Permalänk

2080 Strix vs 2080 palit

Är det värt 1000kr i pris mellan dessa? Erfarenheter och tankar? Kylning, skillnad i prestanda eller kvalitet?

Palit Geforce RTX2080 Dual 8G - 6990kr

Eller

ASUS GeForce RTX 2080 ROG Strix OC -7990kr

Palit har ingen backplate vilket känns lite sådär på ett så dyrt kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimmarsson:

Är det värt 1000kr i pris mellan dessa? Erfarenheter och tankar? Kylning, skillnad i prestanda eller kvalitet?

Palit Geforce RTX2080 Dual 8G - 6990kr

Eller

ASUS GeForce RTX 2080 ROG Strix OC -7990kr

Palit har ingen backplate vilket känns lite sådär på ett så dyrt kort.

Palit Geforce RTX2080 Dual 8G = deras billigaste skit = varmt + hög volym.
ASUS GeForce RTX 2080 ROG Strix OC = asus bästa kort = svalt och tyst.

Kör på asus kortet 1000k extra alla dagar i veckan.

Edit: är det säkert att det var strix och inte asus dual?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Palit Geforce RTX2080 Dual 8G = deras billigaste skit = varmt + hög volym.
ASUS GeForce RTX 2080 ROG Strix OC = asus bästa kort = svalt och tyst.

Kör på asus kortet 1000k extra alla dagar i veckan.

Edit: är det säkert att det var strix och inte asus dual?

Hmmm ...
Köpte just ett Palit 2080, men inte installerat det ännu.
Har du något att backa upp ditt omdöme över det med?
Vill ju inte installera billig skit ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Skrivet av robalm:

Palit Geforce RTX2080 Dual 8G = deras billigaste skit = varmt + hög volym.
ASUS GeForce RTX 2080 ROG Strix OC = asus bästa kort = svalt och tyst.

Kör på asus kortet 1000k extra alla dagar i veckan.

Edit: är det säkert att det var strix och inte asus dual?

Ja, det är ett Strix och bra, tyst kylning är absolut värt lite... Något annat som skiljer förutom lampor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Hmmm ...
Köpte just ett Palit 2080, men inte installerat det ännu.
Har du något att backa upp ditt omdöme över det med?
Vill ju inte installera billig skit ...

Visserligen inte 2080 utan 2070 men Guru3d verkar inte speciellt negativa.

https://www.guru3d.com/articles_pages/palit_geforce_rtx_2070_...

Citat:

The Palit card does what it is designed for, oozes out good reference performance. It, however, excels at cooling and acoustics. The looks are a maybe a bit simple, but that comes with the territory of the most affordable SKU. Weirdly enough, you can have a million power phases, extreme cooling and what not, but this board proofs that it tweaked extremely well even with it's simplified design, it overclocked very nicely, but that is a bit of a lukc of a draw with the GPU really. So yes, I have no complaints really and if you feel the price is worth the performance and features, I can certainly recommend this one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Hmmm ...
Köpte just ett Palit 2080, men inte installerat det ännu.
Har du något att backa upp ditt omdöme över det med?
Vill ju inte installera billig skit ...

Det är deras billiga serie så antagligen har de snålat med kylaren men det behöver inte vara skit för det. Hade ett Palit 1060 6GB dual var ok fram till man överklockade lite då gick fläktarna igång rejält men det var också det billigaste 1060 6GB vid det tillfället jag köpte kortet så jag var nöjd.
Har du köpt det över nätet på en svensk butik är det ju bara att testa i upp till 14 dagar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Palit är ett riktigt stort företag som har sin största marknad i östra delen av världen (ryssland, kina osv.) De är även ägare av Gainward-korten. Sett många bra recensioner under åren av deras kort. Men Asus strix är visserligen känt för att vara ett jäkla bra kort. Vissa säger att kylningen är sisådär på palit-kortet. Men allt är relativt.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimmarsson:

Ja, det är ett Strix och bra, tyst kylning är absolut värt lite... Något annat som skiljer förutom lampor?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt, pcb:n är top-end. 1000kr extra..jag skulle inte ens tveka.

Edit: dessutom är strix kortet "oc" vilket betyder att gpu:n är av högre kvalité (överklockar bättre).

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jag har själv haft ett Palit RTX 2060 StormX OC. Det var inte kanske den bästa modellen, men det överklockade bra trots att det bara var en fläkt, och ljudnivåerna var rätt bra också. Temperaturen var kanske lite hög, men det kunde jag leva med.

