ

Permalänk
Medlem

Ett problem som finns på många skärmar är att det inte går att sänka ljusstyrkan tillräckligt lågt för alla situationer. Man bör helst inte behöva röra kontrastreglaget/gain för att att sänka ljusstyrkan eller använda annan mjukvara därför att det sänker bara kontrasten och kan göra det mer ansträngande att läsa.

Din skärm går att sänka till 15-22cd/m²
https://www.tomshardware.com/reviews/xl2430t-144hz-gaming-mon...
https://www.prad.de/testberichte/test-monitor-benq-xl2430t/4/...

Din skärm går att sänka lågt. Använder du lägsta eller nästan lägsta ljusstyrka ibland?

Nu hittade jag bara för ASUS ROG SWIFT PG258Q
100-110cd/m²

https://nl.hardware.info/reviews/7580/13/16-gaming-monitoren-...
https://www.prad.de/testberichte/test-monitor-asus-pg258q/4/
https://www.tomshardware.com/reviews/asus-rog-swift-pg258q-mo...

Det är en hög lägsta ljusstyrka. Skärmen kommer inte att fungera för alla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoobRage:

Tack min vän för information, fått lära sig lite nytt , dock är jag ljuskänslig av andra ljuskällor och inte ljust skärmar.
Jag använder solglasögon konstant under sommaren / även molningar dagar , så känslig jag är.

Dock min gammla BenQ skärm jag har även med reducerad blåfilter blir inte färgerna gula som du säger , dem är mer "kalla" kan man säga blå aktiga ? Vilket ser shysstare ut än gulaktigt o tråkigt som jag får utav min Asus vg248qe skärm (haft denna skärm knappt 2månader och sålde av den nu för gillade inte färgerna)

Kanske blir bättre efter jag fått mina terminal glasögon , som reducerar blå ljus

Skickades från m.sweclockers.com

Om du är ljuskänslig så borde du kanske sänka ljusstyrkan från skärmen istället för att stirra bara på det blåa ljuset.

Sedan kan jag säga angående ljuskänslighet att det är en vanesak. Jag har själv varit likadan, särskilt när jag kört bil. Kunde inte köra bil utan solglasögon mer än om det var natt. Kunde nästan inte vara ute under halva året utan solglasögon.

Var ute mer över hela året så att ögonen följer med förändringarna i ljuset och skippa solglasögonen även om vanan säger att solglasögonen ska på. Du vänjer dig fortare än du tror. När jag kör bil är det numera mer en vana att ta på solglasögon än att de faktiskt behövs. Så de åker på och sedan åker de av när jag kommer på mig själv. Och jag har märkt att solglasögonen de tar ganska mycket av detaljseendet på köpet, så bättre utan om man inte ska sitta mitt i solen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Köpte nyss g-sync varianten av LG 32GK850f som jag total sågade- avskyvärt mycket smear. Denna är dock mer än guld värd. Som natt och dag och bästa skärmen jag haft - fullkomligt älskar den
Denna känns ganska ljustark så jag klarar mig lätt på en 20 - 30 procent, vilket borde vara ganska lagomt för hälsans skull (vill jag tro)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Varifrån har du uppfattningen att blått ljus från skärmen skulle vara skadligt? Blir fler och fler som skriver om detta, vilket är märkligt med tanke på att du utomhus tar emot enorma energimängder blått ljus från solen. Där det dessutom verkligen förekommer fotoner av besvisligen skadliga energinivåer i form av UV-ljus. Men också blått synligt ljus på energinivåer och våglängder ingen skärm kan producera. Så om blåljuset från skärmen är skadlig, gå för guds skull inte utomhus!

En normalt och vettig skärm arbetar med en färgblandning som bygger på vitpunkten D65. D65 är i sin tur baserad på den stimulans ögat får vid mulet väder utomhus i Frankrike i närheten av Lyon. Så en vettig skärm är inte blåare än det mulna vädret, fast då med skillnaden att en skärm inte kan lysa lika starkt som vår närmast sol. Eller med energier ens i närheten av det UV-ljus som solen spottar ur sig konstant.

