Hur bäst stabilisera ett Boeing 737 gasreglage

Permalänk

Hur bäst stabilisera ett Boeing 737 gasreglage

Lite annorlunda titel/projekt kanske och vet inte ens om det egentligen "platsar" här eftersom det inte är någon vanlig datamodd. Fast är ju kringutrustning för anslutning till en dator iaf

Har hur som helst köpt ett sånt här gasreglage för en Boeing 737-800 att ha när jag kör X-Plane.

Beställde med "stativet" som finns som tillbehör för att få gasreglaget att hamna på lagom höjd (typ knähöjd), men visade sig att stativet är väldigt lätt vilket gör att det lätt tippar framåt/bakåt när man använder gasreglaget.

Funderat på olika sätt att lösa det. Började med att kolla om jag kanske kunde montera gasreglaget vid mitt databord istället för att använda stativet. Blev dock inte bra eftersom det hamnade alldeles för högt.

Fick sen tips av en annan person med samma reglage att bygga en enkel "fot" av trä. Har nu snickrat ihop en sån men känner mig fortfarande inte helt nöjd eftersom det känns ganska knöligt med den extra "träfoten". Ser inte snyggt ut heller även om jag skulle kunna måla den i samma färg som stativet och kanske snygga till den lite.

En annan idé någon hade var att använda starkt kardborreband. Skulle kanske kunna funka. Problemet bara är att jag tror det skulle bli svårt att få "godkänt hemma" att det permanent ska sitta kardborreband på golvet i hallen

Spann sen vidare på samma tema men att använda magneter istället. Min tanke vore isf att använda små men väldigt starka magneter jag vet finns på Panduro Hobby t ex. Köpte såna till något annat för länge sen och var inte större än knappcells-batterier men ändå grymt starka! Skulle sen klistra fast en magnet i varje hörn på undersidan av stativet med något superlim.

Sen försöka hitta en tunn, magnetisk metallplatta av något slag jag kan ta fram och bara lägga på golvet bredvid mig när jag ska använda reglaget. Och som sen är lika enkel att plocka bort igen. Frågan är bara var jag skulle kunna hitta en sån platta. Hittade en del på nätet när jag gjorde en snabb sökning men var i aluminium som ju inte är magnetiskt.

Tacksam för tips!

Antingen var jag skulle kunna få tag i en tunn, magnetisk platta. Eller...om någon har något helt annat förslag på hur jag skulle kunna få stativet att stå stadigt utan att sabba golvet och som är enkelt att ta fram/bort när jag ska använda reglaget.

Monterad vid bordet (för högt...)

Träfoten jag snickrade ihop (knölig och klumpig...)

Permalänk
Medlem

Sätt en botten i stativet (om det inte finns något) och fyll med grus eller annat tungt. Se till att det sitter några bra gummerade fötter på det så det inte glider på golvet.

Då borde det ju vara stabilt kan jag tycka.

Annas så kan du väl göra som du tänker, men använda en plywoodskiva eller något som du kan skruva i, istället för en tunn metallskiva. Visst du ökar väl höjden mer och det set väl rätt illa ut, men billigt och enkelt är det.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Sätt en botten i stativet (om det inte finns något) och fyll med grus eller annat tungt. Se till att det sitter några bra gummerade fötter på det så det inte glider på golvet.

Då borde det ju vara stabilt kan jag tycka.

Annas så kan du väl göra som du tänker, men använda en plywoodskiva eller något som du kan skruva i, istället för en tunn metallskiva. Visst du ökar väl höjden mer och det set väl rätt illa ut, men billigt och enkelt är det.

Hade först samma tanke men skivorna stativet består av är ganska tunna/klena. Så risken är nog att de skulle gå sönder ifall man försökte skruva fast en botten i dem. Skulle ju kunna limma kanske. Fast då gäller ju att limmet orkar hålla emot tyngden i det långa loppet.

Funderade även på om det skulle gå att tejpa/limma fast några tyngder på insidan av stativet längs med "väggarna". Skulle kanska kunna vara en lösning. Behöver fundera ut isf bara vad tyngderna ska bestå av.

Permalänk
Medlem

@WebMaximus: Skulle du kunna ta en bild på hur den ser ut inuti?

Om du nu inte får tejpa ett par kardborrband på golvet, så lägg ett stolsunderlägg som du tejpar fast dem i, så spar du ju på parketten också.

Permalänk
Medlem

nytt bord och skruva en 45x95 regel ut från undersidan

Permalänk
Medlem

Suuuupersimpelt!

