Behöver hjälp med köptips på bra extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med köptips på bra extern hårddisk

Jag behöver er hjälp att få tips en bra och prisvärd extern hårddisk

Den ska användas som backup för lagring av viktiga dokument och bildfiler

Har ett förtroendeuppdrag som sekreterare i en förening och har fått i uppdrag
att köpa en extra extern hårddisk att ha som en backup förutom den Iomega
externa hårddisk vi har idag

Den bör vara på 2-3TB och ha separat strömförsörjning (alltså inte någon portable modell)
och inte heller vara av absolut billigaste kvalitet.
Den får kosta max runt 1000kr men samtidigt vara en som har bra hållbarhet/pålitlighet
(t.ex inte ha någon special usb-kontakt som gör att hårddisken inte kan räddas om usb-kontakten går sönder)

Permalänk
Medlem

3.5" USB-diskar är alltid med egen väggvårta som strömförsörjning. Gällande gränssnitt så väljer man dom varianter som har USB3-anslutning.

När det gäller diskmärken så är dom rätt likvärdiga räknat till innehållet - Toshiba har Toshiba-diskar, WD har WD eller HGST-diskar. Seagate-diskar fins i många 'brand' förutom sitt eget och eran nuvarande iomega-disk har med största sannolikhet en Seagate-disk i sig.

När det gäller kvalitet så går det aldrig säga hur den disken du får i handen kommer att bete sig över tiden, skit kan hända även den bästa disken - utan här handlar det om att sprida sina viktiga data som kopior på mer än en disk, så att man tål att förlora helt minst 1 disk, den processen som du är på väg att göra med flera backuppkopior.

Diskar med USB-kontakter som är inlödda direkt på diskkontrollerns och svår att rädda om de går sönder gäller i stort sett bara WD 2.5" typ WD passport och WD passport pro mfl.

Seagate har slutat för länge sedan med sådant och använder adapterkort mellan USB-uttaget och diskens SATA-uttag inuti och därmed är mer räddningsbart. Toshiba har jag inte koll ur de gör med sina 2.5" produkter

3.5" diskar är alltid med adapterkort mellan USB-uttaget och diskens SATA-uttag - det man skall ha lite koll på är om diskprodukten erbjuder kryptering - då sitter krypteringsmotorn i USB-adaptern och gör diskens innehåll värdelös om adaptern går sönder trots att disken i sig kan tas ur och anslutas via SATA när man plockar sönder den externa disken kapsling.

en sak till välj helst diskar som används liggande då stående USB-diskar som WD-book är mer känsliga att välta om man rycker till med USB-sladden av misstag och vältande disk är nog det absolut det värsta en snurrdisk kan utsättas för - värre än att ramla från bordet då diskens accelerometer kommer att upptäcka att den faller och parkerar huvudena i tid - medans vältning är svår att detektera och försent att dra in huvudena när det väl upptäcks och det smäller i bordet i en flat-träff....

Permalänk
Medlem

@xxargs:

Det jag tycker är så förvirrande är de olika recensioner som finns för externa hårddiskar,
på en sida kan det heta att hårddisk A är bra och på nästa är den beskrivningen som
för långsam eller att den låter som ett jetplan

Ställde därför frågan här, eftersom Sweclockers har mycket bra och erfarna kloka datornördar

Permalänk
Medlem

Det jag önskar är ett konkret förslag på vilka tillverkare jag bör hålla mig borta ifrån resp vilka som brukar ha bra kvalité

Permalänk
Medlem

Problemet med dom diskarna du kan köpa idag så finns det inte en tillräckligt stor användarbas som kan meddela några erfarenheter, de som det finns erfarenheter ifrån kan du inte längre köpa. - det tar typ 5 år för att veta om en disk kan anses bra... ;*)

Själv om jag skulle råda men gäller för 5-10 år gamla diskar så skulle jag hålla mig undan WD-book (den som ser ut som en plastbok) jag och många i min omgivning har haft bekymmer med dem efter ett antal års drift - både diskfel och USB-kontroller fel, idag går de under namnet 'element' medans de som kallas wd-book idag är en till utseende tvådelad sak och är en design på lådan jag inte kan med alls.

Erfarenhetsmässigt har Segates 8TB diskar (med de gamla archivediskarna) fungerat ypperligt om man hanterar dessa rätt och vet dess egenheter vid tex skrivning av väldigt många små filer samtidigt och pissig filsystem som NTFS i kombination. Idag så finns dessa inte utan ersatt med en låda med extra USB-uttag (faktisk full 450 MB/s hastighet fast de inte har blå inredning i kontakthuset) och en desktopdisk invändigt - sistnämnda har jag bara 2 av och inte kört i tillräckligt många tusen timmar för att kunna säga att de är lika bra som de äldre 8TB diskarna. Dock dessa är väldigt tysta och närmast helt vibrationsfria i sina kapslingar när de inte arbetar och ljudet vid armrörelser är måttlig - samma typ av diskar låter mycket mera i en NAS-chassie

---

Med andra ord är det inte lätt att råda och prisskillnader du ser för en och samma diskstorlek speglar mer kostnaden för kapslingen och hur mycket man kan ta ut för dessa med den design de har, än disken som sitter inne i kapslingen, som dessutom kan variera över tiden trots samma namn på produkten.

Att det byts mellan olika diskmodeller lite hur som helst inne i kapslingen fast det till det yttre ser samma sak och har samma namn är något som alla diskfabrikanter gör, kort sagt man stoppar in de diskarna som för tillfället är i produktion och inte kan säljas som högre prissatta NAS-diskar eller pro-diskar för servrar.

---

du skall inte bygga din datalagring på att diskarna är idiotsäkra - för sådana diskar finns inte av någon tillverkare eller prisnivå, istället skall du bygga din lagringsfilosofi att en disk när som helst kan gå sönder (du tappade disken i trappan och det studsade hela vägen ned) och du har fortfarande din data intakt på en annan disk i säkert förvar och kan snabbt synkas upp igen till en ny disk som ersätter den som gick sönder. - det är så du skall tänka!

med ovanstående strategi så köper man den billigaste USB-disken för tillfället oavsett märke - då det bara finns 3 tillverkare idag - Seagate, WD (HGST) och Toshiba och ingen av dem gör några direkt dåliga diskar - de har inte råd med sådant.