Vill du ändå reducera blått ljus och få en skonsammare upplevelse framför skärmen så finns dessa funktioner i alla skärmar. Dels "Blue filter"-funktioner men också ett vitbalansreglage. Sist men inte minst kan du med alla skärmar sänka ljusstyrkan. Man måste inte köra på fullt blås, tvärtom kan man med fördel sänka det rejält. Artikel här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Skrivet av Laxpudding:

Det verkar inte finnas allt för säkra belägg för det heller. De "larmrapporter" som förekommer verkar inte titta på blått ljust specifikt utan på användningen. Dvs att problemet med mobiltelefonen när du ska sova inte har med det blå ljuset att göra, utan på att du faktiskt använder mobiltelefonen när du egentligen borde somna in.

Men det börjar komma forskning som pekar på skillnader som handlar om blått ljus, till exempel att man förser försökspersoner med glasögon som absorberar blått ljus och ser hur det påverkar sömnen. Vilket pekar på skillnader. Oklart om det handlar om att personerna, ofta ungdomar – vi är alltid oroliga för våra unga och våra barn – sover bättre för att de tycker det blir tråkigt att sitta med glasögonen på eller om det verkligen är ljuset.

More research is needed.

Tack @Laxpudding för dessa ord! Jag är ju vetenskapligt intresserad, men just detta här med blått ljus har jag slagit ifrån mig som totalt nonsens och inte satt mig in i. Men nu har sonen, vars IPS-skärm jag noggrant har kalibrerat vitpunkt och profilerat med en X-Rite i1Display Pro colorimeter med DisplayCal för nära nog perfekt färgåtergivning, plötsligt satt på ett blåljusfilter på kvällen för han hävdar att det är skadligt med blått ljus! Bra med lite underlag från min husgud för att kontra det. Det smärtar ju när man kostat på en premiumskärm och så sitter han med gulröd vitpunkt som ser ut som 5 minuter före solnedgång typ. Suck...

Jag tror att en del av den här hysterin kommer av hur TV-apparaterna ofta kommer kalibrerade ur kartong, med en överdrivet blåaktig ton som då upplevs "vitare" och därför "bättre". Dessa kan ju bli påfrestande för ögonen, men mest för att färgerna blir så vidrigt fel. Skadligt? Näe. Då hade vi nog haft sjukhusen fulla med alla blinda sportintresserade tv-galna medelsvenssons.
Numera upplever jag nog att TV-apparaterna även i butik har en rimligare och mer nära D65-kalibrering, åtminstone i "bio"-läge o.dyl. Min egen LG OLED har jag t.o.m låtit bli att kalibrera hemma då den redan låg så rätt ur kartong och att det bara blir problem med artefakter när man börjar peta.

Däremot kan jag kanske gå med på att det kan finnas en koppling till sömnen med även D65-ljus, då det ev stimulerar hjärnan på samma vis som det piggar upp att gå ute i solljus på de annars mörka vinternätterna i november-december. Men, med tanke på att jag i princip varje kväll avnjuter någon form av film eller TV-serie innan nattidags, och inte har någon som helst problem med att somna och aldrig haft så är jag tveksam även där. Det som förmodligen påverkar mer är att man inte kan släppa sociala medier och blir stressad att kolla och övervaka detta hela tiden. Ställ in "stör-ej" läge på mobilen från 23.00-08.00 så sover du gott, och sitt inte och pilla med mobilen det sista du gör på kvällen så är det ett icke-problem.

Permalänk
Medlem

Personligen ställer jag skärmens vitbalans efter rummets belysning. Det blir behagligast så.
Detta gör också att jag kör med en kallare/blåare ton dagtid än kvällstid.
Jag upplever det som att färgerna inte känns lika förstörda, då ögat redan är anpassat till rumsbelysningen.

