Kmr jag vinna/förlora detta returkrig?

Permalänk
Avstängd

Kmr jag vinna/förlora detta returkrig?

Tjo! Jag köpte för cirka två veckor sedan en minikompressor på ca 80W men som blåser lika starkt som jag kan blåsa själv med munnen, faktum är att vem som helst kan blåsa med större luftflöde än denna minikompressor - riktigt skräp med andra ord. Kunde ej pumpa cykeldäcken. Men jag kunde pumpa med en annan cykelpump.

De adaptrar som följde med fungerade inte heller något bra på varken racerventil eller vanlig cykelventil utan en stående cykelpump som jag har fungerade bättre och jag fick till det nu att pumpa båda sorters ventiler. Denna minikompressor kostar ca 590 kr och köptes från Biltema och jag ska lämna tillbaka den denna vecka.

Här är grejen: det står på kvittot att öppet köp gäller ej bilelektronik ... och ej öppnade förpackningar. Denna vara har ingen försegling som kan brytas så att den är "bevisat" öppnad utan den har bara en kartongpapp överallt och det är bara en flik man drar ut för att öppna som en Nintendo Labo-pryl.

Hursomhelst så kan denna pryl användas med vanlig AC-adapter och inte bara 12V-cigarruttag och dessutom fungerar den inte som tänkt, varken lufttrycket från slangen (svagare än vem som helst som kan blåsa med normala lungor) eller adaptrarna (fungerar inte till någon variant av cykelventil trots rätt passform).

Så, hur sannolikt är det att jag vinner eller förlorar detta returkrig på en minikompressor som kostar runt 600 kr som köptes från Biltema? Jag har lärt mig den dyra läxan oavsett - köp aldrig billiga kompressorer utan bara sådana som finns på bensinmackar minst.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Den kan ju vara trasig också...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Hedersmedlem

Står det på frp att den är lämplig att pumpa cykel med? Isf kan du reklamera den iom att den inte klarar detta.

Permalänk
Medlem

Är den till för airbrushing typ? Eller vad står det på den.

Permalänk
Medlem

Varför göra en så stor grej av det och förutsätta att Biltema kommer att jävlas? De få gånger jag behövt lämna tillbaka eller reklamera något hos dem har det inte varit mer än "jaha, var tråkigt, vill du ha pengarna tillbaka?". Sist jag var där hade jag med mig ett partytält där ett av stagen brustit så att hela taket höll på att kollapsa vid första användningen. Jag berättade vad som hade hänt och de tog tillbaka det utan att ens öppna den nödtorftigt ihoptejpade kartongen och gav mig pengarna tillbaka, utan en enda fråga.

Åk dit, förklara utan svordomar och personangrepp vad som hänt och varför du inte är nöjd så kommer det förmodligen gå bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren! Det är denna: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/komp... nej, jag kmr inte bete mig som en idiot IRL, det är bara på nätet som jag uttrycker min frustration.

Det står i beskrivningen att den enkelt ska pumpa cykeldäck men lufttrycket/luftflödet upplever jag är väldigt svagt när jag bara här handen framför utblåset. Jag känner ingen luft längs slangen dock som skulle läcka.

Jag tar med den och säger bara att den inte fungerade som jag förväntade mig att den skulle fungera: typ stabilt tryck och se däcket växa relativt fort som en vanlig bensinmacks kompressor men ändå långsammare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Tack för svaren! Det är denna: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/komp... nej, jag kmr inte bete mig som en idiot IRL, det är bara på nätet som jag uttrycker min frustration.

Det står i beskrivningen att den enkelt ska pumpa cykeldäck men lufttrycket/luftflödet upplever jag är väldigt svagt när jag bara här handen framför utblåset. Jag känner ingen luft längs slangen dock som skulle läcka.

Jag tar med den och säger bara att den inte fungerade som jag förväntade mig att den skulle fungera: typ stabilt tryck och se däcket växa relativt fort som en vanlig bensinmacks kompressor men ändå långsammare.

Står att den pumpar ett däck på "ca 5 min" och då tar det säkert 10 äkta min minst.
Så det är en slö kompressor med dåligt flöde.

"Riktvärde för pumpning:
Det tar ca. 5 minuter att fylla ett 195/65R15” däck från 0 till 2,4 bar.
En luftmadrass på 0,6 m2 tar ca 5 minuter att fylla."

På macken pumpar man ju ett däck på några sekunder.

