Permalänk
Avstängd

Avbeställa bilnyckel

Hej!

Igår beställde jag en bilnyckel till en bil. Nyckeln ska göras av volkswagen (i Tyskland?) och sedan kodas i en butik. Samma dag hörde jag av mig och frågade om det gick att avbeställa nyckeln, och idag säger dom att det inte är möjligt. Är det någon som vet huruvida detta stämmer? Hittade en sida som behandlade ämnet men vet inte om det fortfarande gäller: https://motorbranschen.mrf.se/expertpanel/juridik/kunden-hitt...

Permalänk
Medlem

Avbeställning har du rätt till enligt 37 § konsumentköplagen, men då innan varan avlämnats. Varan avlämnas inte förrän du har den i din besittning (6 § konsumentköplagen). Eftersom du inte har hämtat nycklarna borde du ha rätt att avbeställa köpet.

Men...

Vid avbeställning är du tvungen att ersätta företaget för de kostnader de får genom avbeställningen. Företaget har här en skyldighet att begränsa sina kostnader.

Du har rätt att avbeställa men kan behöva betala en kostnad för det men begränsad, det ska inte vara totala summan.

Källa: https://lawline.se/answers/17062

Visa signatur

got root?

Permalänk
Avstängd

@edroon: Okej, är det kostnadsfritt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@edroon: Okej, är det kostnadsfritt också?

Jag uppdaterade mitt senaste inlägg. Själv är jag inte så djupt insatt i detta men du har rättigheter här. Någon annan kanske kan förtydliga detta och berätta vad lagen säger.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@edroon: Är väl skillnad på lite kakel och något så specifikt som en bilnyckel som enbart passar OP's bil? Om den nu redan är tillverkad.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Om de redan har hunnit fräsa/anpassa nyckeln för att passa din låscylinder så har de troligen rätten på sin sida, för det brukar vara så att produkter som tas fram på specialbeställning inte kan ångras/avbeställas. De kan ju inte sälja nyckeln till någon annan om den redan är fysiskt anpassad.

Men jag är inte detaljkunnig i området och definitivt ingen jurist.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

@scienta: Dom sa att det kunde ta upp till 2 veckor för nyckeln att levereras till butik. Jag har hört av mig till dem och kan uppdatera er i tråden med vilket svar jag får.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kossamu:

Hej!

Igår beställde jag en bilnyckel till en bil. Nyckeln ska göras av volkswagen (i Tyskland?) och sedan kodas i en butik. Samma dag hörde jag av mig och frågade om det gick att avbeställa nyckeln, och idag säger dom att det inte är möjligt. Är det någon som vet huruvida detta stämmer? Hittade en sida som behandlade ämnet men vet inte om det fortfarande gäller: https://motorbranschen.mrf.se/expertpanel/juridik/kunden-hitt...

Informationen som du hittat stämmer. Du har rätt att avbeställa nyckeln, du behöver ersätta leverantören för kostnader som de redan haft och de är skyldiga att begränsa din skada. De har alltså inte rätt att påbörja mer arbete. Gör de det för att de inte har systemstöd för att avbryta så är de själva skyldiga att stå för det.

Jag tycker att du ska hävda följande:

Du har rätt att avbeställa. Du står naturligtvis för kostnader som de redan dragit på sig innan din avbeställning, men ingenting efter. Med tanke på att du avbeställde så kort efter det att du gjorde beställningen så räknar du med att de inte börjat slipa nyckeln och därför utgår du ifrån att de kostnader de dragit på sig är 0kr. Vill de hävda något annat får de visa att de hunnit börja tillverka nyckeln.

Om de gnäller så hänvisa till sidan som du länkade här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är inte så säker på att det är juridiskt möjligt att ångra sig, handlade du i butik så finns det ingen ångerrätt enligt lag utan avtal gäller.
Handlade du online så har du ångerrätt så länge det inte handlar om en specialtillverkad vara men det gör det ju i det här fallet när det är en nyckel.

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att detta går i konsumenttjänstlagen dvs du har ingen ångerrätt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@edroon: Är väl skillnad på lite kakel och något så specifikt som en bilnyckel som enbart passar OP's bil? Om den nu redan är tillverkad.

Det är inte skillnad, du som konsument har rätt till att ångra dig oavsett om det börjat tillverka eller ej men återförsäljaren har rätt att ta ut en kostnad för avbeställningen men aldrig den totala kostnaden. Det finns undantag som du kanske är ute efter, det handlar om nersatt pris, rabatter m.m

I vissa fall, är du snabb på att avbeställa så kan de vara snälla att avboka köper utan någon kostnad.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@Kossamu: Får hålla tummarna att den inte börjat tillverkas än då!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

@scienta: Ja vi får se. Egentligen får jag heller inte beställa nyckeln då jag inte är skriven på bilen heller. Någontring säger mig att dom kommer vänta till precis innan stängningsdags att svara så att dom slipper mig och nyckeln börjar göras

Permalänk
Medlem

Ngn ångerrätt föreligger inte öht då det är en specialbeställd vara / vara med tydlig personlig prägel (om nu inte en tillverkad nyckel kan slipas & programmeras om utan större besvär, och därmed kan säljas till andra kunder med bil av samma märke/modell)

Vid utnyttjande av ångerrätt (som i detta fall alltså troligtvis inte finns) så får för övrigt inte säljaren kräva ersättning för sina kostnader.

Avbeställning däremot regleras av konsumentköplagen, och ger alltid rätt att avbeställa en vara innan den levererats. Däremot så får säljaren kräva konsumenten på ersättning för sina kostnader.

Jag skulle tro att säljaren i ett sådant här fall inte tar ut någon större vinst, utan större delen av varans pris är vad säljaren betalar till den som tillverkar nyckeln. Därmed är det sannolikt att de kommer kräva en ersättning i närheten av varans pris vid en avbeställning.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Obegripligt och helt emot alla regler jag känner till hos de biltillverkare jag har koll på, att sälja nyckel till någon annan än ägaren, men det är ju egentligen en annan fråga. Återförsäljaren kan i princip mista agenturen för ett sådant fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Lite kluvet här vad som gäller. Jo försäljaren sa att denne egentligen inte fick men gjorde väl en liten fuling. Inget jag kommer spela på dock för att slippa nyckeln. @MultiMan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Lite kluvet här vad som gäller. Jo försäljaren sa att denne egentligen inte fick men gjorde väl en liten fuling. Inget jag kommer spela på dock för att slippa nyckeln. @MultiMan

Försäljaren gjorde väl ändå detta i bilfirmans namn som också står på bilen?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd

@Joppis: Vet inte exakt vad du menar, men det är en annan butik som nyckeln beställdes från än den som bilen köptes från.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att de kan förhandla bort avbeställningsskyddet om det gäller en specialbeställning.
Det är ju inte bara en bilnyckel vilken som helst, utan en bilnyckel som passar just din bil med koder och annat. Det vill säga att den är specialbeställd av dig.

Tycker det är normen vid just anpassade beställningar, det är ju så att de inte kan sälja den nyckeln till någon annan.

Permalänk
Avstängd

Nu har dom svarat och dom säger att nyckelns kostnad i sådana fall blir avbeställningsavgiften.

Permalänk
Avstängd

@Kossamu: Jo om nyckeln redan är tillverkad så blir det ju kruxigt, men om det inte redan skulle vara det så känns det ju som att det endast bör vara att knappa in i en dator samt kontakta nyckelmakarn.

Permalänk
Avstängd

Det blev ett lite lustigt slut på det hela. Jag var tvungen att ge upp i mina försök att avbeställa nyckeln och fick bita i det sura äpplet. När jag sedan två veckor senare hade blivit kallad dit för att programmera nycklarna kom dom ut efter 1h15min och säger att dom har beställt fel nyckel, vilket känns väldigt konstigt. Dom sa sedan att dom lagt en ny beställning på en nyckel men jag tog tillfället i akt och drog en vit lögn. Jag sa att jag inte hade möjlighet att hämta en nyckel efter ytterligare en vecka, och frågade om jag kunde avbeställa (vilket är ett måste då dom tabbade sig) Så jag fick avbeställa vilket var skönt.

Permalänk
Medlem

Haha sicken tur i oturen så att säga.