1. Bygg form (A) som är lika stor som stativet (kan vara i frigolit om du vill). Den måste ha en botten.
2. Bygg en ny ram/fot (B) som är, säg, 10cm större än formen ovan i alla riktningar och typ 20cm hög. Sätt fast en undersida på denna.
3. Placera form A i mitten på form B.
4. Häll på med betong.
5. Låt stelna.
6. Du borde nu ha en form/ram i betong som du kan ställa ner originalstativet i. Vill du fuska lite kan du ju bara fylla originalstativet med betong alt gjuta fast stativet direkt, dvs skippa steg 1.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@WebMaximus: Skulle du kunna ta en bild på hur den ser ut inuti?

Om du nu inte får tejpa ett par kardborrband på golvet, så lägg ett stolsunderlägg som du tejpar fast dem i, så spar du ju på parketten också.

Problemet med ett underlägg är ju att det inte väger mycket och bara komma lyftas tillsammans med stativet ifall det sitter fast med kardborreband. Då tror jag mer på att öka tyngden i det befintliga stativet.

Skulle kanske gå att få dit en botten iaf om jag sågar till en skiva med exakt rätt mått så den precis passar in i stativet. Sen drar jag fast skivan med skruvar från sidan genom stativet. Lite osugen på bara att börja göra hål och dra skruvar i stativet eftersom jag bara får ett försök om något skulle gå snett. Därför jag funderar på att bara tejpa fast några tyngder längs med insidorna istället med rejält stark tejp.

Här är en bild på hur insidan ser ut

Skrivet av Spiffman:

nytt bord och skruva en 45x95 regel ut från undersidan

Trivs bra med bordet jag har! Men tack iaf för tipset

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Suuuupersimpelt!

1. Bygg form (A) som är lika stor som stativet (kan vara i frigolit om du vill). Den måste ha en botten.
2. Bygg en ny ram/fot (B) som är, säg, 10cm större än formen ovan i alla riktningar och typ 20cm hög. Sätt fast en undersida på denna.
3. Placera form A i mitten på form B.
4. Häll på med betong.
5. Låt stelna.
6. Du borde nu ha en form/ram i betong som du kan ställa ner originalstativet i. Vill du fuska lite kan du ju bara fylla originalstativet med betong alt gjuta fast stativet direkt, dvs skippa steg 1.

Brilliant men hade hoppats slippa blanda in betong i det här projektet

Permalänk
Medlem

@WebMaximus:

Ok, en ny mer "sambovänlig ide":

1. Bygg en likadan ram/form med hål för stativet.
2. I stället för betong fyller du den med fixa stenar, typ dekorgrus.
3. Happy gaming!
4. När du spelat klart lyfter du ur stativet och placerar en blomma i mitten (med kruka så klart). Putta hela" doningen" till lämplig plats.
5. Sambon får ett fint blomsterarrangemang och du får en stadig bas. Alla vinner och framförallt, bygget får dras från hushållskassan!

Permalänk
Medlem

@WebMaximus: OK, så det är gjort av MDF eller något liknande då, trodde det var bockad metall.
Som du säger att skruva rätt igenom är ju enklast, och blir det fel så finns alltid spackel och målarfärg så är det ingen som kommer att märka något.
Målad MDF, är inte något jag ens skulle tänka på att fästa något tungt i med tejp, det kommer att lossna, antingen tejpen, färgen eller skivan som ger sig.

Min lösning skulle vara att ta ett par mindre brädor/läkt, som sågas så att de passar på insidan av de två sidorna som utgör kanterna som den står på, det får gärna vara jämna med kanten så att du får en större yta att fästa material så det inte glider.
De fäster du med ett par montageskruvar utifrån, mät ut var de skall sitta och borra igenom innan du skruvar i dem, 3-4 stycken per sida bör räcka utan problem.
Sedan tar du en bit plywood eller annan skiva och sågar ut så den passar så bra som möjligt i chassit och lägger ovan på dem.
Du kan välja om du vill skruva eller limma fast den i läkten.
Lägg i ett par murstenar, stapla i vanliga naturstenar som du hittar ute eller ställ ner en eller två glasslådor som passar som är fulla med grus (kan vara värt att tvätta av stenarna innan för att slippa få in en massa skräp).

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Alla vinner och framförallt, bygget får dras från hushållskassan!

Helt underbart

Skrivet av loefet:

@WebMaximus: OK, så det är gjort av MDF eller något liknande då, trodde det var bockad metall.
Som du säger att skruva rätt igenom är ju enklast, och blir det fel så finns alltid spackel och målarfärg så är det ingen som kommer att märka något.
Målad MDF, är inte något jag ens skulle tänka på att fästa något tungt i med tejp, det kommer att lossna, antingen tejpen, färgen eller skivan som ger sig.

