Flytta alla filer från partition till ny SSD

Permalänk
Medlem

Flytta alla filer från partition till ny SSD

Jag har i dagsläget en 500GB SSD som jag har som boot drive med Windows 10 installerat på. Den är även partionerad till en 200GB partition där jag har program relaterade till Prepar3D (flygsimulator). Alltså består den av C: på 300GB och F: på 200GB. Dock börjar utrymmet att ta slut då jag installerat ganska stora tillägg i Prepar3D och funderar därför på om det går att "flytta" allt som är på F: partitionen till en ny SSD som jag ska köpa. Jag vill alltså installera en ny SSD och sedan endast flytta allt från F: partitionen på den gamla SSD till den ny SSD för att sedan ta bort den gamla partitionen och ge tillbaka 200GB till C:.

Jag tänker mig att det borde gå att göra om jag först installerar den nya SSD, kopierar allt till den nya SSD, tar bort den gamla partitionen och ändra betäckning på den nya SSD till F: för att undvika att några vägar går sönder eller liknande.

Vill ha någon input från någon som kan det här om min plan skulle funka eller om det finns något bättre alternativ.

Ha de bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av essarn:

Jag tänker mig att det borde gå att göra om jag först installerar den nya SSD, kopierar allt till den nya SSD, tar bort den gamla partitionen och ändra betäckning på den nya SSD till F: för att undvika att några vägar går sönder eller liknande.

Det låter som en vettig plan.

Om du bara tar bort den gamla partitionen så kommer dock det utrymmet att bli oanvändbart. Men det går t.ex. att utöka partitioner så att C: tar upp hela SSDn om du så vill. Jag tror dock inte att Windows diskhanterare klarar av att göra det på systempartitionen, utan du får i så fall använda något tredjepartsverktyg (t.ex. EaseUS Partition Master). Se till att ha backup på allt viktigt då bara (bra att ha oavsett), ifall något går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det låter som en vettig plan.

Om du bara tar bort den gamla partitionen så kommer dock det utrymmet att bli oanvändbart. Men det går t.ex. att utöka partitioner så att C: tar upp hela SSDn om du så vill. Jag tror dock inte att Windows diskhanterare klarar av att göra det på systempartitionen, utan du får i så fall använda något tredjepartsverktyg (t.ex. EaseUS Partition Master). Se till att ha backup på allt viktigt då bara (bra att ha oavsett), ifall något går fel.

Självklart tänkte jag utöka C: med de 200GB som blir ledigt, glömde bara skriva det.

Varför tror du att Windows diskhanterare inte skulle klara att utföra detta? Skapade F: partitionen men den och var inga problem, vet dock inte om det är en snarlik process att utöka en volym men jag antog att det inte skulle vara några problem att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av essarn:

Varför tror du att Windows diskhanterare inte skulle klara att utföra detta?

Windows diskhanterare brukar inte gilla att ändra på systempartitioner medan de används. Men det kan ju hända att den är bättre på det nu, det var många år sedan jag använde Windows senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Windows diskhanterare brukar inte gilla att ändra på systempartitioner medan de används. Men det kan ju hända att den är bättre på det nu, det var många år sedan jag använde Windows senast.

Tack för upplysningen, ska göra ett försök och återkommer senare med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av essarn:

Självklart tänkte jag utöka C: med de 200GB som blir ledigt, glömde bara skriva det.

Varför tror du att Windows diskhanterare inte skulle klara att utföra detta? Skapade F: partitionen men den och var inga problem, vet dock inte om det är en snarlik process att utöka en volym men jag antog att det inte skulle vara några problem att göra det.

Skrivet av perost:

Windows diskhanterare brukar inte gilla att ändra på systempartitioner medan de används. Men det kan ju hända att den är bättre på det nu, det var många år sedan jag använde Windows senast.

Utöka ska gå bra med diskhanteraren även på systempartitionen, lediga utrymmet måste dock ligga till höger om system i diskhanteraren, men det borde det göra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det går att göra i nedre halvan av diskhanteraren om båda partitionerna är precis bredvid varandra på samma disk med C: precis till vänster. Om nån annan partition är mellan dom måste den också tas bort.

Efter att man tagit bort F partitionen så att utrymmet är svart höger klickar man på C och väljer "utöka volym".

Permalänk
Rekordmedlem

Flytta all data går säkert enkelt men om det handlar om annat än "fristående" data så måste ju programmen som berörs också kunna hantera att datan byter sökväg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Flyttar man över all data och nya SSD får enhetsbokstav F:\ så är det inga problem med programmen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag flyttade alla spel till en annan hårddisk för lite drygt en vecka sedan. Ändrade bara sökvägen och enhetsbokstaven till att peka på den nya mappen så var det inga problem. Dock var det i mitt fall ingen systemdisk inblandad.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Jag flyttade alla spel till en annan hårddisk för lite drygt en vecka sedan. Ändrade bara sökvägen och enhetsbokstaven till att peka på den nya mappen så var det inga problem. Dock var det i mitt fall ingen systemdisk inblandad.

Ursäkta okunskapen men hur pekar du om till den nya mappen?

Jag har 2st 1TB SSD varav ena är bootdisken och den andra för lagring av spel. Utöver har jag 2 3,5 SATA HDD på 4TB resp 1TB. Min tanke är att jag ska "tömma" 1TB och lägga det på 4TB och ge 1TB till frugan.

Men jag har allt program installerat på 1TB och undersöker hur jag kan peka om till 4TB.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Högerklicka på genvägen på skrivbordet och välj "Egenskaper". Ändra enhetsbokstav intill "Mål" och "Starta i".

Edit: Du skulle kunna prova att ge 4TB-hårddisken samma enhetsbokstav som den 1TB du har spelen installerade på efter att du flyttat allt. Då borde du inte ens behöva ändra egenskaperna.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Högerklicka på genvägen på skrivbordet och välj "Egenskaper". Ändra enhetsbokstav intill "Mål" och "Starta i".

Edit: Du skulle kunna prova att ge 4TB-hårddisken samma enhetsbokstav som den 1TB du har spelen installerade på efter att du flyttat allt. Då borde du inte ens behöva ändra egenskaperna.

Sorry för det sena svaret.

Men då måste jag peka för varje program va?
Vad fyller jag i "starta i" då den var tom från början. Räcker det inte med att ändra i "mål"?

Men om jag redan har saker och ting installerade i min 4TB HDD och ändrar enhetsbokstaven. Blir det inte fel då? Tänker att jag måste ändra i vilket fall?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE