Permalänk

Knappar lagt av - vad göra?

Har en gammal laptop som jag har försökt att hålla vid liv. Nu tror jag dock att jag har nått vägs ände med den.

När jag startade datorn och försökte logga in i Windows (10) så funkade inte längre en grupp tangenter på tangentbordet.

Har plockat isär och kollat glapp etc, men misstänker att tangentbordet helt enkelt har gått sönder. Frågan är nu vad jag ska göra för att få ut datan på smidigast sätt (datorn har jag eg. inget emot att kasta).

Kan tilläggas att jag har tillgång till en ny bärbar MacBook.

Passwordet hindrar mig väl inte att plocka ut hddn, koppla externt till Macen och tanka över filerna jag hade på den hårddisken.
Eller måste jag sätta in den i en annan bärbar för att boota med den hårddisken och sedan skriva in lösenordet, och på så sätt komma åt filerna?

Permalänk
Jubileumsmästare

Tangentbord via USB?

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Du kan ju koppla in ett extern tangentbord tillfälligt om där är något du vill komma åt i datorn, men ja annars skulle du säkert kunna koppla in hårddisken som en extern i en annan dator och hämta filerna på det sättet.

Permalänk
Medlem

Slå på skärmtangentbordet och logga in, inte svårare än så, du hittar det nere till höger på skärmen.
Har fått göra så ibland när mitt trådlösa tangentbord inte vill koppla upp sig ordentligt när man startar datorn.

Alternativt externt tangentbord om du har.

Permalänk

Har inget externt tangentbord i dagsläget. Kan macen eller en iPad fungera som USB-anslutet tangentbord- dvs finns det sådana program?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dagobert1: Som jag skrev ovan, slå på skärmtangentbordet och använd muspekaren för att skriva.

Tror inte det är så lätt att använda en annan dator som tangentbord, kanske om du hittar rätt program för att koppla ihop dem, men då behöver du ju först logga in.

Permalänk

Loefet mfl.: Stort tack för tipset. Funkade utmärkt. Lite pinsamt att man inte kände till denna funktion...

...då var saken löst. Nu bara att föra över allt till Macen.
Skickades från m.sweclockers.com