Från laptopgamer till stationär. Modifierad vårdator för VR, Apex legends, Classic

Permalänk
Medlem

Från laptopgamer till stationär. Modifierad vårdator för VR, Apex legends, Classic

Ansvarsfriskrivning: Jag är novis på datorbyggande och googlar för att förstå vad som gör en komponent bra.

TL;DR: Har Spelat WoW vanilla (pirat) och Dota 2 med en Asus laptop G74SX i 7 år, funderar på att uppgradera till en stationär för spel som WoW Classic, Apex Legends och VR. Vårdatorn verkar bra men är inte optimal? Siktar på en dator + skärm och tangentbord för ca 17tkr.

Hallå! Jag går i tankarna att äntligen skaffa en stationär dator efter 11 år av laptop-användande ^^ Jag har haft min ASUS G74S sen 2012 och den är fortfarande en riktigt schysst laptop. Designen för luftutblåset skulle jag påstå är fenomenalt då datorn aldrig blivit överhettad, inte ens i varmaste sommardagarna. Erkänt så har jag inte utnyttjat datorn för maxprestanda med spel som vanilla WoW men endå!
Jag har kollat på Emil och Jonas presentation av vårdatorn och tycker den låter som en dator som kan fylla mina framtida behov. Men när jag läser forumtråden så verkar det som att det finns en hel del förbättringar som kan göras utan att höja priset markant. T.ex. verkar det finnas moderkort som är billigare och har bättre VRM (som jag fattar är förmågan att tillförlitligt försörja komponenterna med el?) , Hårddisk som är billigare och bättre, RAM Som fungerar bättre till Ryzen och Chassi som är bättre för kylning?
Inlägget med schema på moderkortskvalitet
Inlägget om bättre hårddisk, RAM och chassi

Jag är också nyfiken på den nya CPU:n från AMD som dom tipsar om. Enligt denna artikel från pcgamer Kan den komma ut nu snart och kosta $229 (ca 2200kr) för en 8 kärnig, 16trådad CPU med 4.0GHz till 4.8GHz. Vilket jag förstår från mitt googlande betyder en rejäl höjning i prestanda för i princip samma peng?

Utöver en dator behöver jag också ett tangentbord och en datorskärm. Här har jag inte kollat runt så mycket men det jag förstått är att det är viktigt att matcha datorn med en bra datorskärm, och att det ska vara TN panel. 29tum verkar lockande men 27tum verkar också bra. Vill gärna att den ska vara höj och sänkbar också.

Så andemeningen i bygget är en dator, datorskärm och tangentbord för totalt ca 17tkr, som helst är stilren (vill inte att datorn ska avslöja den spelnörd jag är ^.^) och med en förväntad lång livslängd, så överklockning är nog inget för mig?

Vad tror ni? är det orimliga förväntningar med 17k budget? Finns det risk att komponenterna inte är kompatibla med varandra? Behövs det särskild hårdvara i datorn om man vill kunna spela VR? Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Länk till vårdatorn

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

Ansvarsfriskrivning: Jag är novis på datorbyggande och googlar för att förstå vad som gör en komponent bra.

TL;DR: Har Spelat WoW vanilla (pirat) och Dota 2 med en Asus laptop G74SX i 7 år, funderar på att uppgradera till en stationär för spel som WoW Classic, Apex Legends och VR. Vårdatorn verkar bra men är inte optimal? Siktar på en dator + skärm och tangentbord för ca 17tkr.

Hallå! Jag går i tankarna att äntligen skaffa en stationär dator efter 11 år av laptop-användande ^^ Jag har haft min ASUS G74S sen 2012 och den är fortfarande en riktigt schysst laptop. Designen för luftutblåset skulle jag påstå är fenomenalt då datorn aldrig blivit överhettad, inte ens i varmaste sommardagarna. Erkänt så har jag inte utnyttjat datorn för maxprestanda med spel som vanilla WoW men endå!
Jag har kollat på Emil och Jonas presentation av vårdatorn och tycker den låter som en dator som kan fylla mina framtida behov. Men när jag läser forumtråden så verkar det som att det finns en hel del förbättringar som kan göras utan att höja priset markant. T.ex. verkar det finnas moderkort som är billigare och har bättre VRM (som jag fattar är förmågan att tillförlitligt försörja komponenterna med el?) , Hårddisk som är billigare och bättre, RAM Som fungerar bättre till Ryzen och Chassi som är bättre för kylning?
Inlägget med schema på moderkortskvalitet
Inlägget om bättre hårddisk, RAM och chassi

Jag är också nyfiken på den nya CPU:n från AMD som dom tipsar om. Enligt denna artikel från pcgamer Kan den komma ut nu snart och kosta $229 (ca 2200kr) för en 8 kärnig, 16trådad CPU med 4.0GHz till 4.8GHz. Vilket jag förstår från mitt googlande betyder en rejäl höjning i prestanda för i princip samma peng?

Utöver en dator behöver jag också ett tangentbord och en datorskärm. Här har jag inte kollat runt så mycket men det jag förstått är att det är viktigt att matcha datorn med en bra datorskärm, och att det ska vara TN panel. 29tum verkar lockande men 27tum verkar också bra. Vill gärna att den ska vara höj och sänkbar också.

Så andemeningen i bygget är en dator, datorskärm och tangentbord för totalt ca 17tkr, som helst är stilren (vill inte att datorn ska avslöja den spelnörd jag är ^.^) och med en förväntad lång livslängd, så överklockning är nog inget för mig?

Vad tror ni? är det orimliga förväntningar med 17k budget? Finns det risk att komponenterna inte är kompatibla med varandra? Behövs det särskild hårdvara i datorn om man vill kunna spela VR? Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Länk till vårdatorn

Det beror på om du vill köra på en 1080p/144hz eller 1440p/60-75hz skärm. Jag kan göra ett bygge för båda alternativen så har du något att förhålla dig till, återkommer!

Permalänk
Medlem

Dator för 1440p:

Dator för 1080p:

Tangentbord är så enormt subjektivt, jag tog bara några på måfå i stort sett.

