NZXT Hue 2 Ambient Lighting Kit – RGB-belysning för bildskärmar

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

NZXT Hue 2 Ambient Lighting Kit – RGB-belysning för bildskärmar

NZXT tar RGB-belysningen bortom datorchassits gränser med Hue 2 Ambient Lighting Kit, som istället monteras på bildskärmens baksida. SweClockers tar fram solglasögonen och testar!

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Jag har länge vart på jakt efter en "plug-and-play"-ambilight-lösning och det här verkar vara den bästa lösningen för det i nuläget. Eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Sist jag testade "CAM" var den så katastrofalt dålig att jag var tvungen att ta en dusch efteråt.

Men det är ju kul att vi får lite företags intresse runt "ambilight" varianter.
Det är ju ruskigt trevligt !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

@Svensktiger: Cam är rikitgt dåligt, om det inte var ett krav för min kraken processor-kylare hade jag deletat den för länge sen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av olle1884:

@Svensktiger: Cam är rikitgt dåligt, om det inte var ett krav för min kraken processor-kylare hade jag deletat den för länge sen.

Cam är inte alltid nödvändigt :
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544991-2080ti-aio-kyl...
Rätt skönt med att kunna lita på kylningen även om datorn krashar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Var hittar man detta kit?

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av crew seven:

Var hittar man detta kit?

21-26"
https://www.proshop.se/Chassi-tillbehoer/NZXT-HUE-2-Ambient-R...

27-35"
https://www.proshop.se/Chassi-tillbehoer/NZXT-HUE-2-Ambient-R...

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Inte värt 1000:-

349:90 som max.

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Feb 2012

@VadSaDu:

sant, kostar max 120kr att bygga själv.

|Phantek enthoo primo| Asus rog strix z370-f gaming | I7 8700K @ 5.2ghz | nzxt kraken x62 | 2x Geforce Gtx 1080 Strix gaming | 32GB Corsair 3200mhz rgb | Acer x34a | M2: Samsung 960 evo 250gb SSD: 2x Intel 530 Series + Samsung 950 500gb | Evga 1000w psu | win 10 pro | isp 1000/1000 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Tack vet du vad som händer om man har flera skärmar? Vilken bild tar den då kan man ställa in det? Jag har fyra st skärmar med olika bilder på.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2002

nja vete fan, Tycker philips hue funkar bättre när det kommer till färgerna som visas på skärmen, Denna hängde inte redigt med och när den väl ändrade färg så blev det lite väl mycket.

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av olle1884:

Använder du Cam för något annat än fläktstyrning?

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av crew seven:

Tack vet du vad som händer om man har flera skärmar? Vilken bild tar den då kan man ställa in det? Jag har fyra st skärmar med olika bilder på.

Ingen aning om hur det funkar när man har flera skärmar. Kanske @JonasT kan svara på detta?

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Moderator, Testpilot
f.d. Dinoman 🦖
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Casten83:

@VadSaDu:

sant, kostar max 120kr att bygga själv.

Gör en bygglogg! Jag vill också veta hur du bygger denna själv för 120:-

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Jun 2005

Har letat länge efter en lösning till TV, det mesta som finns är till PC. Lite trist.

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Mirialia:

Har letat länge efter en lösning till TV, det mesta som finns är till PC. Lite trist.

HTPC?

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Mirialia:

Denna gör detta, och väldigt mycket mer, som att mäta input lag och plocka ljud från ARC/eARC till HDMI. Så den kostar därefter: https://www.hdfury.com/product/4k-diva-18gbps/

Själv ser jag den som hyperintressant. För precis allt den har förutom just Ambient Light-funktionen då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Bästa med det här måsta vara tapeten bakom. Fint

My Rig https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3739433&view=m
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Trädvy Permalänk
Semestermästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av olle1884:

Jag har länge vart på jakt efter en "plug-and-play"-ambilight-lösning och det här verkar vara den bästa lösningen för det i nuläget. Eller?

Sett till att verkligen vara en "plug and play"-lösning så har jag inte sett något som är lika rättfram som detta kittet. Med detta sagt skulle de behöver arbeta lite mer på själva ambilight-implementationen i mjukvaran för en helhjärtad rekommendation.

Det är väldigt lustigt hur både Proshops och Inets listningar av paketen visar annan information än NZXT:s webbplats och kartongerna på produkten. Paketet jag testade är det andra i listan där, och det är specificerat för skärmar mellan 26 och 32-tum med bildförhållandet 16:9. Det första paketet är enligt NZXT utformat för 16:9-skärmar i storlekarna 21 till 25-tum samt Ultrawide-skärmar med storlekar på 34 till 35-tum. Väldigt förvirrande!

Skrivet av crew seven:

Som mjukvaran fungerar i dagsläget plockar den endast information från en skärm.

Skrivet av Mirialia:

Utöver den som @Laxpudding tipsade om finns även Dreamscreen (som @emilakered har skrivit en recension om) samt Lightpack.

Skrivet av darrenj:

Bästa med det här måsta vara tapeten bakom. Fint

Tack! Min sambo hatar den med passion och vill tapetsera om så snart som möjligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

@frong: Färgstyrning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

@Casten83: Inressant. Är det något även en klåpare kan klara av eller krävs det en trollkarl?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

En annan fråga är det lätt att ta av slingan från skärmen tänker när man byter skärm? Om klistret försämras med tiden?

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2009

@Dinoman: vill själv ha lite RGB i datorn,
siktar på en raspberry pi zero för 57.— och ws2812 lister från 99.— per meter
men då saknas mjukvaran och jag måste använda 12v från PCn...

Skulle vara kul om det blev en standardsetup.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Har en vanlig lampa bakom min skärm. Funkar skitbra mot migrän

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2004

Intressant! Hur många fler FPS fick man?

Ingen är så säker på att han har rätt som en idiot.

Trädvy Permalänk
Semestermästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av crew seven:

En annan fråga är det lätt att ta av slingan från skärmen tänker när man byter skärm? Om klistret försämras med tiden?

LED-listerna är förhållandevis lätta att lossa, men de lämnar dock en del lim efter sig på skärmen. Det är möjligt att de eventuellt går att fästa igen på en annan skärm, men skulle nog rekommendera att komplettera med någon form av dubbelhäftande tejp för att säkerställa att de sitter kvar efter några dagar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Asarum
Registrerad
Jul 2001

Kör Ws2812b + arduino uno + Prismatik för att få "ambilight" bakom mina tre skärmar.
Skulle tro kostnaden för det är ca 7-800kr

Klart, är ju mer pill med detta. Men ballt blire #rgbeverything

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2014

Eftersom det tycks lysa för starkt då man skall expandera spelupplevelsen torde detta lösas om man har skärmen längre ifrån väggen?

Min dator setup är nämligen så att jag har en meter till väggen bakom skärmen. Undrar om detta skulle fungera då.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

vet att jag såg nån bygglogg i forumet (kanske är flera) som jag glömde bookmarka...

i7 4770 | asus b85m-g | 4x4gb ddr3 1600 corsair/g.skill | asus gtx 1070 strix | intel 320 120gb + 2x kingston a400 480gb + samsung f1 750gb + samsung 860 evo 1tb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | lg w2363d 120hz + dell 2005 fpw | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | qck+ | tb impact 600