Teori: dubbla WAN via samma fiberkonverter?

Permalänk
Medlem

Teori: dubbla WAN via samma fiberkonverter?

Jag har insett att jag får publika ip-adresser tilldelade på 2 av 5 portar i min fiberkonverter. Det har varit tacksamt när man ibland labbat och velat testa saker "utifrån". Nu till min fråga - har ngn provat att bänka en sådan setup för att se om man kan få ut högre bandbredd? Sannolikt fungerar inte detta och jag kommer att testa det själv senare i helgen. Men innan jag ger mig på vore det kul att se om ngn testat ngn form bonding samt se hur resultatet blir.

/slackie

Visa signatur

//slackie was here
[nej jag tänker inte lista upp mina hårdiskar och .dll filer]

Permalänk
Medlem

Nä, men jag har tänkt samma tanke.

Min fiber terminerar i en liknande mediakonverter (som jag borde byta ut till något bättre...), varav tanken är dedikerad IP telefoni (används ej), Internet, IP-TV (används ej) och en spare som jag tänkte be min provider confa om så jag får dubbla WAN.

Hurvida detta skulle kunna ge mig 'typ' dubbla med möjlig link aggregation vet jag ej. Ska jag vara ärlig så kan jag nästan gissa på att det skulle kunna göra det. (jag vet inte på vilken nivå detta styrs, edit: är lite taskigt skeptisk på utrustning och kunskapen hos de som konfigurerar, lättast att bara köra per IP så skulle ju gissa att det är så...)

(I mitt fall är jag ute efter att kunna confa master- slave- DNS/Bind servrar för eget bruk)

Permalänk
Medlem

Man betalar väl för den maximala totala bandbredden. Så tror inte du får mer bandbredd genom att använda båda dina publika IP adresser som du fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Man betalar väl för den maximala totala bandbredden. Så tror inte du får mer bandbredd genom att använda båda dina publika IP adresser som du fått.

Det beror på.
När jag bodde i Gävle och hade Zitius (stadsnät) fick jag 5 publika IPn. Varje enskilt IP hade 1000/1000.
Då hade jag visserligen inte en fiberconverter, utan det satt uttag med flera RJ-45kontakter i hallen, som var och en var kopplad till en switch i källaren på varsin 1 Gbit/s port.

Kör man med en fiberconverter så är det väl hårdvaran som sätter stopp om den bara är speccad för 1/1 Gbit/s.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. I mitt fall är det inte värre än 250/250 så vore kul och se om man kunde få en parallell lina.

För er som gärna vill bypassa konvertern med egen switch och SFP modul - tänk till en extra gång om ni verkligen behöver det. Jag gjorde detta för ett tag sedan i hopp att minska antalet enheter och få det snyggare i skåpet. Glädjen blev kortvarig då nätägaren i det här fallet stängde av mig med förklaring att jag brutit mot deras regler. Det blev en utdragen process och himla massa telefonsamtal och bollande mellan bredbandsleverantör och nätägare.

Visa signatur

//slackie was here
[nej jag tänker inte lista upp mina hårdiskar och .dll filer]