Permalänk
Medlem

Hörlur till TV

Hej!

Har nyligen köpt en Philips TV 58PUS6203/12 som jag är ganska nöjd med. Men jag vill kunna ansluta min hörlur utan det påverkar TV:ns högtalare. Kan således inte använda uttaget för hörlur. Det enda som jag kommit på är att använda det digitala ljuduttaget för optisk kabel. Nu kommer problemen: vad skall jag ha för utrustning för att kunna ansluta min hörlur och separat reglera volymen till denna?

Alla förslag tas tacksamt emot.

Permalänk
Hjälpsam

Om du har optisk ut borde en DAC med toslink in och 3.5mm ut vara lösningen för dig. Kika runt här
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s404519058&o=produ...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Var och köpte denna https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... på Kjell&Co. Den fungerade ju men ljudet ut i 3,5 mm utgången var knappt hörbart. Dessutom varierade volymen i takt med TVns volym. Jag vill ha en fast och hög volym ut från TVn för att sedan reglera volymen med resostat på sladden till hörlurarna. Hur skall jag göra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av js6033:

Var och köpte denna https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... på Kjell&Co. Den fungerade ju men ljudet ut i 3,5 mm utgången var knappt hörbart. Dessutom varierade volymen i takt med TVns volym. Jag vill ha en fast och hög volym ut från TVn för att sedan reglera volymen med resostat på sladden till hörlurarna. Hur skall jag göra?

Då får du kolla i tvn om du kan få en fast utnivå, att reglera nivån med en reostat är inte särskilt bra för ljudkvaliten och du kan dessutom bara sänka nivån så kolla på en hörlursförstärkare i stället eller välj en dac med integrerad hörlursförstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den jag köpte hos Kjell&Co skulle ha hörlursförstärkare men den var för dålig till mina hörlurar, som är vanliga stereolurar av billigare typ. Använder lurar enbart för nyhetsprog. och liknande, ej för musik. Vad jag kan se av manualen för TVn så framgår inga sådana data. Mycket mager och intetsägande manual som jag dessutom fick ta hem via Philips webbsite. Försökte chatta med Philips men efter att ha väntat, först i kön, i c:a en halvtimme gav jag upp. Verkar som den digitala ljudutgången har för svag signal. Undrar om det finns någon ljudkanal i USB kontakterna? Det finns ju tre HDMI anslutningar men de är väl bara för input till TVn? En heter MHL och en annan ARC och den tredje bara HDMI! Har hållit på en hel del med datorer och radio men baksidan på TVn är lite okänt område!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av js6033:

Den jag köpte hos Kjell&Co skulle ha hörlursförstärkare men den var för dålig till mina hörlurar, som är vanliga stereolurar av billigare typ. Använder lurar enbart för nyhetsprog. och liknande, ej för musik. Vad jag kan se av manualen för TVn så framgår inga sådana data. Mycket mager och intetsägande manual som jag dessutom fick ta hem via Philips webbsite. Försökte chatta med Philips men efter att ha väntat, först i kön, i c:a en halvtimme gav jag upp. Verkar som den digitala ljudutgången har för svag signal. Undrar om det finns någon ljudkanal i USB kontakterna? Det finns ju tre HDMI anslutningar men de är väl bara för input till TVn? En heter MHL och en annan ARC och den tredje bara HDMI! Har hållit på en hel del med datorer och radio men baksidan på TVn är lite okänt område!!

Du kan kanske få ut ljud via hdmi arc om du har en hdmi extractor men det vettigaste i ditt läge är väl att strunta i att använda ljudet i tvn och bara köra det externt så du kan få kontroll på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag hör lite dåligt och därför vill ha en egen ljudkanal så att de andra kan höra TVn som de vill. Har haft det på två tidigare TV och det har gått bra men nu verkar det omöjligt med moderna TV.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av js6033:

Saken är den att jag hör lite dåligt och därför vill ha en egen ljudkanal så att de andra kan höra TVn som de vill. Har haft det på två tidigare TV och det har gått bra men nu verkar det omöjligt med moderna TV.

