Permalänk
Medlem

Koppla ihop oled tv och soundbar

Inte varit aktiv i teknikens värld på 10 år så söker hjälp med vad som behövs!

Köpt hem LG oled 55tum c8 + LG sk9y soundbar som ett paket från netonnet. 14990kr Tv+soundbar

Min fråga är nu vad behövs köpas till som inte igår och hur kopplas det ihop bäst?

Vill kunna utnyttja alla dessa termer: 4K,HDR,Dolby Atmos mm

Internet är tanken att köra wi-fi via mobil då jag har obegränsad surf via 3 har funkat kanon med en gammal samsung LCD + smart tv dosa, gör ett försök med detta internet iaf!

Strömkabel från tv till vägg gissar jag ingår.
Wi-fi för internet
Hdmi kabel från soundbar till tv? Isåfall vilken är bäst och vad ska jag tänka på?
Vill kunna koppla in min ps4 slim, behöver jag då uppdatera original hdmi kabeln?

Missat något? Har ingen dator som ska kopplas ihop iaf.

Soundbar och Tv blir vägghängda!

Tack så mycket för er hjälp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av barduck:

Inte varit aktiv i teknikens värld på 10 år så söker hjälp med vad som behövs!

Köpt hem LG oled 55tum c8 + LG sk9y soundbar som ett paket från netonnet. 14990kr Tv+soundbar

Min fråga är nu vad behövs köpas till som inte igår och hur kopplas det ihop bäst?

Vill kunna utnyttja alla dessa termer: 4K,HDR,Dolby Atmos mm

Internet är tanken att köra wi-fi via mobil då jag har obegränsad surf via 3 har funkat kanon med en gammal samsung LCD + smart tv dosa, gör ett försök med detta internet iaf!

Strömkabel från tv till vägg gissar jag ingår.
Wi-fi för internet
Hdmi kabel från soundbar till tv? Isåfall vilken är bäst och vad ska jag tänka på?
Vill kunna koppla in min ps4 slim, behöver jag då uppdatera original hdmi kabeln?

Missat något? Har ingen dator som ska kopplas ihop iaf.

Soundbar och Tv blir vägghängda!

Tack så mycket för er hjälp.

Har du inte uttag för optisk kabel istället för att köra ljudet via hdmi? bli smalare sladd och lättare att gömma.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet är att köra hdmi med arc, hdmi från soundbaren till tvn sen kopplar du in ps4an in i tvn som vanligt.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Har du inte uttag för optisk kabel istället för att köra ljudet via hdmi? bli smalare sladd och läggare att gömma.

Uttag vart? I tvn? Det vet jag inte är helt tv sä borde ha det som krävs för att få ut det bästa men är det inte hdmi som gäller för att få ut alla nya funktioner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Enklaste sättet är att köra hdmi med arc, hdmi från soundbaren till tvn sen kopplar du in ps4an in i tvn som vanligt.

Förstår jag dig rätt så är det bara en kabel jag behöver och det är en hdmi arc kabel från soundbar till tv, resten ska finnas redan. Kommer inte använda boxer eller liknande tv kabel då allting kör jag via streaming så inget tv utbud från comhem eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av barduck:

Förstår jag dig rätt så är det bara en kabel jag behöver och det är en hdmi arc kabel från soundbar till tv, resten ska finnas redan. Kommer inte använda boxer eller liknande tv kabel då allting kör jag via streaming så inget tv utbud från comhem eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

jo jag tänkte lite fel såhär innan morgonkaffet, Fördelen med ARC är att din soundbar kommer starta när du startar tvn, Så du behöver inte starta två olika enheter.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

jo jag tänkte lite fel såhär innan morgonkaffet, Fördelen med ARC är att din soundbar kommer starta när du startar tvn, Så du behöver inte starta två olika enheter.

Okej kanon.

Från min ps4 slim in i tvn behöver jag bara original hdmi kabeln? Det behövs alltså inte bytas ut för att få tillgång till bra ljud/bild?