Sålde bort hela burken sen, inte bara kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

@Gorham:

Det är väl ingen som sagt att palit är skit?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det länkade, men jag kan flika in med att Palit RTX 2080 Super Jetstream enligt mig är ett riktigt bra kort med fenomenal kylning och ljudnivå. Det har även 2x8-pin PCI-e (kanske inte så nödvändigt utan custom-rom dock, vet inte riktigt) och kommer med rejält uppskruvad klockfrekvens på GPUn - 1860 MHz boost clock vilket är samma som högst klockade RTX 2080 STRIX OC.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Jag vet inte om det länkade, men jag kan flika in med att Palit RTX 2080 Super Jetstream enligt mig är ett riktigt bra kort med fenomenal kylning och ljudnivå. Det har även 2x8-pin PCI-e (kanske inte så nödvändigt utan custom-rom dock, vet inte riktigt) och kommer med rejält uppskruvad klockfrekvens på GPUn - 1860 MHz boost clock vilket är samma som högst klockade RTX 2080 STRIX OC.

Jetstream är ett av deras bättre kort. Kan bara hålla med, har själv ett 1080 jetstream.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Palit kör på nvidias egna PCB och strix har asus egna PCB med mer kostad VRM och kylning.

Palit

Strix

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

@Gorham:

Det är väl ingen som sagt att palit är skit?

När sa jag det?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorham:

När sa jag det?

Du skrev "det är ett stort företag osv" varför skrev du det då?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är deras billiga serie så antagligen har de snålat med kylaren men det behöver inte vara skit för det. Hade ett Palit 1060 6GB dual var ok fram till man överklockade lite då gick fläktarna igång rejält men det var också det billigaste 1060 6GB vid det tillfället jag köpte kortet så jag var nöjd.
Har du köpt det över nätet på en svensk butik är det ju bara att testa i upp till 14 dagar.

Jag köpte det på NoN, betalde via hemsidan men hämtade ut det i butik, då gäller väl inte distansköpslagen?
Får sova på saken, kanske värt att uppgradera till nått "bättre".
Men är det inte så med alla grafikkort lika väl som med processorerna, man kan ha tur/otur med just sitt ex hur det presterar och låter?

Har någon ett bra alternativ så posta gärna här i tråden.
Vill helst inte gå över 8k ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWIB:

Jag köpte det på NoN, betalde via hemsidan men hämtade ut det i butik, då gäller väl inte distansköpslagen?
Får sova på saken, kanske värt att uppgradera till nått "bättre".
Men är det inte så med alla grafikkort lika väl som med processorerna, man kan ha tur/otur med just sitt ex hur det presterar och låter?

Har någon ett bra alternativ så posta gärna här i tråden.
Vill helst inte gå över 8k ...

Du kan testa kortet och lämna tillbaka i vilken butik du vill.

Nopp, 20x0 serien kör med sämre chip till vissa billigare kort.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Jag köpte det på NoN, betalde via hemsidan men hämtade ut det i butik, då gäller väl inte distansköpslagen?
Får sova på saken, kanske värt att uppgradera till nått "bättre".
Men är det inte så med alla grafikkort lika väl som med processorerna, man kan ha tur/otur med just sitt ex hur det presterar och låter?

Har någon ett bra alternativ så posta gärna här i tråden.
Vill helst inte gå över 8k ...

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360001150585-Köpvi...
Där står det lite information som kan vara av intresse för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ok, jag orkar inte montera eländet för att sedan inse att jag snålat på fel sak.
Kan ju inte veta om det är bättre/sämre än något annat som jag inte testat ...

Är detta ett bättre val?
https://www.webhallen.com/se/product/289942-ASUS-GeForce-RTX-...

Visa signatur

/O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWIB:

Ok, jag orkar inte montera eländet för att sedan inse att jag snålat på fel sak.
Kan ju inte veta om det är bättre/sämre än något annat som jag inte testat ...

Är detta ett bättre val?
https://www.webhallen.com/se/product/289942-ASUS-GeForce-RTX-...

Klart du ska testa först, det är inga problem att lämna tillbaka kortet.

Asus dual är bättre, dock har jag hört många som haft problem med missljud från fläkt och coil whine

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Klart du ska testa först, det är inga problem att lämna tillbaka kortet.

Asus dual är bättre, dock har jag hört många som haft problem med missljud från fläkt och coil whine

Det är lite detta jag är ute efter.
Asus är "bättre" men lider av vissa problem, på vilket sätt är det bättre än Palit?
Om Palit inte låter, skall man vara nöjd då eller är det något annat som kan vara bättre, dvs bättre köp med Asus kortet?
Du nämner något om sämre komponenter i tidigare inlägg, är det en sak som påverkar prestanda allmänt negativt eller är det att prestandan kan variera mellan korten (dvs höga "toleranser").
Jag har inget emot att panga iväg lite mer pengar för att få bättre saker, men jag vill gärna förstå vad det som är bättre, inte bara att det är ett "bättre" märke.
Jag är med andra ord ute efter grafikkortens VW Passat inte bäst på något, men tillräckligt bra på allt och fungerar som det skall.

Visa signatur

/O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWIB:

Det är lite detta jag är ute efter.
Asus är "bättre" men lider av vissa problem, på vilket sätt är det bättre än Palit?
Om Palit inte låter, skall man vara nöjd då eller är det något annat som kan vara bättre, dvs bättre köp med Asus kortet?
Du nämner något om sämre komponenter i tidigare inlägg, är det en sak som påverkar prestanda allmänt negativt eller är det att prestandan kan variera mellan korten (dvs höga "toleranser").
Jag har inget emot att panga iväg lite mer pengar för att få bättre saker, men jag vill gärna förstå vad det som är bättre, inte bara att det är ett "bättre" märke.
Jag är med andra ord ute efter grafikkortens VW Passat inte bäst på något, men tillräckligt bra på allt och fungerar som det skall.

* Bättre kylare än palit kortet.
* OC kort.

Trodde det var allmänt känt att rtx korten kör med "binning" (dom korten klockar bättre, och levereras med högre klock).

Du kan överklocka ditt palit kort också men du kommer inte få bättre resultat än A chip.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Du skrev "det är ett stort företag osv" varför skrev du det då?

Du verkar va lite udda du. Hur får du en förklaring vilka ett företag är till att deras produkter är skit? Många tror nämligen att är det inte MSI, ASUS eller liknande, då är det ett relativt litet okänt företag, med sämre kvalitet till följd. Palit är inget av det. Nöjd Nu?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig ett 2080ti GamingPro oc från Palit jag är helnöjd med det trots sin coilwhine, dum som jag är sätter jag vattenblock på mina grafikkort, så man hör coilwhine mycket mer än med aluminium kylaren som sitter på original.
Strix kortet är ju bättre, men denna generationen Nvidia så spelar det inte så mycket roll, kortet får ju slut på ström budget direkt iallafall... Även mitt med den näst generösaste biosen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

Ok, vet inte om jag skall starta en ny tråd eller inte, men testar såhär.
Om jag bortser från Palit-kortet jag har, så vilket kort är att föredra av dessa två?
https://www.komplett.se/product/1090961/datorutrustning/dator...
och
https://www.komplett.se/product/1090963/datorutrustning/dator...

Med de erbjudanden som finns ute för tillfället går båda att få runt 8k.
Enligt specen så skiljer det inte jättemycket mellan dem ...
Enligt https://techguided.com/best-rtx-2080/#6 så är väl ROG kortet att föredra, men spelar det någon verklig roll?
Jag är inte hardcore gamer, vill mest ha "bra" saker som skall funka något år.

Visa signatur

/O

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Ok, vet inte om jag skall starta en ny tråd eller inte, men testar såhär.
Om jag bortser från Palit-kortet jag har, så vilket kort är att föredra av dessa två?
https://www.komplett.se/product/1090961/datorutrustning/dator...
och
https://www.komplett.se/product/1090963/datorutrustning/dator...

Med de erbjudanden som finns ute för tillfället går båda att få runt 8k.
Enligt specen så skiljer det inte jättemycket mellan dem ...
Enligt https://techguided.com/best-rtx-2080/#6 så är väl ROG kortet att föredra, men spelar det någon verklig roll?
Jag är inte hardcore gamer, vill mest ha "bra" saker som skall funka något år.

Jag tycker absolut du håller dig inom trådens ämne. Det här är ju den stora frågan. Är det några värdefulla skillnader mellan 2080 korten med olika prissättningar. Själv tycker jag kylningen och kretskortet för Strix ser bättre ut, men då killgissar jag bara utifrån hur bilden på korten ser ut och har eg inga belägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Strixkortet har ju dessutom 20% rabatt på Komplett fram till imorgon med koden ASUS20. Vad jag kan se har inte den andra modellen det.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarakin:

Strixkortet har ju dessutom 20% rabatt på Komplett fram till imorgon med koden ASUS20. Vad jag kan se har inte den andra modellen det.

Webhallen har det på rea för 7895kr
https://www.webhallen.com/se/product/289942-ASUS-GeForce-RTX-...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Köpte Palit kortet för någon dag sedan. Kör det i 2040/8000 med load temp på typ 75-80c med helt okej ljudnivå, så inget att klaga i min mening.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Det var också ett bra tips, men det är inte Strix kortet dock.

Skickades från m.sweclockers.com