Ja det beror nog på att många använder ljudlimpor i stället för vettiga ljudsystem och då vill reglera ljudet med tvns fjärr.
Men inget hindrar dig att köra allt externt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Men jag vet fortfarande inte vad jag skall ha för grejor. Mina hörlurar har impedansen 32 ohm, det är det enda värde jag kan få fram. På Omvandlare Toslink/RCA till 3,5 mm/RCA som jag köpte hos Kjell&Co finns ju inga data angivna, men den skall ha inbyggd hörlursförstärkare som tydligen inte passar mina hörlurar. Vad är det för data på Toslink anslutnngarna eller har de en gemensam standard? Hur skall jag få ihop det egentligen??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av js6033:

Tack för alla svar! Men jag vet fortfarande inte vad jag skall ha för grejor. Mina hörlurar har impedansen 32 ohm, det är det enda värde jag kan få fram. På Omvandlare Toslink/RCA till 3,5 mm/RCA som jag köpte hos Kjell&Co finns ju inga data angivna, men den skall ha inbyggd hörlursförstärkare som tydligen inte passar mina hörlurar. Vad är det för data på Toslink anslutnngarna eller har de en gemensam standard? Hur skall jag få ihop det egentligen??

Den där du länkade från Kjell är en dac med en 3,5mm linjeutgång men det är ingen vettig hörlursförstärkare i den då den saknar volymkontroll.
Det går att komplettera en dac med en hörlursförstärkare eller så väljer man en integrerad enhet.
Skaffar du en "hörlursdac" så behöver du även ha högtalare till tvljudet.
Har du något ljudsystem med aktiva högtalare, högtalare, förstärkare eller andra delar du kan använda ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Synd att TVn inte verkar ha Bluetooth. Enklaste om du ska ha fjärrkontroll för volym är en enklare hemmabioreceiver. Då slipper du jaga på Ebay åtminstone. Billigast möjliga blir såklart en DAC med optisk ingång, BT-sändare och hörlurar du kan justera volymen på. Vill du ha sladdar överallt kan du såklart köra förlängningskabel med volymkontroll till nuvarande lurar eller dylikt.

Rådet blir nog ändå för dig att pröva en annan DAC, med volymkontroll. Sök på amazon.co.uk eller amazon.de och köp en för runt 150-250 kr och några tior i frakt. Det är så generiska produkter att det inte finns några rekommendationer att ge.

Tänk på att du kan behöva ställa in att TVn ska skicka ut stereo om du använder optisk ut.

Permalänk
Medlem

Har hittat några stycken på Amazon.de med volymkontroll. Kan man vara ganska säker på att en sådan orkar driva mina hörlurar, 32 ohm? Det är ju ingen data angiven för utgång till hörlur.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av js6033:

Har hittat några stycken på Amazon.de med volymkontroll. Kan man vara ganska säker på att en sådan orkar driva mina hörlurar, 32 ohm? Det är ju ingen data angiven för utgång till hörlur.

Beror mycket på prisklass där också för det finns både bra och dåliga saker hos kinaförsäljarna också och desto dyrare desto bättre brukar det vara även där upp till en viss gräns men kostar en hörlursförstärkare typ 1000 kr eller mer är de ofta kapabla att driva de flesta dynamiska hörlurar.
Har du nått ljudsystem med högtalare redan, hur ska du kombinera delar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

32 Ohm är lättdrivet. Högre impedans som är mer svårdrivet generellt sett.

@mrqaffe: Han ska köra TV-högtalare + hörlurar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

32 Ohm är lättdrivet. Högre impedans som är mer svårdrivet generellt sett.

@mrqaffe: Han ska köra TV-högtalare + hörlurar.

Det är inte möjligt enligt tidigare resonemang eftersom tvn inte kan ge en fixerad utnivå från varesig digitalutgångarna eller linje/hörlursutgång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte möjligt enligt tidigare resonemang eftersom tvn inte kan ge en fixerad utnivå från varesig digitalutgångarna eller linje/hörlursutgång.

Det går att justera volymen för den digitala utgången via både mastervolymen och ett separat reglage i en annan meny. Det och volymkontroll på förstärkaren borde väl fixa det hela. Alternativet är ju typ att köpa ny TV.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Det går att justera volymen för den digitala utgången via både mastervolymen och ett separat reglage i en annan meny. Det och volymkontroll på förstärkaren borde väl fixa det hela.

Ja men TS vill inte att nivån ändras och det går inte att frikoppla den från tvhögtalarnas nivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men TS vill inte att nivån ändras och det går inte att frikoppla den från tvhögtalarnas nivå.