Permalänk
Medlem

Står ju att den ska klara av att pumpa upp även bildäck så det är ju något fel på den du har fått.
Sen så är det ett batteridrivet verktyg och inte bilelektronik, så det ska inte vara något problem att lämna tillbaka på öppet köp för den sakens skull.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Tack för svaren! Det är denna: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/komp... nej, jag kmr inte bete mig som en idiot IRL, det är bara på nätet som jag uttrycker min frustration.

Det står i beskrivningen att den enkelt ska pumpa cykeldäck men lufttrycket/luftflödet upplever jag är väldigt svagt när jag bara här handen framför utblåset. Jag känner ingen luft längs slangen dock som skulle läcka.

Jag tar med den och säger bara att den inte fungerade som jag förväntade mig att den skulle fungera: typ stabilt tryck och se däcket växa relativt fort som en vanlig bensinmacks kompressor men ändå långsammare.

Har inte läst alla kommentarer, då jag e på jobb
Men jag har en likadan kompressor från biltema, den ska kunna pumpa
bildäck också - har använt den själv till det
Dock tar det tid, ca 15min kanske till 3bar

Permalänk
Medlem

Krig? Har du varit till Biltema och testat lämna tillbaka den?

Gör inte en hönsgård av en fjäder.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Jag köpte för cirka två veckor sedan en minikompressor på ca 80W men som blåser lika starkt som jag kan blåsa själv med munnen, faktum är att vem som helst kan blåsa med större luftflöde än denna minikompressor - riktigt skräp med andra ord. Kunde ej pumpa cykeldäcken. Men jag kunde pumpa med en annan cykelpump.

De adaptrar som följde med fungerade inte heller något bra på varken racerventil eller vanlig cykelventil utan en stående cykelpump som jag har fungerade bättre och jag fick till det nu att pumpa båda sorters ventiler. Denna minikompressor kostar ca 590 kr och köptes från Biltema och jag ska lämna tillbaka den denna vecka.

Här är grejen: det står på kvittot att öppet köp gäller ej bilelektronik ... och ej öppnade förpackningar. Denna vara har ingen försegling som kan brytas så att den är "bevisat" öppnad utan den har bara en kartongpapp överallt och det är bara en flik man drar ut för att öppna som en Nintendo Labo-pryl.

Hursomhelst så kan denna pryl användas med vanlig AC-adapter och inte bara 12V-cigarruttag och dessutom fungerar den inte som tänkt, varken lufttrycket från slangen (svagare än vem som helst som kan blåsa med normala lungor) eller adaptrarna (fungerar inte till någon variant av cykelventil trots rätt passform).

Så, hur sannolikt är det att jag vinner eller förlorar detta returkrig på en minikompressor som kostar runt 600 kr som köptes från Biltema? Jag har lärt mig den dyra läxan oavsett - köp aldrig billiga kompressorer utan bara sådana som finns på bensinmackar minst.

Haft en sådan och den funkade bra så din är nog defekt. Den tog sitt sista andetag när kärrigen lyckades pumpa upp sitt bildäck med pyspunka så hon kunde ta sig hem. Den blev överhettad efter lång kontinuerlig drift ca 30 min vilket den inte är gjord för. Stort jeep vrangler däck som var helt platt.

Biltema brukar va scyssta, säg att den är trasig vilket verkar vara fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte det är nått fel alls på kompressorn men den är väldigt väldigt liten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dessa kompressorer har ett extremt lågt flöde men klarar ”högt tryck”.
Du kommer inte känna att det ”blåser” från slangen om man säger så. Eftersom den saknar tank så blir det så...

Har en liknande fast billigare som nöd/extrapump och visst fungerar den men det tar lång tid.

Men tycker du inte att den fyller ett cykeldäck så är det ju bara att lämna tillbaka den. Tror knappast du får några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De få gånger jag behövt lämna tillbaka delar på biltema har det aldrig varit några problem i allafall, så jag tror inte du behöver kriga.

Har själv en biltema kompressor som fungerar till bildäck, cykel och allt möjligt och aldrig haft problem med.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/komp...

