3D-printade GPU-fläktmods med Sweclockers logo. Förslag!!!

Permalänk
Medlem

3D-printade GPU-fläktmods med Sweclockers logo. Förslag!!!

Hej. Vi är nu en hel del som har bytt ut fläktarna på våra grafikkort till 120mm som på mitt nedan.

Detta har fördelen att kortet blir tystare och svalare än vilken modell du än köper.

Jag såg 2016 att användare @ylledjur gjorde en mod med 3D-printer så buntband och andra lösningar kom helt på skam.

Tråden hittar du här!

Mitt förslag till Sweclockers är att ni börjar tillverka sådan med er logga "sweclockers" på

Det vore ju fantastiskt att kunna ge er mått, beställa och sen få hem i brevlådan en alldeles egen fläkthållare med sweclockers skrivet på sidan så det syns när en tittar in i datorn.

1. Hur intresserade är ni swecklockare av att köpa en sådan?
2. Hur mycket är ni redo att betala för en sådan?
3. Är detta något ni som äger sweclockers kan tänka er verkställa?

@Emil
@JonasT
@emilakered

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tja!

Skrev upp den till vår förslagslåda.

Medan jag tycker att det är en smart och praktisk pryl tror jag rent krasst att det skulle bli svårt för oss att sälja den typen av produkt sett till administration, ritningar och tillverkning. Men man ska aldrig säga aldrig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tja!

Skrev upp den till vår förslagslåda.

Medan jag tycker att det är en smart och praktisk pryl tror jag rent krasst att det skulle bli svårt för oss att sälja den typen av produkt sett till administration, ritningar och tillverkning. Men man ska aldrig säga aldrig!

Ja men vad kul. Då finns det lite hopp iallafall

Kanske en begränsad upplaga till att börja med? En modell som passar många grafikkort tex.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Problemet med att tillverka denna typ av produkt är att fastanordningen i kylflänsen skiljer väldigt mycket mellan olika grafikkort.
Så någon "passar alla"-modell blir nog knepigt om det ska bli bra.
Tillverkade en egen för något år sedan. Man borde i denna tråd kunna hitta hur min kylfläns har sina skruvhål.
#16942826

Permalänk
Medlem

@Cerb: Den var ju fin

Är det verkligen så lite intresse för en sådan här produkt? Jag var säker på att det skulle bli större aktivitet på denna tråden då rätt många byter fläktar eller har velat byta fläktar på sina grafikkort.

Denna gör det både snyggt och enkelt.

Inte ens någon med egen 3D-skrivare som vill tjäna en slant?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sälj anordning och låt var och en fixa fäste? Gummiband är life

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Medlem

Gör några smala springor i kanterna som man kan trä buntband igenom så bör man ju kunna fixa fast den på flera sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaghatai:

Sälj anordning och låt var och en fixa fäste? Gummiband är life

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av loefet:

Gör några smala springor i kanterna som man kan trä buntband igenom så bör man ju kunna fixa fast den på flera sätt.

Ja men precis. Det går att göra en smart lösning som passar om inte alla, så för dom flesta. Tack

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ja men precis. Det går att göra en smart lösning som passar om inte alla, så för dom flesta. Tack

Finns lite ritningar att ladda ner på thingiverse (du får dock inte sälja dessa utan tillstånd från skaparen) så det är bara att hitta någon som kan skriva ut åt dig. Själv har jag nästan inte skrivit ut något det senaste eftersom den väsnas och jag inte vill lämna den igång när jag inte är hemma pga det är en brandrisk

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam

Som någon som printar en del till vardags, ser utmaningar med att köra PLA mot GPU flänsen, borde bli för mjukt vid de temperaturerna, tror det behövs ABS-plast.

Räkna med att en ram tar 1-2 timmar styck att printa, på en arbetsdag kan man få ut en produktion av sådär 4-6st per skrivare. För at göra det kommersiellt och att en skrivare ska kunna betala av sig inom överskådlig framtid plus arbetstid och allt kring så blir det oftast inte så billigt med småskalig produktion

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Som någon som printar en del till vardags, ser utmaningar med att köra PLA mot GPU flänsen, borde bli för mjukt vid de temperaturerna, tror det behövs ABS-plast.