Hdmi Arc kabel är alltså det som gäller mellan tv och soundbar för bästa uppkoppling om man vill ha tillgång till 4K/HDR/Dolby Atmos?

Blir denna bra eller finns bättre?
Hdmi arc kabel
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som de andra sagt så är det en HDMI-kabel från HDMI 2 (ARC) på tv'n in till soundbaren som gäller. Du ska inte köra optiskt. Optiskt är en äldre standard och har inte stöd för Dolby Atmos.

Den du länkat kommer att fungera bra. Webhallen har många Deltaco High Speed kablar om du vill ha fler billiga alternativ. Annars kan du testa med någon HDMI-kabel du har hemma.

Ditt PS4 kopplar du lämpligtvis in med en egen HDMI-sladd in i HDMI 1 på TV'n. Denna sladd bör vara High Speed också. Jag kör dessa kablar från PS4 Pro respektive Apple TV 4K till min TV https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4633273

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Som de andra sagt så är det en HDMI-kabel från HDMI 2 (ARC) på tv'n in till soundbaren som gäller. Du ska inte köra optiskt. Optiskt är en äldre standard och har inte stöd för Dolby Atmos.

Den du länkat kommer att fungera bra. Webhallen har många Deltaco High Speed kablar om du vill ha fler billiga alternativ. Annars kan du testa med någon HDMI-kabel du har hemma.

Ditt PS4 kopplar du lämpligtvis in med en egen HDMI-sladd in i HDMI 1 på TV'n. Denna sladd bör vara High Speed också. Jag kör dessa kablar från PS4 Pro respektive Apple TV 4K till min TV https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4633273

Okej tack. Highspeed, premium, 2.0 allt är samma sak dvs arc?

Då skulle denna mer prisvärda funka bra?
Hdmi kabel

Inte fått hem tvn ännu men bör 1m räcka eller behövs troligtvis 2m vid en 55tum och soundbar monterad precis under tvn. 1m måste va långt nog tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@barduck:

Här är en del bra läsning

https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Kör original kabeln på min ps4pro iallafall.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Ditt PS4 kopplar du lämpligtvis in med en egen HDMI-sladd in i HDMI 1 på TV'n. Denna sladd bör vara High Speed också. Jag kör dessa kablar från PS4 Pro respektive Apple TV 4K till min TV https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4633273

Nu vart jag lite vilsen igen. Denna dyrare kabel vad gör den som inte den kabeln jag länkat till gör? Med min setup då såklart ps4 slim / soundbar ”med Dolby Atmos” / LG oled 55 c8 tv.

Ska jag ha två st? En från ps4 in i Tv och en från soundbar in i tv?

Ps4 slim stödjer inte 4K som jag fattat det så kommer inte kunna utnyttja det utan bara PS4 Pro som klarar eller har jag kanske fel där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@barduck:

Korrekt, två kablar!

Soundbar <-> TV (HDMI 2 ARC)
PS4 <-> TV (HDMI 1)

Den kabel du länkat kommer att fungera fint!

Den kabel jag länkade har i tester visat sig klara lite högre hastigheter än High Speed HDMI-standarden. Detta är inget du behöver.

Korrekt, inget 4K i ditt PS4.

Deltacokabeln för 79kr kommer att fungera perfekt!

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Bildexpert 📺

@barduck: För koppling mot soundbaren använder du ARC, som står för Audio Return Channel och gör precis vad det låter som. Minns inte på rak arm med LG, men ofta är det en HDMI-kontakt som är märkt ARC som du använder.

Ifall det inte följde med HDMI-kabel så passar vilken normal HDMI-kabel som helst. Det är ingen avancerad och krävande trafik att skicka ljud över kabeln. Men vill du säkra kvaliteten på kabeln, vilket kan vara bra ifall du tänkt använda kabeln till annat senare, så sikta på Premium High Speed-kablar.

