Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2010

Kyla en i5:a för överklockning

Min CPU har börjat gå väldigt varm och ligger mellan 40-50 grader vid väldigt simpelt bruk. Samtidigt så hade jag tankar på att köpa en ny processor, men insåg att jag behöver nytt moderkort och RAM om jag inte ska köpa begagnat vilket kändes lite väl mycket i plånboken just nu. Men jag kom på att min processor går att överklocka vilket jag inte gjort med den tidigare så det kanske skulle vara en lösning till jag har råd att skaffa nytt!

Jag kör just nu på en i5-4690K så det är en rätt gammal processor, men den har alltid funkat bra och problemfritt. Jag funderade på att skaffa en Cooler Master Hyper 212 Evo för jag läste att den var väldigt bra i sin prisklass. Men nu såg jag även Cooler Master Hyper 212X som var aningen dyrare normalt men som var billig på Komplett just nu så var lite nyfiken om någon har erfarenhet av dessa.

Sedan så undrar jag såklart om jag kanske behöver lite fler fläktar i datorn också. Jag har ett Cooler Master 690 III med standardfläktarna i fram och bak, en 200 mm in respektive en 140 mm ut. På cpu:n sitter endast en enkel Intel fläkt så inget speciellt. Datorn står även med ryggen ganska nära en vägg, ca 10 cm ut, så jag funderade även på om det hade vart mer effektivt att ha utblåset nån annanstans för att mer effektivt bli av med värmen. Men är helt ny på att jobba med hårdvara så vet inte hur jag ska konfigurera det på ett bra sätt och hjälp hade uppskattats för att få bra genomströmning av luft!

Hela datorn ser ut som följande:
Coolermaster 690 III
850W Modular nätdel 80 + Bronze
MK ASUS Z97-A
CPU i5 4690K
16GB Kit (2x8) DDR3 2400Mhz Corsair Vengeance
Gigabyte Geforce RTX 2060 6GB

Tack på förhand,
Marcus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Du kan kräma ut lite mer prestanda ur din CPU genom överklockning.

Börja med en ny CPU fläkt, misstänker att du har haft samma kylpasta sedan du köpte datorn därför den går varmt.
Det är viktigt att du rensar det noga samt så sätter du dit en ny kylare i samma veva (Du får med kylpasta med en ny kylare).

Jag har inga egna erfarenheter med 212 evo, antar att dom är bra i sin prisklass då de är väldigt omtalade. Själv har jag använt https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock i ett tidigare bygge och kan verkligen rekommendera den.

Angående fläktarna i chassit, jag tycker att du väntar med det. Börja först med CPUn

GTX 1080, Intel 5930K 4.0GHZ, Noctua NH-D15,ASUS X99 DELUXE, 16GB DDR4 Corsair, Fractal design r5, Corsair AX 1200i, Samsung 950 256GB, 1TB HDD.

AMD r9 280X Vapor-X, AMD 8350@4.4GHZ, Pure Rock,Gigabyte GA-970A-DS3P , 8GB DDR3 Corsair, Zalman Z11+, EVGA 500W, 120GB kingston v300 SSD, 1TBSeagate HDD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Dec 2010

@NewCamps: Tack för svar! Anledningen till att jag samtidigt kollade lite på andra chassifläktar var för att komma upp i 500 kr för gratisfrakten från Komplett. De var ändå förhållandevis rätt så billiga och så slipper jag betala 100 kr för frakt vid två tillfällen. Så tips om dessa fläktar uppskattas också!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

212 Evo är sen länge känd som budgetkungen.
Ägt 212 Evo, Pure Rock och nu Arctic Freezer 33 Esport (med en Be-Quiet PWM fläkt).

Gentemot Intels standardfläkt är alla riktigt bra lyft i både i ljudnivå och temperatur.

Låter mest (kyler mest) ------ Låter minst (kyler sämst)
212 Evo -- Arctic Freezer 33 Esport -- Pure Rock

CPU: 1600x 4Ghz 1.34v
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Xbox one X (Helt ny på konsol sedan dec -18).