Räkna med att en ram tar 1-2 timmar styck att printa, på en arbetsdag kan man få ut en produktion av sådär 4-6st per skrivare. För at göra det kommersiellt och att en skrivare ska kunna betala av sig inom överskådlig framtid plus arbetstid och allt kring så blir det oftast inte så billigt med småskalig produktion

Jo du skulle behöva ta 250kr för att täcka arbete och material om man nu vill tjäna pengar och bara har en skrivare. Tror de blir svårsålda dessutom behöver man ju en bra skrivare om man ska få folk att betala tror inte den kvalitén min kinaskrivare klarar duger om folk ska betala 250kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Som någon som printar en del till vardags, ser utmaningar med att köra PLA mot GPU flänsen, borde bli för mjukt vid de temperaturerna, tror det behövs ABS-plast.

Räkna med att en ram tar 1-2 timmar styck att printa, på en arbetsdag kan man få ut en produktion av sådär 4-6st per skrivare. För at göra det kommersiellt och att en skrivare ska kunna betala av sig inom överskådlig framtid plus arbetstid och allt kring så blir det oftast inte så billigt med småskalig produktion

1-2h räcker nog inte.

med min skrivare om den haft större platta så den gick att skriva ett helt shroud till ett evga 1080 från thingiverse så skulle det ta ca 5h med 0.2 layer 100% infill hight 80mm/s print speed utan support med pla och enligt cura men vet att det är en underdrift då det oftast tar ca 10% längre tid än cura anger.

med ABS tar det ytterligare lite mer tid

var denna jag tog som exempel
https://www.thingiverse.com/thing:3015619/files

kan säkert dra ner tiden lite genom att modifiera den men handlar nog max om nån timme man kan spara in.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hjälpsam

@Rouge of Darkness Jag tänker 10% infill, 2 shells och låg-medium detaljnivå/layerheight typ 0,4mm. Här är för funktion inte för estetik

Tänkte däremot inte på att ABS tar längre tid än PLA då jag bara printar i PLA hemma.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bra grej, håller på och fipplar med något liknande till ett gammalt GTX660 med vrålande referenskylare jag har i andradatorn. Väntar nu bara på att få hem de rullar PET jag dumt nog beställde samtidigt med Mk3 -> Mk3S-uppgraderingen till min skrivare. 10 veckors jäkla leveranstid på den, och de håller förstås filamentet tills dess...

Angående material tror jag faktiskt att det skulle funka med PLA också. Det börjar tappa mekanisk hållfasthet runt 60 grader, men givet att fläktarna i motsvarande grad även kommer kyla ramen när grafikkortet blir varmt, och fläktarna matas med luft som (förhoppningsvis) aldrig är ens i närheten av 60 grader varm, tror jag det är hur lugnt som helst. Man ser förstås till att förlägga kontaktpunkterna så långt från heatpipesen som möjligt, där temperaturerna förmodligen inte kommer ens i närheten av coretempen.

ABS kan vara knepigt att printa stora grejer med precision i, med tanke på den höga värmeutvidgningskoefficienten. Det är svårt att få till alla mått exakta. Att ha printern i någon slags skåp gör dock underverk, det räcker med 40-50 grader omgivningstemperatur för att skillnaden på den fronten ska bli markant. Printerns egna värmeplatta räcker bra för att hålla temperaturen i ett litet skåp.

Skälet till att jag till sist ändå väljer PET är att det både har temperaturtåligheten och hållfastheten, men är betydligt bättre med precisionen än ABS. Har inte testat det än, men räknar med att det ska funka bra. Om inte, får det bli fallback på ABS, och om det inte går att få till vettigt, så blir det PLA.

