Start meny placerad till höger efter Windows 10 May Update

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019

Start meny placerad till höger efter Windows 10 May Update

Hejsan alla, uppdaterade precis till Windows 10 May Update och min start meny har blivit placerad mer till höger med en kolumn av fri yta till vänster som ni kan se på länken här: https://i.imgur.com/8evENjF.jpg.

Kan inte tänka mig att det är den ska vara där så undrar om det är någon annan som också fått detta problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

Verkar inte vara startmenyn utan den nya söksidan du har öppen. Framstår som att den ska vara så.

/ Stefan Nilsson | Skriver om foto på omDigitalkameror.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Startmenyn (flaggan/fönstret) är där den alltid varit, däremot är det sök/Cortana som du har där. Med nya uppdateringen är Cortana och startmenyn separerade.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Tanken verkar vara att sökrutan ska hamna ovanför sökknappen (den med ett förstoringsglas). Men har man dolt sökknappen och börjar skriva något från startmenyn öppnas ändå sökrutan en bit in, där sökknappen skulle ha varit om den fanns. Så rutan hamnar typ mitt emellan start-knappen och nästa ikon på aktivitetsfältet, och man upplever att den "hoppar in" ett antal pixlar när man skriver något.

Ganska inkonsekvent och ful UI design från Microsoft, men de är å andra sidan inte direkt kända för att göra bra och konsekventa användargränssnitt. Finns väl fortfarande dialogrutor från Windows 95 och t.o.m. 3.1 i Windows 10 som de kanske borde prioritera att uppdatera...

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2 TB SSD + 4 TB HDD, Win10
Mitt Ljudmoln

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Ser irriterande ut, kanske dags att gå tillbaka till StartIsBack igen med nya uppdateringen
Tycker sök är sjukt bloatat nu för tiden också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Förbannat irriterande för mitt estetiska sinne.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Kliar lite i kroppen när jag ser det

Urgh

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

@Nivity: Kört med startisback sen Windows 10 släpptes, tål inte menyeländet som Windows 10 har som standard..

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av ggustavsson:

@Nivity: Kört med startisback sen Windows 10 släpptes, tål inte menyeländet som Windows 10 har som standard..

Jo jag började också med det, sen vande jag mig lite vid W10 standard. Men sen har den bara blivit större och större när man söker så blir nog att gå tillbaka nu. Speciellt om de flyttat den ifrån kanten (hatar sådana estetiska ändringar framförallt )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Nivity:

Ser irriterande ut, kanske dags att gå tillbaka till StartIsBack igen med nya uppdateringen
Tycker sök är sjukt bloatat nu för tiden också.

Hur slutade man med SIS till att börja med?

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av iBurningMan:

Hur slutade man med SIS till att börja med?

Ja du, anledningen var nog för jag vande mig vid en omformatering och sen gjorde man Tile ikoner av genvägarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Nivity:

Ja du, anledningen var nog för jag vande mig vid en omformatering och sen gjorde man Tile ikoner av genvägarna
https://i.imgur.com/zCSeuuR.png

*Rycker i ögonen*

Hur man vänjer sig vid tiles kommer jag inte förstå även om jag respekterar att en del gör det. Jag föredrar helt klart gamla start. Det är nog för att det är så pass invant

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av iBurningMan:

*Rycker i ögonen*

Hur man vänjer sig vid tiles kommer jag inte förstå även om jag respekterar att en del gör det. Jag föredrar helt klart gamla start. Det är nog för att det är så pass invant

https://imgur.com/g8qQIIx

Jo jag märkte att jag typ inte ens använde tilesen lol, så gamla klassiska systemet (startisback) blir det igen vid 1903 omformateringen.

På tal om det, härlig windows wallpaper, har du länk till den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Nivity:

Jo jag märkte att jag typ inte ens använde tilesen lol, så gamla klassiska systemet (startisback) blir det igen vid 1903 omformateringen.

På tal om det, härlig windows wallpaper, har du länk till den?

Den är på 2560x1440

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

@iBurningMan:
Prova lägg IMG taggen inom [*spoiler]HERE[/Spoiler] och ta bort *

I7 8700K, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av iBurningMan:

Den är på 2560x1440

https://imgur.com/pn5XJdH

Edit; Jag lade in det med img taggar. Vet inte varför det inte visas i tråden. Oh well

I imgur så fungerar det bra om man kopierar BBCode och klistrar in den i forum inlägg

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av iBurningMan:

Den är på 2560x1440

Edit; Jag lade in det med img taggar. Vet inte varför det inte visas i tråden. Oh well

Tackar

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av iBurningMan:

Den är på 2560x1440

Du har inte lagt in bildens adress utan adressen till den sida som innehåller bilden.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

När man laddar upp på imgur så kan man få färdig kod för att klistra in på forum med BBcode stöd, vilket är det jag använde. Fungerade tydligen inte, så redigerade tidigare inlägg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SKÅNE
Registrerad
Jul 2007

Dra aktivitetsfältet till höger, så blir det mer "rätt".

Jag har visserligen alltid haft aktivitetsfältet till höger, käns mer naturligt på något vis. Kanske är det sedan widescreen standarden. Ger bättre översikt och lättare åtkomst än att behöva ner och rota i botten av skärmen. I min mening iaf.

Skickades från m.sweclockers.com