Permalänk

Foderautomat.

Hej,

Tänkte kolla med er som kan lite om Arduino.

Vi behöver en egen matskål till en katt här hemma så att den andra katten inte norpar av henne.
Det finns att köpa "skålar" som reagerar på chip eller rfid, men kostar minst 1300kr.
Tänkte att det måste vara så mycket billigare att bygga en egen av trä, metall, från 3D-skrivare eller dylikt och med Arduino.
Likt denna men inte lika avancerad: https://www.youtube.com/watch?v=Hx8Bi5mbpx8.

Jag behöver ett enkelt kort (uno?), en motor som kan styra en arm (öppnar luckan), en Chippläsare (ev en rfidläsare) och en batterihållare/nät anslutning.
Har ni några tips på vad som behövs, ni som har byggt med arduino?

Tack

/Tony

Permalänk

Verkar vara svårt att hitta en microchip reader för just 134,2khz som svenska veterinärer använder sig av enligt en viss ISO-standard.
125khz verkar lättare. Nån som är haj på att "modda" så att 125-kortet kan läsa 134,2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twoodblue:

Verkar vara svårt att hitta en microchip reader för just 134,2khz som svenska veterinärer använder sig av enligt en viss ISO-standard.
125khz verkar lättare. Nån som är haj på att "modda" så att 125-kortet kan läsa 134,2?

Varför inte bara ge katten ett halsband med chip av rätt modell?
Känns iaf som en enklare lösning än att försöka hitta en läsare.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Varför inte bara ge katten ett halsband med chip av rätt modell?
Känns iaf som en enklare lösning än att försöka hitta en läsare.

Ja, tanken har slagit mig. Men det beror på hur bra den är på att känna av ett dinglande chipp.
Det är ju lättare om man har som en "ribba" katten går under och som läser av det insatta chippet än att försöka få en knasig katt med ett dinglande chipp att träffa en specifik punkt på läsaren,

Permalänk
Medlem
Skrivet av twoodblue:

Ja, tanken har slagit mig. Men det beror på hur bra den är på att känna av ett dinglande chipp.
Det är ju lättare om man har som en "ribba" katten går under och som läser av det insatta chippet än att försöka få en knasig katt med ett dinglande chipp att träffa en specifik punkt på läsaren,

Sätt läsaren längs golvet, katten sänker ju huvudet för att äta.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Innekatt? Halsband på utekatter vågar jag ej göra.

Sedan funderar jag på ett visionsystem som avgör vilken katt det är, visst inte lika säkert. Men om katterna ser olika ut borde det fungera.
Det finns kameror till Audino: https://www.youtube.com/watch?v=vsnZzPEQeeQ

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Innekatt? Halsband på utekatter vågar jag ej göra.

Sedan funderar jag på ett visionsystem som avgör vilken katt det är, visst inte lika säkert. Men om katterna ser olika ut borde det fungera.
Det finns kameror till Audino: https://www.youtube.com/watch?v=vsnZzPEQeeQ

Innekatt är våra. Nä precis, håller med!

Ja, det som är de lilla luriga är om chippet skulle dingla med kanten mot läsaren, om det fungerar att läsa av då?

Hmm, vilken smart idé med kamera. Är ju alltid ett alternativ!

Permalänk
Avstängd

En kattdörr och ett tillhörande chip borde väl lösa biffen, sen en låda som katten kommer åt när luckan öppnats och den kan äta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10