Permalänk
Medlem

Svaren du redan fått är relativt bra, dom vore duglig för VR vilket är det som kan vara mest krävande av de användningsområden du nämnde.
Jag gjorde en liten modifiering av vårdatorn, med bättre grafikkort, lite mindre SSD men en mekanisk disk tillagd också, en 1440p skärm och ett mekaniskt tangentbord som hamnar ett par hundra över din gräns på 17k.

Länk till komponentkoll

CPUn är en bra CPU, bör räcka för ditt ändamål. Som du själv skriver så kan det vara värt att vänta och se vad nästa generation kommer med för prestanda och pris. Att tänka på är att priset på nya CPUn är utan skatt. Du får räkna med att priset, om det nu blir $229, med skatt etc kommer hamna på någonstans närmare 2,800kr.

Vet inte hur grafikkortet jag valde är när det kommer till eventuell coilwhine eller så, valde det för att det är ett billigare alternativ än 2080, samtidigt som det är lite bättre än ett 2060. Helt klart tillräckligt till de spel du vill spela dock.

Chassit är väldigt stillrent och relativt tyst. Det är ett av de chassis som rekommenderas mest här på forumet av en anledning. Använder själv ett sådant. Att tänka på är kanske att det kan vara lite tajt att bygga i om man är van vid lite större chassin, men inget som var ett hinder för min egen del, eller när jag hjälpt andra bygga i samma chassi.

Moderkortet har jag inte kollat upp ärligt talat. Eftersom att Sweclockers rekommenderar det, så tar jag förgivet att det faktiskt är bra, dom vet vad dom gör. Kan hända att du kan hitta något som är lite billigare utan att tappa funktionallitet eller kvalité.

Ramet som dom valt är bra. Bra mängd, bra hastighet, bra pris. Inget som behövs ändras där.

SSDn valde jag en 500gb istället för 1tb utav samma märke och model. SSDn i sig är väldigt bra, och åter igen en av de mest rekommenderade här på forumet. Personligen så anser jag att 500gb är en ganska bra storlek på en SSD i dagens läge. Du får plats med operativsystem, mest troligt alla program du använder samt några av dina mest spelade spel på den. Sedan lade jag till en mekanisk disk för lagring, spel du inte spelar lika mycket etc. Den är snabb, även om den inte är lika snabb som en SSD självklart.

Nätagget är bra, återigen en produkt som rekommenderas ofta. Tillräckligt för de komponenterna som du har, med lite marginal vilket alltid är bra för nätaggets livslängd.

När det kommer till skärm så håller jag personligen inte med att man bör satsa på en med TN-panel. Visst, om du bara spela snabba spel som exempelvis Counterstrike, så kan TN-paneler fortfarande ha en viss poäng, men i ditt fall ser jag det mest som en nackdel.
Du har inte nämnt att du vill ha en skärm med 120/144hz, så kallad "gamingskärm". Dessa är relativt dyra fortfarande, jämnfört med skärmar med 60hz. Det ryms inte riktigt inom din budget heller. Fördelen med IPS eller VA-paneler är att färgåtergivningen är mycket bättre, samt betraktningsvinklarna. Det finns skärmar med 144hz+ både som IPS och VA, men de kostar mer också.
Skärmen jag valde är en 32", 75hz (så snäppet bättre än en 60hz skärm), 1440p samt MVA, vilket är en form av VA. VA är bättre än IPS när det kommer till svärta, men snäppet sämre än IPS på färger över lag. Det är lite av ett mellanting av IPS och TN, du får bättre färger än TN, bättre svärta än IPS.

Tangentbordet är ett billigt men ändå bra mekaniskt tangentbord med röda switchar, helt okej och corsair gör bra tangentbord. Svårt att hitta bättre mekaniskt tangentbord för samma eller billigare pris.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Roligt att bemötas med ett sånt engagemang för att hjälpa en främling

Något jag är orolig för är att det ska bli tearing/lag pga olika frekvenser i skärm och grafikkort, det är därför jag funderade på TN panel. Jag har dock sett att freesync/g-sync ska kunna åtgärda ev. tearing men då måste man ha ett grafikkort som är kompatibelt det ena eller det andra? Och finns det verkligen inga 29tums skärmar?! Jag har kollat runt på diverse sidor men hittar inget. Mitt skrivbord har en bredd på 50cm så jag kommer sitta ganska nära skärmen och är rädd att en alltför stor skärm kommer göra ögonen fyrkantiga xD Det borde ju hända närsomhelst nu tycker jag ^.^

Jag har faktiskt tänkt vänta på nya Ryzen för att se hur mycket det skulle kosta, men om den blir alldeles för dyr så tror jag att jag köper Ryzen 2600x som förhoppningsvis går ner i pris. Den ska ju tydligen vara väldigt prisvärd iaf. Skatten hade jag inte alls tänkt på så det är bra att du sa det ^^ @Zyie Men när man köper en CPU, får man alltid med en CPU-fläkt då eller måste man köpa det separat?

Grafikkortet är en sån komponent jag har noll koll på, men jag ser att alla tre förslagen har en GeForce GPU så jag antar att det är GeForce som gäller.

Moderkortet känns skitsvårt att veta vad som blir bra, den måste ju va kompatibel med alla komponenter och kan också hålla tillbaka t.ex. CPU/GPU om VRM är dåligt?

När det kommer till hårddisken funderar jag faktiskt på att köpa en 500GB SSD, + ev. en extern hårddisk om jag skulle behöva. På min dator nu har ju bara utnyttjat 287GB av 904GB. Om man sparar lite pengar och köper hårddisken @Muumin tipsar om istället för Samsung, kommer det märkas när man spelar? Är det nåt jag missar då?