Och en sak är säker, jag vill inte ha 6500k mysbelysning, för det är inte särskilt mysigt. Det gör sig bättre för en arbetsplats.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Håller med om att belysningen i rummet inte ska ha för hög ljustemp på kvällen. Har t.ex problem att hitta ersättning för mina 230V halogenlampor i köket som gav mysljus neddimmrat. LED-motsvarigheterna ska ju ge en varm ton, men den varierar ju inte mot ännu varmare dimmat som halogenen gör utan är konstant på 2300K eller vad den nu låg på. Inte alls lika behagligt tyvärr, även med de dyrare premiummärkena på LED-lampor.

Men, det finns inte en enda biograf i välden som ställer om vitljuspunkten i projektorn efter vad klockan är. Skulle du gå på bio med en vitljuspunkt som är åt pipan för varm vill du garanterat ha pengarna tillbaka! Samma sak gäller ju TV. Och varför skulle en datorskärm/surfplatta/mobil vara annorlunda? Jag har jobbat med datorer sen 80-talet och har faktiskt aldrig ens reflekterat över att ändra färgbalans med dagsljuset.

Däremot är det säkert många som sitter med en för kall färginställning per default, speciellt som nämdes att apparaterna ofta kommer med för blåa inställningar i sina "normal"-lägen. Då handlar det om att se till att kalibrera till just D65. Sen känns det naturligt!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: För mig är ironin rätt stor med nuvarande trend där det är skräck för blått ljus och man stirrar på varma gul-beige-orange skärmar eller köper gula glasögon. Inte en färg är rätt.

För bara så lite som ett par år sedan fick jag hela tiden mothugg för att D65 och 6500 Kelvin var för "brunt" och "gult". Det gick inte att titta på ishockey eller använda Excel med D65-balanserad bild eftersom ”vitt är inte vitt utan brunt”. Så det kördes med TV och skärmar på Kall-inställning med färgtemperaturer runt 15–20.000+ Kelvin. Alltså nivåer där vitt enligt definition snarare är i den blåturkosa delen av färgskalan. Det hjälpte inte att jag förklarade att D65 bygger på dagsljus vid mulet väder och är den vitbalans vi evolutionärt ankrar färgseendet.

Nu är trenden alltså raka motsatsen. Nu sitter folk verkligen med brungul bild och dagsljusblandning tydligen "farlig" för hälsa och sömn. Fast bara ifall det kommer från en skärm.

Bästa sättet att minska risken för att få någon form av sömnrytm påverkad är återigen att dosen gör giftet. Försöker man somna med 200 nits i ögonen hjälper inga blåfilter i skärmen. Bättre att dra ned ljuset till 5 nits och behålla färgerna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag tror att vi två i vart fall är 100% överens!

Uppenbarligen har moderna medier en rätt stor påverkanskraft, då min egen son trots mina predikningar om korrekt färgbalans, kalibrering, IPS-skärm för bättre färger m.m. ÄNDÅ går på myten om blåsljus, baserat på någon Youtubevideo han har sett av någon förståsigpåare. Det någon säger där upplevs som sanning utan källkritik. Sen blir det ju självförstärkande när andra "influencers" återger de första som sina källor osv. Nu finns det säkert en del forskning som säger detta också, men det är ju inte all forskning som ger de rätta svaren...

Permalänk
Medlem

Jag personligen klarar inte av att sitta och titta på en skärm om kvällarna om jag inte sänker nivån av blått ljus, jag får ont i huvudet och kan inte somna, och jag vet att väldigt många har liknande problem. Så jag sitter helt klart hellre med halvdassiga färger istället för att ha svårt att somna

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vituraz: Testat att sänka ljusstyrkan istället? Har sett min beskärda del av folk i mörker med ljusstyrkan på 30-60% och "Night mode" för ett beige ljus som lyser upp halva rummet på egen hand.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding, jo jag har låg ljusstyrka också är betydligt känsligare än min sambo exempelvis, hon fläskar gärna på mycket ljus och har inga problem med blått ljus medan mina ögon skriker då

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att tänka på är att flera mobiltelefoner, särskilt på Android-sidan, från början har en vitbalans som är alldeles för blå och motsvarar en 10 000+ Kelvin vilket därmed ger mycket mer blått ljus. Samt då fel färger.