Den är det, men det kan ta lite tid att pumpa ett däck som tidigare nämnts i tråden.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Biltema kör ju inte direkt konceptet att ha höga priser och massvis med personal som inget hellre vill än att stå och argumentera med kunder som är missnöjda. Du behöver inte rusta för krig, du skall snarast vara glad om du hinner förklara hela ärendet innan du blivit erbjuden en ny vara eller pengarna åter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

klara den 2,4bar då är det något fel på den du fick. du klarar aldrig blåsa så hårt

Det tar ca. 5 minuter att fylla ett 195/65R15” däck från 0 till 2,4 bar.
En luftmadrass på 0,6 m2 tar ca 5 minuter att fylla.
men 120W är samma förbrukning som din CPU tar så vad kan du begära?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

De få gånger jag behövt lämna tillbaka delar på biltema har det aldrig varit några problem i allafall, så jag tror inte du behöver kriga.

Har själv en biltema kompressor som fungerar till bildäck, cykel och allt möjligt och aldrig haft problem med.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/komp...

Den är det, men det kan ta lite tid att pumpa ett däck som tidigare nämnts i tråden.

sådan jag hade, kör den inte för länge då den överhettar efter ca 10 min. min klarade ca 20 min på vintern, glömde nämna för tjejen som hade pyspunka att inte köra den för länge, men hon kom hem och den small till rejält. funkade bra...undrar när hon tänkt köpa en ny

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Vet inte om jag använt den i 10 minuter någon gång, men kan vara bra att veta tack.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Nu har ju TS inte ordat några löften om dåligt beteende, men jag gillar att det lyfts fram av vissa. Spinner vidare på det nu när tråden är aktuell.

Man vinner så jäkla mycket på att sköta svenska reklamationsärenden eller ångerköp som följande:

  1. Personen du pratar med är inte företagets enskilda representant eller VD, och har inte betalt för att absorbera salvor av ilska eller irritation. Oavsett hur upprörd du är förtjänar denne anställde din respekt och hövlighet.

  2. Många tar mer än gärna det extra servicesteget om man bemöter dem väl.

  3. Det är inte du mot personen och företaget. Det är ni tillsammans mot reklamationsärendet. Styr diskussionen i den riktningen redan när du inleder samtalet, så kommer personen förmodligen slappna av lite.

  4. Läs på vad du har för rättigheter. En dåligt utbildad anställd kan omedvetet lura in sin kund på ett annat spår, av ren ignorans och oförstånd snarare än illvilja.

  5. I Sverige och EU har vi rejält stabila reklamationslagar och regler, i stort har kunden gott om inflytande över särskilt reklamationsärenden.

Permalänk
Medlem

Nog snarare att den är skräp än trasig....
Men har aldrig haft problem de 3 gångerna jag lämnat tillbaka något till Biltema.
De frågade knappt varför utan tog tillbaka det och gav mig pengarna.
Skulle tro att de är ganska vana att folk returnerar saker där, är ju inte direkt "high-end"-prylar de säljer där så de är väl vana med folks besvikelse över sina "fynd".

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Denna produkten är ju inte bilelektronik så du får givetvis lämna tillbaka den så länge den är oanvänd. Den är ju dock använd så de kommer att testa den och konstatera om den funkar eller inte. Som En annan person redan har sagt så är dessa kompressorer mest leksaker som klarar ett högt tryck men har väldigt lågt flöde så det kan mycket väl kännas som att det bara puffar lite i den. Jag skulle tippa att det tar ca 5 min att fylla ett bildäck till 2 bar med en sån. En cykelslang borde gå på 1 minut ungefär. Om det inte går så är den ju trasig.

Jag har själv en sån kompressor liggande nånstans. Funkade bra för det den skulle göra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att ett cykeldäck pumpas ungefär 2x så hårt som ett bildäck om vi pratar vanlig trampcykel med normala däck.

– Ett bildäck ligger oftast på 2,3 till 3,0 bar beroende på dimensioner och bilmodell.
– Ett cykeldäck skulle direkt kännas svampigt under 3 bar och pumpas vanligen till ~5 bar.
– Ett racecykeldäck pumpas inte mindre än 6 bar utan oftast runt 8 bar, med undantag av tävlingsdag då uppemot 10 bar för minskat rullmotstånd (och högre risk för punktering) kan vara önskvärt.

Vad står det i specifikationen att den klarar för maximalt lufttryck? Kan ju vara så att när den väl kommit över 1-2 bar så får den jobba så himla hårt att pumpen ångrar sin egen tillvärkning om den hade haft ett medvetande.

Dessutom är biltema ruggigt bra att ha att göra med! Detta är skitpengar för dem och de prioriterar kundservice och kundnöjdhet något enormt!