För PS4 kan du fortsätta med kabeln du har. Det du bör tänka på är att köra PS4:ns videoinställningar på nytt så att PS4:n fattar att den är kopplad till en ny TV som hanterar HDR, 4K och liknande funktioner. Du brukar normalt inte behöva en ny kabel där. Men om du ska köpa nytt därför att kabeln inte orkar med exempelvis 4K-signal, så är det samma sak: Premium High Speed.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aiwi: Belkins påståenden om "Ultra High Speed" och 48 Gbps är högst tvivelaktiga. Ultra High Speed-certifieringen är inte igång ännu, utan Belkin har "bara" döpt kabeln till det. 48 Gbps med HDMI 2.1 bygger på en ny sorts signalöverföring, FRL, Fixed Rate Link, och med traditionell TMDS kommer vi aldrig kliva högre än 18 Gbps.

Så frågan är om 48 Gbps uppnås genom TMDS och utrustning i ett labb? I så fall har det ingen betydelse för slutanvändaren eftersom ingenting i konsumentled kommer köra snabbare än 18 Gbps. Uppnås 48 Gbps genom FRL så är det fortfarande inget som officiellt kan intygas eftersom den certifieringen inte är på plats ännu.

Sedan kan det förstås vara en bra kabel. Men den löser i ett första steg inget mer än vad någon annan Premium High Speed-kabel gör. Ifall Belkin-kabeln nu ens är Premium High Speed? Kom den med QR-kod och Hologram som kan verifieras? Jag hittar ingen information om detta på Belkins hemsida nämligen.

Saknar den Premium-certifieringen kan det rent av vara en sämre kabel då Premium High Speed också certifierar mot radiointerferens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Aiwi: Belkins påståenden om "Ultra High Speed" och 48 Gbps är högst tvivelaktiga. Ultra High Speed-certifieringen är inte igång ännu, utan Belkin har "bara" döpt kabeln till det. 48 Gbps med HDMI 2.1 bygger på en ny sorts signalöverföring, FRL, Fixed Rate Link, och med traditionell TMDS kommer vi aldrig kliva högre än 18 Gbps.

Så frågan är om 48 Gbps uppnås genom TMDS och utrustning i ett labb? I så fall har det ingen betydelse för slutanvändaren eftersom ingenting i konsumentled kommer köra snabbare än 18 Gbps. Uppnås 48 Gbps genom FRL så är det fortfarande inget som officiellt kan intygas eftersom den certifieringen inte är på plats ännu.

Sedan kan det förstås vara en bra kabel. Men den löser i ett första steg inget mer än vad någon annan Premium High Speed-kabel gör. Ifall Belkin-kabeln nu ens är Premium High Speed? Kom den med QR-kod och Hologram som kan verifieras? Jag hittar ingen information om detta på Belkins hemsida nämligen.

Saknar den Premium-certifieringen kan det rent av vara en sämre kabel då Premium High Speed också certifierar mot radiointerferens.

Du har absolut rätt. Det vore kul om du på något sätt kunde komma över utrustning som kan mäta kabelns kapacitet.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aiwi:

Du har absolut rätt. Det vore kul om du på något sätt kunde komma över utrustning som kan mäta kabelns kapacitet.

Det har jag. Murideo Six-G och Six-A: https://www.murideo.com/murideo-pair-ultimate-hdmi-testing-se...

Men den går, likt alla annan utrustning, endast upp till 18 Gbps. Allt över det kräver mer avancerad utrustning, ett lab mer eller mindre. Och även om det går att peka ut kapacitet till högre bandbredd så blir det aldrig mer än 18 Gbps som är aktuellt.

Och jag tvivlar inte på att Belkin klarar 18 Gbps - för det gör så gott som alla korta HDMI-kablar tillverkade de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

@barduck:

Korrekt, två kablar!

Soundbar <-> TV (HDMI 2 ARC)
PS4 <-> TV (HDMI 1)

Den kabel du länkat kommer att fungera fint!

Den kabel jag länkade har i tester visat sig klara lite högre hastigheter än High Speed HDMI-standarden. Detta är inget du behöver.

Korrekt, inget 4K i ditt PS4.

Deltacokabeln för 79kr kommer att fungera perfekt!