Alla blåfilter i skärmarna laborerar dessutom med vitbalansen. Det är inte nödvändigtvis så att att ett blåljusfilter i skärmen faktiskt minskar den blå energin nämnvärt. Det kan vara så att filtret istället adderar mer rött ljus för att sänka färgtemperaturen och ge en mer gul ton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Jag personligen klarar inte av att sitta och titta på en skärm om kvällarna om jag inte sänker nivån av blått ljus, jag får ont i huvudet och kan inte somna, och jag vet att väldigt många har liknande problem. Så jag sitter helt klart hellre med halvdassiga färger istället för att ha svårt att somna

Och då har du förstås kalibrerat skärmen och kontrollerat att den har 6500K vitpunkt att utgå från i normalläget?
Om den från början är alldeles för blå så kanske du med dina korrigeringar närmar dig en mer korrekt vitbalans och därför upplever den som mindre tröttande, helt enkelt för att du då snarare är närmare "rätt" vitbalans.

Som @Laxpudding sa ovan är det ju många som upplever en korrekt kalibrerad skärm som onaturligt "gul" eller "brun", just för att de är så vana vid en normalinställning som ger blåton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Och då har du förstås kalibrerat skärmen och kontrollerat att den har 6500K vitpunkt att utgå från i normalläget?
Om den från början är alldeles för blå så kanske du med dina korrigeringar närmar dig en mer korrekt vitbalans och därför upplever den som mindre tröttande, helt enkelt för att du då snarare är närmare "rätt" vitbalans.

Som @Laxpudding sa ovan är det ju många som upplever en korrekt kalibrerad skärm som onaturligt "gul" eller "brun", just för att de är så vana vid en normalinställning som ger blåton.

En proffskalibrering hade nog varit bra, men jag har nog hyfsat nära 6500k dagtid (om man jämför med färgen på ~6500k pannlampa), men det ligger nog mycket i det kvällstid kör jag dock gulare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Köpte nyss g-sync varianten av LG 32GK850f som jag total sågade- avskyvärt mycket smear. Denna är dock mer än guld värd. Som natt och dag och bästa skärmen jag haft - fullkomligt älskar den
Denna känns ganska ljustark så jag klarar mig lätt på en 20 - 30 procent, vilket borde vara ganska lagomt för hälsans skull (vill jag tro)

Vilken är "denna" nya skärm som är som natt och dag mot LG:n?
Det framgår inte i inläggen tror jag?

Intressant info om LG:n förresten! Av vad jag läst ska ändå GK850F vara en av 32 tums VA panelerna med minst smearing... Men det finns nog smearing kvar så det räcker ändå.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Men, det finns inte en enda biograf i välden som ställer om vitljuspunkten i projektorn efter vad klockan är. Skulle du gå på bio med en vitljuspunkt som är åt pipan för varm vill du garanterat ha pengarna tillbaka!

Jag ställer om min vitbalans för att matcha omkringliggande ljus i rummet, inte tidpunkt.

På en biograf sitter jag i mörker, så den enda vitbalans mina ögon behöver anpassa sig till är biodukens, således finns det inget jag vill anpassa vitpunkten till.

Skrivet av Barsk66:

Samma sak gäller ju TV. Och varför skulle en datorskärm/surfplatta/mobil vara annorlunda?

Den stora skillnaden mellan bio och dator/tv/platta är att bio brukar man se i mörker och dator/platta/tv används (oftast) i belysta rum. Skillnaden blir då att ditt rum kan ha en annan vitbalans än din skärm, vilket kan upplevas störande.

Exempelvis, om vardagsrummet är upplyst med svag och varm belysning kör jag tvn med låg ljusstyrka och varm färgtemperatur. Är det mitt på dagen körs tvn med högre ljusstyrka och normal färgtemperatur.

Jag upplever en matchande ljusstyrka och färgtemperatur som behagligare för mina ögon och mer estetiskt tilltalande.

Slutligen, iPad Pro justerar automatiskt vitbalans (och ljusttyrka) efter rummets belysning. Så är mina idéer tokiga, så är jag åtminstone inte ensam om att ha dem!

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB