Reklamation av mobiltelefon - vad gäller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Icte:

Har jag förstått det rätt att om man häver ett köp så har man rätt till hela summan tillbaka, utan några s.k. nyttoavdrag?

Självklart.
Telefonen har varit mer eller mindre kass redan från början, solklart "ursprungsfel".
ÅF/tillverkare har haft både tre och fyra gånger på sig att fixa detta, men har misslyckats.

Häv köpet, 100% pengar tillbaka.
Finns inget nyttoavdrag att hävda när skiten aldrig fungerat 100% sedan köp.

8600k @5, Asus TuF Z370 Pro, 16GB Corsair @3.2
Vega56 @1600/1000, Corsair RMx750, Corsair H115 Pro.
AG322QC4 144Hz, 1440p.
En öl, PS4 Pro och en 65" 4k TV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Falcon:

Fast återigen, vänta lite nu och tänk på vad du skriver.
Du hävdar nyttoavdrag å ena sidan och andra sidan ett avdrag som försäkringsbolag gör, vilket är helt irrelevant här.

Det är inte det vi pratar om...att ditt försäkringsbolag gör 80% avdrag på en telefon efter 9 månader får stå för dig och ditt superbra försäkringsbolag.

Det är inte ett försäkringsärende som diskuteras i tråden!

Det står tydligt att jag inte hävdar det.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Json_81:

Ja, det gör jag för det är enklaste sättet att resonera om det när det inte finns tydliga riktlinjer för hur det ska beräknas. Poängen är dock att de har rätt att göra avdraget, sen är det en vidare diskussion om hur stort det ska vara.

Jag läser exakt vad du skriver. Det är oväsentligt vem som nämnde just 50% (vilket förövrigt ju var en korrigering av de 80% du själv valde att lyfta fram). Min poäng är att du använder försäkringsbolagets regler för värdeminskning som ett sätt att resonera kring vad som är ett rimligt nyttoavdrag. Jag menar att man inte kan dra några som helst paralleller mellan dessa två vitt skilda saker. Eller hur menar du att man skulle kunna göra det?

Skrivet av quattro-2.6:

Intressant, så det är bara att lämna in mobilen på reparation ett par gånger för att få pengarna tillbaka ett par år senare så man kan köpa en ny telefon gratis?

Självklart är nytotjosan rimligt..
Kan kännas surt men har väl använt mobilen under tiden när det inte fanns fel på den?

1.5år är skapligt lång tid på en nyare mobil, 3/4 tid på vad jag brukar ha en mobil.

Men ja det suger när mobilen strular

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har du fått det mesta om bakfoten. Det är ju inte bara att "lämna in mobilen ett par gånger", det måste givetvis röra sig om ett, i lagens mening, ursprungligt fel som säljaren inte lyckats åtgärda inom lagens ramar.

Hur rimligt skulle det vara om du, när mobilen är behäftad med ett ursprungligt fel, inte får ersättning nog att införskaffa en annan likvärdig vara?

Att du brukar byta mobil vartannat år har inget med saken att göra (slänger du till exempel din gamla vid byte, eller säljer du den vidare?). Reklamationsrätten gäller i 3 år av en anledning, och en mobiltelefon ska utan problem hålla så länge. Gör den inte det (trots att den endast hanterats i enlighet med tillverkarens rekommendationer), så är det säljarens/tillverkarens problem att lösa. Det ska inte drabba konsumenten negativt.

Skrivet av Zippeer:

Inte säkert att du får pengar tillbaka heller, Tror det är upp till butiken om det blir en ny telefon eller pengar.

Sedan så har vissa märken att "Inget fel funnet/NFF(No fault found) inte räknas in som en service när en reklamations ska göras.

Nja, det beror på. Säljaren har i normalfallet rätt att försöka reparera felet, alternativt erbjuda omleverans (alltså en ny vara). Men om felet inte åtgärdas efter ett antal försök (2 lagningsförsök/omleveransförsök för samma fel, 3 om felen skulle vara olika), så har konsumenten rätt att neka fler åtgärdsförsök och kan därmed häva köpet eller kräva prisavdrag. Så i detta fall så kan konsumenten utan vidare kräva pengarna tillbaka.

Sen är det som du säger, om inget fel kan konstateras, så räknas det naturligtvis inte som ett lagningsförsök. Undantaget är dock om felet som reklamerades skulle hittas vid en senare undersökning, då ska de tidigare undersökningarna givetvis räknas in. Om säljaren (eller den serviceverkstad säljaren anlitar/hänvisar till) inte hittar ett existerande fel så ska det inte gå ut över konsumenten (framförallt inte då man ofta tar betalt för "felsökningar" som inte faller under garanti/reklamation).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Liten uppdatering på ärendet:

Tryckte på ÅF om att nettoavdraget på 66% inte var rimligt och ÅF erbjöd då en helt ny telefon av samma modell som tidigare. Frågade om det gick att få en nyare modell mot mellanskillnaden i kostnad och det var inga problem!

Tack alla för er hjälp!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Icte:

Liten uppdatering på ärendet:

Tryckte på ÅF om att nettoavdraget på 66% inte var rimligt och ÅF erbjöd då en helt ny telefon av samma modell som tidigare. Frågade om det gick att få en nyare modell mot mellanskillnaden i kostnad och det var inga problem!

Tack alla för er hjälp!

Bra att det löste sig och att ÅF tog sitt förnuft till fånga!

Skickades från m.sweclockers.com