Fractal chassit låter ju lovande, och ja den ser ju riktigt diskret ut faktiskt (y) Men ett chassi jag upptäckt som väcker intresse är Fractal Design Meshify C, vad tror ni om den? Tycker den ser schysst ut samtidigt som den tydligen ska ge bättre luftflöde vilket jag tänker gör att datorn kommer hålla längre? Men frågan är ju hur mycket den låter och om den ens är kompatibel med de andra delarna? Tydligen bör man köpa till en fläkt för att verkligen uttnyttja meshify, vilken fläkt bör man skaffa isf?

Annars tänker jag att jag går på Corsair aggregat och RAM, verkar som beprövade och stabila förslag. Och ursäkta att jag är seg på att svara, sitter och kollar på Sweclockers testvideos för att inte behöva ställa allt för dumma frågor

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

Tack för svaren! Roligt att bemötas med ett sånt engagemang för att hjälpa en främling

Något jag är orolig för är att det ska bli tearing/lag pga olika frekvenser i skärm och grafikkort, det är därför jag funderade på TN panel. Jag har dock sett att freesync/g-sync ska kunna åtgärda ev. tearing men då måste man ha ett grafikkort som är kompatibelt det ena eller det andra? Och finns det verkligen inga 29tums skärmar?! Jag har kollat runt på diverse sidor men hittar inget. Mitt skrivbord har en bredd på 50cm så jag kommer sitta ganska nära skärmen och är rädd att en alltför stor skärm kommer göra ögonen fyrkantiga xD Det borde ju hända närsomhelst nu tycker jag ^.^

Jag har faktiskt tänkt vänta på nya Ryzen för att se hur mycket det skulle kosta, men om den blir alldeles för dyr så tror jag att jag köper Ryzen 2600x som förhoppningsvis går ner i pris. Den ska ju tydligen vara väldigt prisvärd iaf. Skatten hade jag inte alls tänkt på så det är bra att du sa det ^^ @Zyie Men när man köper en CPU, får man alltid med en CPU-fläkt då eller måste man köpa det separat?

Grafikkortet är en sån komponent jag har noll koll på, men jag ser att alla tre förslagen har en GeForce GPU så jag antar att det är GeForce som gäller.

Moderkortet känns skitsvårt att veta vad som blir bra, den måste ju va kompatibel med alla komponenter och kan också hålla tillbaka t.ex. CPU/GPU om VRM är dåligt?

När det kommer till hårddisken funderar jag faktiskt på att köpa en 500GB SSD, + ev. en extern hårddisk om jag skulle behöva. På min dator nu har ju bara utnyttjat 287GB av 904GB. Om man sparar lite pengar och köper hårddisken @Muumin tipsar om istället för Samsung, kommer det märkas när man spelar? Är det nåt jag missar då?

Fractal chassit låter ju lovande, och ja den ser ju riktigt diskret ut faktiskt (y) Men ett chassi jag upptäckt som väcker intresse är Fractal Design Meshify C, vad tror ni om den? Tycker den ser schysst ut samtidigt som den tydligen ska ge bättre luftflöde vilket jag tänker gör att datorn kommer hålla längre? Men frågan är ju hur mycket den låter och om den ens är kompatibel med de andra delarna? Tydligen bör man köpa till en fläkt för att verkligen uttnyttja meshify, vilken fläkt bör man skaffa isf?

Annars tänker jag att jag går på Corsair aggregat och RAM, verkar som beprövade och stabila förslag. Och ursäkta att jag är seg på att svara, sitter och kollar på Sweclockers testvideos för att inte behöva ställa allt för dumma frågor

- Tror alla grafikkort nu för tiden är kompatibla med både G-sync och Free-sync.

- Ja om du kan vänta på 3000-serien är det ju optimalt. Se vad som händer med priserna och när det gäller kylare så följer det med relativt bra sådana med Ryzen men inte med Intels 9600k/9700k.

-Grafikkort är inte svårare än att ska du köra 1440p är det 2080 som gäller och i 1080p är 2060 nästan lika bra som 2070. Här har du några användbara index: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16732?key=31d5a2d...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16734?key=90a2244...

-Moderkortet är lite svårare men som du säger handlar det mycket om VRM för gaming, här är en användbar lista för VRM på AMD-kort:
https://i.redd.it/7n48gewun0p21.png

-Den SSDn jag föreslagit är argumenterbart snabbare, inget du kommer märka skillnad på dock. Håller med om att en mindre SSD är mer värt.

-Meshify C är ett väldigt bra val, kommer passa riktigt bra. Köp till en Dynamic x2 GP 120mm, gissar att det är samma som sitter i den.

-Japp Corsair RMx v2-serien är stabil och för rimligt pris.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Jobbigt läge! 1440p är kanske lika bra att satsa på om man som jag vill framtidssäkra datorn, + så verkar AOC skärmen @Zyie föreslog vara riktigt prisvärd. 1440p, 75hz, 32tum och MVA för 2500kr!

Lite svårt att förstå diagrammet, vet inte vilka 2080/2070/2060 man ska kolla på ^.^ Och sen står det ju inte hur mycket poängen är värda i praktiken :S

Moderkortet är ju riktigt svårt. Man vill ju inte köpa ett kort och sen få blue screen of death eller andra problem, så jag har uppgraderat det också. MEN det verkar vara blandade meningar hur bra det egentligen är om man googlar.
Här är bygget som jag tänker just nu

Det blir något dyrare än vad jag hade tänkt mig men jag tänker att om datorn håller längre och är mer relevant för framtiden så blir det värt iaf.

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

@Muumin: Jobbigt läge! 1440p är kanske lika bra att satsa på om man som jag vill framtidssäkra datorn, + så verkar AOC skärmen @Zyie föreslog vara riktigt prisvärd. 1440p, 75hz, 32tum och MVA för 2500kr!

Lite svårt att förstå diagrammet, vet inte vilka 2080/2070/2060 man ska kolla på ^.^ Och sen står det ju inte hur mycket poängen är värda i praktiken :S

Moderkortet är ju riktigt svårt. Man vill ju inte köpa ett kort och sen få blue screen of death eller andra problem, så jag har uppgraderat det också. MEN det verkar vara blandade meningar hur bra det egentligen är om man googlar.
Här är bygget som jag tänker just nu

Det blir något dyrare än vad jag hade tänkt mig men jag tänker att om datorn håller längre och är mer relevant för framtiden så blir det värt iaf.

