Marknaden för spelskärmar över 100 Hz mer än dubblerades år 2018

Permalänk
Melding Plague

Marknaden för spelskärmar över 100 Hz mer än dubblerades år 2018

Spelorienterade skärmar fortsätter att bli allt mer populära och segmentet mer än dubblerades förra året. Från ingenstans seglar MSI upp som femte största leverantör av spelskärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett teknikskifte som vi väntat på nog länge. Jag minns att jag körde min skärm i 90 Hz, och det var 1997. Att vi suttit och stampat på 60 Hz för platta skärmar i snart 20 års tid är egentligen ganska pinsamt. Förhoppningsvis kommer 120 Hz bli standard på ALLA skärmar framgent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nöjd med min 60hz dell u3012 !!!

Men det är väl kul ändå. För jag brukar anse att om det kommer för mig onödiga ”innovationer”, så blir den tekniken jag är intresserad av i regel billigare. Så det är win win.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är riktigt nice med 100Hz+ Synd att min ASUS ROG 34 bara klarar 100 men mitt 1080TI pallar inte mycket mer än 100FPS endå i 3440x1440 så det funkar men nästa blir nog iaf 144 om det fins i ultrawide nästa gång det blir upgrade.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ett teknikskifte som vi väntat på nog länge. Jag minns att jag körde min skärm i 90 Hz, och det var 1997. Att vi suttit och stampat på 60 Hz för platta skärmar i snart 20 års tid är egentligen ganska pinsamt. Förhoppningsvis kommer 120 Hz bli standard på ALLA skärmar framgent.

Skickades från m.sweclockers.com

För spelskärmar har det väl varit vanligt med 120hz sedan nvidia släppte 3D vision typ 2007.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Visst är man intresserad av högre hz, problemet är att det kostar ganska mycket med ett grafikkort som pallar både hög upplösning och hög framerate. Får se vad nästa år har att bjuda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Visst är man intresserad av högre hz, problemet är att det kostar ganska mycket med ett grafikkort som pallar både hög upplösning och hög framerate. Får se vad nästa år har att bjuda på.

Även när spel inte renderas i 120fps så kommer det kännas mer smooth dock då det kan bli kortare tid mellan rendering och uppritning. Dessutom kan man stänga av V-Sync då tearing inte blir lika påtagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Visst är man intresserad av högre hz, problemet är att det kostar ganska mycket med ett grafikkort som pallar både hög upplösning och hög framerate. Får se vad nästa år har att bjuda på.

Beror ju helt på vilka spel man spelar samt var man sätter inställningarna. Jag kör på en GTX980 och får ff över 60hz på de flesta spel jag spelar eftersom jag nöjer mig med medium på det mesta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Visst är man intresserad av högre hz, problemet är att det kostar ganska mycket med ett grafikkort som pallar både hög upplösning och hög framerate. Får se vad nästa år har att bjuda på.

1920x1080 144hz är ganska enkelt att driva. Skulle välja det framför 2560x1440 60 Hz i alla fall upp till 27” om det var spel som var främsta användningsområdet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Även när spel inte renderas i 120fps så kommer det kännas mer smooth dock då det kan bli kortare tid mellan rendering och uppritning. Dessutom kan man stänga av V-Sync då tearing inte blir lika påtagligt.

Skrivet av Mithras:

Beror ju helt på vilka spel man spelar samt var man sätter inställningarna. Jag kör på en GTX980 och får ff över 60hz på de flesta spel jag spelar eftersom jag nöjer mig med medium på det mesta.

Skrivet av jOnÄTÄn:

1920x1080 144hz är ganska enkelt att driva. Skulle välja det framför 2560x1440 60 Hz i alla fall upp till 27” om det var spel som var främsta användningsområdet

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med att spelar man endast är det nog inga problem med 1080P fortfarande.
Både spelar, foto/videoredigerar (4K), 3D moddelerar etc. så 1080P skärm är inget alternativ dessvärre.
Alternativet är att ha två skärmar, en för gaming och en för annat.

Permalänk
Medlem

Acer XV273K
4K och 144 Hz

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Spelskärm? alla skärmar går väl att ha som spelskärm? allt är ju inte fps spel här i världen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Visst är man intresserad av högre hz, problemet är att det kostar ganska mycket med ett grafikkort som pallar både hög upplösning och hög framerate. Får se vad nästa år har att bjuda på.