Min lösning skulle vara att ta ett par mindre brädor/läkt, som sågas så att de passar på insidan av de två sidorna som utgör kanterna som den står på, det får gärna vara jämna med kanten så att du får en större yta att fästa material så det inte glider.
De fäster du med ett par montageskruvar utifrån, mät ut var de skall sitta och borra igenom innan du skruvar i dem, 3-4 stycken per sida bör räcka utan problem.
Sedan tar du en bit plywood eller annan skiva och sågar ut så den passar så bra som möjligt i chassit och lägger ovan på dem.
Du kan välja om du vill skruva eller limma fast den i läkten.
Lägg i ett par murstenar, stapla i vanliga naturstenar som du hittar ute eller ställ ner en eller två glasslådor som passar som är fulla med grus (kan vara värt att tvätta av stenarna innan för att slippa få in en massa skräp).

Mycket bra input, tackar!!

Tror något i stil med det du föreslår blir den bästa lösningen. Antingen att använda ett par "reglar" som dras fast från utsidan och sen lägga en skiva över. Eller annars ta en något tjockare skiva som jag kan dra fast direkt på samma sätt, fast utan reglar.

Eller för att helt slippa åverkan som syns på utsidan...borra hålen från insidan fast bara halvvägs genom. Sen få tag i såna där små "pluggar" som brukar hålla hyllplan på plats. Då kan jag bara lägga en skiva på pluggarna och sen vikten på den. Ett gammalt glasspaket med sten i var en lysande och samtidigt lika enkel idé!!

Permalänk
Medlem

@WebMaximus: Vill du lägga tiden och sätta hyllbärare så är jag imponerad, men se till att de inte kan jobba sig ut bara och lämna material under så att inte skivorna i sockeln ger med sig direkt.

Lycka till och återkom gärna med bilder/feedback på hur det blev!!

Permalänk

Sådär ja, då är det bara åka

Fick tag i en furuhylla och hyllbärare som bara är 3 mm i diameter. Känns väldigt bra eftersom det innebär väldigt lite åverkan på stativet...som ett par myggbett

Permalänk

Enda jag funderar lite över är vilken höjd jag ska sätta hyllan på.

Visst borde det väl vara bättre att sätta den ganska högt upp inne i stativet?

Tänker att det borde innebära att mer kraft krävs för att stativet ska tippa när man använder det. Som hävstångseffekten, ju närmare motståndet (i mitt fall hyllan med vikt), desto mer kraft går åt och vice versa.

Eller tänker jag fel...?

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Enda jag funderar lite över är vilken höjd jag ska sätta hyllan på.

Visst borde det väl vara bättre att sätta den ganska högt upp inne i stativet?

Tänker att det borde innebära att mer kraft krävs för att stativet ska tippa när man använder det. Som hävstångseffekten, ju närmare motståndet (i mitt fall hyllan med vikt), desto mer kraft går åt och vice versa.

Eller tänker jag fel...?

Du vill ha vikten långt ner.

Permalänk
Skrivet av menellerhur:

Du vill ha vikten långt ner.

OK...men innebär inte det som jag skrev att effekten av tyngden blir mindre, dvs att den tippar lättare?

Permalänk

Blev ju inte så tokigt det här!

Trots att jag försökte vara väldigt försiktig när jag borrade och t om hade markerat hur långt max jag fick gå med borren mha eltejp lyckades jag dra igenom när jag skulle göra ett av hålen. Så för att få det enhetligt dåligt valde jag då att dra igenom även på de andra hålen. Spelar ingen större roll eftersom hålen var så små att det knappt är något man tänker på iaf.

I brist på glasspaket i frysen testade jag med att ställa ett par ganska tunga ljuslyktor i glas/kristall på hyllan och verkade funka riktigt bra!

Enda som återstår är att jag eventuellt kommer måla hyllan i samma färg som stativet. Har redan fixat fram rätt färg som jag tänkte ha till "foten" jag först tänkte använda. Fast nu när det inte blev så har jag en burk med färg som bara står här. Så då kan jag ju lika gärna måla hyllan. Även om den inte kommer synas när gasreglaget sitter på plats känns det ju bra att veta själv iaf att det är rätt färg därunder

Nedan lite bilder från "projektet" som utlovat.

Tack för tips och input!!

Permalänk
Medlem

@WebMaximus: Som sagt innan, lite spackel, slipning och färg så är det ingen som kommer se genomslaget.

Men bra jobb i övrigt!!
Smart med glaslyktan, funkar ju prima det med

Permalänk
Skrivet av loefet:

@WebMaximus: Som sagt innan, lite spackel, slipning och färg så är det ingen som kommer se genomslaget.

Men bra jobb i övrigt!!
Smart med glaslyktan, funkar ju prima det med

Skulle självklart kunna spackla, slipa och måla om. Har ju redan rätt färg. Fast känner inte det är värt besväret men så små hål. Faktum är att jag nästan gillar att det syns någonstans att jag "moddat" lådan lite!

Kommer inte bli några glaslyktor framöver. Var bara det jag hade närmast till hands med lite tyngd i att testa med

Permalänk

Sen som pricken över i, små gummifötter som känns snällare mot golvet och dessutom kommer hjälpa till att förhindra att den glider omkring.