Tycker det låter smart, ser riktigt bra ut! Notera att skärmen sannolikt inte går att justera höjd på dock. Skulle också byta ut moderkortet mot ett Tomahawk som både är billigare och har bättre VRM. Det du får med x470 kortet är lite entusiast-grejer som extra portar för USB/fläktar, lite bättre inbyggt ljud och möjlighet för SLI. Du betalar alltså för grejer som du sannolikt inte kommer använda.

Tomahawk är det mest prisvärda AMD-kortet för gaming.

Permalänk
Medlem

@Muumin Kommer inte RAMens Hz hållas tillbaka då med Tomahawk? RAMen har ju 3000 MHz och tomahawk verkar inte stödja det på vad som står på webhallen. Sen står det kompatibla processorer Ryzen, Ryzen 7. Betyder det att Moderkortet bara kan använda CPU från dom generationerna? Hur viktigt är kylning till hårddisken? Tydligen har B450 kylning men inte Tomahawk.
Annars sparar man ju 700kr vilket är grymt! Och det stämmer att jag inte är ute efter extragrejer, allt jag vill är att datorn ska funka bra och hålla länge.

Sen så är jag inte lika säker på skärmen längre. Recensionerna på komplett var väldigt spretigt med vissa som mena att den har kass färgåtergivning och att den inte gav 75Hz m.m. Sen känns ju 32 lite för stort för mig också. Tror du det går att hitta en mindre 27-29tum för en rimlig peng som är 1440p? Om man skulle ha en IPS panel istället, blir spelbilden mycket sämre då? Jag har kollat runt lite men det är en uppsjö av skärmar så har inte hittat nån intressant än.

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

@Zyie Men när man köper en CPU, får man alltid med en CPU-fläkt då eller måste man köpa det separat?

Med AMD tror jag att man alltid får med en kylare? Med Intel får man inte det nu mer, så behöver köpa en själv.

Skrivet av Joklass:

Grafikkortet är en sån komponent jag har noll koll på, men jag ser att alla tre förslagen har en GeForce GPU så jag antar att det är GeForce som gäller.

Nvidia är bättre i det övre segmentet, så vid din budget så är det värt att satsa på Nvidia. Hade din budget varit lägre så hade jag eventuellt föreslagit ett AMD grafikkort istället.
På samma vis är generellt Intels CPUer bättre i spel än AMD. De flesta spel använder fortfarande bara en kärna, oavsett hur många du har, och Intels enkeltrådsprestanda är bättre än AMD, även om dom tagit i kapp en hel del sista åren. Skulle du köra på Intel istället så skulle du nog få några FPS högre, men det kostar ju en slant mer också.

Skrivet av Joklass:

Om man sparar lite pengar och köper hårddisken @Muumin tipsar om istället för Samsung, kommer det märkas när man spelar? Är det nåt jag missar då?

Den andra disken är lite segare, men också lite billigare. Den har ju fått bra omdömmen och många kör på den. Tror inte du skulle märka någon speciell skillnad, nej.

Skrivet av Joklass:

Fractal Design Meshify C, vad tror ni om den?

Den är väl i stort sätt lika som Define C, vet inte exakt vad skillnaderna är. Jag skulle nog rekommendera den av dom du kan hitta billigast.

Skrivet av Muumin:

- Tror alla grafikkort nu för tiden är kompatibla med både G-sync och Free-sync.

Stämmer inte. AMD är kompatibelt med endast Free-sync, medans Nvidia fungerar med G-sync och kan fungera med vissa Free-sync skärmar, beror lite på. Nvidia har släppt en lista med Free-sync skärmar som dom själva testat och godkänt, samt en lista med skärmar som funkar till en viss del.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Med AMD tror jag att man alltid får med en kylare? Med Intel får man inte det nu mer, så behöver köpa en själv.

Nvidia är bättre i det övre segmentet, så vid din budget så är det värt att satsa på Nvidia. Hade din budget varit lägre så hade jag eventuellt föreslagit ett AMD grafikkort istället.
På samma vis är generellt Intels CPUer bättre i spel än AMD. De flesta spel använder fortfarande bara en kärna, oavsett hur många du har, och Intels enkeltrådsprestanda är bättre än AMD, även om dom tagit i kapp en hel del sista åren. Skulle du köra på Intel istället så skulle du nog få några FPS högre, men det kostar ju en slant mer också.

Den andra disken är lite segare, men också lite billigare. Den har ju fått bra omdömmen och många kör på den. Tror inte du skulle märka någon speciell skillnad, nej.

Den är väl i stort sätt lika som Define C, vet inte exakt vad skillnaderna är. Jag skulle nog rekommendera den av dom du kan hitta billigast.

Stämmer inte. AMD är kompatibelt med endast Free-sync, medans Nvidia fungerar med G-sync och kan fungera med vissa Free-sync skärmar, beror lite på. Nvidia har släppt en lista med Free-sync skärmar som dom själva testat och godkänt, samt en lista med skärmar som funkar till en viss del.

Blir nyfiken vart du ser att Samsungs SSD är snabbare? MX är 560/510 och Samsung är 550/520 medans du betalar hela 35% extra för att få Samsungs logga på disken.

När det kommer till skärmar låter det rimligt, dålig koll på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

@Muumin Kommer inte RAMens Hz hållas tillbaka då med Tomahawk? RAMen har ju 3000 MHz och tomahawk verkar inte stödja det på vad som står på webhallen. Sen står det kompatibla processorer Ryzen, Ryzen 7. Betyder det att Moderkortet bara kan använda CPU från dom generationerna? Hur viktigt är kylning till hårddisken? Tydligen har B450 kylning men inte Tomahawk.
Annars sparar man ju 700kr vilket är grymt! Och det stämmer att jag inte är ute efter extragrejer, allt jag vill är att datorn ska funka bra och hålla länge.

Sen så är jag inte lika säker på skärmen längre. Recensionerna på komplett var väldigt spretigt med vissa som mena att den har kass färgåtergivning och att den inte gav 75Hz m.m. Sen känns ju 32 lite för stort för mig också. Tror du det går att hitta en mindre 27-29tum för en rimlig peng som är 1440p? Om man skulle ha en IPS panel istället, blir spelbilden mycket sämre då? Jag har kollat runt lite men det är en uppsjö av skärmar så har inte hittat nån intressant än.

Tror du kollar på 350-modellen, missade att specificera det. Här är det: https://www.webhallen.com/se/product/294000-MSI-B450-TOMAHAWK...

Kylning för hårddiskarna får du genom bra luftflöde, vilket du kommer ha. Att kyla dem är det sista du behöver oroa dig för

Jag ska kolla upp skärmar, det beror på vad du ska spela. Ska man spela snabba FPS spel som CS/BF etc. så är det bra med en 1080p TN monitor då minsta lilla lag påverkar spelandet. Ska du dock lira mer grafikintensiva spel och vill njuta av en grann bild så ska du helt klart köra på en 60-75hz IPS panel, med 1440p.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Jag menade 450 tomahawk "RAM-hastighet som stöds: 2400 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2667 MHz, 3466 MHz (O.C.)". Tänkte om det måste stå specifikt 3000MHz?

Det här med skärmar är ett rent helvete! Jag har typ suttit hela dagen och kollat på diverse skärmar och den uppfattningen jag får är att om jag vill ha en schysst dator då måste jag också ha en riktigt schysst skärm som kan omvandla kvaliteten i datorn till pixlar. Jag har inte ens kollat på vad ett bra Nvidiakort för mitt bygge kostar men G-Sync skärmarna är inte billiga. Men jag spräcker hellre budgeten och skaffar en bra skärm än att sitta med en dålig skärm som sänker spelupplevelsen. Jag har bl.a. kollat på Nvidias hemsida där det finns en tabell på vilka skärmar som är kompatibla till eller har G-Sync. Och nu är det bestämt att det är 1440p jag vill ha, och det ska väl vara Nvidia G-Sync GPU än så länge. Frågan är vilken Hz, paneltyp och bildformat man får för inte allt för dyr peng? Ny budget är 22tkr, men gärna mindre såklart.

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Nvidia är bättre i det övre segmentet, så vid din budget så är det värt att satsa på Nvidia. Hade din budget varit lägre så hade jag eventuellt föreslagit ett AMD grafikkort istället.
På samma vis är generellt Intels CPUer bättre i spel än AMD. De flesta spel använder fortfarande bara en kärna, oavsett hur många du har, och Intels enkeltrådsprestanda är bättre än AMD, även om dom tagit i kapp en hel del sista åren. Skulle du köra på Intel istället så skulle du nog få några FPS högre, men det kostar ju en slant mer också.

Men vadå? Alla grafikkort på komponentkoll är ju nvidia, eller missar jag nåt?

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

@Muumin: Jag menade 450 tomahawk "RAM-hastighet som stöds: 2400 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2667 MHz, 3466 MHz (O.C.)". Tänkte om det måste stå specifikt 3000MHz?

Det här med skärmar är ett rent helvete! Jag har typ suttit hela dagen och kollat på diverse skärmar och den uppfattningen jag får är att om jag vill ha en schysst dator då måste jag också ha en riktigt schysst skärm som kan omvandla kvaliteten i datorn till pixlar. Jag har inte ens kollat på vad ett bra Nvidiakort för mitt bygge kostar men G-Sync skärmarna är inte billiga. Men jag spräcker hellre budgeten och skaffar en bra skärm än att sitta med en dålig skärm som sänker spelupplevelsen. Jag har bl.a. kollat på Nvidias hemsida där det finns en tabell på vilka skärmar som är kompatibla till eller har G-Sync. Och nu är det bestämt att det är 1440p jag vill ha, och det ska väl vara Nvidia G-Sync GPU än så länge. Frågan är vilken Hz, paneltyp och bildformat man får för inte allt för dyr peng? Ny budget är 22tkr, men gärna mindre såklart.

Japp det är lite otydligt, den stödjer alltså "upp till 3466MHz", inkl. 3000 och 3200 MHz.
Haha ja jag håller med när det gäller skärmar. Håller mig själv till 1080p då jag spelar väldigt lite men tycker du gör rätt i att sikta in dig på 1440p. Ska kika lite på just den gruppen så återkommer jag under morgondagen.

Permalänk
Medlem

Efter ännu en dag stirrandes blind på diverse artiklar, kommentarer, youtuberecensioner och kompatibilitetstabeller för Freesyncskärmar och G-syncskärmar så är nu min uppfattning att jag behöver en PG279Q-skärm för att garantera bra bildkvalitet hos en 27tum 1440p IPS skärm. Jag funderade ett tag på om man skulle inrikta sig på freesync-skärmar istället men tydligen varierar dom i kvalitet (se punkt 11) pga att de inte kräver licens vilket drabbar kvaliteten på utbudet. Jag såg också att samma artikel (den nyss länkad) skriver att skärmar med VESA Adaptive Sync/AMD Freesync fungerar för moderna Nvidia GPU, men att det kräver Windows 10! (se punkt 8) Betyder det att jag måste skaffa windows 10 om jag vill använda g-sync kompatibla freesync-skärmar? Ska OS ens spela någon roll? Jag hade ju tänkt att man kanske fixar Windows 8 eller 7 då jag inte har lust att lära mig ett helt nytt OS (som pushar windowsreklam?).

Tomahawk känns som ett väldigt bra val. Den har M.2 för att boosta SSD, SATA 6 GB/s-portar (som matchar SSD), rätt minnestyp och formfaktor såklart. Den har också AM4 socket vilket kommer matcha Ryzen 3000 CPU, och enligt den här artikeln är de nya CPU:erna riktigt vassa och kommer möjligtvis gå om Intel på enkelkärnsprestandan!

Bygget är just nu uppe i 22tkr! Men jag resonerar som så att det kan vara värt att dubblera min datorkostnad (12 000kr/7år) då jag sitter väldigt mycket vid datorn och spelar. Det är ju framför datorn jag spenderar stora delar av mitt liv.

Något jag undrar är om grafikkortet kommer kunna hänga med om jag skaffar en 165Hz skärm?

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkortet skulle jag tro är lite försvagat för 165hz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

Med en sådan budget köper man inte amd med det sagt så gör du vad du vill.
[url="https://komponentkoll.se/bygg/XBHHz/"]

[/url

Skickades från m.sweclockers.com
Plus skärm och diverse delar.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Varför inte då? Om AMDs nya CPU som kommer ut nu i sommar har bättre enkelkärnsprestanda så är det väl bättre att köpa det? Den kommer med PCI 4.0 också som kommer vara kompatibelt med B450 moderkorten genom en BIOSuppdatering vad jag förstår.

Utöver mina frågor i föregående inlägg så undrar jag om nån vet vilken PCI som betraktas som första spår? Är det där man kopplar GPUn?
Och vad menar dom med det här: "AMD has promised AM4 CPU socket compatibility until 2020 for all its Ryzen processors" ? Kommer CPU sluta fungera efter 2020 på en AM4 socket?....

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

Betyder det att jag måste skaffa windows 10 om jag vill använda g-sync kompatibla freesync-skärmar?

Du bör absolut skaffa Windows 10. Det är väldigt likt Windows 7/8.1, men kommer med massa fördelar. Osäker om det krävs för G-sync, men oavsett värt det ändå.

Skrivet av Joklass:

Något jag undrar är om grafikkortet kommer kunna hänga med om jag skaffar en 165Hz skärm?

Om du väljer ett 2080, speciellt med de spel du nämnde, så bör du inte ha några problem med 165Hz i de spelen, eller de flesta andra.

Skrivet av Joklass:

Varför inte då? Om AMDs nya CPU som kommer ut nu i sommar har bättre enkelkärnsprestanda så är det väl bättre att köpa det?

Vi vet inte ännu hur bra AMDs nya CPU kommer att vara, så svårt att rekommendera en produkt man inte vet något om. Jag håller dock med att med den budget du har höjt till, så skulle jag rekommendera en Intel CPU om du skulle beställa direkt nu.
Det faktum att den kommer med PCIe 4.0 hjälper inte med de grafikkort som är ute just nu. Har du inte ett grafikkort som är kompatibelt med PCIe 4.0, så får du inga av fördelarna med det. Då ska du i så fall vänta tills att grafikkort kommer ut också, har ingen koll på när de första väntas dyka upp på marknaden, men bör ju vara runt samma tid som CPUer och moderkort kommer ut som stödjer det.

Skrivet av Joklass:

Utöver mina frågor i föregående inlägg så undrar jag om nån vet vilken PCI som betraktas som första spår? Är det där man kopplar GPUn?

Oftast det översta på moderkortet.

Skrivet av Joklass:

Och vad menar dom med det här: "AMD has promised AM4 CPU socket compatibility until 2020 for all its Ryzen processors" ? Kommer CPU sluta fungera efter 2020 på en AM4 socket?

Att alla CPUer dom släpper fram tills 2020 kommer vara kompatibel med AM4 sockets.
Det dom menar är alltså porten på moderkortet där man stoppar in CPUn. Detta innebär att du mest troligt kan använda äldre AM4 CPUer i nyare moderkort (efter att ha uppdaterat BIOS), samt att du kan använda äldre CPU-kylare till AMD CPUer fram tills någon gång under 2020, då sockeln verkar bytas ut.
Det har ingenting att göra med att CPUer kommer att sluta fungera. Däremot så kommer du inte kunna stoppa din AM4 CPU som du köpte 2019, i ett moderkort som släppts 2021 med den nya sockeln.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

@Zyie: Du har helt rätt, verkar t.o.m. som att PCI 5.0 kommer komma ut inte långt efter 4.0. Det är nog ingen idé att stirra på PCI isf om GPU inte ens utnyttjar 3.0. fullt ut idag...

Nu ska jag iväg å kolla på skärmar på mediamarkt och elgiganten

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

På Mediamarkt och Elgiganten lärde jag mig tre saker: VA har verkligen en överlägsen svärta, Hz spelar stor roll för bildupplevelsen och personalen är inte speciellt insatta i tekniken.

Metodiken jag använde för att jämföra Hz var dock lite tveksam. Enda sättet jag kunde testa detta var genom att jämföra muspekarens rörelse på två olika skärmar med samma dator. Den ena skärmen var en 165Hz men av någon anledning var FPS låst på 60, och den andra var 144Hz men visa ingen FPS, så jag antar att FPS var högre än 60. Den som var låst på 60 FPS gav ett betydligt starkare eftersläpp än den andra skärmen.
Jag tänker också att det går att förbättra svärtan på IPS-skärmar avsevärt om man sänker ljusstyrkan, så jag är fortfarande inne på att skaffa IPS.

För att uppdatera er om mina intentioner så är de att vänta in Computex och kanske även E3 för att få mer på fötterna om Ryzen 3000, Navi, Nvidia "super", dom nya moderkorten m.m. Jag tänker att vissa av dom nya produkterna som är på g kanske är intressanta alternativ och om inte så kanske priset på dom existerande komponenterna iaf går ner i och med att nya delar lanseras.

Jag tänker också att det kanske hade varit uppskattat om jag dela med mig hur det går när jag väl ska bygga datorn. Så om ni är intresserade av det kommer jag att ta bilder och ladda upp under byggets gång och berätta om ev. problem jag stöter på och hur jag tycker datorn fungerar när den väl är igång.

Med det sagt så är det ju helt okej att fortsätta diskutera mitt byggprojekt, alla kommentarer är välkomna och uppskattade

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Ses fram emot!

Permalänk
Medlem

Nu börjar det äntligen bli dags att beställa! Jag valde att vänta tills rtx 2080 super kom ut så jag kunde få till bästa möjliga dator för pengarna.

CPU: Jag har valt att ändra 3600x till 3600 och lagt till en Noctua kylare då det verkar som att 3600x i princip är en överklockad 3600 med en bättre fläkt, och isf överklockar jag den själv och skaffar marknadens bästa CPU-fläkt?..

GPU: Grafikkortet funderar jag lite på hur jag ska göra. Visst det skulle vara schysst att skaffa Super-versionen men om prisskillnaden är så stor som 1500kr och om originalet sjunker ännu mer i pris så lägger jag hellre dom pengarna på annat. Frågan är vad man ska kolla på för att veta om tredjepartsmodellerna är vettiga köp eller inte? Priserna skiljer sig ju så mycket emellan dom så jag blir osäker. Jag vill ju inte köpa en GPU som har undermålig värmelösning och brinner upp om några år... Finns det anledning att köpa ett dyrare Rtx 2080 när man inte bryr sig om RGB?

Moderkort: Jag tänkte köpa moderkortet från samma återförsäljare som CPU, så att moderkortet flashas till rätt drivrutin. Har för mig jag läst någonstans att Inet gör detta just nu? Annars har ju AMD nåt erbjudande att dom skickar hem en CPU :/

Och visst kommer Noctuafläkten att rymmas i Chassit? Den ser ju otroligt stor ut ^.^

Och om nån har tips på en schysst extern hårddisk a la 500GB så är jag också intresserad att höra om det

Och har ju köpt en Asus ROG Swift PG279Q begagnad för 4000kr sen förut, så datorn är till en 1440p 144hz skärm
@muumin @zyie

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

@Joklass:

Ser rätt bra ut
Vad är det för hastighet på ramet du valt?
Chassit har en maxhöjd på 170mm för CPU fläkt, en Noctua NH D15 är 165mm med fläktarna, så borde gå.
Hade du valt ramminnen med större kylfläns/rgb på så hade det funnits risk att dom tar i CPU fläkten, men det borde vara lungt med det ramet du valt.
När det kommer till x/icke-x varianterna på CPU så vet jag ärligt talat inte hur stor skillnaden är, kanske någon annan med bättre koll kan svara på det.

När det kommer till GPU så är största skillnaden om den är överklockad, hur mycket överklockad den är, hur bra kylningen är och hur mycket fläktarna låter. Bara för att ett kort är 1,000kr dyrare än ett annat, så är det inte alltid nödvändigtvis så att den är bättre i alla dom avseendena, eller något av dom avseendena för den delen. Du får helt enkelt försöka googla på specifika modeller och se vad folk har för problem med dom, vad recensioner säger. Ha i åtanke att dom du bara hittar en eller ett fåtal som har ett visst problem med en model så behöver det inte betyda att alla av den modellen är lika dan. Det är dom med problem som är mest högljudd, för dom som allt funkar som det ska så säger man oftast inte mycket, eller något alls...
När det kommer till frågan om det är värt att köpa en Super variant så beror det på prisskillnaden. Dom är ju inte extremt mycket bättre, så skulle gissa på att de nu lite prissänkta icke-Super korten är lite mer "bang for the buck". I slutändan beror det väl lite på hur länge du tänkt använda kortet också. Ju mindre ofta du uppgraderar din dator, ju mer värde kan du få ut av ett bättre kort. Handlar det om 2-3 års mellanrum så är det nog värt att köpa lite billigare, du kommer ändå kunna köra allt i max på ett 2080 fram tills dess. Är det mer typ 4-5+ år så kan det vara värt att köra på ett 2080 Super, eller ett 2080TI nu när 2080TI Super kommer väldigt snart, eller kanske redan har kommit?

Jag tror att de flesta ställena kan erbjuda att flasha moderkort, för att vara säker så kan du ju höra av dig till support där du hittar ett bra pris på cpu/mobo tillsammans. Kan vara värt att kolla om det är något dom gör automatiskt eller något du måste mejla support om efter att du gjort din beställning. Jag såg att AMD erbjuder att skicka ut en CPU som du kan använda själv för att flasha med, men då måste du gå igenom support på stället du beställt CPUn på och blivit nekad samt lite andra steg. Det verkar tidsätande och krångligt att få en ansökan godkänd, så mycket snabbare och smidigare om du kan lösa det direkt istället. Det erbjuds ju mer som en absolut sista utväg än något annat.
Sen vet jag inte exakt vad skillnaden mellan B450 och X570 är. B450 kommer ju inte ha stöd för PCI-E 4.0 åtminstonde, AMD har satt helt stopp för alla tillverkare att erbjuda uppdateringar på äldre moderkort för det, även om dom teoretiskt kan stödja det. Nu lär det ju inte göra någon skillnad för dig ändån. När du väl köper ett nytt grafikkort med PCIe 4.0, så är det väl dags för nytt moderkort oavsett.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

@Joklass
Ser väldigt bra ut men skulle gjort ett par byten på nätagg, SSD och RAM.

Du har helt rätt när det gäller 3600 vs 3600x, kör på 3600 med en Noctua-kylare och överklocka så har du praktiskt sett en 3600x med en bättre kylare.

När det gäller grafikkort är det väldigt upp till var och en hur kräsen man är. Kort sagt är kortet du valt det absolut mest prisvärda i den här prisklassen men det kommer låta en del och kommer förmodligen som ligga på upp till 10-15 grader högre temp än ett "premium" 2080, under belastning.

På ett ungefär ligger väl premium-korten på runt 60-65 grader och är generellt tystare.
Du kommer kanske ligga på 70-75 grader men kommer ju inte höra fläktarna om du spelar med headset, kanske lite om du spelar med högtalare.