Men vill han inte köpa en ny TV så är det väl alternativet han har. Han kommer har mastervolymen, separat reglage för den digitala ljudutgången om den är för svag, volymkontroll på förstärkaren och volymkontroll på hörlurarna. Vill någon höja eller sänka på TVn får han väl justera på hörlurarna eller hörlursförstärkaren. Den omvandlaren han testade utan volymkontroll fungerade inget vidare.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare så har jag haft hörlurar till två andra TV.
Den första, en Samsung som vi har på landet fortfarande, den har ett SCARTuttag där jag ansluter en plugg med RCA utgång som jag kopplat till en liten förstärkare och sedan till hörlur. Fungerar alldeles utmärkt eftersom utnivån i SCART uttaget är konstant och volymen regleras i den lilla extra förstärkeren.
Den andra TVn hade jag hörluren ansluten till hörlursuttaget utan att TVns högtalare kopplades bort. Det fungerade också utmärkt.
Men på den nya TVn hittar jag inga motsvarande uttag. Det verkar som det digitala ljuduttaget är det enda som skulle fungera. Har inga som helst andra ljudgrejor anslutna till TVn.
Verkar som den bästa lösningen skulle vara en DAC med hörlursförstärkare och volymkontroll ansluten till det digitala uttaget. Bara att välja, och välja rätt, returer till Amazon blir väl rätt dyrt om man ångrar sig. Att hitta en leverantör i Sverige verkar svårt.
Köpa ny TV är inte aktuellt eftersom jag just gjort det på ICA!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av js6033:

Som jag skrev tidigare så har jag haft hörlurar till två andra TV.
Den första, en Samsung som vi har på landet fortfarande, den har ett SCARTuttag där jag ansluter en plugg med RCA utgång som jag kopplat till en liten förstärkare och sedan till hörlur. Fungerar alldeles utmärkt eftersom utnivån i SCART uttaget är konstant och volymen regleras i den lilla extra förstärkeren.
Den andra TVn hade jag hörluren ansluten till hörlursuttaget utan att TVns högtalare kopplades bort. Det fungerade också utmärkt.
Men på den nya TVn hittar jag inga motsvarande uttag. Det verkar som det digitala ljuduttaget är det enda som skulle fungera. Har inga som helst andra ljudgrejor anslutna till TVn.
Verkar som den bästa lösningen skulle vara en DAC med hörlursförstärkare och volymkontroll ansluten till det digitala uttaget. Bara att välja, och välja rätt, returer till Amazon blir väl rätt dyrt om man ångrar sig. Att hitta en leverantör i Sverige verkar svårt.
Köpa ny TV är inte aktuellt eftersom jag just gjort det på ICA!

Det är jättelätt att hitta en försäljare i sverige men det är ingen som käljer kinaprylar i butik.
Om du accepterar att ljudnivån ändras i hörlurarna, vilket du inte gillade enligt det du skrev >

Skrivet av js6033:

Dessutom varierade volymen i takt med TVns volym. Jag vill ha en fast och hög volym ut från TVn för att sedan reglera volymen med resostat på sladden till hörlurarna. Hur skall jag göra?

Så duger det ju om du tex kompletterar dacen du köpte med en hörlursförstärkare eller skaffar nått som integrerar funktionerna i en enhet.
Vill du däremot ha oberoende nivåkontroll på högtalare och hörlurar så behöver du en dac vars signal du delar upp och skickar till både ett hörlurs och högtalarsystem som har egna nivåkontroller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av js6033:

*Bara att välja, och välja rätt, returer till Amazon blir väl rätt dyrt om man ångrar sig. Att hitta en leverantör i Sverige verkar svårt.*

Det är väl inget som helst att oroa sig för, det är gratis att skicka tillbaka felaktiga produkter. 24.se har en DAC med hörlursförstärkare och volymkontroll, men de tar exempelvis 449 kr, så det löner sig att köpa från Ebay eller Amazon, och det handlar om noname-prylar vilket som, Amazon brukar vara enklare att ha att göra med och enklare att hitta varorna på.

Permalänk
Medlem

Har hittat 24.se och den verkar bra. De har också en DAC med volymkontroll för 319:-, den har också data angivet för att klara hörlurar 16-3000Ohm och det borde väl räcka för min del.
Än en gång tack för all hjälp!

Permalänk
Bildexpert 📺

@js6033: Berätta gärna hur den fungerar. Detta är en sådan där evigt återkommande fråga och ofta är det svårt att finna produkter som löser situationen utan att vara dyra eller otympliga (likt hemmabioreceivers) vilket gör en 319-kronorslösning extra intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@js6033: Berätta gärna hur den fungerar. Detta är en sådan där evigt återkommande fråga och ofta är det svårt att finna produkter som löser situationen utan att vara dyra eller otympliga (likt hemmabioreceivers) vilket gör en 319-kronorslösning extra intressant.

Skall försöka komma ihåg det. Skall bort i 14 dar så det dröjer tills jag kommer hem.