Fast det där beror ju på att spel anpassas för att kunna köras i 30-60 fps/1080p med ett midrange-kort. Om vi redan för 10 år sedan krävt 120 fps som standard hade vi idag haft 120 fps som standard, om än givetvis med sämre grafik.

Tag detta som exempel, Half-life 2 i 4K, ultra quality och körs i 200 fps med ett GTX 1060.

Eller detta, 4K och 120 fps med ett GTX 950. https://youtu.be/4DkcC2yODJQ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att vi spelare helt sonica tycker att spel skärmar plötsligt blivit viktiga tror jag är en myt. Dom har varit viktiga hela tiden, bara priset har varit för högt. Det är ju först nu priserna är ok för oss vanliga gamers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Spelskärm? alla skärmar går väl att ha som spelskärm? allt är ju inte fps spel här i världen

Stabil och högre FPS ger bäst spelupplevelse.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss en Gigabyte Aorus AD27QD och tycker den är helt fantastisk. Färgerna är helt underbara på den. Har lite backlight bleed/ips glow i nedre vänstra hörnet men syns inte vid vanligt spelande om skärmen inte är helt svart. Så tycker att det är acceptabelt.

Att ha en 144hz TN panel vid sidan om är som att beskriva den där känslan när man går in på Elgiganten och ser bland annat en 32" TV för ca 3000kr stående bredvid en Samsung 65" för vad de nu kostar. Det är som natt och dag verkligen. Ångrar att jag inte köpte en vettig skärm från första början när de lanserades, typ PG279Q osv. Det ändrar spelupplevelsen något så enormt. Nu vill jag gå tillbaka och spela om alla single player spel jag har lagt bakom mig på grund av att de förtjänar att bli spelade en gång till på en vettig panel.

Supernöjd!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Har en spelskärm, Asus ROG Swift PG27AQ, men den har 60 Hz max ändå. Sug på den!

Sambon köpte nyss en Asus ROG Swift PG279Q med max 144 (165) Hz, och det var första gången jag fick se högfrekvent uppdatering. Måste erkännas att det ser väldigt trevligt ut, men jag gillar 4K mer så jag får fortsätta tuffa på tills det kommer skärmar med 4K 144 Hz som inte kräver dubbla DP-kablar, och tills en tillräckligt rapp GPU börjar existera.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mitt japanska helvete fanns inte med i listan. Bra skärm dock. Iiyama G-master Red Eagle B2 27" 144hz 1ms

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har en spelskärm, Asus ROG Swift PG27AQ, men den har 60 Hz max ändå. Sug på den!

Sambon köpte nyss en Asus ROG Swift PG279Q med max 144 (165) Hz, och det var första gången jag fick se högfrekvent uppdatering. Måste erkännas att det ser väldigt trevligt ut, men jag gillar 4K mer så jag får fortsätta tuffa på tills det kommer skärmar med 4K 144 Hz som inte kräver dubbla DP-kablar, och tills en tillräckligt rapp GPU börjar existera.

Varför är dubbla DP-kablar ett hinder?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Spelskärm? alla skärmar går väl att ha som spelskärm? allt är ju inte fps spel här i världen

Samma sak gällande om du håller på med photoshop, färger och liknande. Alla skärmar funkar i den typen av genren, men du får inte den kanske bästa upplevelsen för korrekta färger.

Då måste du upp till en högre klass likaså spelskärmar över 60Hz.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför är dubbla DP-kablar ett hinder?

Den onödiga extra komplexiteten, som av min erfarenhet inte sällan leder till onödigt extra strul. Enligt min åsikt är det ett temporärt fulhack att använda flera kablar för att sköta ett jobb som bara en kabel ska sköta, så jag väntar på DP-standard med högre bandbredd.

Men hur som helst så skulle mitt 2080 Ti inte orka driva 4K @ 144 med de grafikinställningar jag vill ha, och jag vägrar återgå till att köra SLI igen, så det får bli att vänta på någon framtida monster-gpu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Spelskärm? alla skärmar går väl att ha som spelskärm? allt är ju inte fps spel här i världen

Epitetet spel gäller i vad skärmen är tänkt att användas till, inte vad du faktiskt använder den till. Alla skärmar är inte tillverkade med spel i åtanke.

I detta fallet gäller det dock skärmar med 100hz+, även fast det finns 60hz "spelskärmar" också (då oftast 4K). Och jag antar att det även finns skärmar med mer än 60hz som inte är omnämnda som spelskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ett teknikskifte som vi väntat på nog länge. Jag minns att jag körde min skärm i 90 Hz, och det var 1997. Att vi suttit och stampat på 60 Hz för platta skärmar i snart 20 års tid är egentligen ganska pinsamt. Förhoppningsvis kommer 120 Hz bli standard på ALLA skärmar framgent.

Skickades från m.sweclockers.com

Än värre tyckte jag det var mer alla åren det tog för upplösningen att komma ikapp.
Satt på 1600x1200 i slutet av 90-talet, sen skulle man gå tillbaka till 1024x768 eller 1280x1024 om man ville ha en platt skärm.
Höll kvar i CRT länge pga det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ett teknikskifte som vi väntat på nog länge. Jag minns att jag körde min skärm i 90 Hz, och det var 1997. Att vi suttit och stampat på 60 Hz för platta skärmar i snart 20 års tid är egentligen ganska pinsamt. Förhoppningsvis kommer 120 Hz bli standard på ALLA skärmar framgent.

Skickades från m.sweclockers.com

85 till 100 Hz var en vanlig frekvens på bildrörsskärmar, men man får ju komma ihåg att behovet var ett annat. Sådana ser flimriga ut om man kör dem i 60 Hz, medan en plattskärm ser stabil ut ändå. Sedan har det ju hänt något med upplösning och storlek också. 1999 hade jag 17" och 1024*768. Den gick nog att pressa upp lite till, men då blev frekvensen för låg och skärmen flimrig. Senare fick jag tag i en 20" som gick att köra i 1280*1024. I 1600*1200 blev det flimrigt och inte vidare värst skarpt. Därefter en 22" som nog faktiskt gick att köra i 1600*1200 i realiteten.

En sidonotering är ju att på vanliga 50 Hz-tv så kunde bilden nästan se hoppig ut när stillbild visades, som en väderkarta e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Än värre tyckte jag det var mer alla åren det tog för upplösningen att komma ikapp.
Satt på 1600x1200 i slutet av 90-talet, sen skulle man gå tillbaka till 1024x768 eller 1280x1024 om man ville ha en platt skärm.
Höll kvar i CRT länge pga det.

Det var nog fler som höll kvar vid CRT i det här forumets intressekrets på grund av de dåliga responstiderna som plattskärmarna hade då, snarare än eventuell upplösningsbrist.

Permalänk
Medlem

Skärmval beror ju på hur man prioriterar och vilken budget man har.
Jag vill ha IPS (eller OLED) och 16:10-format med en prislapp < 8000kr för skärm och grafikkort tillsammans. Finns då inte så många "spel"-skärmar att välja på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Skärmval beror ju på hur man prioriterar och vilken budget man har.
Jag vill ha IPS (eller OLED) och 16:10-format med en prislapp < 8000kr för skärm och grafikkort tillsammans. Finns då inte så många "spel"-skärmar att välja på...

Japp, sorgligt att det bättre 16:10 formatet håller på att försvinna.
Framförallt på lägre upplösningar typ 2560*1600 isf. 2560*1440, eller 1920*1200 vs 1920*1080 så märks det rätt stor skillnad när man vill vara produktiv.
120 respektive 160 pixlar låter inte så mycket, men det är helt klart märkbart.

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med min skärm jag köpte i julas . Märks att G sync och höga fps gör mycket för spelupplevelsen . Nackdelen är ju att allt kostar mitt 1070 börjar få extrema problem i vissa spel och aldrig roligt att sänka inställningar

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min ROG PG278Q ( 144Mhz, 2460x1440), dock så har de nya modellerna IPS panel och min har bara en TN panel.
En av de bästa uppgraderingarna jag gjort. Ingen annan uppgradering har ökat ens spelupplevelse eller vid vanligt användande känsla.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Om man väl kört 100hz+ kan man inte gå tillbaka. Har hänt några ggr att min dator ställt om sig till 75hz och då mår jag illa och tror jag fått en hjärntumör typ.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850