Med den informationen kan du sen googla dig till ett val, då vi alla värderar saker olika

Här är mitt förslag, kopierade ditt med ett par ändringar:

Ska du inte fylla SSDn utan bara ha några spel på den så är denna betydligt snabbare.
Nätagget kostar bara 40kr mer så finns ingen anledning att köpa 650W.
Ryzen gillar hög frekvens på RAM, dessa är optimerade för just Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Ska du inte fylla SSDn utan bara ha några spel på den så är denna betydligt snabbare.
Nätagget kostar bara 40kr mer så finns ingen anledning att köpa 650W.
Ryzen gillar hög frekvens på RAM, dessa är optimerade för just Ryzen.

Ja SSDn är ett väldigt bra tips faktiskt, tack!

Ska inte nätagget helst lika kring samma energibehov som datorn? Eller är mer W bättre?

RAMen som du tipsar om ligger på 3600MHz, men moderkortet stödjer som högst 3466MHz så den är väl inte kompatibel?

Skrivet av Zyie:

@Joklass:

Ser rätt bra ut
Vad är det för hastighet på ramet du valt?
Chassit har en maxhöjd på 170mm för CPU fläkt, en Noctua NH D15 är 165mm med fläktarna, så borde gå.
Hade du valt ramminnen med större kylfläns/rgb på så hade det funnits risk att dom tar i CPU fläkten, men det borde vara lungt med det ramet du valt.

När det kommer till GPU så är största skillnaden om den är överklockad, hur mycket överklockad den är, hur bra kylningen är och hur mycket fläktarna låter. Bara för att ett kort är 1,000kr dyrare än ett annat, så är det inte alltid nödvändigtvis så att den är bättre i alla dom avseendena, eller något av dom avseendena för den delen. Du får helt enkelt försöka googla på specifika modeller och se vad folk har för problem med dom, vad recensioner säger. Ha i åtanke att dom du bara hittar en eller ett fåtal som har ett visst problem med en model så behöver det inte betyda att alla av den modellen är lika dan. Det är dom med problem som är mest högljudd, för dom som allt funkar som det ska så säger man oftast inte mycket, eller något alls...
När det kommer till frågan om det är värt att köpa en Super variant så beror det på prisskillnaden. Dom är ju inte extremt mycket bättre, så skulle gissa på att de nu lite prissänkta icke-Super korten är lite mer "bang for the buck". I slutändan beror det väl lite på hur länge du tänkt använda kortet också. Ju mindre ofta du uppgraderar din dator, ju mer värde kan du få ut av ett bättre kort. Handlar det om 2-3 års mellanrum så är det nog värt att köpa lite billigare, du kommer ändå kunna köra allt i max på ett 2080 fram tills dess. Är det mer typ 4-5+ år så kan det vara värt att köra på ett 2080 Super, eller ett 2080TI nu när 2080TI Super kommer väldigt snart, eller kanske redan har kommit?

RAMen har 3000MHz. Ja det blir väl ganska precist så det får plats med en Noctua NH-D15 tänker jag ^^
Svårt att välja GPU. Har ingen större lust att fortsätta avvakta för prissänkningar samtidigt som jag inte vill ha ett grafikkort som riskerar överhetta i varma sommardagar... Får forska vidare på vilka alternativ som finns och bestämma mig helt enkelt.

@muumin @zyie

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

@Joklass: Då är ramet som @muumin länkade bättre, AMD mår bra av snabbare ram, gärna minst 3200mhz om jag inte minns fel.
Angående nätagg så är det klart bättre att ligga över behovet.
Nätagget kan ligga lite under den kapacitet som det står att det ska leverera, den tappar lite över tid etc. Tanken är väl helt enkelt att det inte slits ut lika snabbt och mindre risk att paja andra delar om man ligger i överkant. 750w är en bra nivå för de flesta att köra på nu mer, så länge budgeten inte är väldigt tajt, eller man kör utan diskret grafikkort, dubbla grafikkort etc. Då ändras ju så klart kraven lite.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

@Joklass: Då är ramet som @muumin länkade bättre, AMD mår bra av snabbare ram, gärna minst 3200mhz om jag inte minns fel.
Angående nätagg så är det klart bättre att ligga över behovet.
Nätagget kan ligga lite under den kapacitet som det står att det ska leverera, den tappar lite över tid etc. Tanken är väl helt enkelt att det inte slits ut lika snabbt och mindre risk att paja andra delar om man ligger i överkant. 750w är en bra nivå för de flesta att köra på nu mer, så länge budgeten inte är väldigt tajt, eller man kör utan diskret grafikkort, dubbla grafikkort etc. Då ändras ju så klart kraven lite.

Kommer inte moderkortet med 3466MHz att överhettas eller inte funka alls på RAM med 3600MHz? @zyie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600 | B450 Tomahawk Max | 8+8GB 3200MHz Corsair vengeance LPX | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC 8GB | Intel 660p 512GB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 750W | ASUS ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joklass:

Ja SSDn är ett väldigt bra tips faktiskt, tack!

Ska inte nätagget helst lika kring samma energibehov som datorn? Eller är mer W bättre?

RAMen som du tipsar om ligger på 3600MHz, men moderkortet stödjer som högst 3466MHz så den är väl inte kompatibel?

RAMen har 3000MHz. Ja det blir väl ganska precist så det får plats med en Noctua NH-D15 tänker jag ^^
Svårt att välja GPU. Har ingen större lust att fortsätta avvakta för prissänkningar samtidigt som jag inte vill ha ett grafikkort som riskerar överhetta i varma sommardagar... Får forska vidare på vilka alternativ som finns och bestämma mig helt enkelt.

@muumin @zyie

Mer Watt är generellt alltid bara bättre, både för att det är mer framtidssäkert och för att de kraftigare nätaggen ofta byggs lite ordentligare, bättre kvalitet. Förövrigt kommer du inte att vara nära 650W förbrukning heller, utan snarare runt 400-450 under belastning.

Du har helt rätt när det gäller RAM, dock har jag väldigt svårt att tro att moderkortet inte skulle fixa att överklocka till 3600MHz. Vill du vara helt säker på att inget krånglar med det så kör på 3200MHz CL16 istället.