Läser jag runt lite så kan jag även koppla ps4 slim direkt in i soundbar och sedan koppla soundbar med hdmi arc in i tvn. Är det egentligen någon skillnad mot att koppla ps4 direkt in i tvn? Missar jag något ljud från soundbaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av barduck:

Läser jag runt lite så kan jag även koppla ps4 slim direkt in i soundbar och sedan koppla soundbar med hdmi arc in i tvn. Är det egentligen någon skillnad mot att koppla ps4 direkt in i tvn? Missar jag något ljud från soundbaren?

Det du rimligen borde förlora är bilden. Men moderna ljudlimpor kanske har en passthrough för bilden? Inte min specialitet med soundbars, men det är en omväg att koppla på det sättet.

I vilket fall vill du koppla bilden till TV:n. ARC gör att du slipper koppla ljudet separat från varje källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det du rimligen borde förlora är bilden. Men moderna ljudlimpor kanske har en passthrough för bilden? Inte min specialitet med soundbars, men det är en omväg att koppla på det sättet.

I vilket fall vill du koppla bilden till TV:n. ARC gör att du slipper koppla ljudet separat från varje källa.

Ah då förstår jag verkar som den soundbar jag köpt har HDR/4K passtrough så då ska det funka. Kanon. Bara lära sig sen hur man ska ställa in ljud o bild 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@barduck: Du får gärna återkomma och berätta om du är nöjd med ljudsystemet! Kanske i jämförelse med någon annan högtalare du har. Funderar på att slå till på samma erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barduck:

Inte varit aktiv i teknikens värld på 10 år så söker hjälp med vad som behövs!

Köpt hem LG oled 55tum c8 + LG sk9y soundbar som ett paket från netonnet. 14990kr Tv+soundbar

Min fråga är nu vad behövs köpas till som inte igår och hur kopplas det ihop bäst?

Vill kunna utnyttja alla dessa termer: 4K,HDR,Dolby Atmos mm

Internet är tanken att köra wi-fi via mobil då jag har obegränsad surf via 3 har funkat kanon med en gammal samsung LCD + smart tv dosa, gör ett försök med detta internet iaf!

Strömkabel från tv till vägg gissar jag ingår.
Wi-fi för internet
Hdmi kabel från soundbar till tv? Isåfall vilken är bäst och vad ska jag tänka på?
Vill kunna koppla in min ps4 slim, behöver jag då uppdatera original hdmi kabeln?

Missat något? Har ingen dator som ska kopplas ihop iaf.

Soundbar och Tv blir vägghängda!

Tack så mycket för er hjälp.

Har du en LG TV så skaffa en LG soundbar. Koppla ihop dom med optisk kabel och på TV väljer du LG Sound Sync (optical) så kommer allt fungera perfekt utan släpning på ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evercast:

Har du en LG TV så skaffa en LG soundbar. Koppla ihop dom med optisk kabel och på TV väljer du LG Sound Sync (optical) så kommer allt fungera perfekt utan släpning på ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

En optisk kabel stöder väl inte Dolby Atmos öht? Och HDMI ARC har jag för mig bara kan skicka komprimerad Dolby Atmos, eller?

Permalänk
Medlem

För bästa ljud så kopplar man först in i soundbar och sedan tv.
HDMI ARC stödjer inte alla ljudformat, lite av en djungel vad som stöds.
Optisk stödjer bara 5.1 så det skall man inte använda.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Bildexpert 📺

Optisk och koaxial, samt då kretsarna på vardera sida om kontakten, hanterar som regel traditionell Dts 5.1 och Dolby Digital 5.1 eller 2.0 PCM-ljud. Så för alla modernare format kör man HDMI. Där är ARC förhållandevis begränsat då det är en tio år gammal lösning främst framtagen för vad som i bästa fall komer via den inbyggda digitalboxen, typ Dolby Digital Plus.

Med HDMI 2.1 löser man detta med eARC som tar sig an format som kommit senaste åren med Dolby Atmos med flera vilka kommer via strömmande tjänster. eARC har börjat smyga sig in på 2019-modellerna. Kräver då att båda enheterna hanterar eARC.