Tror dock också det skulle bli svårt att göra det här kommersiellt gångbart med en rimlig prisbild. Det kommer bli för mycket klabb med konstruktionsdetaljer som inte kan printas, dåliga stl-filer, etc, etc. Möjligen i sådana fall om man nöjde sig med en färdig standardvariant till referenskylare, i slutändan är det väl just sådana som är vanligast, låter värst, och som flest vill byta ut

Blir förresten liten nyfiken på ytfinishen på ramen i startinlägget. Är den blästrad måntro?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det där ser precis ut sm vad lillebrorsan behöver nu när ena fläkten på hans gtx660 håller på att dö. Frågan är dock om man kommer undan billigare genom att hitta ett liknande kort begagnat.

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

Det där ser precis ut sm vad lillebrorsan behöver nu när ena fläkten på hans gtx660 håller på att dö. Frågan är dock om man kommer undan billigare genom att hitta ett liknande kort begagnat.

Troligen. Om nu någon kan tänka sig vilja skriva ut åt dig kommer han nog ändå vilja ha minst nån hundring för arbetet och elen i kompensation materialet i den jag länkade ovan låg väl på ca 25:- med pla och i abs blir det väl typ 35-50:-

Ska han dessutom göra 3d modellen så vill han säkert ha lite för det jobbet också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som många andra varit inne på så är 3d-printing en dyr tillverkningsmetod vid flerstyckstillverkning.
Ingen vill betala ett par 100 för en sådan där detalj...
Plast som ska masstillverkas gjuter eller sprutar man, då kanske den kostar en 10-del i tillverkning kontra 3d-printing.
Problemet är att man måste investera verktyg för processen vilka lätt kan hamna på ett par 100 tusen.
Så tyvärr har du en bra produkt(antar jag) men tillverkningen sätter stopp för den om du nu inte ska massproducera i tusentals.

Hittade en liten lustig bild, inte riktigt det jag tänkte mig men den passade riktigt bra när vi ändå är inne på 3d-printing:

3d-printing har ju fördelen att ha en konstant kostnad, man vet att varje detalj kommer att kosta x kr,oavsett om det är detalj nummer 1 eller 12000.
Massproduktion har ofta en dyr startup-kostnad i exempelvis kanske maskininköp, verktyg, produktoptimering etc..
Kanske måste man investera 500k innan man ens har tillverkat en enda detalj. Fördelen är dock att man har en prisoptimerad tillverkning för produkten vilket gör att den faktiska tillverkningskostnaden sjunker drastiskt och man kan ta ut betydligt lägre slutpris vilket vi konsumenter gillar.
"Nackdelen" med massproduktion är just det, man måste ha en produkt som går att massproducera, annars får man aldrig tillbaka den initiala start-kostnaden....

Så för att koppla bilden till din idé så ligger den med största sannolikhet på vänstersidan av skärningspunkten(efterfrågan är nog inte så stor trotsallt...) vilket gör att 3d-printing är "rätt" tillverkningsmetod. Problemet är dock då att varje detalj kanske kostar som de sagt ovan ~200-300:- vilket jag tror är på tok för mycket för gemene man

Bättre att fixa en 3d-modell själv och försöka låna en 3d-printer av en kompis eller så

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:

Det är ju olika för olika tillverkare så det lär blir endel varianter.
Vad kostar dom att tillverka ? kostar dom inte en förmögenhet så säljer det nog.

Mins att min kompis gjorde fläktfäste mm när 3D skrivare kom ut, Nu för tiden är konkurrensen enorm och det är svårt att tjäna pengar på då det är billigare att skriva ut hos företag om man har mallen själv.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kul med synpunkter och intressant att få en insikt i vad det kostar osv. Tack så jättemycket.

Men ni glömmer att sweclockers är ett företag. Och som företag kan dom köpa detta av ett annat företag.
Skulle sweclockers välja att sälja denna prylen så blir det hur en än vrider på det billigare än för en privatperson att tillverka.

Sen skulle det med kunna vara en pryl som ges bort i en tävling eller säljas i en väldigt begränsad upplaga.

Jag vet bara att jag vill ha en sådan som det står sweclockers på från sweclockers

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande detta är ett bra förslag

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.